Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wimbo
Vandaag om 21:27:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:27:23
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:27:22
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:38:03
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:11:42
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 19:08:53
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 18:58:49
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 18:28:24
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
Vandaag om 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 17:41:25
Telefoonnummer Conrad......... door Arjan6511
Vandaag om 17:26:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:13:11
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35

Auteur Topic: wie kan er messing gieten?  (gelezen 816 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
wie kan er messing gieten?
« Gepost op: 05 July 2024, 12:35:16 »
Wie kan er thuis messing gieten?

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
Re: wie kan er messing gieten?
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2024, 13:17:33 »
Nooit gedaan maar een set voor een huis tuin en keuken beginner zit rond de € 250,-. Dus moet mogelijk zijn. Het is meer de vraag, wil je alles zelf kunnen doen en in welke mate van perfectie (ontwerpen, printen en of gieten)

En natuurlijk is het zo wat Sven zegt ook waar is dat een heleboel mensen geen printer in huis hebben en/of heel graag dit aan anderen over laten. Daarom is een bedrijf zoals Shapaways of anderen met min of meer gelijke service een uitkomst.

Desalniettemin zie je best wel een verdere toename van thuis 3d printen. Ook nu ze op steeds meer middelbare scholen lessen hierin aanbieden aan de jongelui. Ik zie de ontwikkeling gelijk aan wat we in de afgelopen decennia's  hebben gezien met o.a. filmen. Van nagenoeg onmogelijk tot bijna iedereen die wel eens filmpjes maakt. Of zoals de computer. 40 jaar geleden stond ik les te geven in WordPerfect, nu volgt niemand meer een cursus tekstverwerking. Niet dat het taal gebruik verbeterd is dan toch.

Ik hoop van harte dat er een doorstart mogelijk is of dat een van de Shapeways conculega's in het gat in de markt stapt.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2024, 13:26:26 »
Wat heb je voor 250 euro? Als het zo goedkoop (en makkelijk) zou zijn had ik het al thuis.
Navraag is gedaan bij beroepsmatige gieters (met belangstelling voor modelbouw) en dat leert dat je moet denken aan 2000-4000 euro wil je goede resultaten krijgen. Naast de smeltkroezen heb je zeker ook vacuum-apparatuur nodig.

en vergeet het percentage mislukkingen niet.

Voor al dat te investeren geld kan je beter naar een professionele gieter (in ons geval Shapeways) gaan. Dan heb je voor die paar duizend euro heeeeeeeel wat onderdelen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 05 July 2024, 13:42:50 »
Ik denk dat Bart messing gieten met witmetaal gieten verwisseld. Dat kun je inderdaad makkelijk thuis doen. Ik ben graag onafhankelijk en maak het liefst mijn eigen dingen, dus witmetaal en resin gieten doe ik zelf. Maar messing, dat is een heel ander verhaal. Veel gevaarlijker door de veel hogere temperaturen en giftige gassen. En inderdaad, zoals Frits zegt, kostbare apparatuur. Ik blijf kijken naar de mogelijkheden, maar je moet ook echt een werkplaats er voor hebben, dat doe je niet in je keukentje.

Frits, de mislukkingen smelt je gewoon weer om. Slecht argument.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 05 July 2024, 13:57:25 »

Frits, de mislukkingen smelt je gewoon weer om. Slecht argument.  ;)

Mijn humeur......en zin om het over te doen. ;D

We hebben best wat gemopperd over de fijnheid die Shapeways garandeerde, maar juist die garanties ga je begrijpen bij wat er bij komt kijken.
Was een van de redenen waarom ik een maatje groter ben gaan werken. Ik hang dus geen Spoor-1 aan, maar wel het bouwen er van. Spoor-0 kregen we bij Shapeways wel voor elkaar, maar dat was op de grens en best wat correctiewerk op aanraden van Shapeways.
Het kan allemaal fijner, ook in H0, maar dan moet je een andere weg kiezen.
Juist het verkrijgen van enkele stuks was (en blijft) ideaal. Geen voorraadvorming bij ons in de bouwgroep en iedereen die wil bouwen kan zijn eigen tijdspad en portomonnee bepalen.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2024, 16:45:53 door FritsT »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 July 2024, 19:35:36 »
@Frits,

Ik kan me vaag herinneren dat er ergens in Ede ook iemand zat die kon gieten. Ik ben daar zelfs een keer geweest, maar kan zijn naam en adres niet meer vinden.

Gr, Hans

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 July 2024, 19:48:32 »
Bedoel je Nova Casting ?

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 July 2024, 19:56:13 »
@Frank,

Nou je het zegt. Ik geloof inderdaad dat het dit bedrijf was.

Gr, Hans

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #8 Gepost op: 05 July 2024, 20:17:32 »
Wij wilden voor onze modellen kleinschaligheid en grote variatie in modellen en zijn o.a. bij Nova in Ede uitgekomen (vlak bij mij in de buurt). Hij (Jan Willem) kan inderdaad gieten en is heel behulpzaam. Vorig jaar hebben we samen met hem getest met printen met direct uitbrandbare printwas. Achteraf gezien waren wij én hij geen voorstander gieten op die manier bij/door hem.
Hij besteed het printen ook uit met alle bijkomende kosten (voor Nova) dus 1+1 = ..... Dan kan je zelf gaan printen en aanleveren, maar dan moet je echt goed weten wat de uitbrandtemperatuur en de eigenschappen van je resin is en dan nog. We hebben het op beide manieren van aanleveren geprobeerd en het werd geen succes.
Dan blijft bij Nova het gieten via rubber mallen over en dat betekent weer grotere charges en kosten.

Maar je kan er inderdaad terecht en mogelijk laten we er in de toekomst charges via mallen maken.

We hebben daarbij niet de eerste de beste resin voor gebruikt, maar die van PowerResin.  Een uniek bedrijf in Turkije maar destijds ook echt alleen verkrijgbaar in Turkije of Singapore (inmiddels ook Amsterdam heb ik begrepen). Turkije is geen lid van de EU dus ook inklaringskosten. Een litertje resin kwam al gauw op 300-400 euro en als dan alle gietingen mislukken wordt je niet blij.
https://powerresins.com/

Blue Cast resin kan ook, maar daar was de verkrijgbaarheid ook iets om niet blij van te worden.
Die hebben we (naast ook test met Power) getest bij VSH in Purmerend. Geen succes.
https://www.bluecast.info/

Het lijkt zo eenvoudig, maar is het dus niet. Shapeways was en bleef onze toeverlaat.

Als iemand alternatieve adressen heeft die inmiddels ervaring hebben met deze manier van werken...., graag.
Dan lever je in feite alleen de STL's van alle kleine losse onderdelen aan en de gieter doet (kleinschalig) de rest inclusief het maken van de gietboom want ook dat is een vak.

« Laatst bewerkt op: 05 July 2024, 20:53:33 door FritsT »

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2024, 09:14:28 »
Wie kan er thuis messing gieten?
Iedere tandtechnieker kan messing gieten

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 July 2024, 14:06:05 »
@Gerco,

Maar welke tandtechnicus kan van een STL bestand een messing gietstuk maken? 😜

Gr, Hans

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #11 Gepost op: 06 July 2024, 15:48:24 »
@Hans

Mijn laatste onderzoek voor mijn kaak is afgesloten met een gebidsscan.

Tandenborstelachtig iets aan een snoer, een hoop geratel (nemen foto`s) werd door de assistente (vrij dichtbij decollete, vanwege het snoer) samengevat tot een bestand.
Bleek inderdaad een *.stl bestand waarmee een tandtechnisch bureau een gebidsbeschermer zou kunnen maken.
Aantal foto`s was meer dan 5000 stuks werd erbij gememoreerd.

Ronald Visser
(ik heb er nu ook ééntje, voor poppetjes scan...)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 07 July 2024, 14:07:48 »
@Gerco,

Maar welke tandtechnicus kan van een STL bestand een messing gietstuk maken? 😜

Gr, Hans
Ik denk steeds meer want ook zij krijgen tegenwoordig ook stl files aangeleverd om vandaar uit een techniekstuk te maken. Hoewel er gaat tegenwoordig heel veel naar China  ::)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #13 Gepost op: 07 July 2024, 15:16:32 »
 :o  Gerco: Ik ben inmiddels al een aantal jaren weg uit dat Tandheelkunde-wereldje; volgde het wel op enige afstand en vrees dus prima te begrijpen wat je hier aanspreekt!
Op de diverse 3D-sites die overduidelijk verder primair op Tandheelkunde/Tandtechniek gericht zijn, kom ik inderdaad "hars" tegen die 'restloos verbrandt' en dus vergelijkbaar is met 'dat spul, waarvan ik de naam niet eens meer op Internet kan vinden'... (het was rood)
Ik volgde eens een (verkoop-)cursus van Cerestore waar men begon met "digitale mondcamera's" (en daarna ging het kennelijk bést snel...)
Ik kan mij dus perfect voorstellen, dat menig geschoold Tandtechnicus vreest voor zijn baan, want die AI Middelmaat, die echter die Allesbepalende Omzet genereert gaat boven die vakkennis/dat vaktalent...
Sorry voor de moderators, die dit (terecht) als "Off0topic" zien...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #14 Gepost op: 07 July 2024, 15:22:54 »
Bovenstaand bericht lijkt me in dit draadje juist zinvol want we zoeken dus naar een alternatief en wie weet kan een eventuele doorstarter (in Eindhoven) er ook nog wat mee wat hier de trend in de gedachtengang van de modelbouwers is.

In de apothekerswereld is technische vakkennis al circa 20 jaar gelden vervangen door...dat zoeken we op in Google of  we sturen het op vanuit India/China. Geen fabriek meer in Nederland, of zo mondjesmaat dat er nu ineens alarm geslagen nu de tekorten er zijn. De politiek twijfelt..geld geld geld.

Laat de mens weer eens centraal staan in het leven..dat is mijn hoop. Of ik (72 lentes jong) het nog mee mag maken ?

« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 15:31:59 door FritsT »