Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 22:01:03
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 21:58:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:55:55
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:21
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
  

Auteur Topic: Spoorkraan nabij Grebbeberg  (gelezen 9229 keer)

Dennis

  • Gast
Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Gepost op: 12 May 2008, 16:42:32 »
Agelopen week even een uitje naar de Grebbeberg.
Dit door mijn tweede grote interesse naast treinen, de tweede wereld oorlog.

Onderaan de Grebbeberg stond een kraan in de bosjes.
Deze trok mijn interesse, gewoon omdat dat soort dingen voor mij altijd interressant zijn ;D

Bij nadere inspectie bleek dit een spoorkraan te zijn.
Weet iemand hier iets meer over.
Er stond een verlaten fabriek vlakbij, zou die hierbij horen??







Foto`s helaas tegen de zon in moeten nemen.

Ik ben benieuwd of iemand iets weet.

Gr,
Dennis




Lvdwerf

  • Gast
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2008, 16:47:46 »
Zo te zien aan de detail opname van het wiel is het geen kraan die over het spoornet ging omdat er aanbeide zijden van het wiel een flens zit. Deze kraan zal dus wel bij een fabriek over een kraanbaan gelopen hebben. denk ik zo

Dennis

  • Gast
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2008, 16:49:19 »
Dat dacht ik ook al.
Het is een soort onberemde lorry.

Gr,
Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12557
    • sleutelspoor
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2008, 16:58:03 »
Let op; Het gebied onderaan de "Greb" en langs de Lek is/was het onbetwiste terrein van de steenfabrieken! Ik denk dat je die kant uit moet denken. De NMB heeft daar ook gereden, maar of dat het trambedrijf zulke kranen in dienst heeft gehad, dat durf ik te betwijfelen.
SK
« Laatst bewerkt op: 12 May 2008, 17:10:12 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis

  • Gast
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2008, 17:07:50 »
Dat zou heel goed kunnen.
Hier onder twee plaatjes van de nabij gelegen fabriek.

Zou heel goed een steen fabriek kunnen zijn;





Gr,
Dennis

Lvdwerf

  • Gast
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2008, 17:12:15 »
Ik weet bijna zeker dat die kraan niet bij het trambedrijf hoort maar wel bij de fabriek. De flenzen aan de buitenkant zouden immers grote problemen veroorzaken op wissels, kruizen en wellicht ook in bogen. Bovendien is het naar mijn mening geen typische spoorwegkraan constructie in de arm.

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2008, 17:20:51 »
De fabriek is idd een oude steenfabriek. Die kraan is er een jaar of 2 geleden gekocht door het utrechts landschap en neergezet als industrieel erfgoed. Ik weet niet zeker of ook precies die kraan bij de fabriek hoorde, maar er is vroeger ieg wel een soortgelijke kraan geweest om de stenen aan boord van een schip te laden.

groeten, Paul

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12557
    • sleutelspoor
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #7 Gepost op: 12 May 2008, 17:41:39 »
Kijk kijk, we komen der wel ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dennis

  • Gast
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #8 Gepost op: 12 May 2008, 18:43:31 »
Dit vindt ik nou het leuke van een forum.
Dank allen voor de info.

Gr,
Dennis

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2008, 00:09:15 »
Dat is steenfabriek "de Blauwe Kamer", te Wageningen. Rond 1980 gesloten.
In het terrein achter de steenoven is (was een jaar of wat geleden) nog een locloods voor het smalspoorbedrijf van de fabriek te vinden. Ook is (was...) er nog wat spoor in het wegdek en aan het water te vinden. Er is ook een tunneltje onder de weg door, vermoedelijk ooit bedoeld voor het smalspoor.
De NBM/OSM had geloof ik wel een laadspoor voor de fabriek, maar of dat tot op het fabrieksterrein liep vraag ik me af. Daarvoor zou je de boeken van A. Steenmeier (Trams langs Utrechtse Heuvelrug, enz...) eens moeten nakijken.
Oostenrijks smalspoor in h0e

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2008, 08:54:18 »
In het boek Trams langs de Utrechtse heuvelrug staat niets over aansluitingen, dit boek behandeld alleen de van Zeist naar Arnhem.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2008, 10:55:41 »
In de artikelen van Steenmeijer in de Modelbouwer ('80 er jaren van de vorige eeuw) staat wel iets, maar niet erg nauwkeurig. In de hoogtijdagen waren er 5 aansluitingen bij steenfabrieken, waarvan 3 oostelijk van Rhenen. Aangezien Kalkzandsteenfabriek Vogelenzang oostelijk van Rhenen lag (verantwoordelijk voor het Grote Gat dat op google earth nog te zien is) blijven er nog 2 aansluitingen over, dus t is mogelijk. Ik kan echter op foto´s van de Wageningse kant van de Grebbeberg (zie oa www.grebbeberg.nl bij foto´s en ansichtkaarten) geen aansluiting naar de Blauwe Kamer ontdekken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

rots

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • rots' modelspoorfoto's
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #12 Gepost op: 22 May 2008, 00:45:01 »
In "Trams langs de Utrechtse Heuvelrug" staat wel een wisselplaats aangeduid, maar niet meer dan dat.
In "Tram en trein tussen Eem en Rijn" van G.A. Russer staat bij de sluis een kopspoortje t.b.v. "St.f. de Blaauwe Kamer" vermeld. Hoe lang dat spoor was staat niet vermeld, maar van de sluis tot het tasveld is nog wel een eindje. Russer meldt verder dat "Een vervoersstaat uit dat jaar [1923] leerde, dat Steenfabriek 'De Blauwe Kamer' in Wageningen, in de eerste 7 maanden 240 wagens met (gebakken) kleistenen liet vervoeren. 89 wagens naar Soesterberg, 87 naar Zeist en 41 naar Rijsenburg (Driebergen)".
Ik heb de foto's en ansichtkaarten ook bekeken, maar ik kan er ook niets op ontdekken. Veel interessante foto's trouwens.
Oostenrijks smalspoor in h0e

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2008, 10:21:08 »
Dank, Rots, ik ga even weer achter Russer aan. Daar staat toch meer NBM-informatie in dan ik gedacht had.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Spoorkraan nabij Grebbeberg
« Reactie #14 Gepost op: 23 May 2008, 12:09:08 »
hallo allen

Vergelijkbare kraan bij de steenfabriek te Spijk bij Lobith vlakbij de Duitse grens.

Deze kraan is ook gebruikt voor het laden van steen en lossen van zand, vervoer per schip.
De kraan staat vrij hoog omdat de steenfabriek aan de andere zijde van de dijk ook hoog gelegen is.
Op de achtergrond is bij een van de foto's de nieuwe losplaats te zien, voornamelijk voor de aanvoer van klei soms worden er ook nog stenen geladen in het schip.

De kraan is enkele jaren geleden geheel gerestoreerd.











Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem