Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 06:20:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 04:33:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13

Auteur Topic: Levertijden van fabrikanten.  (gelezen 15482 keer)

RICROO

• Offline Offline
Re: Levertijden van fabrikanten. Een ramp of het hoort erbij ?
« Reactie #15 Gepost op: 07 May 2008, 18:52:16 »
Financiële planning bij modelspoor.

Niet alleen grote spoor bedrijven moeten budgetteren en reserveren, ook de H0 bedrijfjes moeten dat. Ik doe het als volgt; een Internet spaarrekening bij de bank, daar gaat elke maand een bedragje per aan te schaffen model heen met een omschrijving van dat model. Ik begin ermee zodra een model wordt aangekondigd en stop na de aanschaf. Zoals jullie allemaal weten, zit er tussen de aankondiging en uitlevering genoeg tijd om een leuke buffer op te bouwen. Bij uitlevering van de modellen in één keer ga ik dus niet in de war raken.

Een beetje pietluttig, ik weet het, maar het systeem werkt al jaren en ik voel mij er prettig bij. Bovendien blijft er dan ook wat ruimte voor plotseling opkomende aankoop opwellingen zoals recent de TEE INOX rijtuigen van Trix of de ÖBB snelheidsrecord Taurus loc van ROCO.

Richard.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #16 Gepost op: 07 May 2008, 18:57:00 »
En toch vertrekt er iedere dag minstens een container schip uit China en omringende landen naar West Europa en dat is ca 1 maand onderweg dus daar zal het niet aan liggen......

Hij zou wel eens veel meer met kwaliteits problemen te maken kunnen hebben zoals bij o.a. Minitix het geval is?(was). En om alle problemen uit het verleden te voorkomen met garantie etc welke hier opgelost moeten worden is het waarschijnlijk beter om een partij te vernietigen en opnieuw te maken.  Het is zoals altijd all the time learning :) :)

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

stadlerGTW(Remco)

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 May 2008, 18:58:34 »
@ Chris:

Dit heeft er alles mee te maken.
Als je dus bij de aankondiging van nieuwe modellen, niet meteen gaat bestellen heb je je "poen" nog opzak. Dan kun je bij de uitlevering van de modellen gaan kijken of het financieel uitkomt om ze te kopen.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 22:23:18 door Peter Korsten. Reden: Citaat verwijderd. »
FC Groningen mijn trots! samen met........

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2008, 19:03:49 »
En was dat een goed gespoten model, en de persoon die hem te koop aanbood is dat een bekende op "ons" gebied. ???

Dirk Bolt

Beoordeel zelf, een betere foto als deze heb ik niet, foto afkomstig van Ebay.de, aangezien de bieding afgelopen is, kan ik ook niet meer achterhalen wie de verkoper was
 :-|
Nu ik de foto wat beter bekijk, zie ik dat het niet het goede model is, cabineruit loopt hier door terwijl die bij de ACTS versie op de bestuurders plaats iets omlaag loopt.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 19:05:24 door Rail4Rem. Reden: toevoeging »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2008, 19:44:10 »
Bij bestelling hoef je meestal niet te betalen. Tenminste heb ik nog nooit gedaan. Tegenwoordig werkt het zo dat je bijna wel moet bestellen. Want er word bijvoorbeeld bij roco een aantal modellen gemaakt wat wordt besteld door winkeliers en winkeliers baseren hun bestelling vervolgens weer op de bestellingen van klanten. Met een paar extra. Op die moment is het vooral bij artitec, mehano en lsmodels zo dat ze zeggen dat er iets komt dit jaar of volgend jaar. WAt vervolgens nooit word nageleefd. En zoals chris al zegt als ze gewoon zeggen van er is een vertraging en dat gaat ongeveer een half jaar duren. Maar ja dat zeggen ze niet. Het kan dus goed dat morgen de mak1206én binnenkomen samen met de icr'en van ls models maar dat kan ook goed nog maanden duren. Erg vervelend allemaal.
Voor grootspoorfoto's zie site

stadlerGTW(Remco)

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2008, 20:09:22 »
Ik begrijp jullie probleem ook wel een beetje.  Maar... als je nou eens niet vooraf gaat bestellen en gewoon wacht tot het model uitkomt dan heb je:
- Geen gezeur met geld, je kan dan zelf bepalen wanneer je het model koopt.
- Dan weet je bij aanschaf van het model hoe de kwaliteit gesteld is. Dit voorkomt teleurstelling.
- Je hebt geen bepaalde datum voor je wanneer je het model verwacht. Geen teleurstellende wachtijden meer.

