Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 12:11:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 12:09:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:54:12
Terschellinger Spoor
door
Tjalling
Vandaag
om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 11:16:15
Rondom Charlois
door
Jan Bennink
Vandaag
om 11:14:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:57
Piko blauwe 1000
door
Pauldg
Vandaag
om 10:18:27
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp?
door
Charles_
Vandaag
om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:20:29
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:25:51
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 08:22:36
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden.
door
Bob R.
Vandaag
om 08:06:31
Beekdaelen in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
sneek
Vandaag
om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West
door
wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock
door
Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches
door
Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Welke versies van de Roco 2200 zijn er?
door
JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ?
door
Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen (gelezen 1860 keer)
willyTEE
Offline
Berichten: 367
CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Gepost op:
24 August 2024, 12:53:32 »
beste collega's ,
bij een aantal CIWL treinen rijden er zowel LX 16 als LX 20 slaaprijtuigen . Zijn er uitwendig kenmerken om ze uit elkaar te halen buiten het ovale venster aan de deuren voor alle LX rijtuigen . Ik heb thuis wel wat boeken over de CIWL liggen maar niet die info . Ik vermoed dat het enkel te vinden is op basis van de rijtuignummers ?
ik verneem het wel
dank Willy
Gelogd
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #1 Gepost op:
24 August 2024, 13:20:00 »
Inderdaad Willy,
Het verschil is niet van buiten te zien, dus alleen herkenbaar aan de nummers (maar een overzicht val LX16/20 nummers heb ik nog niet gezien).
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #2 Gepost op:
24 August 2024, 13:54:12 »
Ter aanvulling: De meeste LX10 zijn verbouwd in de dertiger jaren in LX 16(14) en een aantal zijn een paar jaar later weer in LX 20 verbouwd. Het boekje van J.P. Lepage over LX'en heeft het complete overzicht. Maar het ligt dus aan het jaar dat je uit wil beelden of een rijtuig LX10/14/16/20 is.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
willyTEE
Offline
Berichten: 367
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #3 Gepost op:
24 August 2024, 14:30:12 »
@ Fred ,
is het enige boekje dat in de serie van Lepage bij mij ontbreekt . Heb gisteren het 400 pag tellende boek van Couder , Knepper en Toussiret " La Compagnie des Wagon-Lits " ontvangen en ook hiervan niets gevonden . Ga dit boek wel even hier in de kijker plaatsen .
gr Willy
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5508
Modelspoor is emotie...
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #4 Gepost op:
24 August 2024, 15:27:29 »
Willy, in dit boek …
… vind je alle gevraagde info. Ivm copyright kan ik die niet hier plaatsen, maar ik stuur je zo per pb de tekeningen. Het boek is z’n prijs zeker waard, een heleboel rijtuig info bij elkaar.
Groet,
Rob
«
Laatst bewerkt op: 24 August 2024, 15:31:48 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #5 Gepost op:
24 August 2024, 15:56:20 »
Hallo Rob,
Waar vind je in dit boek (dat ik ook heb) welke LX'en LX16 en LX20 werden? Ik kan dat daar niet in vinden.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
willyTEE
Offline
Berichten: 367
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #6 Gepost op:
24 August 2024, 19:14:48 »
@Rob , @Fred ,
ik heb mijn docu nog eens volledig nagezien en inderdaad niet op te sporen . de buitenkant is voor allen ook dezelfde .
Enige mogelijkheid is het dak er af en nakijken .
Moesten jullie nog een deus ex machina vinden dan hoor ik het wel
gr Willy
Gelogd
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #7 Gepost op:
25 August 2024, 10:14:45 »
Hallo Willy,
Wat is precies je vraag; gaat het over een LX model? Als je een CIWL nummer hebt kan ik opzoeken wanneer het verbouwd is naar LX16 of LX20 (in het Lepage LX boek). Verder verwacht ik niet dat (behalve LS Models, maar die heeft geen LX) het interieur van een model klopt.
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5508
Modelspoor is emotie...
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #8 Gepost op:
25 August 2024, 11:04:35 »
Fred, de eerste aankondigingen van de LX bij LSModels dateren van april vorig jaar, toen ze in Dortmund de eerste pré-productiemonsters lieten zien, samen met de 8-deurs fourgon. De laatste is er inmiddels, ik heb al een aankondiging voor een ‘Train Bleu’ (MW) voorbij zien komen en ook bij diverse detaillisten (o.a. Huenerbein, MTE) zijn ze al bestelbaar. Dus ik verwacht zeker dat ze voor het eind van het jaar uitgeleverd gaan worden met een forse avp van ong. € 135,-…. slik
Rob
«
Laatst bewerkt op: 25 August 2024, 16:17:48 door Rob Ellerman
»
Gelogd
Tbinnebarretije…
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #9 Gepost op:
25 August 2024, 11:33:14 »
Hallo Rob,
In de LS Models CIWL catalogus werden de LX'en aangekondigd voor 2015. Maar 10 jaar is niks bij LS Models
Ik wacht geduldig (en spaar door
).
