Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Vandaag 50 jaar geleden  (gelezen 19694 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #90 Gepost op: 27 June 2024, 12:58:28 »
Waar Niek het net over heeft. Alleen de eerste twee 1000' en (1002 en 1002) zijn in de eigen werkplaats verbouwd vanwege het ontbreken van een middeninstap. Daarbij zijn de raampjes ook vervangen door grote ramen van het type 1200 en 1300. Uiterlijk hadden ze daarna het meest weg van een 1300, maar met de breedte van een 1100. De 1200 en series daarna waren 15 centimeter breder dan de 1000 en 1100 series.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #91 Gepost op: 27 June 2024, 13:09:35 »
 :)
Thxs.
Nu lijkt het me helemaal voor ieder duidelijk.
Vrindelijke groet.

R.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #92 Gepost op: 27 June 2024, 13:13:49 »
Zonde dat er niet een van die twee bewaard is gebleven (op een neus na). Het waren unieke exemplaren met een bijzondere geschiedenis. Ach, laten we niet klagen, er is nog een hele vloot van die dingen waarvan de meeste bedrijfsvaardig.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #93 Gepost op: 27 June 2024, 13:17:06 »
Lijkt mij ook, dat niet klagen. Het bijzondere was er echt wel af bij de 1001 en 1002. Die konden overigens ook als koppelstel rijden; met elkaar en met een 1300 (en, naar ik aanneem, dus ook met een 2100).
Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #94 Gepost op: 27 June 2024, 13:22:08 »
Nee, dat laatste niet. Omdat de breedste wagen voorop moest rijden en dat kon dan met een 2100 weer niet
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #95 Gepost op: 27 June 2024, 15:13:57 »
Dat was wel sneu voor die 2100-en, ze konden niet op kop rijden en ze waren door de veranderde mentaliteit - zwartrijden, vernielingen - van het "publiek" binnen korte tijd onbruikbaar voor het doel waarvoor ze gebouwd waren: onbemande volgwagen.
Vrindelijke groet.

R.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #96 Gepost op: 27 June 2024, 15:19:08 »
Ja. Er is nog een plan geweest om ze met een aantal 1300'en om te bouwen tot gelede trams. Dat is het niet geworden. De meest voor de hand liggende optie was natuurlijk geweest om bij BN een aantal normale koppen te bestellen en die er op te laten lassen. Dan waren het de facto 1300'en geworden.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #97 Gepost op: 27 June 2024, 16:01:50 »
1400-en.
Was wel aardig geweest, had de NS ook niet... ;)
Vrindelijke groet.

R.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #98 Gepost op: 08 July 2024, 16:47:46 »
Vijftig jaar geleden werd het ineens goedkoper om familie in Canada te bezoeken.
Mijn broer en ik gingen daar ook maar eens kijken, mede mogelijk gemaakt door de stage die ik gelopen had voor mijn MTS opleiding en het daarop volgende vakantiebaantje.
De familie waar ik heen ging woonde in Brooks, Alberta, zo'n 200km oost van Calgary.
Voor mij ook interessant omdat de Trans-Canada lijn van Canadian Pacific door deze plaats liep en nog interessanter was dat we met de familie mee konden op vakantie naar Vancouver Island.
De tweede dag van het verblijf even op het station van Brooks rondgelopen, over een paar dagen zijn we daar weer.

740708 C1-12a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR lok 8514 rangeert met wat graanwagens die net zijn gebracht bij de graansilo,
Brooks AB,
08 juli 1974.

740708 C1- 13a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Elke goederentrein had voor of achterop nog een Caboose, de Noordamerikaanse Dg,
CPR Caboose 437115
Brooks AB,
08 juli 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #99 Gepost op: 10 July 2024, 16:24:57 »
In de buurt van Brooks AB, ten zuiden daarvan, ligt Lake Newell en het water daarvan wordt gebruikt om de landbouwgebieden ten noord-oosten van Brooks van te bevloeien.
Om het water daar te krijgen is een kilometers lang aquaduct van beton gebouwd. Vanwege het geringe hoogteverschil is dit viaduct ongeveer vier a vijf meter hoog.
Dit aquaduct kruist ten oosten van Brooks de Trans-Canadalijn van CPR. Omdat de onderkant van dit aquaduct ongeveer drie meter boven de spoorlijn zou kruisen is een sifon onder de spoorlijn door gelegd, bekend als Brooks Syphon.
Staande op dit Syphon had je een mooi uitzicht over de spoorlijn.
Omdat de capaciteit van dit aquaduct tekort schoot ligt er nu een kanaal tussen dijken met een veel grotere sifon onder de spoorlijn door.

740710 C1-21a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740710 C1-22a  Brooks, AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740710 C1-23a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
De Trans Canadian werd destijds nog door CPR gereden en komt hier op volle snelheid over Brooks Syphon.
CPR 1413 met CPRail Canadian,
Brooks AB,
10 juli 1974.

740710 C1-27a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740710 C1-28a Brooks, AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR 5813+5551+5649+5620 ,
Brooks AB,
10 juli 1974.

