Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:25:22
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
Vandaag om 19:49:33
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 19:37:34
Kleur achtergrond door Jan Bennink
Vandaag om 19:37:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:54
Treinenmuziek door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:10:14
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Marco EB
Vandaag om 19:00:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eriktrein
Vandaag om 18:55:29
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 18:27:16
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 18:23:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Frans Peeters
Vandaag om 18:16:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VulcanRaven
Vandaag om 18:10:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:08:57
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 18:03:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:58:39
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door NS264
Vandaag om 17:56:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:52:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 17:33:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:14:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:14
Snelheid regelen decoder 611573 door bellejt
Vandaag om 16:39:39
Einde Koemo ballast ??? door basjuh1981
Vandaag om 16:36:07
Gouda in H0 door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:11:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:48:01
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 15:30:37
Boek over de NS in 1984-1985 door edwin1974
Vandaag om 15:17:47
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 15:16:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:14:14
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door VAM65
Vandaag om 15:13:47
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 13:05:32

Auteur Topic: "Rushbrook" een BMB branchline module  (gelezen 2798 keer)

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
"Rushbrook" een BMB branchline module
« Gepost op: 01 September 2024, 20:02:13 »
Het wordt misschien wel gewaardeerd om een verslagje bij te houden van mijn nieuw te bouwen BMB-Branchline module dus bij deze.

De naam Rushbrook heb ik verzonnen naar wellicht een zeer vrije vertaling van mijn achternaam (niet Biessendorf) aangezien het een fantasie dioramaatje wordt.
Je moet tenslotte iets verzinnen nietwaar en 't klinkt wel lekker Engels.  8)

Na adviezen en meedenken van de mede branchliners, niet te verwarren met boarderliners, hebben we het onderstaande ontwerp gemaakt bestaande uit 2 bakken van 120cm lang en 40cm diep.

Het idee is dat de narrowboats goederen af komen leveren, welke met een klein treintje omhoog gebracht worden naar de goederenloods of wat dan ook, voor verdere distributie in de regio.
Tevens is er een vrij lang passeerspoor, waar locomotieven eventueel ook kunnen omlopen of zelfs goederenwagens kunnen komen oppikken of afleveren.
Zodoende kan ik lekker rangeren tijdens rijdagen.

Ook komen er ook nog twee overgangsbakjes aan weerszijden van branchline- naar Fremo kopschotten.

Ik ben een zeer trage bouwer dus het kan wel twee jaar duren voordat ik e.e.a. een keer live kan presenteren,
M'n eerste narrowboat heb ik dan wel al weer in elkaar geflanst.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2024, 23:11:04 door Biessendorf »
Carpe Diem

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: "Rushbrook" een BMB branchline module
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2024, 22:16:28 »
Leuk thema Bert!  (y)

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2024, 08:11:37 »
Bert,
Ziet er fraai uit allemaal. Wel een vraagje, zou het niet logischer zijn om de goods-shed dichter bij de laad-los kade van de narrow boats te hebben in verband met die goederen overslag?
Ed

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2024, 08:57:25 »
Je laat er ook geen gras over groeien (of juist wel? ;) ). 's Middags babbelen we er over, nu al een plan. Tof!

zou het niet logischer zijn om de goods-shed dichter bij de laad-los kade van de narrow boats te hebben in verband met die goederen overslag?

Zijn de goederenloodsen er niet voor het opslaan en overpakken van de goederen voor lokaal gebruik? Gezien de kraan die op de kade staat zou het gewoon ook over bulk kunnen gaan.

Op zich wel een leuk plannetje om leuk mee te spelen. De brug aan de linkerkant geeft een leuk doorkijkje, niet teveel gebouwen, een open karakter, niveauverschil tussen de haven en het station, erg leuke aspecten die dit baantje diepte en sfeer geven.
Ben benieuwd.

Groet,
michel

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2024, 09:13:00 »
Wellicht goed om in gedachten te houden dat narrowboats (canals) en spoorwegen eerder concurrenten waren dan een aanvullend of compleet systeem.
De canals speelden een belangrijke rol in het verbeteren van de transportmogelijkheden tijdens de industriële revolutie. De spoorwegen waren een volgende stap in de ontwikkeling en waren eigenlijk de doodsteek voor de kanalen. Zowel kanalen als spoorwegen waren particuliere commerciële bedrijven.
Wat ik op foto's van narrowboats het meest tegen kom is bulktransport van kolen of spul in zakken. Soms aanvoer per trein vanaf een mijn en dan verder transport per narrowboat. Stukgoederen (wat je eventueel in een loods wil zetten) ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen.

