Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang
door
PeterV
Vandaag
om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage
door
grossraumwagen
Vandaag
om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 17:41:08
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:17:41
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:41:19
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
Vandaag
om 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:58:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. (gelezen 2058 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
«
Gepost op:
23 April 2024, 16:31:02 »
Nu de (gesloten) zeecontainer het voor en natransport van stukgoederen en verpakte bulk over de weg en water had overgenomen, is dat voor andere vormen van transport een doodsteek geweest. De spoorwegen raakten het vervoer van verpakte bulk en stukgoed kwijt. Zij hebben het(voorlopig) pleit verloren! Het verlies van deze goederenstromen resulteerde niet alleen in Nederland, maar ook bij de meeste spoorwegen in heel Europa dat de nu overbodig geworden gesloten Goederenwagens bij honderden buitendienst gesteld werden. De meeste buitendienst gestelde gesloten goederenwagens gingen of naar de sloop, of werden omgebouwd tot dienstwagen of zij vonden in een tweede leven in een compleet andere bestemming. Zo zag ik enkele jaren geleden tijdens een van mijn camperreizen in Denemarken op een parkeerplaats een oplegger tegen die geladen was met een oude bak, zonder onderstel, van een voormalige buitendienst gestelde DSB Gbs.. Waar deze Deen heen ging, en wat zijn uiteindelijke bestemming was, daar ben ik nooit achter gekomen! Maar dat zo’n bak zonder wielen geen spoorse bestemming heeft kan je gevoeglijk aannemen. Niet alleen in het noorden kan je deze afgedankte wagens tegen komen maar letterlijk overal kan je zo’n exponent van het verloren gegane goederen vervoer tegen komen. Zo kwam ik In 2009 in het Groot Antwerpse havengebied, en langs het kanaal van Terneuzen naar Gent, in de z.g..Gentse Kanaalzone, nog diverse van deze afgedankte gesloten goederenwagens tegen. De afgedankte gesloten goederenwagens werden voor alles en nog wat gebruikt. Na diverse (om)bouwprojecten had ik in de rommeldoos nog een paar ex G-en zonder wielen liggen, en dat bracht mij op het idee om deze bakken een tweede leven te geven. Ik proberen voor deze bakken de werkelijkheid van het transport en (her)gebruik in H0 na te bootsen. +
[001 Hbs] Maatschets van een Hbs serie 30000—30499. De Hbis was iets groter en langer dan de reguliere Gbs
[002-015] Gs-t 143 afgesteld op RMO Hudsonstraat wachtend op betere tijden.
[003 sproeiwagen046] Jansen in Bergen op Zoom transformeerde een gesloten goederenwagen G of H naar een Zutphense onkruidverdelgingswagen
[004 Boven 039] ElectroRail n.v. liet op een onderstel van een halfgesloopte buitendienst gestelde gesloten goederenwagen door Jansen in Bergen op Zoom een bovenleidingsconstructiewagen maken.
[005 Rsd5] Deze voormalige verwarmingswagens bestemd voor Plan E is ook gebouwd op een onderstel van een buitendienst gestelde goederenwagen.
[006 P1080888] .Soms kunnen wagens weleens geluk hebben na hun buitendienst stelling. zoals deze stalenkolenbak die door de SGB ergens in het voormalige Oostblok is gevonden en nu door hun is veilig gesteld.
[007] .Een vliegende kraai vangt nog wel eens wat. Zo zag ik op een parkeerplaats in Denemarken deze oplegger met een DSB-Gbs zonder onderstel staan.
[008] Uiteraard moest er een onderzoek(je) ingesteld worden. Helaas was er niemand aanwezig die mij enige uitleg kon geven. Het stond daar te staan zonder dat enig spoor van een trekker te zien was.?
[009].Daar de lading (bak) een (zeer) laag gewicht heeft kan met een twee-assige oplegger met dubbellucht volstaan worden. Hier en daar een trekbandje is voldoende om de bak op zijn plaats te houden.
