Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 07:10:39
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 06:47:23
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12

Auteur Topic: Iets op Ebay kopen  (gelezen 19967 keer)

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Iets op Ebay kopen
« Gepost op: 12 May 2008, 23:30:21 »
Hallo,

Ik ben eens op Ebay gekeken naar modeltreinen. Nu zie ik dat je moet bieden op iets. Is die gene die dat product verkoopt verplicht om het te verkopen als de bieding afgelopen is? Hoe werkt het verder?

Peter H

stig

• Offline Offline
Re: Iets op Ebay kopen
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2008, 23:32:52 »
Ja, zo werkt een veiling. Anders dan je dus van marktplaats gewend bent, waar alles vrijheid blijheid (soms droefheid) is. Let wel, jij bent dus ook aankoopplichtig als je de hoogste bieder bent. eBay heeft een goede help functie, lees dat eens door.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2008, 23:33:10 »
Volgens mij is het handiger om de hulp van Ebay eens door te lezen, daar staat dat allemaal helemaal uitgelegd.

Officieel moet je verkopen, ja, maar Ebay zal niet met een deurwaarder langskomen als de verkoper zich niet aan de afspraak houdt. Als je het niet vertrouwt, gebruikt dan PayPal of een andere manier om een koop te sluiten waarbij de afnemer pas betaald krijgt wanneer jij het product geleverd krijgt, terwijl jij eerst moet betalen voordat de afnemer verstuurt. Een 'escrow' houdt het geld dan zolang vast.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2008, 01:25:45 »
en let op het verleden, kijk naar zijn feedback, oftewel naar de achter zijn naam staande (xxx) dat even aanklikken en je ziet de resultaten van de verkoper, het mooiste is 99,5 - 100 % positief.  :D

Ik heb zelf al meer dan 400 transactie's gedaan via Ebay en ben zeer tevreden.  ;D

Dirk Bolt

Anoniem

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2008, 04:02:01 »
Nog wellicht handig om te weten is dat het systeem van eBay ongeveer een zogenaamde 'second-price auction' is. Dat betekent dat de hoogste bieder niet de prijs betaalt die hij geboden heeft, maar de prijs die de éénnahoogste bieder geboden heeft. Dat klinkt een beetje maf, maar is best wel logisch. Uitleg over het waarom is een lang verhaal en niet zo spannend, dus heb ik het hier aan het einde gezet ;D.
Dat klinkt alsof je gewoon een enorm bedrag (zeg een miljoen) in kunt tikken, dan ben je altijd de hoogste bieder en de prijs die je daadwerkelijk betaalt is toch hoogstwaarschijnlijk een billijke prijs, maar als een ander hetzelfde doet, ben je de klos en mag je een enorm bedrag ophoesten ;). Dat is dus iets wat je vooral NIET moet doen.

Wat betreft de veiligheid is alles wel zo'n beetje gezegd. Let op de evaluaties van de verkoper, stel gerust vragen als je twijfels hebt over het product (bijv. meer foto's vragen van de andere zijden van het object), gebruik PayPal - al heb ik daar zelf geen ervaringen mee - of beding gelijk oversteken (als de verkoper in de buurt woont, kun je het ophalen) als je het niet vertrouwt. Maar verreweg de meeste mensen, ook op eBay, zijn nette mensen die keurig het pakje versturen als ze het geld hebben gekregen.

Wesley

Om de redenering achter de second-price auction te verduidelijken, een voorbeeldje. Stel: er is en object, en er wordt maar twee keer op geboden. Eén keer € 100 (door A) en één keer € 150 (door B). Het is dan blijkbaar zo dat persoon A maximaal € 100 wil betalen en persoon B maximaal € 150. Bij een prijs van € 101 zou A dus afgehaakt zijn, maar B nog niet. Daarom betaalt hij €101 euro (bij eBay zit er een opslag van meestal 50 cent of 1 euro op de 'second price', waarmee het nét geen zuivere second-price auction is). Het voordeel hiervan voor eBay is dat het minder netwerkverkeer oplevert: je hoeft niet elke keer weer je concurrent de loef af te steken door een klein stapje hoger te gaan zitten, maar je vult in één keer in wat je bereid bent te betalen voor het product. De kans is dus vrij groot dat je dat bedrag niet daadwerkelijk hoeft te betalen, maar het voor een lager bedrag kunt krijgen. Natuurlijk kun je nog steeds overboden worden en dan een nieuw bod uitbrengen, maar het aantal keren dat dit nodig is zal lager zijn.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2008, 06:58:40 »
Als de veiling afgelopen is krijg je een mailtje van ebay of je gewonnen hebt of niet. Zo ja kun je direct gaan betalen of het totaalbedrag aanvragen bij de aanbieder. Dus artikelprijs + evt. verzendkosten. Als het goed is krijg je daar dan een berichtje over van de aanbieder incl zijn bankgegevens.
De verzendkosten kunnen aardig oplopen trouwens. Verzekerd verzenden vanuit Duitsland loopt al naar de 18 euro. Dan wil het weleens lonen om het zelf te halen als je beiden in de grensstreek woont. Ik hou er zelf niet zo van als er van te van voren al aangegeven word dat het niet mogelijk is om het zelf af te halen.
Is het allemaal gelukt en heb je een geweldig artikel binnengekregen en ben je tevreden dan begint het waarderingsysteem. (Ook als je niet tevreden bent trouwens) Je kunt daarin aangeven wat je van de transactie gevonden hebt. Pos / neutr/ neg. Voordat je iemand negatief beoordeeld wordt er wel op prijs gesteld dat je eerst met de verkoper in overleg gaat.

