Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Marienbad am Ostsee  (gelezen 15066 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Marienbad am Ostsee
« Gepost op: 07 May 2008, 08:26:58 »
Hallo allemaal,

Het is tijd om ook mijn project hier eens voor te stellen: Marienbad am Ostsee. Tenminste, dat is laten we zeggen de "werktitel". Aangezien ik glaskastenfan ben en treinen met spaakwielen erg mooi vind, kom je vanzelf uit bij tijdperk 1. Maar hier is mijn dilemma: ik ben ook schienenbus fan en auto's uit de jaren vijftig zijn ook erg tof, dus ik kan er maar niet over uit of ik het daar dan op moet gooien. Afwisselen is natuurlijk niet erg makkelijk, met alle details die een tijdperk bepalen op de baan. Een tweede dilemma is dat ik eigenlijk liever een havenplaats in Denemarken zou willen bouwen (mooiere huizen), maar tja, ik vind glaskasten en schienenbussen veel toffer dan de Deense treinen. Hardop denkend: zou een havenplaats aan de Duitse grens niet iets zijn, met grensoverschreidend treinverkeer?

Overigens zijn mijn glaskasten van respectievelijk DR (2x), ÖBB en K. Bay. St. B, dus de helft is sowieso misplaatst, maar dat is voor mij nog wel door de vingers te zien. Ik wil nog de laatste groene van Roco zien te bemachtigen (KPEV), die lijkt me er het meeste thuishoren.

Voor de seinen op de baan heb ik nog wel graag jullie advies. Ik heb geen idee waar seinen thuishoren. Een ding is wel zeker: het moeten armseinen zijn. Veel eleganter.

Ik heb IKEA planken aan de muur bevestigd, boven mijn bureau. Daarop liggen vier modules, waarvan je er hier twee ziet (de haven). Er komen nog twee modules aan, waarop een het stadje zal bevatten en een vierde de tweede (vissers)haven.

De foto's van de baan vind je hier: http://gallery.mac.com/macnavi/100131

Verwacht overigens niet te snel updates over dit project. Ik werk namelijk 6 dagen in de week, dus echt veel tijd is er niet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jasper van de Schepop

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • protos @ opendag Amsterdam Zaanstraat
Re: Marienbad am Ostsee
« Reactie #1 Gepost op: 07 May 2008, 10:58:05 »
Hallo Sven wat een leuk project en de foto's op de website zien er leuk goed uit  :)

groeten jasper
« Laatst bewerkt op: 07 May 2008, 12:00:12 door Jasper van de Schepop »
Met vriendelijke groet,

Jasper van de Schepop

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 May 2008, 13:07:42 »
Leuke baan! Ben erg gek op kleine en module baantjes...
En wat betreft die bouwsnelheid; ik bouw zelf een baantje van 0,7x1,3 meter en ben al 2 jaar bezig met de onderbouw, 3 wissels en 5 meter rails.... Er zijn dus meer slow-bouwers.
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 07 May 2008, 14:31:06 »
Leuk project, Sven. Het is een hele uitdaging om op een zo ondiep oopervlak een realistisch en goed ogende baan te bouwen. Daarom moet je denk ik erg opletten dat je niety teveel op die korte afstand wilt. Voor je het weet is het te vol en neemt het realisme fors af. Een stad bouwen met een diepte van (omgerekend) 26 meter is mijns inziens niet haalbaar, je kunt hooguit de suggestie neerzetten.
En slow building; Het project Rhenen is nu een jaar of 7, 8 oud en de eerste 2 modules (0,7 x 1,8 m) zijn nóg niet klaar. Mooi moet het worden!
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2008, 16:44:39 »
Hartstikke bedankt voor de leuke reacties. Volbouwen zal wel niet gebeuren, want op deze twee modules komen welgeteld een cafe, een seinhuis en een station. Het stadje komt op een aansluitende module. Eventueel nog een stukje van wat het begin is van een visoverslaggebouw.

Ik heb vandaag een sein gehaald bij Brekelmans. Het lijkt me een goed sein voor een station in de jaren vijftig? Liever was ik voor tijdperk 1 gegaan, maar ik heb het idee dat je toen geen seinpalen had. En geen schienenbus. :-D

Xander

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2008, 17:23:16 »
leuke baan! voor seinen uit tijdperk 1 kan je kijken op de site van viessmann, je hebt dan wel een beiers sein maar dat is geen groot probleem lijkt me (?)
en nog een vraagje over de bomen op de foto's, worden dat de uiteindelijke bomen of gebruik je die om te kijken hoe een en ander eruit komt te zien?