[010-038].Dat het om een DSB bak gaat, nee Dirk Scheringa heeft hier niets mee te maken, is nog steeds duidelijk waarneembaar ook al hebben de Deense staatsspoorwegen hun best gedaan om dat voor de buitenwereld te verdoezelen
[011 img0623] In de intro-tekst kwam ik in voornoemde kanaal zone een bak tegen zonder onderstel die daar op het eerste gezicht zomaar was neer gekwakt. Een paar oude dwarsliggers onder de bak, kijken of dat hij redelijk waterpas staat en, whalla, klaar is Sjefke. Een nieuw magazijn voor een Belgische infradienst was daar!
[012 img 0630] Wat verderop In de haven van Gent kwam ik nog veel meer van deze “opslagloodsen” tegen. Deze kolenhandelaar had zelfs meerdere exemplaren van deze buitendienst gestelde goederenwagens geannexeerd!
[013img0632] Deze diende op het zelfde terrein als maintenance afdeling voor de bulldozer.
[014 img0635] Kopschot eruit en je heb een garage voor je Bobcat!
[015 img 0633] Tegen en aan elkaar gekoppeld geven deze wagens een ruime schuur.
[016 img0634] De opschriften en wagenkenmerken laten niets aan de verbeelding over wie de vorige eigenaar was.
[017 img0631] Deze twee zijn door middel van een doorloop aan elkaar gekoppeld zo dat het nuttige oppervlak eens zo groot is geworden.
[018 img0631] Een mooi industrieel monument!
[019 img0622] Zo’n zelfde type kwam ik op het emplacement bij Gent in België tegen. De NMBS maakt dankbaar gebruik van deze optie om hun opslag capaciteit uit te breiden. De dienst weg en werken van de NMBS schilderde hun terreinwagens, als het even kon ”wit”. Waarschijnlijk was de verf op want deze is alleen aan de spoorzijde voorzien van een witte laag.
. Model transport over de weg van een G en/of H bak in h0
Uiteraard is het bovenstaande een prima motief om in model uit te beelden. Na een bezoekje gebracht te hebben aan de rommelbak met oude en overtollige spullen een oude trekker en dito oplegger gevonden
[020 img 2297]Hier gaat het uiteindelijk over. Het transport van zo’n bak over de snelweg. De oplettende kijker zal wel gezien hebben dat de bak verouderd is en er een ander type oplegger als bij het grote voorbeeld gebruikt is. Dit om aan te tonen dat er tussen denken, bouwen en schrijven soms een heel lange tijd kan zitten en inzichten wel eens kunnen veranderen. De truck met oplegger is een heel oud Wiking model van een 20 voet containerwagen. De Wiking oplegger is ooit geleverd met een 40 voet container. De container is verzaagd en de oplegger heeft een houten dek gekregen. De Gs is een Roco model!!!
[021 img 9822] Het transport langs de haven van Vlieringen. De truck is hier vervangen door een model van Berkina en de bak staat nu vast met trekbanden met een snel sluiting.
[022 img 0579] . De oplegger met de oude sjorringsmiddelen. (Garen)
[023 img9827] Het transport is op het museum depot van Vlieringen aangekomen. De VSM zal een mooi plekje voor deze bak uitzoeken. De bak gaat dienst doen als opslag voor oliën en vetten bij de onlangs aangelegde weegbrug.
Het bovenstaande is naar aanleiding van het transport wat ik in Denemarken heb zien staan, maar er moet meer verhuist worden!
[024 img0914] Gelukkig hebben we in Vlieringen een goed uitgerust transportbedrijf met een scala aan zwaar transportmiddelen. Wat we hier zien zijn hoofdzakelijk Kibri modellen.
[025 img0946] Ook van bovenaf ziet het er imposant uit
[026 img0914] .Uit de ten dienste staande opleggers hebben we de ingeschoven uitschuifbare oplegger met vijf assen gekozen. De vijfassen zijn nodig om de wiel- en asdruk te verminderen. Dit om de B wegen, die voorkomen rond de laadplaats, probleemloos te kunnen berijden .Als onderstophout gebruiken we oude biezen die uit aanmaaklucifers zijn gemaakt. Voor het contrast heb ik deze even maagdelijk wit gelaten.