En uiteraard allemaal weer afhankelijk van het tijdperk waarin je een en ander wil plaatsen. Anno 2024 zijn vrijwel alle narrowboats een soort van woonboten of caravans op het water.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 09:14:33 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2024, 11:36:38 »
Bert,
Ziet er fraai uit allemaal. Wel een vraagje, zou het niet logischer zijn om de goods-shed dichter bij de laad-los kade van de narrow boats te hebben in verband met die goederen overslag?
Ed
Dit was in eerste instantie ook mijn gedachte, maar ik heb me ook laten vertellen dat de goederen vaak direct bij het station worden opgepikt zoals ik nu heb getekend naast het station.
Ik zou dit natuurlijk ook meer naar rechtsonder op de tekening kunnen verplaatsen.
Denk vooral mee om tot een logische lay-out te komen  (y)

Wellicht goed om in gedachten te houden dat narrowboats (canals) en spoorwegen eerder concurrenten waren dan een aanvullend of compleet systeem.
De canals speelden een belangrijke rol in het verbeteren van de transportmogelijkheden tijdens de industriële revolutie. De spoorwegen waren een volgende stap in de ontwikkeling en waren eigenlijk de doodsteek voor de kanalen. Zowel kanalen als spoorwegen waren particuliere commerciële bedrijven.
Wat ik op foto's van narrowboats het meest tegen kom is bulktransport van kolen of spul in zakken. Soms aanvoer per trein vanaf een mijn en dan verder transport per narrowboat. Stukgoederen (wat je eventueel in een loods wil zetten) ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen.

En uiteraard allemaal weer afhankelijk van het tijdperk waarin je een en ander wil plaatsen. Anno 2024 zijn vrijwel alle narrowboats een soort van woonboten of caravans op het water.

Ik heb dezelfde ervaring met narrowboats vandaar ook mijn voorliefde om dit te verwerken in mijn thema.
Mijn fantasiebaantje speelt zich af direct na de oorlog in mijn gedachten, waar de narrowboats zeker nog niet veelvuldig gebruikt werden als recreatie/woonboot lijkt mij.
Hoe het echt zat in 1945/1950 weet ik eerlijkheidshalve ook niet. Ik kan me echter goed voorstellen dat er nog wel een aantal schippers noodgedwongen doorwerkten op hun schip terwijl het stoomtijdperk allang zijn intrede had gedaan. Ook denk ik dat er misschien wel zo'n klein dieseltreintje] goed zou passen in dat tijdperk.

Je laat er ook geen gras over groeien (of juist wel? ;) ). 's Middags babbelen we er over, nu al een plan. Tof!
Het plannetje zoals hierboven heb ik een weekje of twee op me in laten werken Michel en heeft me een paar maanden gekost om bij elkaar te fantaseren.
Dus zo snel was ik niet  ;D
Dat ik je dat nog niet verteld heb is waarschijnlijk omdat dat uurtje babbelen te kort was om alles wat ons bezighield met modelbouw uit te spuwen. ;D
Jouw projectjes vond ik namelijk ook geweldig inspirerend. (y)
« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 11:43:08 door Biessendorf »
Carpe Diem

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2024, 12:00:52 »
Even mijn gedachten visueel gemaakt.

Ik heb overigens slechts het groene gedeelte om te dalen.
Met een lengte van 125cm lijkt mij dat ik maximaal 5cm kan zakken.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 12:05:54 door Biessendorf »
Carpe Diem

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2024, 12:07:55 »
Ho
Dat ik je dat nog niet verteld heb is waarschijnlijk omdat dat uurtje babbelen te kort was om alles wat ons bezighield met modelbouw uit te spuwen. ;D
Dat vind ik een goed excuus
Dan moeten we maar eens twee uurtjes gaan babbelen :D
Wel zo gezellig

Ho
Jouw projectjes vond ik namelijk ook geweldig inspirerend. (y)
Dank je!

