Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
06 July 2025, 15:04:31

Auteur Topic: discussie over de levertijd van modellen en waarom  (gelezen 1078 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
discussie over de levertijd van modellen en waarom
« Gepost op: 01 April 2024, 08:01:29 »
Ik denk dat dat soort uitspraken nu nog totaal geen nut heeft. PB Models zal eerst nog de ICR(m(h)) rijtuigen gaan uitbrengen. En aangezien levertermijnen uit China toch vaak veel te optimistisch wordt ingeschat, zou PB Models ongewild alleen maar verkeerde verwachtingen wekken bij haar klanten.

PB Models laat met regelmatige updates zien hoe ver men is met de ontwikkeling van een model. Als ze op een gegeven moment aangeven dat de productie van start gaat, kun je er voorzichtig rekening mee houden dat de eerste levering ongeveer een half jaar later plaats vindt. Maar ook dan kan er nog van alles gebeuren waardoor er vertraging op treedt.

Kijk maar bij andere leveranciers. In een vroeg stadium aangeven wanneer een model uit komt, wordt zelden gehaald.

Dus ik hoop dat PB Models op dit moment NIET aangeeft wanneer de ICM verwacht wordt, het levert in een later stadium alleen maar gezeur en frustratie op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: discussie over de levertijd van modellen en waarom
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2024, 10:15:32 »
AMEN!
@JeroenWater: Mooi gezegd Kerøl

Gr: Menno(1846)
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2024, 14:08:02 »
Een inschatting maken en communiceren wanneer iets geleverd wordt vind ik niet zo raar. Als er voorts vertraging is en als je dat dan frustreert zul je moeten leren er mee om te gaan. En ja, sommigen lukt dat niet.  ;D ;D

Desgevraagd zei PBModels op OntraXS dat ICM dit jaar zeker niet komt, 2024 is het jaar van ICR. En op Facebook werd desgevraagd gemeld dat de Buffel eind 2024 / begin 2025 komt. Dan kun je op je vingers uittellen dat ICM niet voor mid 2025 te verwachten is lijkt mij.  ;)

Gr, Ben.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2024, 15:11:25 »
En dat is dus precies wat ik bedoel. ICR zou eerst in 2023 komen en ICM in 2024. Dat schuift dus steeds verder naar achteren. Niet alleen bij PB Models, dat is bij de meeste fabrikanten zo. En je kunt hier simpel zeggen dat mensen maar om moeten leren gaan met frustraties, maar de praktijk is dat ze steeds gaan lopen zeuren en janken en de fabrikant op een gegeven moment zelfs als onbetrouwbaar bestempelen. Dat kun je dus als fabrikant maar beter voorkomen, want voor je het weet heb je nog een slechte naam ook….

Jeroen

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2024, 16:27:49 »
Dat moeten die mensen zelf weten toch, laat ze mauwen zou ik zeggen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik stoor me er niet aan.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2024, 17:02:55 »
Ik stoor me er ook niet direct aan, alleen al dat gemauw wordt tegenwoordig uitgebreid op internet gekwakt. En dat lezen anderen dan weer en die gaan dan ook weer mauwen en voor je het weet staat er zoveel rotzooi op internet dat dat schadelijk is voor een fabrikant of een fabrikant er een punt achter zet, omdat ze klaar zijn met al dat negatieve gedoe. En dán stoor ik me er wel aan, want ik zou het zonde vinden als dergelijke fabrikanten er op den duur de brui aan geven.

Jeroen

Ben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 April 2024, 17:24:33 »
Je maakt het erg groot Jeroen, dat valt allemaal wel mee. Waar op dit forum wordt dusdanig negatief gesproken over een levertijd dat een fabrikant er klaar mee is, nergens toch?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 01 April 2024, 20:51:28 »
Jeroen heeft het over het "Internet", niet BNLS specifiek. Wat hij schrijft kan ik me helemaal in vinden. Als al één klant on-line zijn best doet om je zwart te maken, terwijl het om een misverstand of ander inzicht gaat, vraag je je als fabrikant wel eens af waarom je dit nog doet. Valt gelukkig bij mij heel erg mee, maar vooral op eBay zijn sommigen nogal snel overstuur en willen bij wijze van spreken je hele reputatie afbreken om bevrediging te krijgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Chrisjantje

• Offline Offline
  • I'm always keep TRAINing!!
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2024, 22:11:02 »
Ach ja, de toetsenbordridders, wie kent ze niet. Ben het wel eens dat het voor een fabrikant weleens tot gedachten zal leiden van 'misschien stoppen we ermee' maar denk dat als de verkoopcijfers gewoon goed zijn ze nou niet meteen ermee stoppen, het is tenslotte hun broodwinning.

