Als ik bochten ga aanleggen met een radius van 700 mm, dan krijg ik een diameter van 1400mm.
Wat is de kleinst mogelijke diameter in HO.? Ik bedoel dan een bocht waar alle treinen en treinstellen zonder problemen doorheen kunnen rijden.Ik probeer het gebruik van R1 bochten zoveel mogelijk te vermijden, alleen hooguit op het rangeerterrein.
Kleinste boogstraal is 150m, daar mogen de meeste treinen nog stapvoets doorheen...
In het echt is de krapste boog ongeveer 400 meter straal.
Wrom? Dat mag je toch zelf bepalen? Beter goed gejat dan slecht verzonnen
De afmetingen van de tafel waar in mn rails kan leggen is 5 X 1.2 meter, aan 3 kanten tegen de wand aan, dus kan ik er niet omheen lopen. Een echt baanplan heb ik nog niet. Ik maak ze wel en heb er ook wel een paar gebouwd, maar soms tijdens de bouw of soms als het klaar is dan kijk je er naar en denk je ....nee het is het toch niet. En volgens mij ligt het aan de bochten en de wissels. Vandaag mijn vraag, wat is straal van een redelijk bocht waar alle treinstellen door kunnen rijden. Als ik naar de site van Chris kijk dan heeft hij het mooi opgelost door de bochten te laten verdwijnen onder de stad.Maar ik niet dat hij het leuk zal vinden als ik het ook zo ga maken.Harm