Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Charles_
Vandaag
om 22:19:38
Model cipressen in 1:87
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 22:18:54
Stub switches
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 22:15:42
Overstap naar HTM
door
Charles_
Vandaag
om 22:15:28
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:13:21
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
wob
Vandaag
om 21:57:01
PBM/PWM met joystick
door
Eric B
Vandaag
om 21:51:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:02:03
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
Vandaag
om 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 20:07:03
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
ArjanB
Vandaag
om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
Vandaag
om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:00:35
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:59:04
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ben
Vandaag
om 17:40:15
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:16:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:23:12
Ervaring 187-prestigemodels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:41:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kan deze keerlus technisch gezien ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Kan deze keerlus technisch gezien ? (gelezen 3092 keer)
Verwijderd
Offline
Berichten: 96
Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Gepost op:
04 April 2024, 20:14:27 »
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort beetje aan het tekenen geslagen voor een baan ontwerpt en was benieuwd of wat ik getekend heb technisch gezien mogelijk is.
Ik gebruik Profi FLM rail. (Keerlus modules moet nog aanschaffen)
Alvast bedankt,
Clinten.
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2075
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #1 Gepost op:
04 April 2024, 20:40:28 »
Ja dat kan, maar moet je wel even kijken hoe je dat oplost, en met welke lengte treinen je er door wilt rijden.
Het stroomvoerende deel van de trein met er wel volledig in passen, en dan zit je nog met wielen van wagens die ook een korte verbinding kunnen maken bij de overgang.
Dus de max trein lengte die er door kan moet in dat deel passen.
Als je dan werkt met een zegehete korstluit detectie dan heb je geen secties nodig bij inkomen en uitrijden en kun je dus de max lengte van dat deel gebruiken.
Groet,
Roelco
Gelogd
Verwijderd
Offline
Berichten: 96
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #2 Gepost op:
04 April 2024, 20:54:07 »
Hallo Roelco,
Zou u mij dit wat verder kunnen toelichten ?
Welke vakken moet ik rekening houden met de maximale trein lengte ?
Die van boven naar beneden ?, of die boven tussen de twee wissels zit ?
Ik had de "DigiKeijs keerlusmodule DR400" op het ook deze werkt volgens mij me korstluit detectie.
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2075
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #3 Gepost op:
04 April 2024, 20:59:46 »
Ik weet natuurlijk niet hoe de rest van de baan er uitziet, maar in dit deel dan is het meest voor de hand liggend om het gedeelte in het midden van boven naar beneden als keerlus te gebruiken.
die DR400 is inderdaad op basis van kortsluiting, en kan je hier dus prima gebruiken. Dat spoordeel boven en onderaan volledig isoleren en die module er tussen, dan kun je met max treinlengte in dat deel keren.
Groet,
Roelco
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4675
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #4 Gepost op:
05 April 2024, 10:30:24 »
In groen aangegeven waar je de boel moet isoleren. Misschien kun je de rest van je plan ook plaatsen? Voor het geval je maar 1 keerlus hebt, dan sluit je dus wel je treinen mogelijk op, in die zin dat als ze 1 keer door de keerlus heen gaan, ze er alleen nog maar door heen kunnen als je ze achteruit laat rijden... maar ik ken de rest van het baanplan niet, en weet niet wat je precies voor ogen hebt.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
rjr
Offline
Berichten: 2075
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #5 Gepost op:
05 April 2024, 13:04:48 »
Als het wat lengte betreft kan zou ik die boven iets naar links doen, tussen dat andere wissel en de bocht 9125 naar beneden.
Je kunt dan van onder de keerlus inrijden, en toch ook met een trein naar dat kopspoor achter dat wissel rijden.
Je keerlus sectie wordt dan wel iets kleiner. Dus dat is een keuze, zoals hier aangegeven werkt het op zich wel.
Roelco
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #6 Gepost op:
05 April 2024, 13:24:24 »
Maar dat hoeft toch niet ?
Je kunt dat kopspoortje toch ook deel laten uitmaken van de keerlus, de polariteit is daar niet van belang. Ook ompoling als daar iets staat heeft geen effect.
Gelogd
rjr
Offline
Berichten: 2075
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #7 Gepost op:
05 April 2024, 13:44:49 »
Maar wel als je een trein hebt die beneden je keerlus in of uitrijd, en tegelijk een trein die aan de bovenkant dat spoor op of af wil rijden. Dan worden bijde kanten van de keerlus doorverbonden en weet de schakeling niet meer hoe te handelen. Dus hoeft niet, maar als je de vrijheid wilt hebben om dat kopspoor te kunnen gebruiken los van wat er aan de onderkant van je keerlus gebeurd dan moet het wel anders.
Roelco
Gelogd
Verwijderd
Offline
Berichten: 96
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #8 Gepost op:
07 April 2024, 13:18:56 »
Bedankt voor de reacties
Heb hier wat foto's van me baan ontwerp waar ik nog mee bezig ben.
@ VAM6, bedankt voor duidelijk uitleggen van de isolatoren
/
Ik ben nog bezig met het baan ontwerpt, maar al een heel eind gekomen.
@ rjr, bedankt voor het advies, snap alleen nog niet helemaal wat je bedoelt.
Zou je het willen uittekenen eventueel ?
Niveau 0
Niveau 1
Blauwe spoor is helling spoor 2,6% van Niveau 0 naar Niveau 1
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2024, 13:53:17 door Spoorloos
»
Gelogd
phdirk
Offline
Berichten: 1964
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #9 Gepost op:
07 April 2024, 17:15:13 »
Het spoor dat van links naar rechts onder de draaischijf loopt is, net zo als het vergelijkbare spoor in het andere gedeelte, ook een keerlus en moet dus ook een keerlusschakeling hebben.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1493
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #10 Gepost op:
07 April 2024, 17:56:56 »
Steek die keerlus dan wel in de buitenste bocht, anders zit je weer te knoeien in de wisselaansluitingen.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Verwijderd
Offline
Berichten: 96
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #11 Gepost op:
07 April 2024, 20:28:18 »
@phdirk @Frans Peeters,
Wat bedoelen jullie precies ? waar zou er nog een keerlusschakeling bij moeten ?
Op Niv 1 bij de draaischijf weet ik inderdaad dat daar een keerlus schakelaar bij moet.
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2024, 20:34:03 door Spoorloos
»
Gelogd
MartinRT
Offline
Berichten: 542
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #12 Gepost op:
08 April 2024, 08:32:59 »
1/ in het paarse baanvak in de tekening
2/ in het oranje deel rechts, maar dan alleen in het onderste deel, waar de pijlen van de maten staan.
Gelogd
Montanbahn
Offline
Berichten: 917
Steel is king!
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #13 Gepost op:
08 April 2024, 15:23:11 »
Het groen gemaakte stuk rails
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Ome Ceesje
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Kan deze keerlus technisch gezien ?
«
Reactie #14 Gepost op:
09 April 2024, 00:37:36 »
Kan zeker. Als je digitaal wilt gaan, kijk dan ook eens naar Dinamo. De baan wordt in blokken verdeeld. Die zijn volledig van elkaar geïsoleerd. Ieder blok bepaalt zijn eigen polariteit. Dus ook geen keerlusprobleem.
Veel plezier ermee!
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Kan deze keerlus technisch gezien ?