Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59

Auteur Topic: Yamorc 7010 en xpressnet voor communicatie richting PC  (gelezen 3228 keer)

AP3737

• Offline Offline
Yamorc 7010 en xpressnet voor communicatie richting PC
« Gepost op: 07 July 2024, 11:44:45 »
Hallo

Ik lees dat de Yamorc 7010  xpressnet  ondersteund. Mooi. Maar kan ik de 7010 ook via  xpressnet met een PC verbinden? Kan dat via TCP/IP (wifi of LAN poort)? Indien ja, welke XpressNet commando’s worden ondersteund? V3.6? V4? Zijn er uitbreidingen ten opzichte van de Lenz Specificaties, bijvoorbeeld extended acessory commands? Waar kan ik de details  vinden?

Achtergrond van mijn vraag is dat ik XPressNet software (DLL) voor onze modelbouw club aan het schrijven ben en me afvraag of Yamorc een alternatief voor de Lenz LZV met 23151 interface kan zijn.

Groet, Aiko

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Yamorc 7010 en xpressnet voor communicatie richting PC
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2024, 11:47:28 »
Niet om Karst onder de vleugels te schieten maar met die Lenz heb je een uitstekende centrale die alles doet wat je wilt.... en puur met XPressNet werkt.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2024, 23:58:53 »
Hi Aiko,

De DR5000 en de YD7010 ondersteunen XpressNet via LAN, is compatible met het XpressNet LAN protocol van Lenz. (= 2 byte header + XpressNet bericht.)

OpenDCC heeft wel een commando voor Extended Accessory, zie: https://www.opendcc.de/elektronik/opendcc/xpressnet_commands_e.html
Ik heb niet getest of dat ook werkt met een DR5000, een YD7010 heb ik niet liggen. (Karst kan er vast uitsluitsel over geven :))

Wil je perse XpressNet gebruiken, of is LocoNet ook een optie? Via LocoNet kun je sowiso Extended Accessory aansturen, met het OPC_IMM_PACKET commando, hiermee kun je zelf een DCC pakket op de rails zetten en dus ook een Extended Accessory commando.

Mocht je documentatie vinden over XpressNet 4.0, dan ben ik ook wel geïnteresseerd :)

De open source applicatie die ik aan het ontwikkelen ben in C++ ondersteund zowel LocoNet (incl. Extended Accessory) als XpressNet (en nog een aantal) over zowel serial/USB/LAN, zie: https://github.com/traintastic/traintastic

In welke taal ben je de DLL aan het ontwikkelen?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2024, 13:14:23 »
Volgens mij deed DR5000 nog geen DCC EXT commando's. Mijn versie althans niet. Ik weet nog dat ik decoder aan testen was dat ik toch de z21 en de app uit de kast moest pakken. Maar ik ben niet 100% zeker.

Van wat ik lees uit yamorc handleidingen, moeten de YD centrales het wel allemaal doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2024, 15:13:37 »
Dank voor de antwoorden

@Ronald: het zou kunnen dat we later nog een aantal centrales nodig hebben Qua prijs is Yamorc natuurlijk interessant.

@Reinder & Bas. Goed te weten dat bij de Yamorc centrale XpressNet over LAN is geïmplementeerd. Blijft natuurlijk de vraag wat precies geïmplementeerd is. Hopelijk kan Karst die vraag beantwoorden. Momenteel implementeer ik V3.6 specificatie die Reinder al heeft genoemd, en de XpressNet V4 die op de Lenz website staat (dat is de pure XpressNet specificatie, dus zonder de 0xFF 0xFE Framing bytes).
De OpenDCC extensies ken ik, en zou ik kunnen toevoegen.

Misschien even wat meer achtergrond over wat ik aan het doen ben. Sinds kort ben ik lid van de Twentse Modelspoorbaan Club (TMC). De digitale besturing is daarvan 20 à 25 jaar geleden gestart. De besturing van locomotieven gaat handmatig via DCC, IB en Daisy; voor de besturing van wissels, seinen en bezetmeldingen is een eigen systeem ontwikkeld. Per station (Enschede, Hengelo, Oldenzaal, ...) is er een eigen controlepost (PC). In de PCs zitten nog oude PIO kaarten; de software is geschreven in VB6. PIO kaarten passen natuurlijk niet meer in moderne PCs, maar over de VB6 besturingssoftware is iedereen nog heel tevreden, en daar wil men graag mee doorgaan. Ik ben dus een DLL aan het schrijven die XpressNet praat via TCP/IP, en vanuit VB6 gebruikt kan worden. Ik vermoed echter dat deze (32bit) DLL ook in combinatie met moderne (.Net) software zou moeten kunnen werken.