mvg, Xander

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #6 Gepost op: 07 May 2008, 17:24:32 »
Seinpalen hadden ze ook in tijdperk 1, alleen zag de vleugel er toen anders uit. Ik meen dat viessmann die in zijn assortiment heeft. (heb hem namelijk wel eens in een conrad catalogus gezien)
Je hoeft je niet per se vast te pinnen aan 1 tijdperk. Het enige wat verschilt in een tijdperk zijn de rijdende objecten, een boom of een huis zijn niet per se tijdperk gebonden.
Pak een ikea laatje wat je onder de plankjes kan schroeven, doe daar je tijdperk 1 dingen in (autotjes, poppetjes en treinen) en in een andere lade tijdperk 3 spullen. Dan kun je afwisselen en dat maakt het veel interessanter.
Verder erg leuk zo'n kleine baan.

modelspotter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2008, 18:14:25 »
Seinen in Tp 1, da's niet zo eenvoudig.
De getoonde seinpaal is eigenlijk iets van de DRG/DRB,DB of DR dius van na 1924. 
Wil je echt iets van de Länderbahnen nabouwen dan moet je je realiseren dat elke spoorwegmij een eigen systeem had en verder ontwikkelde. De Beierse seinen, de Schmetterling, vlinder, het voorsein en het Ruhe/Halt sein hebben het bij de DB volgehouden tot 1975, oa Rosenheim. Andere werden  nog voor 1940 vervangen door gestandaardiseerde seinen.

Info: Hauptsignale Gestern und Heute, door Hans Pottgieszer, Dumjahn Verlag,
ISBN 3-921426-17-0

Wellicht 2e hands ergens in Duitsland te vinden...

Modelspotter

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 00:06:35 »
leuke baan! voor seinen uit tijdperk 1 kan je kijken op de site van viessmann, je hebt dan wel een beiers sein maar dat is geen groot probleem lijkt me (?)
en nog een vraagje over de bomen op de foto's, worden dat de uiteindelijke bomen of gebruik je die om te kijken hoe een en ander eruit komt te zien?

mvg, Xander
Hee, dat zijn leuke seinen. Dat zie ik wel zitten, bedankt voor de tip. Die bomen zijn inderdaad tijdelijk, daar komen eigen bomen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #9 Gepost op: 26 May 2008, 23:51:02 »
Hoera, de seinen heb ik reeds gevonden bij http://www.real-modell.de/a_signale.htm.

Ook al is er niet veel tijd, toch kom ik aan het knippen en plakken toe. Maar het -ahum- grootste nieuws van vandaag is dat ik een sub-site in elkaar gezet heb. Voor Marienbad heb ik een website gecreëerd met foto's en al van de stand van zaken. Zo tussendoor maak ik ook foto's op de nog-in-aanbouw-zijnde baan uit zo'n hoek, dat het plaatje best al compleet is. Kijk daarom even als je zin hebt op http://svencentral.com/marienbad.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #10 Gepost op: 27 May 2008, 00:19:51 »
Hangt al best een goed sfeertje.. Ik mis alleen de paard en wagens, veel auto's waren er niet in tijdperk 1, paard en wagen was in de meerderheid..

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 27 May 2008, 08:19:00 »
Klopt, maar die heb ik (nog) niet. Ik ga niet teveel decoratie kopen als de baan er nog niet klaar voor is. Dat stapelt zich allemaal maar op en voor hetzelfde geldt bedenk ik me en maak ik er een ander thema van...  ;D

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Rook en licht in passagiersschip
« Reactie #12 Gepost op: 02 June 2008, 09:05:57 »
In het weekend aan het licht gebouwd voor passagiersschip. Tevens een Seuthe rookgenerator ingebouwd. Nr. 5 van dit merk past erin alsof het ervoor gemaakt is. Nu is er wel erg veel rook voor een (volgens mij) dieselschip. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit een stoomboot is... Meer foto's op mijn website. Ik heb nu ook een blog (zelfde link) en een RSS feed, als je het leuk vindt om te weten wanneer er updates zijn.

« Laatst bewerkt op: 02 June 2008, 09:07:32 door Sven »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2008, 09:45:56 »
Afgelopen maandag weer even kunnen bouwen. Nu heb ik het flaneervoetpad langs de kade gemaakt. Ook met alufolie, met een tandenborstel over een Auhagenplaat gestreken en twee lagen houtlijm op de achterzijde. Werkt echt fantastisch! De gedetailleerde stoeprand is van balsahout (de details zie je beter van dichtbij). Kijk op de blog op de website voor meer foto's.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2008, 10:13:49 »
Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen! En sinds net ben ik ook onwijze fan van je play-mobile foto's! Cool gedaan zeg!! ;D