Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's  (gelezen 22433 keer)

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
« Reactie #105 Gepost op: 05 December 2024, 22:15:37 »
das het voordeel als je zelf slechthorend bent zoals ik, bijna alles rijd geruisloos ;D
En jou ELD-3 rijd prachtig ik stoor me er niet aan :D
Mijn Marklin loks produceren meer geluid... ;D

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #106 Gepost op: 06 December 2024, 23:06:26 »
Vandaag een drastische maatregel genomen. Ik heb de LoPi v5 er uitgeknipt en vervangen door een LoPi v4 die ik nog had liggen.

En het resultaat is positief, hij kan nu langzaam rijden (y) Ook het motorgeluid is nu een stuk aangenamer geworden.
Nog niet alles is rozegeur en maneschijn want bij het starten is er nog een bokkesprong maar ik ben er nu blij mee.

Hier een filmpje waar het treintstel nu langzaam voorbij komt zodat je het interieur goed kan zien.

<a href="https://www.youtube.com/v/L3ixX6kdZ64" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/L3ixX6kdZ64</a>

Het blijft een mooi treinstel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #107 Gepost op: 07 December 2024, 15:48:33 »
Hoi Rob,

Een LoPi 4 met PluX interface heeft wellicht genoeg versterkte uitgangen voor je?

Het afregelen van de LoPi 5 blijf ik ook lastig vinden :( . Het automatisch inregelen werkt soms maar meestal niet. En als het al werkt is het alleen ok bij wat sneller rijden en niet bij "kruipen".

Mvg,

Robert

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #108 Gepost op: 07 December 2024, 19:40:29 »
Robert,
Er is inderdaad voor de de LoPi v4 een printje waarop een versterkte AUX3 en 4 zitten, de voorwaarde is wel dat je een 21 pins connector moet hebben. En die heb ik niet beschikbaar wel een decoder met draadjes. Bovendien is er tussen de schortplaten maar beperkte ruimte beschikbaar, een decoder met adapterprint is te hoog.

Waar ik wel op zoek naar ben is een schema, ik dacht van de ombouw van een 2400, waarop met losse componenten deze versterkers zijn gemaakt. Daar is nog wel wat ruimte voor te maken.

Een ander ding wat mij nu positief is opgevallen bij het stelletje zijn de Jacobs draaistellen. Toegegeven ik heb er behoorlijk wat aan moeten sleutelen, maar met het uiteindelijke resultaat ben ik zeer tevreden mee. Ik denk dat ik hiermee eens verder ga experimenteren om een mat' 46 goed door de bocht te krijgen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #109 Gepost op: 10 April 2025, 02:20:09 »
Hoi, gisteren ook maar een mail gestuurd voor een bouwset (y) Vandaag dit draadje teruggevonden en even helemaal doorgelezen. Ik ga een tweetje maken.

Een beetje laat maar ik had notificaties niet aan staan: de PluX22 LokPilot 4 heeft veel meer versterkte uitgangen standaard op de decoder dan de 21MTC. maar wellicht heb je dit inmiddels al opgelost :-X

Vriendelijke groet,

Robert (die ook de Mat34 kit weer gevonden heeft...)

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #110 Gepost op: 10 April 2025, 20:43:18 »
Hoi Robert,

Leuk dat je de kit van de mat' 36 hebt besteld. Ik denk dat je met het tweetje een leuk rijdend model krijgt. Ook het bouwen zal je zeker meevallen zeker als je dat vergelijkt met de DE-3. Ik heb er in ieder geval een hoop lol mee gehad. En het rijdt ook erg leuk.
Ondertussen ligt nu ook de mat' 36 ElD-4 op de stapel om te maken. Maar eerst de DE-5 afmaken....

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #111 Gepost op: 30 May 2025, 02:05:28 »
Hiep hoi, mijn kit is binnen. Snel beginnen zodat ik het op de stapel "projecten die ik nog moet afmaken" kan gooien ;D

Valt me op dat de resin gietdelen er een stuk professioneler uitzien. Vooral de draaistellen met de binnenliggende remcilinders en zo :o . Of is dit 3D printwerk?

Mvg,

Robert

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #112 Gepost op: 30 May 2025, 08:40:18 »
Robert,

Dat is inderdaad 3-D printwerk van hoge kwaliteit. Er zitten zelfs gaatjes in voor de stroomafnemers!
Ook de interieurdelen  is 3-D printwerk wat je kan zien aan de fijne printlijntjes

Veel plezier met het bouwen (y)

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #113 Gepost op: 02 June 2025, 02:18:18 »
Mijn stel staat inmiddels op alle wielen met de bakken deels in elkaar gesoldeerd en de kunststof koppen klemvast. Dan lijkt het al wat :D

De eerste centimeters zijn afgelegd met handmatig duwen over een 15 graden Rocoline wisselstraat en dat ging best ok. Maar nu mijn vraag aan Rob: welke NEM assen heb jij er onder gezet? Er is bijzonder weinig speling tussen wielen en de geprinte draaistel zijkanten en ook de messing bodemplaat zit dicht op de wielen.