Maar misschien is het handiger als ik een apart draadje over de TMC digitaliseringsplannen begin, waarin ook alternatieven besproken kunnen worden. Dit draadje blijft dan zich richten op de vraag: welke XpressNet commando's ondersteund Yamorc.

Groet, Aiko

PS: ik kan Karst natuurlijk ook privé mailen, maar ik vermoed dat meerdere mensen in het antwoord geïnteresseerd zijn, of dat iemand dat al weet.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2024, 22:39:17 »
Volgens mij deed DR5000 nog geen DCC EXT commando's. Mijn versie althans niet.

In de DR5000 changelog V1.5.0 staat:
Citaat
OPC_IMM_PACKET Now this LocoNet command is fully implemented so that e.g. JMRI the so called Signal mast aspects can be sent to so called Extended Accessory Decoders.

De centrale kan DCCext via LocoNet, de software die tegen de centrale praat moet het ook kunnen natuurlijk.

Misschien even wat meer achtergrond over wat ik aan het doen ben. Sinds kort ben ik lid van de Twentse Modelspoorbaan Club (TMC). De digitale besturing is daarvan 20 à 25 jaar geleden gestart. De besturing van locomotieven gaat handmatig via DCC, IB en Daisy; voor de besturing van wissels, seinen en bezetmeldingen is een eigen systeem ontwikkeld. Per station (Enschede, Hengelo, Oldenzaal, ...) is er een eigen controlepost (PC). In de PCs zitten nog oude PIO kaarten; de software is geschreven in VB6. PIO kaarten passen natuurlijk niet meer in moderne PCs, maar over de VB6 besturingssoftware is iedereen nog heel tevreden, en daar wil men graag mee doorgaan. Ik ben dus een DLL aan het schrijven die XpressNet praat via TCP/IP, en vanuit VB6 gebruikt kan worden. Ik vermoed echter dat deze (32bit) DLL ook in combinatie met moderne (.Net) software zou moeten kunnen werken.

Dat is een leuk project :) zijn dat van die ISA PIO kaarten met 48 IO's? Daar heb ik ooit als 16 jarige ook een wat automatisering gebouwd in VB6, ik denk dat ik die kaart nog wel heb ergens in een bak.

Als die 32bit DLL een C api heeft, dan kun je em in de meeste talen wel gebruiken (mits 32bit).

Zn project is zeker een topic waard! dat ga ik zeker volgen!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2024, 22:51:03 »
Ik weet weer waarom ik dit dacht. Ik was toen in iTrain aan het spelen. En ik heb deze knop over het hoofd gezien, waar ik hem bij de z21 wel zag staan. Daarom wist ik niet zeker of het er in zat.

Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 09 July 2024, 10:39:56 »
De DR5000 en de YD7010 ondersteunen XpressNet via LAN, is compatible met het XpressNet LAN protocol van Lenz. (= 2 byte header + XpressNet bericht.)

Klopt. Alleen in de YD70xx ( DR5000 niet ! ) wordt V4.0 momenteel slechts deels ondersteund. Er is niet veel vraag meer naar dit protocol. Z21 en OpenDCC zijn hier op het moment leidend. En, kwalijkerwijze, bedenken zelf uitbreidingen op het protocol. :'(

Citaat van: reinderlf
OpenDCC heeft wel een commando voor Extended Accessory, zie: https://www.opendcc.de/elektronik/opendcc/xpressnet_commands_e.html
Ik heb niet getest of dat ook werkt met een DR5000, een YD7010 heb ik niet liggen. (Karst kan er vast uitsluitsel over geven :))

Dat werkt niet, omdat het door OpenDCC "gedefinieerde" commando niet klopt met de RCN norm. De NMRA9.2.1 beschrijving is beperkt tot 4 Bits voor het aspect.

Wil je perse XpressNet gebruiken, of is LocoNet ook een optie? Via LocoNet kun je sowiso Extended Accessory aansturen, met het OPC_IMM_PACKET commando, hiermee kun je zelf een DCC pakket op de rails zetten en dus ook een Extended Accessory commando.

Dat kan, en zal werken. Ook bij een DR5000. maarrrr... dat "kaapt" tijd uit de refresh-stack. De YD70xx centrales decoderen dit LocoNet packet en nemen het intern op als een "echt" DCCext-Commando, waardoor het net zo behandeld wordt als een "normaal"  wisselcommando.

Mocht je documentatie vinden over XpressNet 4.0, dan ben ik ook wel geïnteresseerd :)

Hier op de meest voor de hand liggende plaats: https://www.lenz-elektronik.de/src/pdf/Lenz_XpressNet_Doku.pdf

Citaat van: bask185
Ik was toen in iTrain aan het spelen. En ik heb deze knop over het hoofd gezien, waar ik hem bij de z21 wel zag staan. Daarom wist ik niet zeker of het er in zat.

iTrain heeft sinds de directe ondersteuning van de YaMoRC centrales de mogelijkheid om decoders via DCCext ( aspects ) aan te sturen. Zowel via het Z21 als het LocoNet protocol.

