Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:03:47
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:54:46
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
Vandaag om 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: Leichtstahl-stuurstandrytuig BCt 951  (gelezen 9859 keer)

HarryS

• Gast
Leichtstahl-stuurstandrytuig BCt 951
« Gepost op: 07 May 2008, 21:23:06 »
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig met de bouw van dit rytuig in H0:

Dit stuurstandrytuig valt in de serie Leichtstahlwagen van de SBB, gebouwd tussen 1952 en 1954. Ik heb een HAG BDe 4/4 en daarbij wilde ik een passende stuurstandrytuig. Het rytuig wordt gebouwd in zijn originele staat (1952 dus) en de BDe 4/4 zal worden omgenummerd in CFe 4/4, de originele nummer van het motorrytuig. Ik wil ook nog een tussenrytuig omnummeren en dan heb ik een complete trein.

Dit boek heb ik bij een Duitse 2e hands handelaar gekocht. Het boek gaat uitsluitend over de Leichtstahlrytuigen. Ik had verwacht niet zoveel varianten te vinden maar en zijn wel degelijk tientallen varianten in dit boek. Een tekening uit dit boek werd gekopiëerd naar schaal 1:87. Voor het te bouwen model heb 2e hands, 2 rytuigen van Liliput gekocht, de 387704 en 387404. De rytuigen werden geheel uit elkaar gehaald.

Èèn rytuig ligt hier in delen met vooraan de basis voor het front. Dit is gemaakt van 0,5 mm dik messing plaat. De maten zijn met een schuifmaat af te lezen uit de tekening. Ik heb de ramen op het messing plaatje gemarkeerd en grofweg uitgezaagd en daarna fijn op maat gevijld met kleine vijltjes. Andere delen voor het front zijn van dunner messing gemaakt. Voorzichtig werken is hier het devies.

Het front is hier nagenoeg klaar. De verschillende lagen, die de inklapbare vouwbalg vormen, zijn hier goed te zien. Voor de koplampen heb ik een gaatje geboord en vervolgens een geschikt stukje buis gebruikt. In dit stukje buis past precies een lichtleider, die ik nog in de onderdelenbak had liggen. De bufferbalk is ook een apart gemaakt onderdeel. alle onderdelen zijn allemaal gesoldeerd.

De benodigde bakdelen zijn gemerkt en uitgezaagd uit de 2 rytuigbakken.
Iets ruim uitzagen, zodat je wat speling hebt met het haaks vijlen, zodat de delen goed en netjes op elkaar aansluiten. De linker en onderste onderdelen voor de vouwdeuren worden nog versmald. In tegenstelling tot de rechtse (hierin komen 2 3-delige vouwdeuren), komen hierin 2 2-delige vouwdeuren. Van het originele dak heb ik het schuin aflopende deel verwijderd. Met het overgebleven dakdeel als basis, werden de verschillende bakdelen aan elkaar gelijmd, ZONDER ze aan het dak te lijmen. Het dak moet immers nog afneembaar blijven, om de binnenverlichting erin te zetten.

Hier zijn de delen aan elkaar gelijmd. Door de ramen heen, is een van de verstevigingsstrips te zien, die ik aan de binnenkant van de bak gelijmd heb. De bak sluit netjes aan, aan de dakrand. Niet te zien hier, maar aan de bovenkant, zeg maar binnen de dakrand, zit ook nog een smalle strip te versteviging van het geheel. Hier zie je ook het versmalde onderdeel voor de smallere set vouwdeuren. De voegen worden nog dicht gemaakt met vulmiddel en glad geschuurd.

Hier zien jullie het dak voor boven het front. Het is eveneens van messing gemaakt door verschillende delen samen te voegen. Begin met een basisplaatje, maak 2 spanten en daarop breng je dan enkele strips messing aan. Het geheel opvullen met soldeer, vijlen, en overgebleven oneffenheden opvullen met geschikt vulmiddel. Op de foto moet het nog glad geschuurd worden. Op het inzetje het dak van onderen. Een deel van het basisplaatje is weggeslepen om plaats te maken voor LED en lichtleider voor de bovenste koplamp.

Binnenkort meer over de bouw van dit rytuig. Ik sta open voor jullie vragen en opmerkingen. Barst maar los.

Groetjes

Harry Stipkes

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Leichtstahl-stuurstandrytuig BCt 951
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2008, 22:32:01 »
Mag ik je zeggen dat het er nu al voortreffelijk uitziet? :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2008, 22:36:27 »
mooi in de vorm geklopt zeg!

HarryS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2008, 21:26:15 »
Hallo,

Het dakdeel voor boven het front is aan het andere dakdeel gelijmd:

Hier zien jullie ook, dat na het drogen van de lijm, oneffenheden en de naad is opgevuld met vulmiddel en de boel glad geschuurd is. Het dak is in zijn geheel afneembaar gehouden om straks de binnenverlichting e.d. aan te brengen.

Een foto van de hele bak. Alle naden zijn met vulmiddel behandeld en glad geschuurd. De bak is nu praktisch klaar voor een verfbeurt, maar voor het zover is, bouw ik eerst het interieur om en dan worden de ramen nog aangepast. Het onderstel is inmiddels ook aangepast. Foto volgt nog.

Groetjes

Harry Stipkes

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2008, 22:08:00 »
Gaaf, een echte modelbouwer! En een goede ook!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

HarryS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13 May 2008, 21:46:11 »
Hallo,

We gaan verder:

Het interieur is aangepast. Hiervoor heb ik het interieur van de 387704 van Liliput gebruikt, dat eerst is gedeeld in verschillende delen. Die delen zijn dan in een andere volgorde weer aan elkaar gelijmd.
onderaan ligt het onderstel, dat op enkele punten is aangepast. Zo zijn de zijranden verlaagd en is het onderstel ter hoogte van de instaptreden versmald. Het onderstel tevens ingekort met 2 mm, om tot de juiste draaistel-afstand te komen.

Toen een testje gedaan op een testspoortje. Voor het testspoortje heb ik bewust gekozen voor de kleine boogstraal, om te kijken of het model daar goed door komt. De kleine boogstraal hier was 360 mm. Nou, dat is dus net iets te klein, kijk maar:

Het voorste draaistel bevindt zich tussen de instaptreden. Omdat het draaipunt iets vòòr de instap zit, wordt de bewegingsvrijheid wat beperkt.
Ik heb aan de binnenkant van de instap wat weggevijld, maar dat is niet genoeg. Advies: niet rijden op boogstralen kleiner dan 360 mm.

Volgende karweitje: de ramen aanpassen.

De kleine ramen zijn gemaakt, door een origineel setje aan te passen door het smaller te zagen en dan bijvijlen. De ronde hoeken moeten dan ook netjes gevijld worden. De ramen liggen in de goede volgorde en aan de goede kant. Rechts ligt een stuk bak van een gesloopt rytuig. Diens bovenste ronde hoek diende, om de gevijlde ronde hoek aan de ramen te controleren of deze goed was. Er gingen 2 ramen mis: eentje was te smal geworden, de andere had een te grote ronde hoek gekregen.

Weer een stukje verder gekomen. Nog een paar kleine dingetjes en de voorbereiding voor het verven kunnen beginnen.

Groetjes

Harry Stipkes

rube

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2008, 21:49:50 »
wow wat mooi
wat je wel niet kan doen met een wagon

HarryS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2008, 21:17:02 »
Hallo,

Het interieur van het originele rytuig (in dit geval de 387704 van Liliput) werd in stukken gezaagd en opnieuw samengesteld in een andere volgorde:

Hier liggen de basiselementen van het rytuig samen. Nadat alle onderdelen op goed passen waren gecontroleerd, werd het rytuig even los samengesteld voor een proefritje. Hiervoor had even wat Märklin M-rails van zolder gehaald. Ik heb met opzet voor de 5100 bogen gekozen, om te kijken of het rytuig hier zonder kleerscheuren doorheen rijdt.Niet dus, kijk maar:

Hier kunnen jullie zien dat dat toch wat moeilijk gaat. Omdat het draaistel onder een instap bevindt, en ook het draaipunt vòòr het midden van de instap zit, heeft het minder bewegingsvrijheid. Het rytuig rijdt moeizaam door een 5100 boog (360 mm radius). Deze boog is dus uit den boze.

Verder nog een paar kleine dingen verbeterd. De originele treeplanken zijn vervangen door dunnere strips plastic, regengootjes boven de instappen zijn aangebracht en een baanruimer is gemaakt. Links zien we het voorste draaistel. Ervoor, ligt de houder voor de treinbeveiligingsmagneten. De houder is gemaakt van een hol profiel messing (midden). Het is eerst door midden gezaagd. Vervolgens zijn er 2 inkepingen in gevijld (op het onderste stukje nog te zien) En haaks gebogen. Alles is vast gesoldeerd.
De baanruimers zijn ook van messing materiaal gemaakt.
Beide gemonteerd aan het draaistel:

Groetjes

Harry Stipkes

HarryS

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2008, 20:19:27 »
Hallo,

Afgelopen dagen de interieuren voor de rytuigen geverfd:

Bovenaan ligt het onderstel voor het tussenrytuig; daaronder het interieur voor het tussenrytuig en dan het interieur voor de Bct.
Verder zijn de andere delen zover, dat ze een laagje verf kunnen ontvangen. Eerst grondverf, en dan de groene kleur op de bovenbouw en grijs voor het onderstel. Het dak krijgt een aluminium-kleurtje.
Verder heb ik de motorwagen nu helemaal uit elkaar gehaald (HAG BDe 4/4). Deze zal deels verbouwd worden tot de originele staat en omgenummerd worden in CFe 4/4. Verder zal er binnenverlichting van Digirails worden ingebouwd.

Groetjes

Harry Stipkes

stig

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2008, 22:28:50 »
Tsja Harry, 't is een onderwerp wat niet veel mensen aanspreekt (onbekend maakt onbemind?), dat blijkt uit het ontbreken van de reacties, maar dat maakt je ombouw niet minder interessant of geslaagd! Ik vind het top! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 May 2008, 08:29:08 »
@Stig: niet helemaal mee eens... Ik lees het met veel plezier, maar reageer niet omdat dat volgens mijn niet altijd toegevoegde waarde heeft.  Dus Harry; dit draadje blijven vullen!
No dress rehearsel, this is our life.

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #11 Gepost op: 22 May 2008, 10:07:16 »
Zo heb ik dat ook ;D Ik geniet maaar heb niks nuttiges meer aan toe te voegen, het ziet er gewoon goed uit ;)

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 May 2008, 11:07:56 »
maaar heb niks nuttiges meer aan toe te voegen,

Een complimentje is altijd een fijne toevoeging.  ;)

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #13 Gepost op: 22 May 2008, 11:10:53 »
Gaaf man, petje af.

Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #14 Gepost op: 22 May 2008, 11:53:25 »
Ja dat is wel zo :)en dat gaf ik ook al aan :P