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #10 Gepost op:
25 August 2024, 11:42:20 »
Hallo Rob,
Ken je de LS Models CIWL catalogus (van voor 2015) ? Hij is hier te zien of downloaden:
https://sncf231e.nl/ls-models-ciwl-catalogue/
Groet
Fred
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
willyTEE
Offline
Berichten: 367
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #11 Gepost op:
25 August 2024, 23:03:13 »
@ Fred , @ Rob
- bij oa Paris Modellisme in reservatie: Train Blue EP III ( 1957 ) : 799 E voor set van 7 : LX 16 en 20 zijn beiden aanwezig . Ik heb de HJ Jouef versie 4162 en 4163 ( totaal 6 rijtuigen ) met de nrs 3515 , 3496 en 3499 als LX . Voor zover ik het kan nakijken in Lepages " Etat Numerique CIWL " zijn het LX 10 die later naar Spanje zijn gegaan in LX 16-LX 20 maar welk nr naar welk type staat in dit boekdeel niet vermeld . Ik hoop dat de Train Blue dit jaar niet meer komt kwestie van budgetplanning en ik weet niet of dat nog een extra toegevoegde waarde betekent tov de Jouef sets. In 2024 al de Nord Express aangeschaft en sinds zaterdag set van Etat Transatlantique
- interessante info Fred de catalogus LSM voor 2015 . Ik wacht ook al een aantal jaren op de LSM " de grijze muis "
gr Willy
Gelogd
willyTEE
Offline
Berichten: 367
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #12 Gepost op:
25 August 2024, 23:15:10 »
toevoeging : bij de Models World set van de Train Blue staat het type LX 16-20 vermeld bij het overeenkomstige rijtuig en dus ook het rijtuignummer
Willy
Gelogd
sncf231e
Offline
Berichten: 2007
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #13 Gepost op:
26 August 2024, 12:44:43 »
Voor iedereen die denkt wat zeuren ze toch over LX10/16/20 hierbij een verklaring van de terminology.
Een slaaprijtuig is in CIWL-jargon een WL (Wagon Lits); in stalen slaaprijtuigen is er een groot aantal subtypes zoals LX, MU, T2 etc.
Het type WL LX wordt beschouwd als de meest luxueuze van de CIWL-slaaprijtuigen; ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de ovale ramen in de deuren, die niet in andere slaap- of restauratie-rijtuigen worden gebruikt, maar wel ook in Pullman-rijtuigen. In 1929 werden er in totaal 90 LX-rijtuigen gemaakt; ze droegen elk een nummer. De nummers waren 3466-3555. Ze hadden 10 compartimenten/coupés met elk slechts één bed, dus 10 passagiers per rijtuig. Modellen van het type LX worden door veel modeltreinfabrikanten gemaakt. Zie hiervoor mijn gratis e-boek (nieuweste versie:
https://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/
).
Na een paar jaar werden deze wagens verbouwd zodat er meer bedden per rijtuig in kwamen. Het aantal coupés bleef 10, maar een aantal coupés kreeg twee bedden. Zo kwam er een LX14 met 4 coupés met twee bedden en 6 met een; een LX16 met 6 coupés met twee bedden en 4 met een en een LX20 met alle coupés met twee bedden. De niet omgebouwde werden toen LX10 genoemd. Sommige rijtuigen werden meerdere keren verbouwd, bijvoorbeeld eerst naar LX14 en dan naar LX20. Omdat de verbouwing over een aantal jaren werd verdeeld waren er dus rijtuigen die eerst LX10 waren, dan een paar jaar later LX14 en weer later LX20. Daar kan je een leuke tabel van maken natuurlijk en dat heeft J.P.Lepage gedaan. Aan de buitenkant van een rijtuig kan je niet zien of het LX10/14/16 of 20 is, maar met het nummer kan je weten hoe het er van binnen uit ziet, als je het jaartal er bij weet.
Voor Willy:
3515: in 1933 werd deze LX16
3496: in1933 werd deze LX16
3499: in 1933 werd deze LX16
Geen van deze werd dus omgebouw in LX20 !
De 3533, die ik in spoor 1 van Amati heb, was al in 1931 omgebouwd naar LX 16 en in 1946 naar LX20. Dus zoals ik deze gebouwd heb met maar 10 bedden reed hij slechts twee jaar.
De CIWL nummers van de LS Models/MoWo LX rijtuigen in de set ken ik niet; jij wel?
Groet
Fred
«
Laatst bewerkt op: 26 August 2024, 12:57:17 door sncf231e
»
Gelogd
Mijn website:
https://sncf231e.nl/
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5854
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen
«
Reactie #14 Gepost op:
26 August 2024, 13:05:46 »
Weer wat geleerd.
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
CIWL : slaaprijtuigen LX 16 en LX 20 : hoe ze uitwendig te herkennen