Grtzz,
Karst

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2024, 13:23:53 »
Ik heb met veel moeite (no bueno deutch  :P) dat lenz document gecrunched. Er lijkt geen ext, accessoire instructie in te zitten. Je kan van loks wel t/m F68 schakelen en wissels tot 2048.  Je kan bijna net zo goed lokadressen gaan gebruiken voor accessoire decoders  ::)

Citaat
Dat werkt niet, omdat het door OpenDCC "gedefinieerde" commando niet klopt met de RCN norm. De NMRA9.2.1 beschrijving is beperkt tot 4 Bits voor het aspect.
Kan het heel misschien zijn dat je een tikfoutje gemaakt bij het getal 4?
Dat nmra document specificeert 6 bits.

Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Kan je niet simpelweg de waarde uit het Xnet ext commando vissen, waardes boven 31 dan maar negeren en de waarde op de baan zetten? Als je voorste 3 bits op nul laat staan, doen sein decoders het snappen of ze nu nmra of rcn aanhouden.

Citaat
Extended Accessory Decoder Control Packet Format
The Extended Accessory Decoder Control Packet is included for the purpose of transmitting aspect control to signal
decoders or data bytes to more complex accessory decoders. Each signal head can display one aspect at a time.
{preamble} 0 10AAAAAA 0 0AAA0AA1 0 000XXXXX 0 EEEEEEEE 1

Op die 3 puntloze nullen na verschillen ze niet
10AA-AAAA 0AAA-0AA1 DDDD-DDDD // rcn213
10AA-AAAA 0AAA-0AA1 000X-XXXX // nmra

Citaat
En, kwalijkerwijze, bedenken zelf uitbreidingen op het protocol
Soms moet je wel als je nieuwe dingen wilt toevoegen. Ik wil bijvoorbeeld met loconet 'tekst' berichten kunnen sturen naar hand regelaars met display.
Voor analoog bedrijf wil ik dat een toegewijde PWM booster, de centrale opdracht geeft om DCC over railsynch lijnen te vervangen voor een 100Hz klok
Zelfde idee met railcom. Ik zou het liefst willen dat een railcom apparaat bij opstarten een instructie over loconet stuurt die de cutouts inschakelt bij d'n centrale. Dat scheelt alleen maar settings.

En dit kan allemaal bereikt worden door 1 hele OPCODE toe te voegen, wat ik dan afstem met Digitrax ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2024, 13:36:46 »
Kan het heel misschien zijn dat je een tikfoutje gemaakt bij het getal 4?
Dat nmra document specificeert 6 bits.

Klopt ;)

Kan het Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Kan je niet simpelweg de waarde uit het Xnet ext commando vissen, waardes boven 31 dan maar negeren en de waarde op de baan zetten? Als je voorste 3 bits op nul laat staan, doen sein decoders het snappen of ze nu nmra of rcn aanhouden.

Natuurlijk kan dat, maar is vrij nutteloos, daar alle momenteel commercieel op de markt zijnde decoders meer dan deze 5 bits gebruiken...

Op die 3 puntloze nullen na verschillen ze niet
10AA-AAAA 0AAA-0AA1 DDDD-DDDD // rcn213
10AA-AAAA 0AAA-0AA1 000X-XXXX // nmra

Klopt ook.

Soms moet je wel als je nieuwe dingen wilt toevoegen. Ik wil bijvoorbeeld met loconet 'tekst' berichten kunnen sturen naar hand regelaars met display.
Voor analoog bedrijf wil ik dat een toegewijde PWM booster, de centrale opdracht geeft om DCC over railsynch lijnen te vervangen voor een 100Hz klok
Zelfde idee met railcom. Ik zou het liefst willen dat een railcom apparaat bij opstarten een instructie over loconet stuurt die de cutouts inschakelt bij d'n centrale. Dat scheelt alleen maar settings.
En dit kan allemaal bereikt worden door 1 hele OPCODE toe te voegen, wat ik dan afstem met Digitrax ::)

Daarvoor heeft LocoNet OPC_PEER_XFER.

Daar kun je knutselen wat je wilt. Echter, dat hebben al meer partijen gedaan. De enige die ik ken die dat ook met Digitrax afgestemd heeft, is Uhlenbrock.

