Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:23:37
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024  (gelezen 2490 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Gepost op: 27 May 2024, 19:32:32 »
Hieronder vindt u een verslag van de open dag van onze vereniging, welke op zaterdag 25 mei 2024 werd gehouden.

De open dag op zaterdag 25 mei was, ondanks het mooie weer tot redelijk bezocht en wij kunnen terug kijken op een geslaagde dag. We mochten vele positieve reacties van de bezoekers ontvangen. Ook de gesprekken met oud Zwollenaren hebben ons weer geholpen een beter beeld te krijgen van het Zwolsche emplacement. Ondanks de renovatie van deze modelbaan, konden we tocht nog wat treinverkeer en de techniek er achter demonstreren. Natuurlijk draaiden op onze N-baan de treinen als vanouds ook nu weer hun rondjes.

Ook de op de H0-modulebaan konden wij, na het aanpakken van de linker keerlus nu weer eens als vanouds treinen laten rijden. Afgezien van enkele kinderziekten heeft deze baan de gehele dag verder zonder noemenswaardige problemen zijn werk gedaan. Hoewel de werkzaamheden aan deze keerlus nog niet gereed zijn, was het rijgedrag van alle materieel prima. De komende periode tot aan de zomervakantie zal benut worden om alle sporen en wissels in de keerlus volledig operationeel te maken.

Zwolsche baan:
Het team van de Zwolsche baan is, zoals wij al eerder hebben laten weten, druk bezig de gehele Dinamo besturing van deze baan na te kijken, te reviseren en aan te passen. Daardoor kon er natuurlijk niet normaal gereden worden op deze prachtige modelbaan. Desalniettemin is het team er toch in geslaagd een eerste voorzichtige test uit te voeren.


Op bovenstaande foto zijn twee teamleden(Rico en Albert) druk doende met de configuratie van het besturingssysteem (RocRail) en is een testbord met een Dinamo systeem (midden op de foto, achter de laptop) aangesloten op een aantal sporen in het station.
Op onderstaande video laat de resultaten zien van deze test.
<a href="https://www.youtube.com/v/TBcmVhxy2lw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/TBcmVhxy2lw</a>

H0-Modulebaan:
De grootste uitdaging voor het team van de H0-moduelbaan, was het op tijd rijvaardig maken van de nieuwe keerlus ter linker zijde van het station. Uiteindelijk is het gelukt om in elk geval één spoor gereed te krijgen voor aanvang van deze open dag. Er zijn menig woensdagmiddagen gebruikt om alles op tijd klaar te krijgen.

Hieronder ziet u een van de eerste treinen zijn rondje maken door de keerlus. Deze nieuwe keerlus is ruimer opgezet dan de oude. Zo bedraagt de minimale boogstraal 600 mm. Op de video is te zien, dat zelfs lange rijtuigen exact op schaal 1:87, zonder enige problemen door deze lus rijdt.

<a href="https://www.youtube.com/v/8eJg1vEYwEg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8eJg1vEYwEg</a>

Verder is er het nodige gedaan aan de scenery van de H0-modulebaan. Zo is er hard gewerkt aan de huizenblokken links van het station en de staart ervoor. Alhoewel nog de nodige aankleding ontbreekt, geeft dit al een aardig beeld van een middelgrote stad. De eerste afbeelding toont het blok direct aansluitend aan het station. De tweede foto toont het tweede blok daar weer op aansluitend.





Merk op dat het hoekhuis aan het eind van het tweede blok, geheel door ons lid(ondergetekende) geheel in eigen ontwerp is gemaakt, volgens de scratchbuilt methode. Dit houdt in dat er eerst een ontwerp wordt gemaakt op tekening, waarna dit wordt overgezet naar te verlijmen delen plastic plaat. Deze plastic plaat is voorzien van een steen motief.

Nadat er sparingen voor ramen en deuren zijn gemaakt, worden met sets voor ramen in de handel verkrijgbaar, deze ingezet. Dat nadat eerst het gebouw nog een grondige verfbeurt heeft gehad. Allerlei details als lateien en waterafvoer, worden met Evergreen strips nagebootst.

Tot zover het verslag van de open dag. Een dag waar we nog vele leuke herinneringen aan zullen hebben.
Grt, Ronald.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2024, 21:22:28 »
Dat pand ziet er goed uit, Ronald.
Een bouwdoos in elkaar rammelen werkt lekker snel en geeft een mooi resultaat. Maar zelfbouw is toch meer bevredigend, zeker als het zo goed uitpakt.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Reactie #2 Gepost op: 28 May 2024, 10:31:53 »
Heb je het over het huis met het torentje? Een foto wat dichterbij zou zo'n zelf gebouwd huis wel verdienen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2024, 13:55:11 »
Nee,

Het is het laatste huis helemaal links op de 2e foto.
Woensdag maak en plaats ik een betere foto.
Grt, Ronald.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
  • Duitsland TP III/IV
Re: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Reactie #4 Gepost op: 30 May 2024, 00:04:36 »
Zoals beloofd.

Het gebouw van de voorzijde.


Links staat een pand van Auhagen, rechts mijn gebouwde exemplaar.
Grt, Ronald.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7129
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verslag open dag VvMrZ 25 mei 2024
« Reactie #5 Gepost op: 30 May 2024, 08:06:16 »
Dank, leuk verslag.
Wat wordt er toch weer veel afgeknutseld in ons Nedere-landje.  (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...