740710 Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR Caboose vanaf Syphon
Brooks AB
10 juli 1974

740710 c1-33a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CP 4216 in toen al oude CPR kleur+5000+B4405,
Brooks AB,
10 juli 1974.

740710 C1-35a Brooks, AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR B unit 4405,
Young Road, Brooks AB,
10 juli 1974.

740710 C1-30a Brooks, AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740710 C1-32a Brooks AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR4729+5023,
Brooks AB,
10 juli 1974.

740710 C1-31a Brooks, AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
CPR centrale koppeling,
Brooks (AB),
10 juli 1974.

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25987
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #100 Gepost op: 11 July 2024, 11:15:23 »
Fraai, fraai en nog eens fraai  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #101 Gepost op: 11 July 2024, 15:59:25 »
Elke goederentrein had voor of achterop nog een Caboose, de Noordamerikaanse Dg,
Ik weet niet hoe dat bij de andere maatschappijen was, maar CN staakte het gebruik van cabooses in 1990.
Groet, Frank

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #102 Gepost op: 11 July 2024, 16:56:35 »
740711 C2-16a Bassano AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Op één van de ritten in de omgeving van Brooks kwamen wij door Bassano AB.
Ook hier was een wisselplaats op de enkelsporige Transcanadalijn van CPR.
Hier stond  een lange goederentrein richting Calgary met twee CPRlocs in de oude kleuren te wachten op de tegentrein.
Bassano AB
11 juli 1974.

740711 C2-17a Bassano AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
De treinenloop werd nog geregeld met de klassieke vleugelsignalen.
Bassano AB
11 juli 1974
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #103 Gepost op: 12 July 2024, 15:01:24 »
Vandaag met de auto vertrokken naar Vancouver waar we ongeveer een week over zullen doen.
Onderweg worden diverse parken en bezienswaardigheden bezocht langs de grens Canada/VS, gelukkig wordt op de eerste dag nog gestopt in Lethbridge AB waar toch nog wat spoors kan worden geplaat.

740712 C2-18a Lethbridge AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok CP 3651 monument Galt Gardens Park ,
Lethbridge AB,
12 juli 1974.

740712 C2-18ba Lethbridge AB (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Spoorbrug over Oldman River,
Lethbridge AB
12 juli 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Vandaag 50 jaar geleden
« Reactie #104 Gepost op: 17 July 2024, 23:00:57 »
Vandaag in Vancouver aangekomen waar de tentvouwwagen op een camping onder Lions Gate bridge hebben neergezet. Tegenwoordig is hier nog een RV-park.
Voor het donker werd moest er nog langs het zeer uitgebreide railnetwerk in North Vancouver worden gekeken.
Hier lag ook een groot rangeerterrein met veel havensporen en ook het depot van British Columbia RailRoad.
Dit depot was de thuishaven van een stoomloc die voor excursies naar Squamish wordt gebruikt en net terug was van een trip.
Het was trouwens geen enkel probleem om op dit depot te komen en daar rond te lopen. Ook tussen de havensporen lopen en rondneuzen was geen probleem.


740717 C4-06a Vancouver BC (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Rangeerlok CPR7065
Vancouver Harbour
17 juli 1974

740717 C4-13a Vancouver (CND) by Gerard van Vliet, on Flickr
Rangeerlok CN 1383 bij Seconds Narrow bridge (nu Ironworkers Memorial Second Narrows Crossing) ,
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-14a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
BCR 1004, Oorspronkelijk verworven voor onderdelen, maar hiervoor in te goede staat bevonden. Gekocht in 1971.
Voorheen ALX D-1, 5/1969 gehuurd van Alco. (ingeruild op 11/1968 door Columbia & Cowlitz D-1)
Overwogen is de loc om te bouwen als kalf voor op het Quesnel rangeerterrein.
Verkocht 5/1975 en doorverkocht voor schroot 11/1975.
Op de achtergroend Remote Control Car 3, gekocht 7/1971 (ex CP 4455) type CFB16-4 CLC 2722 gebouwd in 1953. Nog met het logo van de Pacific Great Eastern RR
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-15a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740717 C4-16a Vancouver (CAN) by Gerard van Vliet, on Flickr

740717 C4-17a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr

740717 C4-18a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
British Columbia RR Royal Hudson 2860 (ex CPR) na terugkomst van een excursie naar Squamish,
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-19a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
BC RR Excursiematerieel.
Rijtuig A6 'Northern Star',
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-20a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
BC RR Excursiematerieel, op de achtergrond Lions Gate Bridge,
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-22a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
BC RR 701,
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-23a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
MLW leaseloc 676 en BCR loc 586 met nog het logo van Pacific Great Eastern. Deze lok staat nu in het Prince George Railway and Forestry Museum,
North Vancouver,
17 juli 1974.

740717 C4-24a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
BC RR Lok 711 (voormalig Pacific Great Eastern) in depot met loc's 724, 719, 72x e.a.
North Vancouver (BC)
17 juli 1974

Het werd langzaam donker dus het maken van plaatjes op diafilm werd steeds moeilijker

740717 C4-25a Vancouver (CA) by Gerard van Vliet, on Flickr
Lok 26 Vancouver Warves,
Vancouver Second Narrows,
17 juli 1974.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde