Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:54:07
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Marc tramt
Vandaag om 18:48:41
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 18:42:32
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 18:25:23
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 18:24:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:47:10
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 17:42:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
  

Auteur Topic: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961  (gelezen 4788 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Gepost op: 19 July 2024, 14:10:29 »
Vorige week gespot op de site van Uquilair en gelijk maar besteld. Het werd een soort van ‘men vraagt en wij draaien’, want het viel vanochtend al in de bus. Cock Koelewijn tekende voor de samenstelling, dus alles in vertrouwde handen.



Ik ga nu gauw beginnen met lezen (en kijken, want boordevol foto’s ook minder - en nog niet bekende foto’s).

« Laatst bewerkt op: 19 July 2024, 15:17:04 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Nieuw Railmqgazine speciaalnummer 19 is uit: NS in 1961
« Reactie #1 Gepost op: 19 July 2024, 14:38:21 »
Als hij het heeft gemaakt zit het wel goed  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuw Railmqgazine speciaalnummer 19 is uit: NS in 1961
« Reactie #2 Gepost op: 19 July 2024, 15:00:38 »
Citaat
Auteur Cock Koelewijn gaat terug in de tijd met een 100 pagina’s tellende speciaalnummer over de NS in 1961. NS heeft in 1961 het herstel van de oorlogsschade al meer dan tien jaar achter de rug. Net als de grootschalige modernisering van het bedrijf, waarbij de stoomtractie definitief wordt uitgerangeerd en plaats maakt voor diesel- en elektrische locomotieven, treinstellen en moderne stalen rijtuigen. Het bedrijf maakt in 1961 nog een bescheiden winst, maar krijgt vooral op sociaal terrein te maken met grote veranderingen. In het najaar van 1961 gaan de Nederlanders door invoering van de 40-urige werkweek korter werken. Er komt een vrije zaterdag. Dit betekent voor NS dat het vervoer van reizigers en goederen voortaan wordt uitgesmeerd over vijf in plaats van over zes dagen. Hiervoor zijn meer materieel en personeel nodig. Dat personeel is er echter niet. Aan het eind van 1961 heeft NS circa 2000 vacatures en het aantrekken van Belgische spoorwerkers kan dit probleem maar voor een klein deel oplossen. Het personeelstekort heeft grote gevolgen voor het spoorboekje van 1961. NS begint in 1960 met een ingrijpende verbetering van de dienstregeling, die treinen vooral sneller moet maken. In 1961 wil NS de tweede fase van dit plan doorvoeren, met onder andere lustreinen tussen Amsterdam en Maastricht en Venlo. Voor het overwerkte en onderbetaalde NS-personeel is de nieuwe zomerdienstregeling van 1961 echter de druppel die de emmer doet overlopen. Met name de lustreinen moeten het ontgelden. Het personeel maakt lange diensten op deze treinen, met nauwelijks tijd om koffie te drinken of brood te eten. Het leidt tot stiptheidsacties, waarbij de dienstregeling van de lustreinen, die toch al gevoelig zijn voor vertragingen, volledig in de soep draait. Met de winterdienstregeling 1961/’62, die eind september ingaat, zet NS daarom een punt achter de lustreinen en keert de winterdienstregeling van 1960 terug.

Ook het goederenvervoer ervaart de gevolgen van de kortere werkweek. Het zaterdagse goederenvervoer valt grotendeels weg, waardoor het op de overige dagen drukker wordt. NS zet zoveel mogelijk materieel in en huurt zelfs extra DB-goederenwagens om aan de vraag te voldoen. Tegelijkertijd stroomt nieuw goederenmaterieel in, dat meer aan de moderne eisen voldoet.

Er valt dus inderdaad veel te vertellen over de NS in 1961. En door de foto’s van diverse fotografen en het Utrechts Archief ook veel te zien…

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #3 Gepost op: 19 July 2024, 15:27:37 »
 :)

Wat zijn lustreinen.
Term is op internet bekend, zonder uitleg!
Vrindelijke groet.

R.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5593
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #4 Gepost op: 19 July 2024, 15:52:26 »
Lustreinen reden Maastricht - Eindhoven - Utrecht - Amsterdam - Haarlem - Den Haag - Rotterdam - Tilburg - Eindhoven - Venlo en terug en de ander Maastricht - Eindhoven - Tilburg - Rotterdam - Den Haag - Haarlem - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Venlo en terug. In Amsterdam werd van treinnummer gewisseld en ze ontmoetten elkaar altijd in Eindhoven. Het idee was niet zo gek, want er ontstonden zo veel meer rechtstreekse, dan wel met alleen een overstap te Eindhoven, verbindingen. Helaas bleek de praktijk weerbarstiger en dus werden ze al snel weer opgedoekt. Ik zou zeggen: lees het verder zelf.
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #5 Gepost op: 19 July 2024, 16:00:23 »
Vergelijkbaar met "rondje om de kerk" ?
Jeroen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
    • Dwangrail.nl
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2024, 16:07:13 »
meer rondje door het land...

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3987
  • de hondsrug baan
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2024, 16:41:30 »
Lag hier ook in de brievenbus vanmiddag erg leuk nummer met veel info , ook nog het ongeval in Zuidbarge op blz 95  net aan de andere kant van de voormalige haven waar wij mee bezig zijn met een module hier op bnls.



mvgr Evert en Bas
« Laatst bewerkt op: 19 July 2024, 16:57:10 door mass am see »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Take It Or Leave It
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #8 Gepost op: 19 July 2024, 17:17:39 »
Vandaag ook bij mij binnen.
Fraai leeswerk, met name de goederen.
Het stuk over de pierverlenging is te kort ;D.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2024, 09:52:04 door IJmc »

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 490
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2024, 09:29:47 »
Maar vandaag de dag hebben we toch ook een soort van lustreinen? Pas gereisd van Schiedam naar Amsterdam Zuid. Trein kwam uit Dordrecht en ging na Amsterdam Zuid door naar Venlo.
Met vriendelijke groet
Hans

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2024, 11:49:57 »
 :)
Zoiets...
Gekke gewaarwording als je dan in Dordt op de trein wacht die vanaf de Moerdijkbrug komt en als bestemming Venlo heeft.
Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5593
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2024, 12:31:13 »
Nee, die trein naar Venlo begint in Dordrecht.
Groet, Frank

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2024, 13:56:50 »
heel informatie en prima leesbaar. Aan te bevelen.

spoorfan

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2024, 14:33:00 »
Heren,

Bedankt voor de positieve reacties!

Wat achtergrondinformatie: tijdens de voorbereiding van het boek over de Benelux-treinen (Amsterdam - Brussel), ontdekte ik dat er veel interessante informatie is over allerlei ontwikkelingen bij de NS in de jaren vijftig en zestig. In overleg met de uitgever kwamen we op het idee om een speciaalnummer te maken over de NS in 1961 - mijn geboortejaar.
Het was een interessant jaar, zoals uit het nummer blijkt: treinstel TT, Plan U, de lustreinen, veel ontwikkelingen bij het goederenvervoer, en allerlei andere leuke dingen.
Ik vind het wel leuk om in allerlei archieven documenten en afbeeldingen uit het verleden op te diepen. Je leert er ook veel van.
En natuurlijk is er het prachtige fotomateriaal van de heren Ankersmit en Van de Meene. Die treinen met 1200'en en lange slepen Plan D- en E-rijtuigen zijn een lust voor het oog. Nog afgezien van allerlei bedieningen van spooraansluitingen die er al lang niet meer zijn.
Ik heb er in elk geval met plezier aan gewerkt. En wie weet, komt en een vervolg...

Cock Koelewijn.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Take It Or Leave It
Re: Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2024, 15:21:59 »
Ik zou zeggen, doe eens 1968 ;D.