Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:05
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 09:04:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:55:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Bert Senden
Vandaag om 08:10:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Huup
Vandaag om 07:43:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16

Auteur Topic: h0 diorama USA “The Paintshops”  (gelezen 1809 keer)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
h0 diorama USA “The Paintshops”
« Gepost op: 19 April 2024, 23:38:48 »
Na lang tijd afwezig heb ik weer even snel rondgekeken, vooral op zoek naar Amerikaans georiënteerde modelbouw. Alweer prachtige dingen gezien van o.a. Ronald en Wim! Keep it up guys.

Even een korte vraag;

Welke rails gebruiken jullie op jullie Amerikaanse h0 (standaard) banen? Ik ben geneigd richting Walthers of Micro Engineering te gaan, maar is dat de moeite waard gezien de slechte verkrijgbaarheid in Europa en bijkomende import uitdagingen en vooral kosten. Of hebben jullie daar een oplossing voor?

Ben erg benieuwd naar jullie keuzes. Ik overweeg ook Peco, maar vind dat geklik van die wissels niet zo fijn en het wijkt natuurlijk iets af van de Amerikaanse gebruiken. Of heb ik dat mis?

Ik laat me graag informeren door de experts en de kenners  :angel:
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: h0 diorama USA “The Paintshops”
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2024, 23:43:58 »
Zelf gebruik in Roco Line (zonder bedding) rails.
Maar op mijn diorama maak ik nagenoeg volledig gebruik van rechte rails en dan kan er niets misgaan. Met kleinere bochten heb minder ervaring maar op m'n andere baan gaat het met wat grotere bochten ook prima.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Whis

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2024, 00:08:34 »
Peco heeft ook twee Amerikaanse productlijnen (code 83 voor main line en code 70 voor branch line). Heb hier code 70. Fraai en degelijk spul.

Bedoel je met “geklik” het omzetmechanisme? Als je gebruik maakt van wisselmotoren of iets anders om de tongen in de gewenste stand goed tegen de rails te drukken, dan kan je eenvoudig het veertje verwijderen en is de klik weg.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2024, 00:10:54 door Whis »
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2024, 09:44:20 »
Idd Peco 83, is Amerikaans voorbeeld. Hebben 70 maar dat is meer voor de zijlijnen. Dacht dat die lijn nog niet helemaal goed verkrijgbaar is.

ME is mooi maar idd slecht verkrijgbaar.

Geklik van Peco? Gewoon het veertje onder het plaatje verwijderen en het is een klikloos wissel geworden  ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

meino

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2024, 10:05:20 »
Scalelink in de UK heeft nog wat Shinohara code 70. (https://www.scalelink.co.uk/acatalog/Shinohara_Track___Pointwork___HO__Code_70-p1.html). Zij hebben ook Shinohara/Walthers code 83. Overigens lijkt het er op dat de productie van Shinohara weer op gestart is door een bedrijf met de naam IMON (zie; https://www.1999.co.jp/eng/list/3356/6/1) en weer beschikbaar komt. Ik heb in het verleden veel bij Scalelink besteld en had goede ervaringen met hun.
Nadeel is natuurlijk wel dat het geimporteerd moet worden met al de kosten die daar aan verbonden zijn.

Groet Meino

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2024, 13:33:01 »
Dank allen, goede informatie!

Van Peco wist ik niet dat ze inmiddels al die lijnen hebben, maar even een goed verkooppunt in de buurt zoeken en bekijken irl. Ook van het veertje nooit geweten haha. Vroeger wel eens gebruikt, maar daarna voornamelijk Tillig en Micro Engineering (0n30) gaan gebruiken. Vond dat veertje maar irritant en speelgoedachtig haha.

Shinohara heb ik wel oren naar! Was mooi spul vroeger. Beetje gevoelig en soms wat ruime marges, maar uiterlijk zeer opvallend mooi.

Ik ga met deze kennis aan de slag…

-1- Sebas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2024, 17:22:08 »
Ter info; m.i. is Shinohara.... rommel qua betrouwbaarheid en bouw. Die zijn echt van een oudere datum/tijd. Walthers maakt ook een lijn met wissels en ik kan mij sterk vergissen dat die door... Shinohara gemaakt worden. Bedenk dat ze uit een tijd komen waarin het nog meer pionierswerk was. Nu is het materieel zo verfijnd dat dit merk eigenlijk achter is komen te lopen. Peco heeft het wat dat betreft veel beter gedaan door goede betrouwbare wissels te produceren.

