Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 22:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 22:09:12
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
Vandaag om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
  

Auteur Topic: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren  (gelezen 2571 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2024, 20:43:32 »
Ik heb geen diepgaande research gedaan na WO2, maar ik kan op dit moment geen loc vinden waarbij de voorverwarmer is afgenomen en tevens de driehoeken zijn weggehaald. Of je ziet ze zitten of het is een groot donker zwart gat op de foto's.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2024, 21:45:15 »
Was mij nog nooit opgevallen maar ze zitten overal nog op.





Je ziet ook dat er bij sommige nog een kraantje zit daar waar de leiding de rookkast ingaat.

Deze is wel handig om de positie van de steunen te bepalen.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 21:49:50 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2024, 21:47:44 »
En de andere zijde.













Leiding naar de luchtpomp is meestal er een beetje slordig aangefrommeld.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2024, 22:19:47 »
Laatste foto: zie je die schoorsteenkroon... Na-oorlogs, 1946.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2024, 23:12:37 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:14:20 door prutser »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2024, 23:50:35 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:54:39 door FritsT »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2024, 07:58:16 »









TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2614
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2024, 09:21:57 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)

Maar dan niet vergeten om de waterbakken van het DJH-model in te korten en nieuwe kappen over de voorste drijfwielen te maken  ;)

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2024, 09:23:55 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.

De kit die ik heb, bevat alles, dus schoorsteen met kroon, zonder kroon, maar ook alle onderdelen om de Franse versie te bouwen, zoals de afwijkende rookkastdeur en de verschillende appendages.

Groet Meino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2024, 09:45:34 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.

6025 kan ook, dan hoef je niet te klooien met de waterbakken  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2024, 11:17:34 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #26 Gepost op: 22 August 2024, 20:32:48 »
Is dat een DJH kit? Het nummer klopt overigens niet, de 6003 had toch korte waterbakken.

OK, iedereen bedankt voor alle foto's en informatie, dat ga ik gebruiken voor de verdere afbouw.

Groet Meino

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #27 Gepost op: 22 August 2024, 20:54:50 »
Nog een opmerking..... naoorlogs reden er veel met een 3700 ketel, die was bijna hetzelfde, alleen een pas/tussenstuk, te zien aan de onderkant van de rookkast, waar hij dan met een dikke rand vol met bouten op de cylinders zit. Aangezien dat nooit ergens in de kit zit, ben je genoodzaakt, ALS je het echt kloppend wilt hebben, om dan na te gaan (foto's) , op zoek te gaan naar een naoorlogse foto, zonder die rand.......

ff om het makkelijk te maken, het leven van een modelbouwer is niet altijd makkelijk ;D ;D

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #28 Gepost op: 22 August 2024, 21:03:10 »
Ze kwamen voor. Volgens mij heeft de 6018 (zie de foto hier in het draadje) het niet en ook de 6025 had het niet tijdens zijn einde.
Kortom ik neem waarschijnlijk wat vrijheid om dat niet na te bouwen.

Groet Meino

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2024, 07:56:39 »