Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
De prachtige reeksen van Bemo door Peter45
Vandaag om 15:51:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bartje81
Vandaag om 15:47:17
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 15:03:06
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 14:58:42
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 14:15:25
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:48:33
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
  

Auteur Topic: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?  (gelezen 5623 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Gepost op: 15 March 2024, 23:11:21 »
In een zoektocht naar goederenwagens in model, passend achter de NS-162 in zijn NTM-tijd, kwam ik op een foto van het grootspoor deze tegen. (Deel van een foto, rest niet van toepassing):

Het is een duidelijke wagen "met puntdak". Dus Italiaans, dacht ik... Maar het is ook duidelijk een wagen met planken.

En ik kom op een of andere manier, alleen modelspoorwagentjes tegen, met puntdak, van de FS maar met platen. Zoals deze (mogelijk niet het juiste tijdperk, maar als voorbeeld):


Vragen dus:
Zijn "puntdakwagens" altijd Italiaans? Op: Nee, volgt meteen: van welk land dan wel? NS zeker niet. En in die tijd kwamen er al buitenlandse wagens in Nederland en dus ook op het NTM-net.
Zijn er "puntdakwagens" mét planken in model verschenen, die dus in het juiste tijdperk (jaren '50) passen? Alle merken toegestaan als het maar hO is. Ik vrees wel weer tot Ebay en consorten veroordeeld te worden, maar dan kan ik in ieder geval gerichter zoeken.
Alvast dank.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2024, 23:28:10 »
Hoi,

Laatst toevallig een foto tegen gekomen in de beeldbank van de nvbs. https://www.nvbs.com/zoekresultaten-2/#/d/snr-images/NEG101093-135-04?term=NEG101093-135-04&categories=*&rowIndex=0

Franse gesloten wagen type K van de SNCF, dus ze zijn niet alleen Italiaans  :). er zijn in de beeldbank ook fotos te vinden van Frans smalspoor spul met puntdak.

In H0 heb ik geen idee...

Rik

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2024, 00:53:40 »
ACME levert ook de FS-variant met verticale beplanking https://www.ricardo.ch/de/a/acme-h0-40141-gueterwagen-f-der-fs-dc-1092604040/
maar inderdaad de Fransen kenden ze ook en de DR had ex-Italianen.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3365
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2024, 06:52:46 »
Piko heeft/had ook een Italiaanse puntdakwagen met verticale planken.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2024, 07:27:10 »
Heb hier en nu geen tijd voor een zoektocht (rij binnen enkele minuten door naar 'iets' in Utrecht ...),
maar heb vaag het idee dat ook de Belgische Staat (Etat Belge) in dat verdere verleden ook zo'n 'puntdak'-goederenwagens had.
En daarom misschien ook, bijvoorbeeld, de maatschappij LM, Luik-Maastricht, en nog andere ..
Dit onder voorbehoud ...

foto Geert Maes:   https://www.pfttsp.be/images/Materieel/7_Wagons/Wagon%20nr%20968/Wagon%20nr%20968-2013.12.07-Dennis_Vansummeren_Saint-Ghislain_07-12-2013_a.jpg   (reële aard (geschiedenis) van deze wagen onder voorbehoud)
« Laatst bewerkt op: 16 March 2024, 07:34:39 door hervé »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2024, 08:19:55 »


Jaren geleden maakte ik deze foto bij de Stoomtrein Dendermonde-Puurs van een goederenwagen met puntdak. De vrijwilliger die mij rondleidde vertelde dat het een Ferry-goederenwagen met smal profiel betrof. Wellicht dat dit een van de Belgische wagens is. De wagen werd opgeknapt en droeg geen nummer, dus meer kan ik er ook niet over vertellen.

Martijn

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2024, 09:14:18 »


Rond 1921, maar geen idee waar. En eventuele opschriften op de goederenbak lijken vooralsnog niet leesbaar genoeg om te zien waar deze vandaan komt.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1438
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2024, 09:28:03 »
De Belgische spoorwegen hadden ook wagons met een puntdak.
Verder als een 'normale' goederenwagen zoals deze vrijwel overal rondreden, zoals de Duitse Verbandswagens (later G10)
De Italianen weken daarvan meestal af met de laaggeplaatste schuiven.

De Franse K op de NVBS-foto is volgens mij een Standard B van na WO2.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2024, 10:52:53 »
In het tweede pdf-bestand op deze pagina zijn vanaf bladzijde 225 enkele series Belgische goederenwagens met puntdak te vinden: https://nmbs.adlibhosting.com/Details/fullCatalogue/7599

Martijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2024, 11:57:54 »
Raymond,


Het VK kent ook goederenwagens met puntdak.


https://igg.org.uk/rail/4-rstock/04arstock3.htm
Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #10 Gepost op: 16 March 2024, 12:12:07 »
De Staatsspoorwegen hadden ook een serie goederenwagens met puntdak. Ze hebben bij de NS nog gereden als CHA.
Op de foto de tweede wagen van rechts.


Bron: Het geheugen

Grtz, Ton

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #11 Gepost op: 16 March 2024, 12:59:33 »
Dank aan allen die reageerden! Ik heb duidelijk met oogkleppen op gezocht  :-\  Voorlopig ga ik uit van een Belgische wagen. De "CHA" op de foto heeft op de kopse kant verticale planken en die op mijn foto horizontale. CHA's reden nog wel tot minimaal 1956? CHAw's (oorlogswagens, waar ik ook 1:1 aan gewerkt heb) hebben ook horizontale planken.

Dat een Engelse wagen in die tijd én de oversteek heeft gemaakt én op het NTM-net is verzeild geraakt én ook toevallig dan in de gefotografeerde trein zat, schat ik in op 0,01 %. Maar wat vaak voor onmogelijk werd gehouden bleek al eerder toch voor te zijn gekomen. Verwacht het onverwachte...

Ik ga verder zoeken.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2024, 13:56:54 »
De "CHA" op de foto heeft op de kopse kant verticale planken en die op mijn foto horizontale.

Jouw vraag was ook niet wat er op de foto stond, maar of wagens met een puntdak altijd Italiaans waren.  :)

Vragen dus:
Zijn "puntdakwagens" altijd Italiaans? Op: Nee, volgt meteen: van welk land dan wel? NS zeker niet. En in die tijd kwamen er al buitenlandse wagens in Nederland en dus ook op het NTM-net.

Grtz, Ton

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2024, 14:22:39 »
Als ik een modelgoederenwagen zoek die moet lijken op een echte goederenwagen op een foto, koop ik geen model van een 1600. Maar een model wat zo veel mogelijk lijkt op die op de foto. En dat doet een CHA dus niet.

Groet, Raymond van den Hoven, die meerdere vragen had....
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

MarcoTrix

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Puntdakwagens. Altijd Italiaans?
« Reactie #14 Gepost op: 16 March 2024, 15:23:24 »
Nog een exoot, alhoewel ik denk dat dit een Italiaanse wagen is die na de tweede wereldoorlog in Rusland achtergebleven is.