Ineens schiet mij iets te binnen, want moet het spoor zakken naar de haven om die narrow boats te kunnen bedienen? Als het op hetzelfde niveau is als het station, krijg je dan niet een erg hoge kade?
En mocht het gaan zakken, misschien moet je dan iets verzinnen voor het goederenspoor rechts, want je wil niet dat er wagons dan spontaan gaan rijden....

Groet,
Michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2024, 12:16:42 »
De narrowboats zijn zo narrow omdat de bijbehorende kanalen op veel plaatsen ook narrow zijn. Ook sluizen waren zo smal dat er vaak maar één boot tegelijk in paste. Dat effect mis ik in je plan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2024, 12:28:57 »
Over het algemeen kon en kan men elkaar prima passeren in de kanalen.

HoDat vind ik een goed excuus
Dan moeten we maar eens twee uurtjes gaan babbelen :D
Wel zo gezellig.
Helemaal mee eens maar dan niet meer bij 27 graden celcius  :-[

HoDank je!

Ineens schiet mij iets te binnen, want moet het spoor zakken naar de haven om die narrow boats te kunnen bedienen? Als het op hetzelfde niveau is als het station, krijg je dan niet een erg hoge kade?
En mocht het gaan zakken, misschien moet je dan iets verzinnen voor het goederenspoor rechts, want je wil niet dat er wagons dan spontaan gaan rijden....

Groet,
Michel

Wellicht niet helemaal duidelijk verteld; Het groene gedeelte is het stijg gedeelte. De rest loopt horizontaal.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 13:07:45 door Biessendorf »
Carpe Diem

Hans van de Burgt

• BMB
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2024, 12:29:28 »
@Klaas,

Bert houd van details. Zo heeft hij op zijn BMB module een scholier staan die de treinen spot, zoals dat door duizenden Britse kinderen gebeurde met een notitieboekje in de hand. Als ik Bert was zou ik zo’n smal sluisje toevoegen, met aan de kant een aantal toeristen die zich te barsten lachen om de capriolen van de (hobby-) schippers die met veel pijn en moeite (of … flaters) hun narrow boats schutten. 😀

Gr, Hans

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2024, 12:44:19 »
Breedte van het kanaal is niets mis mee. De kanalen slingeren vaak nogal door het landschap om de hppgtelijnen te volgen en daardoor zo min mogelijk sluizen te hoeven gebruiken. Sluizen bouwen kost meer dan kanaal bouwen en bij sluizen verlies je water bij elke schutbeurt en dat is een probleem bij veel kanalen.
Qua rail-boot overslag vind ik dit wel een inspirerend plaatje:  https://www.warwickshirerailways.com/misc/misc_newd271.htm
Kade is redelijk hoog en door de lage boten hoeft het doorgaande spoor niet zo ver omhoog.

Als ik Bert was zou ik zo’n smal sluisje toevoegen, met aan de kant een aantal toeristen die zich te barsten lachen om de capriolen van de (hobby-) schippers die met veel pijn en moeite (of … flaters) hun narrow boats schutten. 😀
Daar hebben ze zelfs een woord voor: gongoozlers;D
Maar dat is meer van de huidge tijd. In 45-50 waren die er niet, hooguit wat schooljongens.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2024, 12:55:44 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 02 September 2024, 12:45:38 »
De naam Rushbrook heb ik verzonnen
Er bestaan in het VK wel degelijk plaatsen die Rushbrook(e) heten.
Ik heb nog niet gecontroleerd of daar ook narrowboats langsvaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #13 Gepost op: 02 September 2024, 13:03:04 »
Ik lees dat Hans nadat hij Corfe Castle gebouwd heeft, ook een thema met een narrowboat gaat bouwen met daarin een sluizencomplex  ;D
Carpe Diem

Hans van de Burgt

• BMB
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2024, 14:55:23 »
Ik lees dat Hans nadat hij Corfe Castle gebouwd heeft, ook een thema met een narrowboat gaat bouwen met daarin een sluizencomplex  ;D

@Bert,

Wie weet. Misschien ook wel een Branche-line. Maar vooralsnog heb ik mijn handen vol met met Corfe Castle. Vooral met het pielen met elektronica. Waar ik wel de nodige hulp bij kan gebruiken. 😀

Gr, Hans