Volgens mij deed DR5000 nog geen DCC EXT commando's. Mijn versie althans niet.
OPC_IMM_PACKET Now this LocoNet command is fully implemented so that e.g. JMRI the so called Signal mast aspects can be sent to so called Extended Accessory Decoders.
Misschien even wat meer achtergrond over wat ik aan het doen ben. Sinds kort ben ik lid van de Twentse Modelspoorbaan Club (TMC). De digitale besturing is daarvan 20 à 25 jaar geleden gestart. De besturing van locomotieven gaat handmatig via DCC, IB en Daisy; voor de besturing van wissels, seinen en bezetmeldingen is een eigen systeem ontwikkeld. Per station (Enschede, Hengelo, Oldenzaal, ...) is er een eigen controlepost (PC). In de PCs zitten nog oude PIO kaarten; de software is geschreven in VB6. PIO kaarten passen natuurlijk niet meer in moderne PCs, maar over de VB6 besturingssoftware is iedereen nog heel tevreden, en daar wil men graag mee doorgaan. Ik ben dus een DLL aan het schrijven die XpressNet praat via TCP/IP, en vanuit VB6 gebruikt kan worden. Ik vermoed echter dat deze (32bit) DLL ook in combinatie met moderne (.Net) software zou moeten kunnen werken.
De DR5000 en de YD7010 ondersteunen XpressNet via LAN, is compatible met het XpressNet LAN protocol van Lenz. (= 2 byte header + XpressNet bericht.)
OpenDCC heeft wel een commando voor Extended Accessory, zie: https://www.opendcc.de/elektronik/opendcc/xpressnet_commands_e.htmlIk heb niet getest of dat ook werkt met een DR5000, een YD7010 heb ik niet liggen. (Karst kan er vast uitsluitsel over geven )
Wil je perse XpressNet gebruiken, of is LocoNet ook een optie? Via LocoNet kun je sowiso Extended Accessory aansturen, met het OPC_IMM_PACKET commando, hiermee kun je zelf een DCC pakket op de rails zetten en dus ook een Extended Accessory commando.
Mocht je documentatie vinden over XpressNet 4.0, dan ben ik ook wel geïnteresseerd
Ik was toen in iTrain aan het spelen. En ik heb deze knop over het hoofd gezien, waar ik hem bij de z21 wel zag staan. Daarom wist ik niet zeker of het er in zat.
Dat werkt niet, omdat het door OpenDCC "gedefinieerde" commando niet klopt met de RCN norm. De NMRA9.2.1 beschrijving is beperkt tot 4 Bits voor het aspect.
Extended Accessory Decoder Control Packet FormatThe Extended Accessory Decoder Control Packet is included for the purpose of transmitting aspect control to signaldecoders or data bytes to more complex accessory decoders. Each signal head can display one aspect at a time.{preamble} 0 10AAAAAA 0 0AAA0AA1 0 000XXXXX 0 EEEEEEEE 1
10AA-AAAA 0AAA-0AA1 DDDD-DDDD // rcn21310AA-AAAA 0AAA-0AA1 000X-XXXX // nmra
En, kwalijkerwijze, bedenken zelf uitbreidingen op het protocol
Kan het heel misschien zijn dat je een tikfoutje gemaakt bij het getal 4? Dat nmra document specificeert 6 bits.
Kan het Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Kan je niet simpelweg de waarde uit het Xnet ext commando vissen, waardes boven 31 dan maar negeren en de waarde op de baan zetten? Als je voorste 3 bits op nul laat staan, doen sein decoders het snappen of ze nu nmra of rcn aanhouden.
Op die 3 puntloze nullen na verschillen ze nietCode: [Selecteer]10AA-AAAA 0AAA-0AA1 DDDD-DDDD // rcn21310AA-AAAA 0AAA-0AA1 000X-XXXX // nmra
Soms moet je wel als je nieuwe dingen wilt toevoegen. Ik wil bijvoorbeeld met loconet 'tekst' berichten kunnen sturen naar hand regelaars met display.Voor analoog bedrijf wil ik dat een toegewijde PWM booster, de centrale opdracht geeft om DCC over railsynch lijnen te vervangen voor een 100Hz klokZelfde idee met railcom. Ik zou het liefst willen dat een railcom apparaat bij opstarten een instructie over loconet stuurt die de cutouts inschakelt bij d'n centrale. Dat scheelt alleen maar settings.En dit kan allemaal bereikt worden door 1 hele OPCODE toe te voegen, wat ik dan afstem met Digitrax
het melden van RailCom berichten
Tjonge, snap het allemaal niet echt, maar kan ik uit deze berichten nu opmaken dat het met de standaardisering eerder de verkeerde kant opgaat?
Dacht dat die OPC_MULTI_SENSE daar voor bedoeld was , stond iets in over transponder enters a block en transponder exists a block. Die beschrijvingen of afwezigheid daarvan, kan ik niet altijd kaas van maken
Dat is een leuk project zijn dat van die ISA PIO kaarten met 48 IO's?
... in de YD70xx ( DR5000 niet ! ) wordt V4.0 momenteel slechts deels ondersteund.
Z21 en OpenDCC zijn hier op het moment leidend.
Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Kan je niet simpelweg de waarde uit het Xnet ext commando vissen, waardes boven 31 dan maar negeren en de waarde op de baan zetten? Als je voorste 3 bits op nul laat staan, doen sein decoders het snappen of ze nu nmra of rcn aanhouden.
Over welk XpressNet commando heb je het? Of heb je het over DCC commando's??
Zijn er uitbreidingen ten opzichte van de Lenz Specificaties, bijvoorbeeld extended acessory commands?
De enige echt "open" ontwikkeling is Bidib, maar dat vraagt veel meer om te implementeren.