Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:01:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:58:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
  

Auteur Topic: IORE Locs Zweden  (gelezen 12047 keer)

marnix2000

  • Gast
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2008, 20:11:57 »
@ Han:
jazeker, check m'n website en klik in linkerkolom op 'baanplan'.

groet,


Marnix

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2008, 20:25:56 »
Weten jullie dat deze locs in Duitsland zijn gebouwd en toen in tweeen gedeeld in opzending zijn gegaan, tenminste de eerste.
Later is het wat anders gegaan, maar ben vergeten hoe en wat, ook weet ik niet meer wie de fabrikant was.
Er was toendertijd een documentaire over op of Bahn TV of N24, ik denk de laatste zender.

Dus vertel mij eens wie de fabrikant is van deze geweldige machines.

Ik ben heel ernstig ziek geweest en daarbij heb ik veel pijnstillers en andere medicijnen moeten gebruiken, nu nog moet ik iedere 4 uur een tablet innemen. :(

Dit zeg ik omdat ik door dit veelvuldig medicijn gebruik een deeltje van mijn geheugen ben kwijtgeraakt helaas :-[

Dirk Bolt

FRET

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #17 Gepost op: 14 May 2008, 20:43:59 »
De locs zijn gebouwd door Bombadier. Bij de oude AEG vestiging naar mijn weten.

www.bombardier.com

core business (links van het midden boven)
> transportation
> locs
> special projects

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #18 Gepost op: 14 May 2008, 20:45:22 »
Fabrikant is Bombardier in Kassel, alhoewel deze firma destijds nog Adtranz heette. Als ik me niet vergis zijn de bakken ergens in Polen in elkaar gelast. De loccen zijn op 'kale' draaistellen naar het hoge noorden gesleept (via de veerboot), de 'echte' draaistellen, extra ballast en de grote sneeuw/baanruimers werden op aparte wagens vervoerd. Dit alles omdat een complete IORE een te hoge asdruk heeft, namelijk 30 ton, voor het normale spoor. De baanruimers zullen waarschijnlijk ook wel buiten profiel zijn geweest. Alle IORE's, ook de eerste, zijn gewoon per paar getransporteerd. Overigens heeft LKAB vorig jaar nog vier IORE's bijbesteld.
Meer NS in spoor 1!

Anoniem

  • Gast
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #19 Gepost op: 14 May 2008, 21:12:29 »
Ik hoop die loc ooit nog eens in werkelijkheid te zien. Lijkt me machtig indrukwekkend!

Mwah, Dm3 is toch gaver ;D. Maar inderdaad, ze zijn ook zeker indrukwekkend!

Trouwens, slightly off-topic, maar niet helemaal: weet iemand hoe het staat met de komst van de nieuwe ertswagens en bijbehorende afvoer van Dm3-en?

Wesley (wel eens een dagje in Abisko Ö, het Turiststation, Björkliden en Vassijaure geweest, een echte aanrader rond de middernachtzon...foto's maken met Lapporten op de achtergrond :)).
« Laatst bewerkt op: 14 May 2008, 21:21:40 door Wesley »

Dennis

  • Gast
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #20 Gepost op: 14 May 2008, 21:28:18 »
Ik heb deze loc`s ook in het echt mogen zien.
Dat was op een rit naar het Noorse Narvik.

Wij komen daar voor het werk niet zo vaak, maar ik hop er nog eens te komen.
Ook een geweldige natuur daar!

Gr,
Dennis

Roppie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
  • HO op een hoop, nu nog achterelkaar....
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2009, 21:44:03 »
Al verschillende keren geweest. De treinreis van Narvik naar Kiruna en dan door naar Lulea. Spektakel van de de bovenste plank als zo'n ding voorbij komt zetten ! In Wunderland in Hamburg rijden ze ook op volle lengte
Scandinavie - op de grens van Noorwegen en Zweden-- Welkom bij Suuskebanen. Diesels stinken niet , ze rijden !

Anoniem

  • Gast
Re: IORE Locs Zweden
« Reactie #22 Gepost op: 18 January 2009, 22:07:14 »
Over vier weken mag ik... sfeerfoto's onder het Noorderlicht met een beetje geluk ;D.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:IORE Locs Zweden
« Reactie #23 Gepost op: 28 January 2011, 22:36:23 »

Trouwens, slightly off-topic, maar niet helemaal: weet iemand hoe het staat met de komst van de nieuwe ertswagens en bijbehorende afvoer van Dm3-en?



Misschien weet je dit al, maar volgens http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Dm3  gaan de Dm3-en  dit jaar uit dienst.
Misschien is dit ook een leuke site: http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/ellok-i-trafik/dm-dm3 als je het Zweeds machtig bent.

En bedoel je deze wagens: http://www.kockumsindustrier.se/products/Freight/Special/Malmvagnfolder.pdf
« Laatst bewerkt op: 28 January 2011, 22:41:54 door J J H S. Reden: link aangepast »
Jeroen

Anoniem

  • Gast
Re:IORE Locs Zweden
« Reactie #24 Gepost op: 28 January 2011, 22:39:41 »
Ja, bijna drie jaar later weet ik inderdaad hoe het zit (y). Dm3 is momenteel alleen nog reserve en zal dat (samen met een paar stammen 'oude' 80-tonswagens) wellicht voorlopig wel blijven, met het doel om grote stijgingen in de vraag op te kunnen wangen.

De wagens zijn inderdaad van Kockum. Kun je die Zweedse link ook geven? Je hebt nu per ongeluk twee keer de Engelse wiki-link geplakt...
« Laatst bewerkt op: 28 January 2011, 22:43:56 door Wesley­­ »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:IORE Locs Zweden
« Reactie #25 Gepost op: 28 January 2011, 22:42:19 »
Oeps post aangepast. Dank Wesley.
Jeroen