Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 11:37:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 10:28:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57

Auteur Topic: Sluitingsmelding bij overgang boosters  (gelezen 1716 keer)

porky

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Sluitingsmelding bij overgang boosters
« Gepost op: 07 July 2024, 17:47:17 »
Hallo allemaal,
Ik ben een herintreder ik en heb me vroeger altijd bezig gehouden met modelspoorbanen. In de tussentijd ben ik al wel een paar jaar bezig en had een soort van stappen plan opgesteld en dat ook zo uitgevoerd. Ik had voor mezelf bedacht om een baan te bouwen die ik eenvoudig kon converteren van analoge bediening naar digitaal in DCC. Naar mijn mening is me dit aardig gelukt. Ik heb een hele tijd analoog gereden zonder noemenswaardige problemen op de baan dat wil zeggen geen sluiting of wat dan ook. Tevens kon ik meerdere treinen laten rijden zowel links- als rechtsom. Middels wissel standen kon ik het materieel laten keren van een linkse naar rechtse rijrichting, ook probleemloos.

Tijdens het rijden in zeg maar de analoge periode heb ik componenten gekocht / verzameld om te digitaliseren. Ik had bij de bouw van de baan rekening gehouden met deze ombouw. Nu loop ik echter tegen een probleem aan die ik maar niet weg krijg. De hele baan heb ik opgedeeld in vier sectoren, iedere sector wordt bediend met hetzij een booster of met een intellibox. In mijn opbouw gebruik ik twee boosters en twee keer een intellibox 2 waarvan één master en én slave, ook dit werkt maar dan tot op zekere hoogte. Waar gaat het nu fout. Ik heb ieder sector compleet geïsoleerd van de ander, de delingen liggen recht naast elkaar. Als ik de locomotieven er met een behoorlijk tempo overheen laat gaan gaat het ergens wel goed maar je ziet ze inhouden, probleem wordt duidelijk als je langzaam gaat want dan krijg ik direct de melding “interne booster sluiting”. Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. Ik gebruik (nog) geen “common ground” ik heb ook nergens kunnen vinden dat dit zou moeten, ik heb al wel de polariteit van de trafo`s in de zelfde richting staan om eventueel wel naar “common ground” te gaan.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? Sorry als het verhaal een beetje lang van stof is. ???

Met vriendelijke groet,
Ron.

borotof

• Offline Offline
Re: Sluitingsmelding bij overgang boosters
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2024, 17:58:03 »
Heb je de aansluitingen van de boosters naar de rails ook dezelfde polariteit gegeven ?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2024, 18:05:04 »
Je zegt dat je twee boosters en twee Intelliboxen gebruikt, een master en een slave maar heb je de slave ook aangesloten als zijnde booster op één van de 4 secties?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 07 July 2024, 18:14:57 »
Wat Ben al aangeeft: Nooit twee centrales als centrale gebruiken. Je kan een IB aansluiten als "slave" op de hoofd IB. Dat doe je via LocoNet. Daarnaast moet je wat instellingen aanpassen om hem als echte "Slave" te laten werken. Je kan dan de rijknoppen gebruiken om loks te besturen. En ook het versterkergedeelte voor een baansectie.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

porky

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 July 2024, 21:39:31 »
Allemaal heel hartelijk dank voor het mee denken dat waardeer ik zeker, breek nu aal een paar weken mijn hoofd over dit probleem.
@Borotof, Ja zover ik weet wel en ik heb het ook nog weer extra gecontroleerd. Iedere sectie heeft meerdere aansluit railtjes per sectie. Als er iets verdraaid zou zijn zou het mijn inziens analoog ook niet werken en zou er ook kortsluiting ontstaan wat niet het geval lijkt te zijn.

@Ben, ja dat klopt de slave wordt gebruikt als booster volgens de beschrijving van intellibox kan dit ook. Loconet van de slave staat uit.

@Ronaldk, De tweede intellibox die als slave is ingesteld is middels de bijzondere (optie 844 waarde 1) als slave ingesteld. Dit houdt in dat de loconet functie van de slave is uitgeschakeld en gebruik wordt gemaakt van de loconet functie van de master. De twee intelliboxen worden middels loconet “B” aan elkaar gekoppeld en zo wordt dus voorkomen dat er twee signalen worden uitgestuurd. Het besturen van vier locomotieven gaat op zich wel goed zolang ze snelheid hebben op het moment dat ze van de ene naar de andere sectie over gaan.

Zijn er nog andere gedachten die ik zou kunnen proberen?

