Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door peterha
Vandaag om 19:27:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:32:48
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 17:50:25
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 17:48:47
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
  

Auteur Topic: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting  (gelezen 1077 keer)

Jimmaet

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • 70m+ rond de saunazolder. 1990 VR en NS
    Hoi,
    Electronica-goeroe probleem!
    Mijn Roco 10764 doet het prima:
    • als standalone centrale
    • als booster achter de DR5000
    • als booster tijdens kortsluiting, als er maar een kleine belasting op de baan staat
    Echter: Bij een grote belasting op de baan (dozijn locs of zo), lijkt de DR5000 steeds opnieuw een "start booster" signaal te sturen op de3 PB bus (oscilloskoop kanaal 1), dat dan natuurlijk ook teruggestuurd wordt op de kortsluit/feedback lijn (kanaal 4) en de booster geeft een pulserend signaal op de baan (kanalen 2 en 3).
    Zie de foto's onder.

    Soms is het optillen van één loc voldoende om de boel vanuit deze instabiele toestand terug te brengen naar netjes afschakelen.
    Meestal niet, 2 to 5 locs verschil nodig. Als ik de hele baanbelasting afkoppel, dan gaat hij vanuit instabiel naar netjes uit.

    DR5000 laat al die tijd knipperend rood zien, dus weet dat er kortsluiting is gemeten.

    Waar komt die herstart puls elke 87ms vandaan??
    Wat heeft dat van doen met aantal locs op de baan?
    Voordat ze rijden, is er ongeveer 500mA belasting op de DCC.

    HELP!!

    1_Normal_DCC_10µs/div: Alles OK



2_Normal_DCC_500µs/div: Alles OK



3_ShortCircuit_20ms/div_restartig_87ms => Waarom restart? Zie de 87ms herhalende poging to herstarten



4_ShortCircuit_1ms/div_H-Bridge_Difference_DC => Details van de herstartpuls (kanaal 1) en de vreemde asymmetrische uitgang (kanalen 2&3), resulterend in loc stotterend rijdend op DC.



5_ShortCircuit_200µs/div_Startpuls_on_Booster_input: Uitvergroot in tijd.


6_ShortCircuit_2µs/div_Waveshape: Nog verder uitvergroot, niet te onderscheiden of kanaal 1 resulteert in kanaal 4, of andersom, of misschien gewoon één en hetzelfde.



7_ShortCircuit_Roco_Standalone_OK: De verwachte reactie na kortsluiting: 1 en 4 blijven laag, uitgang hoge impedantie => 50Hz stoorsignaal.

[/list]
's Winters aan de finse baan werken (met nederlandse techniek), 's zomers op de motor toeren :-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2024, 08:53:34 »
Mijn Roco 10764 doet het prima:
  • als standalone centrale
  • als booster achter de DR5000
  • als booster tijdens kortsluiting, als er maar een kleine belasting op de baan staat
Echter: Bij een grote belasting op de baan (dozijn locs of zo), lijkt de DR5000 steeds opnieuw een "start booster" signaal te sturen op de3 PB bus (oscilloskoop kanaal 1), dat dan natuurlijk ook teruggestuurd wordt op de kortsluit/feedback lijn (kanaal 4) en de booster geeft een pulserend signaal op de baan (kanalen 2 en 3).
Zie de foto's onder.

Nu is de vraag: Hoe heb je het een en ander aangesloten? Heb je de secties van de versterkers wel helemaal los van elkaar. Dus geen verbinding tussen één van de sporen? Dus alle twee de sporen onderbroken? Dus daar foto's van zou meer helpen dan een meting.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jimmaet

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • 70m+ rond de saunazolder. 1990 VR en NS
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2024, 21:47:37 »
Hoi Ronald,

Voor de eerste testen heb ik de uitgangen van de DR5000 helemaal afgeschakeld, dus de hele baan op de Roco gezet.
En gewoon de PB bus aangesloten.
Géén Multimaus op de Roco natuurlijk, als hij boostertje speelt.

