Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren  (gelezen 2339 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Gepost op: 21 August 2024, 13:50:23 »
Ik ben momenteel een DJH NS6000 aan het bouwen. Daar heb ik een paar vraagjes over. De kit wordt gebouwd zoals de NS6000 er na WW2 uitzag.
Ik liep tegen een probleem aan omdat de voedingswaterpomp die bij de kit zit aan de rechterkant van de lok moet worden gemonteerd. Alleen de uitvoering is er een die links gemonteerd wordt, dus eigenlijk verkeerd. Ik ben toen wat op het WWW gaan zoeken naar foto's en kwam deze foto van de NS6013 tegen.


Met dank aan WIKI commons (https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:NS_6000#/media/File:NS_6000_-_NS_6013.jpg)

Dit is een foto uit 1957 en toont de NS6013 zonder voorverwarmer. Toch ook maar eens "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" van H van Poll doorgenomen, en dan blijkt uit alle foto's van de NS6000 dat de voorverwarmer verwijderd is. Overigens blijkt dat het zelfde ook bij vrijwel alle 3700's (ook de NS3737) is gebeurd. Kortom eigenlijk is mijn 3737 (met voorverwarmer) ook niet correct voor de 50er jaren.

Nu mijn vraagjes
  • Door de verwijdering is het injectiepunt op de ketel vanaf de voorverwarmer verwijderd. Ik heb geen duidelijk foto's van de 6000, maar wel van een 3700 en daar is dat afgedekt. Waarschijnlijk bij de 6000 ook. Maar omdat er een systeem voor water toevoer weg gevallen is, mijn vraag is er iets voor in de plaats gekomen en zo ja heeft dat geleid tot een zichtbare veranderingen op de ketel (nieuwe leidingen?)
  • De voetplaat had onder de voorverwarmer verstevigingen (driehoekjes), zijn die nog aanwezig na verwijdering van de voorverwarmer?. Ik heb geen foto's kunnen vinden waarop dat zichtbaar is.
  • Wat is de reden dat de voorverwarmers verwijderd zijn.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 13:53:32 door meino »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2024, 16:19:00 »
Hoi,

Ik ga hem t.z.t. ook in de jaren 50 uitvoering bouwen, zonder luchtpomp en voorverwarmer.
Op jouw foto zie je een eventuele voorverwarmer niet want die zit aan de andere kant, je ziet aan deze kant de missende (dus je ziet hem niet) voedingspomp.
In de bouwbeschrijving staat bij 48: De voorwarmer (52) werd tijdens de tweede wereldoorlog bij een aantal locomotieven verwijderd, plaatst U hem wel dan ook klep (55) op de ketel aanbrengen.

Ik was trouwens ooit op zoek naar een jaren 50 NS 3700 mét voorverwarmer omdat ik er al een zonder heb en alle loks zien er anders zo kaal uit.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 16:53:04 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2024, 16:49:00 »
Ik raad je aan het gele boek over de 6000 te kopen dan weet je het antwoord op al je vragen.

De 6000 is in dienst gesteld zonder voorverwarmer en dus ook zonder voedingspomp, later zijn deze aangebracht en aan het eind, zeer waarschijnlijk om te bezuinigen op kosten en tijd van het onderhoud, weer verwijderd.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 17:06:56 door prutser »

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2024, 16:50:55 »
….zonder luchtpomp….


De luchtpomp zou ik laten zitten, anders wordt het remmen zo lastig ;D

Groeten Edwin.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2024, 16:54:35 »
Haha, ik had het al veranderd in voedingspomp  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2024, 17:34:10 »
Jaren 50 versie heeft een heel kenmerkend verschil wat je duidelijk aan de onderzijde van de rookkast kunt zien. Daar is heel wat verbouwd tov. de vooroorlogse versie. Daarom heb ik die ook niet willen bouwen.

Het gat in de voetplaat waar de luchtpomp doorheen steekt (dat zie ik niet in het model op dit moment), is heel kritisch van afmeting en best groot. Dat zit zowat strak tegen de buitenzijde voetplaat. Kijk en meet goed (er zijn geen foto's van) voordat je onherstelbare schade hebt.

Steunen weggehaald onder de afgenomen voorverwarmer ? Soms wel, soms niet.

