Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door IJmc
Vandaag om 14:50:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 14:05:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:54:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 12:15:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:12:27
20 jaar BNLS door Rob Ellerman
Vandaag om 12:09:53
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
02 July 2025, 16:37:57
Piko 2025 door spoorijzer
02 July 2025, 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
02 July 2025, 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
02 July 2025, 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
02 July 2025, 10:29:51
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31

Auteur Topic: Welke Centrale?  (gelezen 1541 keer)

ThomasSpang

• Offline Offline
Welke Centrale?
« Gepost op: 25 June 2024, 20:40:36 »
Goedenavond,
Ik zit een beetje in keuzestress. Ik wil graag een nieuwe centrale kopen. Ik gebruik Märklin treinen en een paar 3 rail Roco's. Ik vind belangrijk dat ik veel functies kan gebruiken en dat ik de wissels van mijn nieuwe baantje op de centrale kan aansturen. En graag wil ik de centrale kunnen gebruiken samen met de laptop waarop ik eventueel Roc rail of zoiets kan gebruiken. Hebben jullie wat suggesties?
Alvast bedankt!

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Welke Centrale?
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2024, 20:56:29 »
Goed, je hebt märklin.... oftewel 3rail. Dat geeft een uitdaging. Dit omdat Märklin het MFX-protocol veel gebruikt. Daarnaast vroeger ook nog Motorola-protocol. Wil je bij Märklin blijven? Zo ja: Dan beperkt dat de keuze. Wil je daar vanaf wijken dan zijn er meer en meer mogelijkheden. Daar zit dan wel een kleine uitdaging: Het MFX-protocol is vaak niet beschikbaar bij de goedkopere centrales die niet van Märklin zijn. Van dat protocol mag je dan afscheid nemen. 

Dus wat wil je allemaal precies met welk budget?
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 June 2024, 20:57:58 »
Hallo Thomas,

Persoonlijk ben ik een fan van de Intellibox. Zelf heb ik nu de IBII en daarvoor het halfzusje het TwinCenter. Je kunt er alles mee wat je wilt, hij is robuust en makkelijk te bedienen. De service van Uhlenbrock is erg goed. Koppelen aan een PC is ook geen probleem via het Loconet protocol.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2024, 21:00:45 »
Ik sluit me bij Dirk aan.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2024, 21:02:13 »
Zoals Ronald zegt; geef even aan waar je voorkeur ligt qua protocol. Dat maakt nogal verschil in de keuzes :)

ThomasSpang

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2024, 21:21:27 »
Het liefste wil ik mfx+ en mm en dcc rijden. En het budget ligt rond 300, 350.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2024, 21:35:18 »

Dan kan je min of meer vergeten als je MFX(+) wil rijden. Je zou het nog kunnen proberen met een aangepaste aansluitbox van de MS2. Goed, maar welke centrales had jij bedacht bij dit budget? Dit omdat je aangeeft: "Keuzestress".
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ThomasSpang

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2024, 21:37:35 »
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik alles een beetje zat te overwegen zonder de mfx want ik had al verwacht dat dit niks zou worden.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2024, 21:43:26 »
Citaat
Ik vind belangrijk dat ik veel functies kan gebruiken

Begrijpelijk, maar in de praktijk gebruik je er misschien vier of zo. Het is leuk dat treinen 32+ functies hebben, maar om dat met de hand te bedienen.. niet te doen.

Citaat
en dat ik de wissels van mijn nieuwe baantje op de centrale kan aansturen
Nou is mijn vraag, waarom wil je dat? Het is logischer om te willen "ik wil een goede gebruikersvriendelijke bediening van mijn baan". Wissels digitaal maken is leuk, maar hoe ga je ze aansturen?

Het is best gebruikelijk en naar mijn mening beter, makkelijker en goedkoper om wissels analoog te houden. Wissels analoog houden met schakelaars op een digitale baan is perfect normaal om te doen.

Als je DCC en ook perse mFx moet hebben en onder je budget wilt blijven. Dan kom ik uit op:
- Tams redbox
- Marklin Mobile Station 2.

Tams redbox is makkelijk uitbreidbaar met dingen als boosters en handregelaars. Ik heb er 1. mFx werkt alleen een beetje anders. En ze zijn schaars, maar ik denk dat je er nog wel 1 kan vinden. Via de XpressNet bus heb je ook mogelijkheden om een digitaal schakelpaneel te maken. Dan kan je je wissels digitaal schakelen en gebruikersvriendelijkheid ervaren. Verder hebben ze bepaalde sniffer dingen. Je kan bijvoorbeeld een MS2 er op aansluiten en een marklin 6021 met bijbehoren.

Mobile station 2 heeft normaal mFx.. en DCC.. en dat was het. Je kan er niet veel nuttige dingen op aansluiten. Er is echter wel 1 ding wat wel handig is er bij.
https://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys5&modul=85#Mod_Top Dan kan je ook digitaal wissels schakelen met knopjes.

Wissels schakelen met de MS2 kan.. technisch gezien maar in de praktijk is dat echt totaal nutteloos.