Misschien kan ik even opnieuw testen na het oplossen van m'n andere probleem.
's Winters aan de finse baan werken (met nederlandse techniek), 's zomers op de motor toeren :-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2024, 07:58:35 »
Ik zat nog even te lezen: 12 loks. Als ze stil staan is het niet zo heel erg. Een decoder gebruikt niet zoveel. iets van 15 tot 20 mA. Dan zit je op 180 - 300 mA in wachtstand. Rijdt er eentje dan kom je op 250 - 500 mA bij per rijdende lok. Een beetje afhankelijk van de lok. Heb je er geluid in of niet. Verlichting in de rijtuigen erbij kan nog het nog meer maken. Natuurlijk per wisseldecoder komt er ook iets van 15mA verbruik bij exclusief het omzetten als deze niet op een externe voeding zit. Dan is een 3A versterker van de DR5000 of 3A van de Multimaus (met de juiste trafo) meer dan voldoende. Ga je meerdere treinen rijden dan zal het maximaal een 4 tot 6 zijn. Dus al meteen een storing: Dan is er ergens iets van een kleine sluiting (lekstroom) in de baan. Dus kijk dat goed na. Daarom ook de vraag: Ook aan een losse rails dezelfde problemen? Dus niet aangesloten op de baan maar op losse rails? ZOdat je kan wat testen. Dit staat helemaal los van jouw problemen met de multimausen. Dit moet je gewoon methodisch aanpakken en dan zaken gaan uitsluiten. Heel rustig. Gewoon testen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2024, 09:03:22 »
Inderdaad 12 stilstaande loks is geen probleem. Maar rijdend is het een ander probleem. Ik heb nood gedwongen Kranenberg opgedeeld in 4 stroomsecties omdat bij meer dan 2-3 rijdende loks de 10474 in kortsluiting gaat (overbelasting).

Groet Meino

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2024, 10:47:03 »
Kijk even hier, wellicht is dat iets: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.0

Jimmaet

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • 70m+ rond de saunazolder. 1990 VR en NS
Re: DR5000 met ROCO 10674 als booster: Continue herstart bij kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2024, 16:16:34 »
Bedankt @RonaldK, @meino, @Ben!  :) :)
Opgelost na een weekje weggeweest: Gekruisde 4P4C kabel!  :-\

Maar, nu ook gewapend met wat @Karst (y) schreef in 2008:
  • Ruststroom van mijn baan 500-600mA (o.a. domme binnenverlichting in wagons, locs met gloeilamp rijverlichting etc.).
  • Al bij die ruststroom wordt de Roco 10764 gelijkrichtbrug en uitgangstrappen redelijk heet.
  • Het ~1,3V retoursignaal via de spanningsdeler 1k2/3*560 Ohm lijkt niet actief naar massa getrokken te worden, maar berust op instorten van de spanning.
  • Dientengevolge heeft de capacitantie van de baan veel invloed op het signaal, zie schoon vs gestoord.
  • Mijn 100m spoor en ~50 wissels meten 8nF naar massa (=aarde, via de USB en desktop PC)
  • Toevoeging van 100nF naar aarde verstoort het kortsluitingssignaal zoveel, dat het niet meer werkt
Een hoop geleerd.  8) Nu:
  • Hele baan achter de Roco laten draaien (hij moet iets meer kunnen geven dan DR5000, dus moet dezelfde 6-8 locs aankunnen)
  • Daarna de voedingbus openknippen, "bruine" spoor op 8 plaatsen doorslijpen, en gaan!

Bedankt voor het meedenken!
Kees

Schoon (blauw is terugkoppeling/kortsluitsignaal, paars aansturing uit de DR5000)

Gestoord met 100nF naar PE.
's Winters aan de finse baan werken (met nederlandse techniek), 's zomers op de motor toeren :-)