En over het feit dat bepaalde modellen in een beperkte oplage zijn, deze modellen worden bij uitlevering ook nog veelvuldig nieuw op marktplaats aangeboden en op internetshops en ook nog eens bij modeltreinwinkels.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 22:22:55 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
FC Groningen mijn trots! samen met........

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2008, 20:15:33 »
Als ik het model niet bestel, heb ik nog steeds een verwachtte leverttijd.
Staat immers in de folder of site van betreffende leverancier.

Ik betaal nooit bij een bestelling, pas bij levering.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #22 Gepost op: 07 May 2008, 20:31:01 »
Ja wat ik bedoel is je betaald niet bij bestelling. Maar het enige verschil is dat als je besteld je zeker weet dat je een model hebt. Als je hem niet besteld moet je het model tegenwoordig ook meteen kopen als het uitkomt anders is het uitverkocht (2400) dus bij beide moet je meteen geld hebben. En als er dan geen duidelijkheid is.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 May 2008, 20:52:29 »
Tuurlijk is het zo dat deze amateurs (liefhebbers van modelspoor, laten we het daar maar op houden ;)  ) wat realistischer uitleverplannen moeten verkondigen. En het plezier van elke maand een nieuw modelletje anders dan als alles samenkomt met kerst (of zo).

Maar een discussie over geld is werkelijk overbodig. Als je niet kan budgetteren moet je op de blaren zitten, toch?

Neem nou maar van Richard en mij aan dat je het geld zodra je wensen hebt vrij moet maken, zit je achteraf niet met nare verrassingen. Bijvoorbeeld: volgende week ga ik E bij B les volgen en dat heb ik ook al maanden klaar liggen (maar nog niet betaald dus). En dat kan best op een daarvoor vrijgehouden rekening.

Mijn vriendin doet zoiets met vakantieplannen. Hoef je ook niet tegen juli pas te bedenken dat dat geld kost.

Groet, Sicco Jan

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #24 Gepost op: 07 May 2008, 20:52:57 »
Wat je ook doet, het is in elk geval belangrijk om heel erg boos te worden over levertijden of kleine foutjes aan modellen, want een hobby is er niet om te ontspannen, maar puur om al je andere frustraties op zo bruut mogelijke wijze af te reageren.
En als het jullie echt allemaal te lang duurde hadden jullie al die locs al lang zelf gebouwd.
gezever zeg.... Ja, ik wacht ook op die DE 1 maar ik heb genoeg andere treintjes om mee te spelen hoor.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #25 Gepost op: 07 May 2008, 20:56:44 »
Ik zie hier niemand heel erg boos worden.

Het is een gezonde discussie, die niet hoeft te worden afgedaan als gezeur en met kreten als, ga zelf een treintje bouwen.

@Sicco Jan : Over dat geld, dat geef ik toe. Geef je het gespaarde geld uit, is dat je eigen schuld.
Dus dat mag inderdaad geen punt zijn, dus neem ik terug.

Gaat echter niet op voor de winkeliers, die daar wel problemen mee kunnen krijgen/hebben.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 21:03:00 door Chris van Diesen »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #26 Gepost op: 07 May 2008, 21:01:04 »
mwah, "ramp", "hopeloze situatie", "stelletje amateurs".

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #27 Gepost op: 07 May 2008, 21:04:25 »
Het is meer een teleurstelling dan dat ik boos ben ofzo hoor. Het lijkt mij zo makkelijk om voor sommige merken het beter te maken. Bijvoorbeeld mehano als rocky-rail zijn site update geld ook voor ls models. En vervolgens up to date houd en gewoon neer zet van het model heeft helaas vertraging we denken het dan en dan af te hebben.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #28 Gepost op: 07 May 2008, 21:11:42 »
mwah, "stelletje amateurs".

Wel in de juiste context gebruiken, ik geef aan dat het geen amateurs zijn.
Ik zal de titel aanpassen, dat kan netter.
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 21:16:18 door Chris van Diesen »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #29 Gepost op: 07 May 2008, 21:15:43 »
Waar gaat dit over? hebben we allemaal zo'n grote vervoersgroei dat we ons druk gaan maken dat een model later uit komt dan gepland? ;D

Nee, het zou leuk zijn als de fabrikanten ons laten weten of een model op planning uit komt of niet maar of dit zou moeten? In ons werk (tenminste de meeste van ons) hebben we toch ook te maken met een te late levering van materialen?

Nu het geld, wij hoeven dit veelal niet van te voren te betalen en mogen hier dus ook gewoon nog rente over krijgen. Ja, dit is duidelijk een zaak van het geld bewaren voor je uitgave en niet stiekum iets anders kopen.

Groeten,

Christoph

en ja, ik wacht ook nog op een DE1 en op 7 ICR rijtuigen. Gelukkig is het geld zodra ze komen geen probleem, dit puur door plannen.