Voor mFx+ is een beetje apart iets om te hebben. Je vindt het alleen op Cs2 en Cs3, maar m.i. heeft het 0 toegevoegde waarde. Je kan hier lezen wat het kan, dus trek je eigen conclusies.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=MFX%2B

En als je bereid bent mFx de deur uit te trappen. Witte z21 met WLAN package of de reeds genoemde intellibox. z21 heeft ook een erg goede app waarmee je wissels en rijwegen ed kan schakelen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2024, 22:06:35 »
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik alles een beetje zat te overwegen zonder de mfx want ik had al verwacht dat dit niks zou worden.

Welke zat je dan allemaal te overwegen? "Alles" is veel. Dan begrijp ik je keuzestress wel. Stel voor jezelf een lijstje samen. Maak dat lijstje met "Wil ik hebben" en "leuk te hebben". Dan zie je heel snel dat bepaalde wensen bij een bepaald segment kwa prijs horen.  Trouwens: Heb je nu een centrale of rijd je nog analoog?

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2024, 00:53:05 »
Ik kan t niet laten.  ;D
Citaat

Citaat
Ik vind belangrijk dat ik veel functies kan gebruiken en dat ik de wissels van mijn nieuwe baantje op de centrale kan aansturen.

Hier zijn de wensen één maatje te groot voor t budget. (Was er al iets bekend over die CS3+ uit China?). Maar er zijn natuurlijk altijd alternatieven!

Met dit budget kun je gaan kijken of je ergens een Marklin Central Station 2 (CS2) op de kop kan tikken. Met de recente firmware (FW) kan deze wat je wil, en is aan te sluiten op de computer. Een 2e-hands CS2 zit in het hoge segment van je budget. Hou er wel rekening mee dat de voeding vaak apart wordt aangeboden (en dus extra kost).

Laat je de aan sluiting aan de computer en de MFX+ vallen, dan is een Mobile Station 2 (MS2) optie. Je levert de Marklin Speelwereld  functionaliteit in (verbruik diesel/water/kolen, grafische bediening) maar kan de meeste functies van de loks besturen, zo ook wissels zetten. De MS2 is op dit ogenblik in twee versies te koop, een grijze en zwarte, die voor de rest t zelfde zijn. Budgetair is de MS2 erg vriendelijk, deze zijn ruim voor handen in de tweedehandsmarkt (uit startverpakkingen) voor 100-120€. Hou je nog wat geld over voor een extra lokomotief.

Wil je toch echt de aansluiting met de computer, dan zal je moeten kijken naar een ESU Ecos. Deze ondersteunen MFX (door ESU ontworpen en nu M4 genoemd) en DCC en kan met veel treinbesturingsprogramma's worden gebruikt. Ook hier zal je om binnen het budget te blijven naar een 2e-hands moeten kijken, maar zo af en toe zie je aanbiedingen die flink in de buurt komen. Voordeel is dat de voeding er normaal gesproken bij zit (scheelt alweer 100€).
De Ecos is in de loop van de tijd in verschillende versies uit gekomen. Op de tweedehandsmarkt zijn de Marklin CS1 (ja gemaakt door Esu voor Marklin), CS1R (ESU FW op een Marklin CS1) en Ecos (1) gunstig te koop (in budget), maar de gebruikersinterface laat soms wat te wensen over. Ook de Ecos2 (50200) is geregeld te vinden in de hogere regionen van je budget, maar heeft wel een duidelijke gebruikersinterface. De nieuwere Ecos2 (50210 & 50220) zijn vaak te duur, vergelijkbaar met de CS3(+) maar  dan met voeding.

Er zijn dan nog een aantal centrales die een gedeelte van het MFX protocol ondersteunen, vaak kunnen ze t wel uitsturen, maar op de baan niet communiceren met de lokdecoders in het MFX protocol. Dit zijn bv de TAMS centrale, Intellibox2, Raptor.

Hou bij de selectie van centrale ook in de gaten of de centrales overweg kunnen met terugmelders (S88/S88N) die naar de 'massa' schakelen. Veel centrales die initieel voor 2-rail zijn ontworpen, hebben een H-brug (versterker) spooruitgang die dit niet accepteert. Je zal dan met stroom detectie moeten werken, en extra isolaties tussen de verschillende delen van de baan, vergelijkbaar met datgene wat je met 2-rail ook moet doen.

Succes (Suc7?) met de keuze,
Jan-Peter
(zelf de volgende 'centrales' in gebruik: IB 650, IB IR, 6021 (6020!), MS1, MS2, Ecos & Ecos2 (50200))
« Laatst bewerkt op: 26 June 2024, 00:56:04 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 26 June 2024, 09:26:13 »
Je onderschrift verraad eigenlijk dat je een centralist bent  ;D ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2024, 09:33:28 »
Citaat
maar de gebruikersinterface laat soms wat te wensen over.
Ik zou overigens om bovenstaande rede een CS2 verkiezen boven een CS3, omdat die laatste m.i. een achteruitgang is kwa bedieningsgemak. Minder fysieke knoppen, kleinere touchscreen symbooltjes... Not my cup of tea.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)