Het gele boek van Paul Henken geeft veel antwoorden op je vragen.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 17:43:06 door FritsT »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2024, 17:44:22 »
Ik raad je aan het gele boek over de 6000 te kopen dan weet je het antwoord op al je vragen.

Helemaal mee eens. Er staan veel foto's in van na WOII, die je als voorbeeld kan gebruiken. Niet alleen voor de ontbrekende voorverwarmer, maar voor allerlei details.
Voor €37 ben je het heertje.

  • De voetplaat had onder de voorverwarmer verstevigingen (driehoekjes), zijn die nog aanwezig na verwijdering van de voorverwarmer?. Ik heb geen foto's kunnen vinden waarop dat zichtbaar is.

Dat zijn de steunen waarop de voorwerwarmer rustte; twee stukken staal waarvan de bovenkant hol liep. Zonder voorverwarmer hadden die geen functie en zijn ook weggehaald.

Grtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2024, 17:46:36 »

Op jouw foto zie je een eventuele voorverwarmer niet want die zit aan de andere kant, je ziet aan deze kant de missende (dus je ziet hem niet) voedingspomp.


Geen waterpomp betekent ook geen voorverwarmer. Dat is een eenheid. "dus je ziet hem niet" is niet van toerpassing als je de waterpomp afwezig ziet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2024, 17:49:16 »

Dat zijn de steunen waarop de voorverwarmer rustte; twee stukken staal waarvan de bovenkant hol liep. Zonder voorverwarmer hadden die geen functie en zijn ook weggehaald.

Grtz, Ton

Ik heb foto's zonder voorverwarmer, maar met steunen.

En met L-vormige steun daar vlak naast (richting achterzijde).
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 17:51:38 door FritsT »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2024, 18:38:13 »
Geen waterpomp betekent ook geen voorverwarmer. Dat is een eenheid. "dus je ziet hem niet" is niet van toerpassing als je de waterpomp afwezig ziet.

Weet ik, maar deze foto is niet handig om een missende voorverwarmer te laten zien omdat je een "eventuele" voorverwarmer niet kan zien, je weet dat hij er niet zit omdat er geen waterpomp op zit.

Ik zal een paar delen van foto's uit het 6000 boek hier posten om de loop van de leidingen te laten zien, stukjes foto mag wel toch wat betreft de copyright?

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2024, 18:53:29 »
Ik heb foto's zonder voorverwarmer, maar met steunen.

En met L-vormige steun daar vlak naast (richting achterzijde).

De uitzondering bevestigt natuurlijk de regel.
In het meergenoemde boek staan veel foto's zonder die steunen. Wel zijn op een paar foto's metalen strips zichtbaar die op de plek van de steunen zitten.
Zullen we het erop houden dat de steunen geen functie meer hadden en daarom meestal werden weggehaald?

Overigens ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de foto die jij noemt. Kan je hem hier plaatsen of een bron vermelden waar we hem kunnen vinden?

Gtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2024, 19:52:25 »
Kijk eens bij de fotocollectie NVBS in Amersfoort en in het boek van Paul Henken..

Ik zie die steunen o.a. op de 6002, 6005, 6006, 6008 en ook nog de 6015

Dit is de 6008 in 1957
Vlnr. 2 driehoekige steunen, L-profiel , hijsbak en zandkist.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 19:54:09 door FritsT »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2024, 19:57:49 »
Frits,

Gevalletje spraakverwarring: Jij hebt het over steunen onder de voetplaat, ik het het over steunen bovenop de voetplaat, onder de voorverwarmer.

Grtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11291
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2024, 20:03:25 »
Ok, spraakverwarring.

Nee, die steunen heb ik na afname nergens teruggevonden. Komt natuurlijk omdat als je de voorverwarmer afneemt die ergens op moet staan en de bouten door de voetplaat losschroeven is natuurlijk appeltje-eitje.

Dus we zijn het nu roerend eens..... ;D

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2024, 20:06:15 »
En het ging mij ook om de steunen onder de voetplaat. Het lijkt er op dat die zijn blijven zitten. Ik zie nu ook wat Frits bedoelde met dat de rookkast behoorlijk verbouwd is na de oorlog. Ik zit al te piekeren of en hoe ik dit kan verwerken. Het is een redelijk opvallende verandering.

Groet Meino