Dus OPCODE toevoegen hoeft niet. Dat heb ik overigens wel geprobeerd om dat met Digitrax af te stemmen voor het melden van RailCom berichten.... Antwoord: RailCom is voor ons "non-existent" en derhalve werken we niet mee aan uw voorstel  ::) :o

Helaas houdt Digitrax deze "afspraken" lekker voor zich zelf. Zelfs in de NDA komen ze niet voor, anders dan "Third-Party-propriatry" :(

Grtzz,
Karst

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 July 2024, 14:06:47 »
Tjonge, snap het allemaal niet echt, maar kan ik uit deze berichten nu opmaken dat het met de standaardisering eerder de verkeerde kant opgaat?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 July 2024, 14:33:00 »
Muricanen doen soms moeilijk  :P

Citaat
het melden van RailCom berichten
Dacht dat die OPC_MULTI_SENSE daar voor bedoeld was  ::), stond iets in over transponder enters a block en transponder exists a block. Die beschrijvingen of afwezigheid daarvan, kan ik niet altijd kaas van maken  :'(

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 09 July 2024, 15:25:13 »
Tjonge, snap het allemaal niet echt, maar kan ik uit deze berichten nu opmaken dat het met de standaardisering eerder de verkeerde kant opgaat?

Ik vrees dat je daar helaas helemaal gelijk in hebt :'(

Zimo/Roco, D&H, ESU, Märklin maar vooral PIKO, koken heel graag allemaal hun eigen soepje :'( en dat ondanks het RailCommunity gremium dat de europeesche standaarden maakt/bewaakt.

Dacht dat die OPC_MULTI_SENSE daar voor bedoeld was  ::), stond iets in over transponder enters a block en transponder exists a block. Die beschrijvingen of afwezigheid daarvan, kan ik niet altijd kaas van maken  :'(

Die maken onderdeel uit van de LocoNet NDA Versie. Daarover mag je niet in het openbaar uitwijden. ;) (maar het antwoord is nee, transponding is exclusief Digitrax en is ook niet compatibel met de RailCom data)

Grtzz,
Karst

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 July 2024, 20:50:06 »
Dat is een leuk project :) zijn dat van die ISA PIO kaarten met 48 IO's?
Nee, nog erger: 192 IOs  :)

... in de YD70xx ( DR5000 niet ! ) wordt V4.0 momenteel slechts deels ondersteund.
Kan ik dit zo lezen dat V3.6 voor 100% wordt ondersteund, maar de nieuwe V4 slechts een deel??

Z21 en OpenDCC zijn hier op het moment leidend.
Dat het Z21 protocol populair is, zie ik zelf tegenwoordig ook. Naar dat je ook OpenDCC noemt, verrast me wat. Bedoel je BIDIB? Dat zou een interessante ontwikkeling zijn.

Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Kan je niet simpelweg de waarde uit het Xnet ext commando vissen, waardes boven 31 dan maar negeren en de waarde op de baan zetten? Als je voorste 3 bits op nul laat staan, doen sein decoders het snappen of ze nu nmra of rcn aanhouden.
Sorry, maar ik begrijp het nu helemaal niet meer  ;)
Over welk XpressNet commando heb je het? Of heb je het over DCC commando's??

Het lijkt er inderdaad op dat vendor lock-in belangrijker wordt gevonden dan standaardisatie. In plaats dat het voor de gebruiker eenvoudiger wordt, komt er steeds meer verschil tussen fabrikanten. En open beschikbare documentatie wat het apparaat ondersteund is ook niet altijd beschikbaar. Daarnaast lijkt het er ook op dat Europa en de VS steeds verder uit elkaar groeien; fabrikanten opereren steeds vaker alleen voor hun "lokale" markt. Illustratief vind ik dat de Lenz XpressNet V4 spec, voor zover ik weet, niet mee in het Engels heeft. In de VS heb je LCC, waarover je in Europa niets hoort. Enz.

De enige echt "open" ontwikkeling is Bidib, maar dat vraagt veel meer om te implementeren. AVR 328/2560 kan je meteen vergeten. Xmega's zijn exclusief en duur.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2024, 21:20:31 »
Citaat
Over welk XpressNet commando heb je het? Of heb je het over DCC commando's??
Ik had het over allebei. Dat een centrale DCC EXT op de DCC bus kan is 1. Maar als je dat soort instructies wilt uitsturen, moet je je centrale dat eerst vertellen. En jouw originele vraag was deels of de extended instructies ook in de YD's implementatie van Xnet was opgenomen.
Citaat
Zijn er uitbreidingen ten opzichte van de Lenz Specificaties, bijvoorbeeld extended acessory commands?

Citaat
De enige echt "open" ontwikkeling is Bidib, maar dat vraagt veel meer om te implementeren.
True maar ik denk dat dit ook een beetje speelt:

Met loconet kunnen we al een soort van alles. We hebben railsync, boosters, throttles, terugmelders.. d'r bestaan schakeldecoders. We kunnen railcom en ext. instructies sturen. Dus waarom willen we dan nog een bus die zo'n beetje hetzelfde kan?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github