Succes Patrick

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2008, 08:01:45 »
Verzendkosten zijn trouwens rare dingen. Laatst is er een vrij forse doos (helaas, geen treinen) uit Duitsland gekomen, naar Malta dus, via UPS en dat kostte... €6. Minder dus dan binnen Nederland.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2008, 08:02:56 »
Bedenk wel dat je iets op afstand koopt en je het zult moeten doen met foto's en de omschrijving van de verkoper.
Is het daadwerkelijk nieuw, zitten de goede assen eronder, losse onderdeeltjes erbij, geen krasje hier en daar en heeft er geen hond overheen gepist etc.?

En ben je er van overtuigd dat het object geen gebrek heeft wat ook de verkoper niet heeft gezien, en waar je dus later niet op terug kunt vallen of wat heel veel gezeik gaat opleveren?

Bedenk je dit voor je iets gaat kopen via het net, en realiseer je dat iets kopen in de winkel of beurs zo slecht nog niet is. Hier kun je het model van dak tot as bekijken en direct vragen aan de verkoper, en vaak is ook een proefrit mogelijk.

Ik woon een paar kilometer over de grens in Duitsland, en daarom komen pakketten met spullen via E-bay bij mij binnen als ze zijn besteld door iemand van de treinenclub (ivm de verzendkosten) en die spullen bekijk ik dan ivm de feedback richting verkoper. En dan merk je dat er toch best veel aan de hand kan zijn. Dit en andere verhalen en mijn eigen ervaring heeft mij doen besluiten me toch maar weer te richten op de winkels en beurzen, en verschillende met mij.

Dat neemt overigens niet weg dat je nog steeds goede veilingen hebt, met goed spul voor weinig geld.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2008, 08:10:12 »
Ik doe ook niks met ebay. Als ik iets koop dan doe ik het via marktplaats en dan ga ik het ook zelf ophalen dan kun je het nog is goed bekijken voor je het meeneemd.
Voor grootspoorfoto's zie site

Sander

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2008, 08:29:12 »
Zelf ook vaak dingen gekocht op Ebay. Altijd goede ervaring mee gehad, bovenstaande tips zeker in acht nemen.

Ook op ebay.de mijn materieel gekocht, ook geen enkel probleem.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

wibi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2008, 08:36:07 »
Prima zaak! Ik laat mijn goederen bij mijn zoon bezorgen, die woont in Duitsland. Tot nu toe geen klachten gehad met spullen.
Marktplaats handel is soms dubieus, Nederlanders zijn vaak wat lakonieker, zeg slordiger met berichtgeving over een objekt, ook op beurzen, ondanks dat je het kunt bekijken, veel rampspul. Dan heb ik het over foute wielen, afgebroken buffers, of een verkeerde doos. Vooral dat laatste is een ramp, vooral als je verzamelt, thuiskomt , en ontdekt dat je genaaid bent! Tip+ neem een katalogus mee!
Voor ebay, kijk goed naar foto,s.    succes! Wim

henk

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2008, 08:42:49 »
Via ebay kun je dingen vinden en aanschaffen die je anders niet zo gemakkelijk kan vinden. Ik heb er al veel gekocht en meestal gaat het goed. Soms niet.
Twee keer zijn spullen beschadigd aangekomen vanwege de beroerde verpakking. Kon ik zelf repareren, dus dan ga ik geen energie verspillen en mijn humeur verpesten met reclameren.
Eén keer bleek een giethars wagentje bij aankomst krom te zijn. De foto was zo genomen dat je het niet zag en er viel niets aan te verhelpen. Verkoper reageerde schijnheilig en juist dat irriteerde. Gereclameerd bij ebay. Ik kreeg een deel van de schade door ebay vergoed en de verkoper werd onder de betreffende naam verwijderd.
Er zit altijd een risico aan internethandel, maar bij ebay hebben ze in ieder geval geprobeerd het zo veilig mogelijk in te richten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #12 Gepost op: 13 May 2008, 08:50:41 »
De duitse en nedelandse ebay is het zelfde verder? want ik ben niet zo goed in al die talen ;D

wibi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 May 2008, 08:57:53 »
Yep! Voor vertaling kun je eens een woordenboek aanschaffen, wel zo makkelijk. Kost ook weinig. Neem anders een Abo op een Duits blad, duurt dan wel een tijdje, en je moet er echt moeite voor doen, toch heb ik zo ook mijn Duits geleerd. Nu beheers ik de taal perfect!
Mocht je anders eens tegen iets specifieks aanlopen, schroom niet met een pm, Wim

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #14 Gepost op: 13 May 2008, 08:58:33 »
De duitse en nedelandse ebay is het zelfde verder? want ik ben niet zo goed in al die talen ;D

Ja inderdaad,

En voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij het voorgaande, heel veel in D gekocht en perfect en snel geleverd gekregen.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>