Als je echt US gaat denk ik persoonlijk dat je met Peco 83 echt het beste hebt wat er en goed uitziet en ook betrouwbaar is. My 2 cents ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

meino

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2024, 19:08:47 »
Ik heb op Kranenberg alleen Shinohara wissels gebruikt. Tot nu toe geen problemen er mee gehad. Het is waar dat ze uit de analoge tijd komen, dus zeker de code 70 wissels moeten gemodificeerd worden om ze te kunnen gebruiken voor DCC. De code 83 zijn er ook in een DCC ready versie. Maar misschien is de Peco code 75 ook een goed idee om te gebruiken. Die hebben weliswaar een Europesche biels afstand, die afwijkt van de Amerikaanse, maar ik betwijfel of dat zichtbaar is. Omdat ik niet voldoende code 70 flexrails had, ben ik op een gegeven moment Peco75 flexrails gaan gebruiken en in alle eerlijkheid, kan ik vrijwel niet zien wat Shinohara code70 is of de Peco code75.

Groet Meino

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2024, 19:18:07 »
Die 2 liggen idd dicht bij elkaar. Tis meer dat Shinohara een wat gammele manier had (heeft?) om de tongen te bevestigen. Dat kon mij nooit bekoren ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

meino

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2024, 21:43:27 »
Dat zou kunnen, de tong zit met een rail lasje vast aan het vaste gedeelte. De tong zelf is gesoldeerd aan de rail las, maar de las scharniert op het vaste gedeelte. Het lijkt misschien wat gammel, maar het heeft bij mij tot nut toe feilloos gewerkt. Wel heb ik met dun decoder draad een vaste electrische verbinding tussen de tong en de vaste railstaaf gemaakt. In het begin van mijn Kranenberg draadje heb ik beschreven hou ik de Shinohara wissels DCC ready gemaakt heb. Overigens het was nieuw/oud spul, het heeft bij mij ruim 30 jaar geduurd voordat ik ze ging gebruiken, ooit aangeschaft in het pre-DCC tijdperk.

Groet Meino

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2024, 22:47:12 »
In het web vind ik die Peco US lijn er goed uitzien inderdaad. En aangenaam dat ze ook met code 70 komen nu! Praktisch gezien ook nog erg handig met verkrijgbaarheid en mogelijke toekomstige uitbreiding.
-1- Sebas

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2024, 23:03:14 »
Ligt een beetje aan wat je wilt... mainline is mooi met code 83, de nevenlijnen zijn geschikt om met 70 te doen. Overigens maakte een jaar of 20 geleden Fremo USA al gebruik van code 75 Peco vanwege het mooie profiel. Bielzen en zo klopte dan niet helemaal maar dat nam men voor lief.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

meino

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2024, 10:21:54 »
Nog even terugkomend op code70. Ik ben daar op Kranenberg mee aan de gang gegaan omdat ik 35 jaar geleden al het wisselmateriaal en flexrails had aangeschaft. Er was toen nog niet veel keus, Roco was net uitgekomen met nieuw materiaal, dat code83 bleek te zijn, maar verder was alles 2,5-2,7mm hoog. Nu is er veel meer keus en zou ik met Peco code75 aan de gang gaan. Het verschil met code70 is slechts 0,12mm dat het hoger is. Dat is niet zichtbaar. Verder is Peco code75 goed verkrijgbaar binnen de EU, dus geen gezeur met import. Verder op Peco code75 rijdt modern materiaal met NEM flenzen (1-1,2mm) ook goed zonder ratelen. Op code70 moet je RP25 wielen gebruiken, materiaal met NEM wielen ratelt meestal. Ik weet (Klaas) dat de NEM norm ook lagere flenzen toestaat, maar die komen in de praktijk vrijwel niet voor.

Groet Meino

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2024, 11:58:57 »
Dank je Ronald en Meino! Maar ik wil USA specifiek design op mijn baan, dus dan zou ik zelf nu kiezen voor Peco 70 of 83. Al is dat zeker minder goed te verkrijgen hier, dat heb ik ook al ondervonden. eigenlijk heb ik ook geen haast, moet alles nog voorbereiden voor wat betreft onderbouw ed. En mijn baanplan is ook nog niet definitief, dus voorlopig is het even goed oriënteren en is iedere informatie welkom.

Het plan is ook om minimaal RP25 materieel te rijden. Liefst ook code 0.88. Maar zover ben ik echt nog lang niet. Heb vijf jaar gepland van begin tot droombaan.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2024, 12:02:31 door Mudhen »
-1- Sebas