[027 img0915] De bak in de takels van de ingehuurde kraanwagen. Op de trailer ligt het stophout op zijn plaats, en via een lange lijn wordt de bak door twee man tegen ongewenste bewegingen in bedwang gehouden.
[028.0917] Als het transport op het museumdepot is aangekomen wordt de kraan wederom in stelling gebracht en kan begonnen worden met het lossen van de bak. Of dat zomaar kan vraag ik mij af, daar er nog geen struik achter het naambord gekapt is. Maar wie weet ploft de Gs gewoon goed neer? De stapel pallets aan de linkerzijde zijn bedoeld om de museum stoomlocs mee op te stoken.
[029 img 4646] Hier zien we in Frankrijk een Gs staan die reeds ontdaan is van zijn onderdanen. De bak is klaar voor zijn tweede leven en zal spoedig opgehaald worden door het transport bedrijf van de VSM. De reeds aanwezige S-CHO of Gs is te klein geworden en moet plaats maken voor wat groters.
[030 IMG 3648 EdB] Dit is zoals Eric den Boer een buitendienst gestelde Gs zonder onderstel ziet . Eric de Boer heeft de bak van een Gs fabuleus verweerd. Model vlak voor zijn buitendienst stelling
[031 img1126] Dit onlangs uit Frankrijk gehaalde oude Jouef model gaat dienst doen als vervanger van de Gs in de opslag voor oliën en vetten bij de onlangs aangelegde weegbrug
[032 img 1122] Als goede burenhulp heeft defensie een kraanwagen ter beschikking gesteld om mee te helpen bij het lossen en plaatsen van de bak. Kraanwagen is ook een omgebouwd Kibri model.
[033 img1124] Achter het transport de inmiddels door stenen nieuwbouw vervangen werkplaats van de museumspoorlijn
[034 img1129] De “Vetloods” op zijn plaats. Er is een platform van oude planken en pallets voor de dubbele deuren gecreëerd zodat makkelijk werken geen probleem meer is. In het midden was er een lekkage in het dak maar dat is met een rolletje rubberroid, wat toch nodig is voor het weegbrughuisje, grondig gerepareerd. Overzicht van een deel van het museum depot. Weegbrug met huisje, en het transformatorhuisje zijn Sleutelspoor producten
[035 STAR} dit spreekt voorzich!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Karben
Offline
Berichten: 1363
Re: 2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
«
Reactie #1 Gepost op:
23 April 2024, 17:13:11 »
Dank Hans voor de fraaie/mooie voorbeelden. Bij mijn 0- baan staat al jaren een vm. G10 zonder onderstel als opslagloods. En gelukkig werden er 80-100 jaar geleden al rijtuigen en (bagage)wagens op b.v. boerenerven geplaatst als schuur waar nu diverse museumlijnen de fraaiste rijtuigen e.d. van weten te maken.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 870
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: 2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
«
Reactie #2 Gepost op:
24 April 2024, 00:07:01 »
Die Deens (DSB) Gbs is een ex-NS Gbs. De denen hebben in 1984-85 er 100 van de NS gekocht. Op de foto kan je zien dat het oude NS teken is verwijderd en dan overgeschilderd.
Groeten,
Lolke
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1141
Re: 2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
«
Reactie #3 Gepost op:
24 April 2024, 10:18:47 »
En voor de liefhebbers: in model verkrijgbaar van het merk McK.
Dit is hetzelfde model als dat van Exacttrain, die de NS-versies maakte.
Gelogd
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re: 2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
«
Reactie #4 Gepost op:
24 April 2024, 18:52:50 »
De Gbs (01 86 150 0 039-7) is in 1997 uit dienst
gegaan. Geen idee wanneer je de foto gemaakt
hebt, maar het werd of sloop (word niet vermeld)
of het ding staat nu ergens als schuur/stal ergens
in een weiland weg te rotten.
Gelogd
Mvh Steef
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.