Met vriendelijke groet,
Ron

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 July 2024, 21:48:19 »
Ja, ik zie nergens hoe je de centrales en boosters van spanning voorziet. Daar zou een verschil in kunnen zitten.
Belangrijker is dan de uitgangsspanning van de diverse eenheden:  die moet nagenoeg gelijk zijn.
Bovendien zou er misschien een overgang in kunnen zitten van een gedetecteerd deel(bezetmelding) op het ene deel, terwijl het volgende deel (andere booster) niet gedetecteerd is, dus een spanningsverschil heeft tov het eerste deel.

Spanningen / verschilspanningen meten tussen de afzonderlijke delen, dan weet je meer.

Over dit probleem (spanningsverschillen) zijn meerdere onderwerpen te vinden op het forum.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 21:49:53 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2024, 06:48:10 »

@Ben, ja dat klopt de slave wordt gebruikt als booster volgens de beschrijving van intellibox kan dit ook. Loconet van de slave staat uit.

Oké.

Juiste LocoNet B kabel toegepast, zie onderstaande passage uit de handleiding.

porky

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2024, 19:48:00 »
Dat zijn twee heel goede tips die ik zeker even ga opvolgen wederom bedankt voor het meedenken.
@MartinRT, alle vier de secties hebben hun eigen trafo die ik zoals gezegd al wel in polariteit in de zelfde richting heb staan maar nog niet aangesloten heb in “common ground”. Dit heb ik zo gehouden mede omdat ik het sluitingsprobleem nog niet heb kunnen oplossen, iets opblazen is maar zo gedaan. Mogelijk als ik de sluiting tussen de boosters en de twee intelliboxen er wel uit heb dat ik dit verder afmaak. Als ik het goed begrijp helpt dit ook om overgangen tussen sectoren / boosters te stabiliseren. Ik zal even zoeken wat er in het forum over geschreven is en meten wat de uitgangsverschillen zijn.
@Ben, dat is een heel goede tip. Ik moet bekennen ik had dit ook gelezen maar tot op heden was de inhoud van hetgeen men daar beschreven had voorbij gegaan. Ik heb geen idee of ik een gedraaide of on-gedraaide loconet kabel er tussen heb zitten. Ik ga dit verder uitzoeken twee nieuwe licht puntjes om naartoe te werken, alvast bedankt. (y)
Ron.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2024, 09:49:50 »
Altijd handig om interessante draadje te lezen.  ;D

Even een vraag uit bovenstaande posts (van RonaldK); In (overleg met Karst, bevestiging gehad dat dit kan) heb ik een IB (de eerste versie met meest recente update) die ik op mijn YD7001 centrale wil gebruiken als handregelaar. Begrijp ik het nu goed, dat mits je de juiste Loconet kabel gebruikt, je de ingebouwde 'booster' van de IB kunt gebruiken als booster op je baan?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2024, 10:11:16 »
Begrijp ik het nu goed, dat mits je de juiste Loconet kabel gebruikt, je de ingebouwde 'booster' van de IB kunt gebruiken als booster op je baan?

Ja, dat kan inderdaad. Mits.... je centrale ook een IB is. Dit kan NIET met een YD70xx !! Reden: De IB heeft een Common-Ground booster, de YD70xx een HBrug booster. Die twee soorten verdragen zich niet op dezelfde baan. Bij de overgangen krijg je o.a. het probleem dat hier beschreven wordt.

tav van dit topic: Overigens denk ik toch, dat er ergens een "verpoling" in zit. Hetzij in de bedrading vanaf de booster / centrale naar de baan, hetzij in de LocoNet kabel.

Groet,
Karst

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #10 Gepost op: 09 July 2024, 13:14:26 »
Duidelijk Karst. Bedankt voor je reactie. (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

porky

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 July 2024, 14:39:15 »
Ik heb vandaag weer even de tijd gehad om verder te gaan met het oplossen van het door mij beschreven probleem, succesvol mag ik zeggen. Onder de streep komt het er inderdaad op neer dat er een verdraaide kabel in zat. Zelf had ik destijds allemaal rechte loconet kabels besteld en ook ingezet. maar ik heb ook een keer een loconet booster en wat andere componenten via Catawiki gekocht hier zaten toen ook kabels bij die ik ingezet heb maar deze zijn wel verdraaid of tenminste een ervan. Bij digitaliseren van mijn baan had ik te weinig loconet aansluitpunten vandaar de booster / splitter. Feitelijk komt het er op neer dat alles achter de booster verdraaid stond. De slave IB zat ook achter deze booster de kabel naar de IB was wel recht maar had dus de ingaande lijn niet gecontroleerd, zo zie je maar foutje is zo gemaakt. Dank jullie wel voor het meedenken en de tips.  (y)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 July 2024, 15:06:00 »
 (y)