Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: De verbinding Amsterdam-Brussel  (gelezen 3284 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
De verbinding Amsterdam-Brussel
« Gepost op: 31 August 2024, 14:18:12 »
    In mijn huidige woonland is al een tijdje aardig wat te doen over de a.s. frequentie verdubbeling van deze verbinding.
    Trein-Tram-Bus (het Belgische Rover) heeft grote problemen met de gevolgen:
https://vrtnws.be/p.LN85wjAov
Samenvattend zijn er twee grote problemen:
  • De as Brussel-Antwerpen lijkt dicht te slibben, waardoor andere binnenlandse treinen het onderspit delven.
    De NMBS heeft in haar wijsheid blijkbaar besloten dat de nieuwe (en oude?) verbinding niet meer voor binnenlandse reizigers toegankelijk zouden zijn.

Deels zijn deze problemen vergelijkbaar met de IC Berlijn, ook hier worden kleinere plaatsen nl vermoedelijk slechter bediend na invoering.
En men baalt dat buitenlands vervoer per definitie voorrang heeft in de planning. Enfin, lees het artikel.
In een eerder artikel werd door TrTrBu overigens voorgesteld om de Benelux te integreren en door te laten rijden naar Charleroi. Ik vermoed dat het materieel niet geschikt is (op die lijn rijden nu dubbeldekkers), maar als de NS voorstelt vanaf Lelystad te rijden, waarom niet?

Grtz Gerard

PS zien jullie dat ik geen enkele keer de term Beneluxboemel gebruikt heb ;D?[/list]
« Laatst bewerkt op: 31 August 2024, 14:20:07 door BrightonBelle »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2024, 15:14:22 »
De vergelijking met de IC Berlijn volg ik niet helemaal. In het kader van sneller Internationaal treinvervoer is besloten dat de IC Berlijn tegenwoordig een aantal stations overslaat. Samen met een heel pakket aan andere maatregelen heeft dat geleid tot een half uur kortere reistijd.

In België zit het probleem bij het binnenlands treinverkeer, doordat het Internationale treinverkeer teveel spoorcapaciteit opslokt. Hier zie je dat het ontbreken van een apart tracé voor het internationale verkeer tussen Antwerpen en Brussel (HSL) de Belgen nu parten gaat spelen.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2024, 23:19:12 »
Ik vind het een vreemd verhaal. In de nieuwe jaardienst gaat er een IC Brussel rijden via de huidige route tot Rotterdam en komt er een snelle optie vanuit Lelystad die op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid stopt. Deze snelle trein rijdt in de vrije paden van Eurostar.
Voor beide verbindingen zijn geen reserveringen nodig. Ik zie het als een vooruitgang op het huidige aanbod en ben je als internationaal reiziger een stuk sneller tussen Brussel, Antwerpen en Amsterdam.

Naar Charleroi doorrijden zal niet snel gebeuren omdat je dan in Franstalig gebied komt en dan moeten wij Nederlanders ook Frans gaan spreken.
Komende week start het testbedrijf voor de nieuwe snelle verbinding. Later in de maand mogen 'doelgroepen' reizigers mee en daarna mag men gewoon al als reiziger mee is nu het plan. Dat gaat maar om vier slagen per dag die vanaf de nieuwe jaardienst in december dan elk uur gaan rijden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5369
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2024, 06:57:30 »
Naar Charleroi doorrijden zal niet snel gebeuren omdat je dan in Franstalig gebied komt en dan moeten wij Nederlanders ook Frans gaan spreken.

Dat hoeft op zich niet, men zou vanaf Antwerpen of Brussel de trein ook door Belgisch personeel kunnen bemensen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2024, 07:38:14 »
Op IC Brussel zit NL personeel van Standplaatsen Amsterdam, Breda en Rotterdam. BE personeel rijdt vanuit de depots Antwerpen en Brussel. Ook niet alle Belgische collega's zijn Franstalig of mogen in Waals gebied rijden!
Het is ook niet de ambitie van NS om die kant op te rijden. Eerst maar eens kijken hoe de komende proefperiode met ICNG-B gaat en hopelijk kan er vlekkeloos gestart worden met de nieuwe jaardienst.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2024, 10:08:46 »
Ik vind het een vreemd verhaal. In de nieuwe jaardienst gaat er een IC Brussel rijden via de huidige route tot Rotterdam en komt er een snelle optie vanuit Lelystad die op Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid stopt. Deze snelle trein rijdt in de vrije paden van Eurostar.
Voor beide verbindingen zijn geen reserveringen nodig. Ik zie het als een vooruitgang op het huidige aanbod en ben je als internationaal reiziger een stuk sneller tussen Brussel, Antwerpen en Amsterdam.

De voordelen voor de reizigers tussen Belgie en Nederland zijn evident (mits de dienstregeling inderdaad uitvoerbaar blijkt :-\). Maar jouw eenzijdige reactie gaat volkomen voorbij aan de gevolgen zoals die beschreven worden door TTB

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2024, 21:40:19 »
Hoi Gerard,
TTB heeft geen eenzijdige mening dan? Er rijdt nu een IC Brussel en die blijft ook gewoon rijden alleen maar dan tot Rotterdam. Deze is ook gewoon toegankelijk voor nationale reizigers. En er komt een snelle verbinding bij die ook gewoon zonder reservering toegankelijk is. Hoe dat in december gaat uitwerken weet ik niet maar ik vermoed dat de Eurostar treinen die nu alleen tussen Brussel en Amsterdam pendelen, dus los van de ritten door naar Parijs en Londen, vervallen en worden vervangen voor deze snelle IC welke rijdt zonder reserveringsplicht en dus als normale IC die in België alleen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid aan doet.
Die paden zijn er nu ook al dus ik neem aan dat in België dat weinig gevolgen gaat hebben. Het is fijn dat er naar een internationale verbinding verwezen wordt maar denk dat TTB beter kan gaan kijken wat NMBS nationaal allemaal bekokstoofd. Want er zijn nu ook drie paden per uur voor HST en IC Brussel treinen en ik neem aan dat dit er niet veel meer worden. Maar daar ben ik niet van op de hoogte nog.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2024, 10:45:29 »
Chris,
lees eens het besluit van de NMBS goed.
Per 4 regionale treinen verdwijnt er één, ten voordele van de bijkomende internationale benelux, voor de enkele Nederlanders die snel naar brxl willen.
En dat op de zéér drukke lijn A-B waar de treinen nu al overvol zitten, en het regionaal spoorvervoer nu al zo beperkt is.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2024, 11:20:27 »
Ik kan lezen... Maar de trein rijdt ook voor de Belgen snel van Antwerpen naar Brussel. Leuke is, ook andersom...

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2024, 18:47:09 »
Ja,
maar al wat ertussen en rond ligt krijgt wel slechtere verbinding, en dat is een hele hoop.
Maar ja , dat zijn we hier ondertussen al gewoon, de afbraak van het openbaar vervoer.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2024, 22:17:02 »
Het is natuurlijk altijd een belangen afweging, en er reizen echt wel wat meer mensen tussen NL en Be dan enkele Nederlanders.
in ieder geval lijkt die belangenafweging hier niet heel transparant gemaakt te zijn.
In dit verband opvallend; de directeur van de NMBS reageert niet ontkennend, maar met:'het is nog niet besloten'
Dat lijkt er toch sterk op dat de vooronderstelling van TTB gegrond is.
Verder schrijft Chris dat NS niet geïnteresseerd is in Charleroi, ik denk dat de NMBS ook niet geïnteresseerd is in Lelystad, wat blijkbaar de toekomst moet worden?
Los hiervan lijkt mij de combinatie van in NL chronische problemen op de HSL en in Belgie een dichtslibbende corridor A-B een recept voor ellende, maar goed, dat is een andere discussie en starten in Rotterdam lost dat iig deels op.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #11 Gepost op: 03 September 2024, 23:08:28 »
Door de verbouwing van Amsterdam CS moet de trein ergens anders heen en is besloten om naar Amsterdam Zuid te rijden. Er passen niet veel andere treinen meer op het stuk vanaf Schiphol want dat wordt redelijk vol gepland met Airport Shuttles.
Omdat keren of naar een opstelterrein wat lastig is vanaf Zuid gaat de snelle verbinding met Brussel doorrijden naar Almere en Lelystad. Kan het spul daar naar het opstelterrein. Maar of dat het ook echt zo er uit gaat zien weet ik ook nog niet...
Wat ik in België niet begrijp is het kopmaken van treinen op Antwerpen Centraal niveau -2. Als de huidige IC Brussel net wat laat is mag je achter de trein aan naar Gerards populaire bestemming Charleroi. En op de zijsporen houden treinen een flinke tijd het spoor bezet. Laat die leeg doorrijden en kopmaken op de bundel bij Noorderdokken. Zou al weer heel wat in de punctualiteit schelen en die treinen hoeven ook niet het spoor te kruisen. Dat zou ook allemaal ten goede komen voor het verkeer naar Brussel.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2024, 09:46:18 »
Die achtergrond is me bekend Chris. Er is dus een specifieke reden om door te rijden naar Lelystad. Zo zou doorrijden naar Charleroi evengoed een specifieke achtergrond hebben.
Dit komt niet uit mijn koker, maar is reeds in de planningsfase door TTB gesuggereerd:
https://treintrambus.be/wp-content/uploads/2024/06/240626.TTB-nota-invoering-IC-Snel-voor-RvB-NMBS.pdf
En ik zou Charleroi ook niet als populaire bestemming willen labelen, hoewel er een erg fraai fotomuseum is.

Grtz Gerard

PS https://www.stephanvanfleteren.com/charleroi  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 September 2024, 10:30:43 door BrightonBelle »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2024, 12:57:17 »
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2024, 22:45:45 »
Er zijn volgens mij nog openstaande opties, dus die zou je kunnen lichten met extra treinstellen. Zou met het oog op de toekomst (schades, capaciteitsuitbreiding of dienstuitbreiding) niet eens heel erg overbodig kunnen zijn. We hebben gezien hoe het met de 17 stellen ICE 3M afgelopen is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de