Neemt niet weg dat er tegenwoordig wel veel geklaagd wordt en dan niet rechtstreeks tot de fabrikant, maar juist op internet en sociale media. Maar dat geldt niet alleen onze hobby. Dat is op allerlei terrein. Internet heeft voor en nadelen ;)
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2024, 22:26:50 »
Hoop wel dat alles voor 2025 geleverd is ........ ;D

Voor de Amerikaanse viersterrengeneraal Michael Minihan wijzen alle tekenen op een oorlog met China. Hij voorspelt dat China Taiwan al in 2025 kan binnenvallen.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2024, 07:22:43 »
Jeroen heeft het over het "Internet", niet BNLS specifiek. Wat hij schrijft kan ik me helemaal in vinden. Als al één klant on-line zijn best doet om je zwart te maken, terwijl het om een misverstand of ander inzicht gaat, vraag je je als fabrikant wel eens af waarom je dit nog doet. Valt gelukkig bij mij heel erg mee, maar vooral op eBay zijn sommigen nogal snel overstuur en willen bij wijze van spreken je hele reputatie afbreken om bevrediging te krijgen.

Het zal best. Maar toch even terug naar het onderwerp want ook jij sleept er van alles bij.

Wat is er mis met het afgeven van levertijden en wat maakt je als leverancier of fabrikant onbetrouwbaar als je een leverdatum niet haalt en daar ook nog eens uitleg bij geeft. Niets toch? Veel fabrikanten melden een prognose op hun site en stellen die met regelmaat bij als daar aanleiding toe is. Ik juich dat alleen maar toe.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2024, 09:26:55 »
In dit geval is het dubbel. Enerzijds geven (goede) verwachte leveringsdata een betrouwbaar signaal af naar de koper. Dat maakt dat de leverancier woord houdt qua leverdata en geeft dus een indruk dat de rest van wat de leverancier zegt ook juist zal zijn (bv specs, foto's etc). Ook is dit voor een klant erg handig ivm timing van zijn aankopen.

Aan de andere kant, er zijn met de huidige tijd erg veel onvoorziene omstandigheden (denk bv nu aan het omvaren rondom Afrika wat een gemiddelde zending vanuit China eerder 8 weken maakt ipv 4). Dat is vaak wel uit te leggen, maar helpt niet altijd bij punt 1. Een keer kan, maar keer op keer vertraging geeft een minder betrouwbaar beeld. Denk bv aan de NS. Het voelt alsof de meeste treinen te laat zijn, maar dat valt eigenlijk best wel mee.

Ik denk dat betrouwbare infomatie beter is dan snelle informatie. Liever een langzame leverancier waar je van opaan kan, dan iemand met vlugge beloftes. Maar dat kan uiteraard persoonlijk zijn.

Ik denk dat PB schippert tussen beide opties. Uiteraard wil je zo snel mogelijk kunnen leveren. Maar je kan niet alles voorzien, zeker niet als nieuw en beginnend merk.

Groeten,
Rogier

tinus

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2024, 09:41:38 »
Je kunt volgens mij iig aangeven dat iets de eerste zoveel maand niet komt. Kan men evt de gereserveerde centen uitgeven aan iets wat eerder uitkomt.

Tinus

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2024, 10:03:22 »
Ik vermoed dat juist daarom leveranciers zsm iets willen uitbrengen  ;D. Om te voorkomen dat dat "gereserveerde"  geld naar de concurrent gaat.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2024, 10:11:44 »
Wat is er mis met het afgeven van levertijden en wat maakt je als leverancier of fabrikant onbetrouwbaar als je een leverdatum niet haalt en daar ook nog eens uitleg bij geeft.

In alle redelijkheid: helemaal niets.

Helaas is er een kleine maar groeiende groep mensen die voor de wet volwassen zijn maar... waar de redelijkheid niet altijd evenzeer aanwezig is en als ze hun zin niet krijgen zijn ze ontzettend boos. Mede dankzij social media en fora kunnen ze vervolgens heel wat ellende veroorzaken, overtuigd van hun eigen gelijk. Want de wereld draait toch om hen?

Een grote onderneming zet daar een afdeling PR tegenover en desnoods een jurist. Een kleine fabrikant heeft daar het budget niet voor, en als je het vaker hebt meegemaakt kan ook het lachen je vergaan en raakt de energie helemaal op. Dan stop je dus als fabrikant en ga je wat anders doen.

Dan heb ik veel liever een kleine fabrikant die geen data noemt en leuk doorgaat, dan een die wel verwachte data bekend maakt en vervolgens wordt afgebrand en dus maar stopt.