Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren  (gelezen 2341 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2024, 20:43:32 »
Ik heb geen diepgaande research gedaan na WO2, maar ik kan op dit moment geen loc vinden waarbij de voorverwarmer is afgenomen en tevens de driehoeken zijn weggehaald. Of je ziet ze zitten of het is een groot donker zwart gat op de foto's.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2024, 21:45:15 »
Was mij nog nooit opgevallen maar ze zitten overal nog op.





Je ziet ook dat er bij sommige nog een kraantje zit daar waar de leiding de rookkast ingaat.

Deze is wel handig om de positie van de steunen te bepalen.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 21:49:50 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2024, 21:47:44 »
En de andere zijde.













Leiding naar de luchtpomp is meestal er een beetje slordig aangefrommeld.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2024, 22:19:47 »
Laatste foto: zie je die schoorsteenkroon... Na-oorlogs, 1946.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2024, 23:12:37 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:14:20 door prutser »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2024, 23:50:35 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:54:39 door FritsT »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2024, 07:58:16 »









TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2024, 09:21:57 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)

Maar dan niet vergeten om de waterbakken van het DJH-model in te korten en nieuwe kappen over de voorste drijfwielen te maken  ;)

Grtz, Ton

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2024, 09:23:55 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.

De kit die ik heb, bevat alles, dus schoorsteen met kroon, zonder kroon, maar ook alle onderdelen om de Franse versie te bouwen, zoals de afwijkende rookkastdeur en de verschillende appendages.

Groet Meino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2024, 09:45:34 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.

6025 kan ook, dan hoef je niet te klooien met de waterbakken  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2024, 11:17:34 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #26 Gepost op: 22 August 2024, 20:32:48 »
Is dat een DJH kit? Het nummer klopt overigens niet, de 6003 had toch korte waterbakken.

OK, iedereen bedankt voor alle foto's en informatie, dat ga ik gebruiken voor de verdere afbouw.

Groet Meino

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #27 Gepost op: 22 August 2024, 20:54:50 »
Nog een opmerking..... naoorlogs reden er veel met een 3700 ketel, die was bijna hetzelfde, alleen een pas/tussenstuk, te zien aan de onderkant van de rookkast, waar hij dan met een dikke rand vol met bouten op de cylinders zit. Aangezien dat nooit ergens in de kit zit, ben je genoodzaakt, ALS je het echt kloppend wilt hebben, om dan na te gaan (foto's) , op zoek te gaan naar een naoorlogse foto, zonder die rand.......

ff om het makkelijk te maken, het leven van een modelbouwer is niet altijd makkelijk ;D ;D

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #28 Gepost op: 22 August 2024, 21:03:10 »
Ze kwamen voor. Volgens mij heeft de 6018 (zie de foto hier in het draadje) het niet en ook de 6025 had het niet tijdens zijn einde.
Kortom ik neem waarschijnlijk wat vrijheid om dat niet na te bouwen.

Groet Meino

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2024, 07:56:39 »