Mvg,

Robert (die na het ouderwetsch Hondekoppen toch een flinke rij ander stroomlijn materieel heeft staan nu)

Rob Bennis

• Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #114 Gepost op: 02 June 2025, 20:44:58 »
Hoi Robert,

Ik zou het gewoon proberen met 9 mm wieltjes, als het op jouw baantje werkt dan niet te veel prutsen. Ik heb zelf 9 mm Roco wieltjes voor de Jacobs draaistellen gebruikt om het uit de bocht springen tegen te gaan, maar ja toen had ik nog in mijn baantje een aantal R2 stukjes liggen. Dit is inmiddels opgelost door nieuwe rails te leggen met minimaal R3.
Ik vind wel dat het met die kleine wieltjes er beter uit ziet.

Hier zie je wat foto's

En hier nog wat verbeteringen aan de draaistellen

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #115 Gepost op: 19 June 2025, 20:47:40 »
Inmiddels ben ik ook aan de bouw van een ELD3 begonnen. Uiteraard met het verhaal van Rob ernaast. Rob heeft natuurlijk het treinstel zonder handleiding gebouwd. Ik bouw hem stap voor stap met de handleiding van Maykel. Die is enorm uitgebreid en rijkelijk voorzien van foto’s. Echt perfect. Ik kan niks anders zeggen.  (y)
Wat mij opvalt is dat Maykel schrijft dat de blokjes onder de draaistel zijkanten afgebroken moeten worden. Misschien is dat nog wel goed om hier te vermelden voor de volledigheid van het bouw verhaal. Deze zijn geprint zodat ze bij het inpakken het verschil tussen middendraaistellen en kopdraaistellen goed kunnen zien. Er zit een minimaal verschil in de zijkanten. De blokjes hoor je er tijdens de bouw dus af te halen. Daar heb je dus goed aan gedaan Rob! Anders zorgen deze inderdaad voor ontsporingen.
Verder kom ik weinig verschillen tegen, behalve dat het erop lijkt dat één binnenwand net iets te lang lijkt te zijn. Het gaat om enige vrijwel helemaalopen binnenwand (u vorm) achter de kop van het motorloze rijtuig. Deze zit strak in de kap en sluit aan tegen het dak, maar de nokjes waardoor je het vast schroeft steken net onder de zijwand uit. Hierdoor kiert de wand net iets van het onderstel. Lopen anderen hier ook tegenaan?

Groet, Mathyn 

De vorige keer vertelde ik dat ik behoorlijk wat problemen had om het stelletje fatsoenlijk te laten rijden. Ik ga er nu wat nader op in en de maatregelen die ik heb genomen.

Op een recht stukje spoor reed het stelletje goed, met alleen gedoe met instellingen van de decoder. B.v. hij begon met een schok te rijden en bij lage snelheid was het schokkend rijden. Kruipen was niet mogelijk.  Bij middensnelheid was er mee te rijden en kon ik zien of het stel een rondje wou rijden.
Helaas was deze hoop ijdel en ontsporingen was bij elke wissel en bochten. Ook de trekkracht was niet bijzonder met veel wielslip in de bochten. :'( en teleurstelling.

Dan kan je twee dingen doen, of het wordt een vitrinedame of je gaat proberen er wat van te maken. Ik heb voor het laatste gekozen.

Het eerste wat ik heb aangepast is onder de draaistelzijkanten zit een blokje. Ik heb dit met geel aangeduid.

De redenen waarom dit er zit is mij volkomen onbekend maar het zorgt ervoor dat hij bij wissels achter de rails blijft haken, dus die heb ik verwijderd.
In het oranje staat de onderkant van de vouw balg. Deze heb ik verwijderd omdat deze de beweging van de draaistellen belemmerd.
Hier nog een foto van de draaistellen.

In het geel de blokjes die weg moeten. Daar de assen door het grote oplegvlak nogal veel rolweerstand ondervinden heb ik een driepuntsoplegging gemaakt door op de rode strepen een stukje messingdraad te bevestigen. Zo kunnen de wielen beter de oneffenheden, zoals puntstukken, verwerken.

Vervolgens zag ik dat de flappen van de vouwbalg in contact kwamen met de zijwand van de andere bak. Deze moeten dus afgerond worden, zie hiervoor de volgende foto.

Dan het motordraaistel. De schortplaten en traptrede moeten worden ingekort anders kan het draaistel geen voldoende uitslag maken.

Dan wil ik nog de oplegging van het motordraaistel aanpassen want kan wel kantelen maar niet zijdelings. Op de draaistellen foto heb ik een groene aanduiding gegeven waar ik nog wat aan wil prutsen.

Een ander ding is het loopdraaistel onder de ABk. Het blijft kritisch bij wissels en heb daarom de RP25 wielen vervangen door NEM wielen.

Met deze aanpassingen is er goed mee te rijden, zoals jullie op de filmpjes hebben kunnen zien.

Tevreden ben ik nog niet want ik wil de wielen van het motordraaistel ook vervangen door NEM wielen en ga ze alle vier voorzien van een slipbandje. Ook de oplegging moet ik nog aan passen.

Dan de decoder nog........ k...ding

Rob
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram