Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 13:41:40
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: De verbinding Amsterdam-Brussel  (gelezen 3285 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2024, 09:20:28 »
Charleroi is geen specifieke reden. Op Brussel Zuid kan je netjes aan de kant op Bundel Gent of in Vorst. ;)
Een ander punt om niet door te rijden. Hoeveel treinstellen heb je meer nodig om daarheen te rijden? Er komen maar twintig ICNG-B's.
Het is natuurlijk  duidelijk dat langere rijtijden zou betekenen meer materieel.
Voor de rest geloof ik niet dat je die TTB nota echt gelezen hebt, want dat gaat over het door integratie vrijmaken van rijpaden en niet over waar kop gemaakt moet worden. Het is iig out of the box denken, daar staan treinvervoerders en infra beheerders niet echt om bekend.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2024, 09:56:27 »
Het kopmaken was als reactie op jou en niet op het TTB stuk. Wilde aangeven dat kopmaken op Brussel Zuid heel mooi mogelijk is en dat is niet mogelijk aan de andere kant in Amsterdam. Vandaar dat de trein daar verder gaat rijden.


MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2024, 12:58:39 »
Als zeer sporadisch Belgie rijder (alleen als er een modelshow ergens is:)) begrijp ik het niet zo goed.
We hebben binnenlandse treinen (zowel in NL als B) en internationale treinen (tussen Breda en Antwerpen)of zo u wilt tussen Amsterdam en Brussel en verder evt naar Parijs en Londen.
De hogesnelheidstreinen hebben in beide landen een beperkt stuk eigen baan, in Brussel doen ze de luchthaven aan (anders dan de oude Beneluxtreinen, die over bestaand spoor tussen Asd en Brussel zuid reden). Mijn ervaring is dat die laatst genoemde treinen behoorlijk bezet waren, op het laatst zelfs geregeld overvol waren.
In het kader van minder luchtverkeer op kortere afstanden (Amsterdam-Brussel) is de HSL aangelegd. Dat is dus een nieuwe doelgroep, los van de bestaande reizigers. Het viel me de laatste keer op dat je al moet weten dat er een andere trein dan de HSL rijdt, op de NS-site was dat niet/moeilijk te vinden. Die vervanger van de Beneluxtrein reed ook over Breda en daarmee over de HSL-lijn. Het oude pad van de internationale trein is dus blijkbaar opgeheven.
Hoe kan het zijn dat je een nieuwe verbinding bouwt (toch nog geen 30 jaar oud?) en dat de capaciteit nu al niet voldoende is? Ik weet niet wat de frequentie op die lijn is. De binnenlandse lijn over Essen zou toch gewoon de binnenlandse treinen aan moeten kunnen, want op z'n minst de oude beneluxtrein niet meer.
Als de HSL is aangelegd om vliegverkeer op de relatie Brussel - Amsterdam te vervangen, hoeveel vliegtuigen minder heeft dat opgeleverd. Is die doelstelling dan wel gehaald? Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein. KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Capaciteit is niet alleen de hoeveelheid rails of perronlengte maar vooral de mogelijkheid om aan het eindpunt te keren (op welke manier dan ook)
Politiek is keuzes maken, maar het geheugen is vaak bijzonder kort.
Blijkbaar als ik de discussie in dit draadje begrijp is die keuze nu gevallen op hogesnelheidsverkeer ten koste van de kwaliteit voor bestaande binnenlandse reizigers. Dat kan, maar wees daar eerlijk over. Zeg dan gewoon we gaan voor de gelikte nieuwe treinen en de zgn milieudoelstellingen en "vergeten" de huidige reizigers, want niet van belang.
Dat gebeurt in Nederland ook, Soest heeft in de daluren en in het weekend al een tijd een uurdienst. Voor de verbinding Utrecht - Baarn wordt je dan over Amersfoort of Hilversum gestuurd. Als je mobiel bent en makkelijk een trap oploopt is dat een alternatief maar het is vooral bedacht achter de tekentafel.
Overigens bij het checken op de reisplanner net leek de halfuurdienst op zondag en de avonduren hersteld. Ik ben benieuwd.
Station Baarn HIJSM

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2024, 22:25:49 »
Hoi Mara,

Je veegt een heleboel zaken bij elkaar, en ook over een lange periode.
Daarbij ga je uit van de aanwezigheid van een geïntegreerde visie op internationaal vervoer.
Maar die is er niet en is er ook nooit geweest.
Maar ik ben het dus met je eens dat afwegingen transparant moeten zijn.

Groetjes Gerard

(ik hoor trouwens net dat mijn vrouw weer gestrand is, dit keer in Antwerpen..... >:()


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2024, 23:21:09 »
Was een trein met een defectje wat te resetten was dus als het goed is kon je vrouw met wat vertraging weer door gelukkig.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
  • Southern....de oude dan
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2024, 00:07:43 »
Meestal is dat idd de oorzaak Chris, itt wat sommige collega's van je denken, maar volgens de omroep was het echt dit keer helaas een springer.

Grtz Gerard

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2024, 00:24:05 »
Oei, dat is minder voor alle betrokkenen. Zie het nu in een Belgische app. Dacht door je bericht dat het verkeer op de verbinding van dit draadje was...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #22 Gepost op: 06 September 2024, 20:39:44 »
Weten jullie nog dat de koplopers in Martinair en KLM kleur op de baan kwamen? Dat was niet voor de gein.
Klopt, dat was om de opening van de Westtak in 1986 luister bij te zetten.

Citaat
KLM heeft meegeboden om de concessie te winnen op de HSL. Ik hoor daar nooit iemand (meer) over.
Niet zo vreemd, de samenwerking tussen de NS en KLM in HSA is in 2015 beëindigd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22470
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #23 Gepost op: 07 September 2024, 09:19:03 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.

Maar volgens mij gaat het hier over het traject Antwerpen-Brussel. Daar is geen HSL gebouwd. Als ik het goed begrijo wordt een keer per uur een binnenlandse IC vervangen door een internationale trein. Die trein zal flink bezet zijn door internationale reizigers. Dan blijft er toch minder capaciteit over voor binnenlandse reizigers die ook willen instappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #24 Gepost op: 07 September 2024, 10:33:06 »
Tot een jaar of zes geleden reed er ook nog een trein naar Brussel via Roosendaal en Essen. Ik nam die trein graag. Deed er een half uurtje langer over, maar dat relaxte beviel me wel. Helaas opgeheven.
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.



grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2024, 10:51:08 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #26 Gepost op: 07 September 2024, 11:11:50 »
Ik heb voor de grap eens de dienstregeling van de "oude" Benelux in 1980, vergeleken met de IC Brussel anno 2024. Ik beperkt mij tot Rotterdam - Brussel Noord

Toen (1980)
Rotterdam v. 9:30 uur
Brussel N a. 11:15 uur

Nu
Rotterdam v. 9:11 uur
Brussel N a. 10:59 uur (met overstap in Antwerpen C), of 11:05 (lekker blijven zitten in Antwerpen)

Tel uit je winst van rijden via Breda en de HSL. Toen 1 uur en 45 minuten (inclusief kopmaken in Antwerpen).  Nu 1 uur en 48 minuten met de overstap (moet je niet de gebruikelijke vertraging hebben), of 1 uur 54 minuten rechtstreeks, maar met de omweg via Brussels Airport. Voor zover de krachige vooruitgang in de afgelopen 44 jaar! De winst zit er alleen voor de reiziger per Eurostar. Nog op de merken dat als je toen haast had, je de TEE kon nemen (bijv. TEE 82, Rtd 9:54 uur - Brussel N 11:26 uur), wat echter niet veel uitmaakte in de reistijd. 

De Benelux-trein nam in die tijd trouwens ook het binnenlands vervoer tussen Antwerpen en Brussel vv voor zijn rekening. Met in de spits akelig drukke treinen, vooral tussen Brussel en Mechelen.
Je vergeet nog de onbegrijpelijke omreis via station Breda. Dat kost bijna twintig minuten. De stop bij Zaventem helpt ook niet echt mee...
Dat binnenlands vervoer is er nu ook nog steeds hoor.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
    • Flickr pagina
Re: De verbinding Amsterdam-Brussel
« Reactie #27 Gepost op: 07 September 2024, 11:12:28 »
Vraagje aan de experts:

Vroeger reden er tussen Antwerpen en Brussel ook treinen via de oude lijn 27, mn in de spits.
Is dat nog steeds zo of rijdt alles via lijn 25?
Niet alleen in de spits, de stoptreinen maken er nog steeds gebruik van waaronder de trein van Antwerpen naar Nijvel.