Zoals beloofd zou ik nog een toelichting geven op mijn baanplan, met name voor wat betreft het thema en tijdperk. Afgelopen dagen van alles gedaan en weer veel ingelezen en "ontdekt" op het grote boze internet. Zo kwam ik op de website van De Tombe een digitale startset in spoor N tegen van Roco met de veelgeprezen Multimaus en dan als klap op de vuurpijl ook nog eens behoorlijk betaalbaar in vergelijking met Fleischmann en Minitrix. De wetenschap dat er nu N-startsets bestaan met de Multimaus waarin ik steeds meer interesse heb gekregen, heeft mij doen besluiten toch digitaal te gaan rijden. Daarmee is die keuze in ieder geval nu gemaakt.
Hierop voortbordurend wordt het thema van mijn baan het volgende: een euregionaal geörienteerd spoorwegnetwerk waar materieel uit zowel Nederland als België als Duitsland kan rijden. Daarnaast in een later stadium goederentransport en rangeeractiviteiten en een museumspoor waarvoor de aanzet al gegeven is, hoewel het rustig nog een aantal jaren kan duren voor ik daarmee kan beginnen. Hiermee hou ik een behoorlijke reeks aan mogelijkheden open om te veriëren met het materieel, waarbij ik begin met twee BR 101's en een aantal rijtuigen (ik ben van plan om de eerder genoemde startset 2 maal aan te schaffen). Er zal in den beginne een hoofdspoor aangelegd worden (enkelspoor) met in het baanplan zoals ik dat getekend had twee tussenstations waar de treinen elkaar kunnen tegenkomen en passeren. Qua tijdperk kom ik, vooral door m'n keuze in startsets, uit in V. De mogelijkheden van museumspoor maken echter dat ik me daar niet heel strikt aan zal hoeven houden
Zoals alles is echter ook mijn baanplan nog aan veranderingen onderhevig en rekening houdend met mijn aankomende verhuizing en in de toekomst een dakrenovatie zal ik met modules willen gaan werken van 120cm bij 60cm die uit elkaar te halen zijn. Met het oog op de ruimte zoals die ontstaat direct na de verhuizing denk ik dat ik meer in de lengte zal gaan werken (3 tot 5 meter moet haalbaar zijn) gevolgd door een grote ruime bocht in de hoek van de ruimte. Wanneer ik hier van uit ga, zal ik waarschijnlijk kiezen voor twee kopstations aan het hoofdspoor en een of meer tussenstations. Om toch vrij snel al echt te kunnen rijden nadat ik de genoemde startsets heb aangeschaft wil ik twee "eindbochten" fabriceren die ik aan weerszijden van de modules kan plaatsen om zodoende een mooie ovaal te krijgen. Wanneer de eerste module af is kan daarop gereden worden, terwijl ik op m'n gemak kan werken aan de volgende module en zo verder.
NU de keuze voor digitaal gemaakt is komen er gelijk wat vragen om de hoek kijken.
Omdat ik nog alles moet gaan bouwen kan ik nu al rekening houden met wat er nodig is om digitaal te gaan rijden. Uiteraard heb ik met de zoekfunctie op het forum een aantal dingen kunnen vinden, maar bijna ieder draadje dat ik doorlees leidt wel weer tot andere vragen. Zo is er het draadje van Boudewijn Redeker (link) met wat vragen die hij stelt. De eerste vraag die hij stelt gaat over het scheiden van de baan in blokken. Dit zou bij digitaal rijden an sich niet nodig zijn, maar wel weer handig voor terugmelding in de toekomst. Omdat ik in de (verre) toekomst waarschijnlijk wel aan de gang zal willen met besturing via de pc en automatisch rijden, wil ik hier toch al rekening mee houden. - Ik weet dat Peco geïsoleerde raillassen in het assortiment heeft. Kan ik die gebruiken om de baan te scheiden voor toekomstige terugmelding?
- Doe ik dit in be ide spoorstaven of slechts aan een kant?
- Hoe groot/lang maak je een blok, kijkend naar het plan dat ik in mijn eerste bericht hierboven gezet heb?? Zijn hier richtlijnen voor?
- Er zitten een aantal wissels in het baanplan. In hoeverre kunnen deze voor problemen zorgen m.b.t. kortsluiting als ze niet goed zouden staan, of hoef ik me daar (nog) niet druk om te maken?
- Tegen het eind van dit jaar hoop ik een behoorlijk eind op de goede weg te zijn en heb ik twee keer de multimaus set in mijn bezit. De versterker die in die set zit heb ik dan ook dubbel maar ik heb de indruk dat ik die niet per se nodig heb zolang het aantal locs beperkt blijft en dat is het geval voorlopig: de twee locs die bij de startsets zitten en later een of twee diesels en mogelijk een stoomloc zal de komende jaren de max zijn. Verlichting zal waarschijnlijk nog wel even duren. klopt het dan dat ik met één versterker voorlopig genoeg heb??
Zo, weer genoeg voor vanavond. Komende week overdag mijn aandacht volop richten op m'n cursus en de avonden en volgend weekend weer lekker het forum en de rest van het web afstruinen naar nuttige info.