Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:46:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
S88n bus splitsen door Albert de Heer
Vandaag om 16:34:54
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 16:05:08
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:31:27
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
  

Auteur Topic: De verbinding Amsterdam-Brussel  (gelezen 3287 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2024, 09:20:28 »
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.
Het is natuurlijk  duidelijk dat langere rijtijden zou betekenen meer materieel.
Voor de rest geloof ik niet dat je die TTB nota echt gelezen hebt, want dat gaat over het door integratie vrijmaken van rijpaden en niet over waar kop gemaakt moet worden. Het is iig out of the box denken, daar staan treinvervoerders en infra beheerders niet echt om bekend.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2024, 09:56:27 »
Het kopmaken was als reactie op jou en niet op het TTB stuk. Wilde aangeven dat kopmaken op Brussel Zuid heel mooi mogelijk is en dat is niet mogelijk aan de andere kant in Amsterdam. Vandaar dat de trein daar verder gaat rijden.


MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2024, 12:58:39 »
Als zeer sporadisch Belgie rijder (alleen als er een modelshow ergens is:)) begrijp ik het niet zo goed.
We hebben binnenlandse treinen (zowel in NL als B) en internationale treinen (tussen Breda en Antwerpen)of zo u wilt tussen Amsterdam en Brussel en verder evt naar Parijs en Londen.
De hogesnelheidstreinen hebben in beide landen een beperkt stuk eigen baan, in Brussel doen ze de luchthaven aan (anders dan de oude Beneluxtreinen, die over bestaand spoor tussen Asd en Brussel zuid reden). Mijn ervaring is dat die laatst genoemde treinen behoorlijk bezet waren, op het laatst zelfs geregeld overvol waren.
In het kader van minder luchtverkeer op kortere afstanden (Amsterdam-Brussel) is de HSL aangelegd. Dat is dus een nieuwe doelgroep, los van de bestaande reizigers. Het viel me de laatste keer op dat je al moet weten dat er een andere trein dan de HSL rijdt, op de NS-site was dat niet/moeilijk te vinden. Die vervanger van de Beneluxtrein reed ook over Breda en daarmee over de HSL-lijn. Het oude pad van de internationale trein is dus blijkbaar opgeheven.
Hoe kan het zijn dat je een nieuwe verbinding bouwt (toch nog geen 30 jaar oud?) en dat de capaciteit nu al niet voldoende is? Ik weet niet wat de frequentie op die lijn is. De binnenlandse lijn over Essen zou toch gewoon de binnenlandse treinen aan moeten kunnen, want op z'n minst de oude beneluxtrein niet meer.
Als de HSL is aangelegd om vliegverkeer op de relatie Brussel - Amsterdam te vervangen, hoeveel vliegtuigen minder heeft dat opgeleverd. Is die doelstelling dan wel gehaald? Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein. KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Capaciteit is niet alleen de hoeveelheid rails of perronlengte maar vooral de mogelijkheid om aan het eindpunt te keren (op welke manier dan ook)
Politiek is keuzes maken, maar het geheugen is vaak bijzonder kort.
Blijkbaar als ik de discussie in dit draadje begrijp is die keuze nu gevallen op hogesnelheidsverkeer ten koste van de kwaliteit voor bestaande binnenlandse reizigers. Dat kan, maar wees daar eerlijk over. Zeg dan gewoon we gaan voor de gelikte nieuwe treinen en de zgn milieudoelstellingen en "vergeten" de huidige reizigers, want niet van belang.
Dat gebeurt in Nederland ook, Soest heeft in de daluren en in het weekend al een tijd een uurdienst. Voor de verbinding Utrecht - Baarn wordt je dan over Amersfoort of Hilversum gestuurd. Als je mobiel bent en makkelijk een trap oploopt is dat een alternatief maar het is vooral bedacht achter de tekentafel.
Overigens bij het checken op de reisplanner net leek de halfuurdienst op zondag en de avonduren hersteld. Ik ben benieuwd.
Station Baarn HIJSM

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2024, 22:25:49 »
Hoi Mara,

Je veegt een heleboel zaken bij elkaar, en ook over een lange periode.
Daarbij ga je uit van de aanwezigheid van een geïntegreerde visie op internationaal vervoer.
Maar die is er niet en is er ook nooit geweest.
Maar ik ben het dus met je eens dat afwegingen transparant moeten zijn.

Groetjes Gerard

(ik hoor trouwens net dat mijn vrouw weer gestrand is, dit keer in Antwerpen..... >:()


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2024, 23:21:09 »
Was een trein met een defectje wat te resetten was dus als het goed is kon je vrouw met wat vertraging weer door gelukkig.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2024, 00:07:43 »
Meestal is dat idd de oorzaak Chris, itt wat sommige collega's van je denken, maar volgens de omroep was het echt dit keer helaas een springer.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2024, 00:24:05 »
Oei, dat is minder voor alle betrokkenen. Zie het nu in een Belgische app. Dacht door je bericht dat het verkeer op de verbinding van dit draadje was...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • Spoor N
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #22 Gepost op: 06 September 2024, 20:39:44 »
Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein.
Klopt, dat was om de opening van de Westtak in 1986 luister bij te zetten.

Citaat
KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Niet zo vreemd, de samenwerking tussen de NS en KLM in HSA is in 2015 beëindigd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2024, 09:19:03 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.

Maar volgens mij gaat het hier over het traject Antwerpen-Brussel. Daar is geen HSL gebouwd. Als ik het goed begrijo wordt een keer per uur een binnenlandse IC vervangen door een internationale trein. Die trein zal flink bezet zijn door internationale reizigers. Dan blijft er toch minder capaciteit over voor binnenlandse reizigers die ook willen instappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2024, 10:33:06 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.



grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2024, 10:51:08 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2024, 11:11:50 »
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.
Je vergeet nog de onbegrijpelijke omreis via station Breda. Dat kost bijna twintig minuten. De stop bij Zaventem helpt ook niet echt mee...
Dat binnenlands vervoer is er nu ook nog steeds hoor.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2024, 11:12:28 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?
Niet alleen in de spits, de stoptreinen maken er nog steeds gebruik van waaronder de trein van Antwerpen naar Nijvel.