Daar zijn we het dan snel over eens. Mijn post was een reactie op Thom die suggereert dat Dinnertrain helemaal geen inkomsten had. In werkelijkheid kon een bedrijf dat de activiteiten wegens Corona volledig moest stilleggen de loonkosten (NOW) en de vaste lasten (TVL) voor een groot deel vergoed krijgen. Toen Corona langer duurde dan eerst gedacht werd de vergoeding van de vaste lasten zo’n beetje 100 procent. Bij deze regelingen kon alleen sprake zijn van terugbetaling als de steun bij nader inzien te hoog was geweest, meestal omdat het omzetverlies lager uitviel dan van te voren door het bedrijf ingeschat. Het lijkt me sterk dat Dinnertrain geen gebruik van de regelingen heeft gemaakt. Anders hadden ze het eerste kwartaal niet eens overleefd. Terugbetalen zal ook niet aan de orde zijn geweest, wegens correct inschatten van 100 procent omzetverlies. Neemt niet weg dat de lockdown het bedrijf vast geen goed heeft gedaan. Ben best benieuwd naar de volgende rapportages van de curator.Ik reageer misschien wat heftig op dergelijke posts. Namens mijn werkgever heb ik de totstandkoming van de regelingen van nabij kunnen/moeten/mogen volgen. Ik heb gezien hoe een paaar dozijn ambtenaren van het Ministerie van SZW en van het UWV (ik werk niet bij die organisaties) de regelingen binnen enkele weken ontwikkelden en ten uitvoer brachten. Een topprestatie waar die mensen te weinig publieke credits voor hebben gekregen. Ja, het moest snel, dus perfect zullen de regelingen niet zijn geweest. Macro-economisch gezien waren ze wel zeer effectief.
Ik heb geen abonnement op de Gelderlander...
Voortaan gewoon weer de picknickmand mee in de trein dus.