Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:58:32
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Verschil leveranciers DCC decoders?  (gelezen 3019 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Verschil leveranciers DCC decoders?
« Gepost op: 15 maart 2024, 11:36:29 »
Goedemorgen,

Als leek in de digitale wereld ben ik mij toch maar aan het orienteren op het digitaliseren van mijn modeltreinen. Ik heb een hele slag te slaan, want alles is analoog en (hooguit) digitaal voorbereid, maar daarover later meer. Graag wil ik een totaalplaatje (welke keuze is handig, wat kost dat) krijgen van het digitaliseren vooral om "fouten"  te voorkomen. Ik zou het jammer vinden dat ik nu bv keuzes maak, waarvoor ik mij straks voor de kop kan slaan  ;D (tuurlijk, van fouten leert men, maar voorkomen is beter dan genezen  (y)).

Ik heb een grote interesse in de Roco z21 start of misschien de Z21 (zwart). IK denk dat de start versie mijn behoeftes makkelijk aan kan, maar ik begrijp dat de opties qua bezetmelders lastiger zijn. Mogelijk is de nieuwe Yamorc centale tzt interessant. Ik begrijp dat al deze systemen via DCC werken, dus dat zal het wel worden.

Ik heb grofweg het volgende materieel, op leeftijd gesorteerd van oud naar nieuw, waarbij het meerderendeel van het materieel komt uit de jaren 80/90.
  • 3x Marklin Hamo 1100en, uiteraard nul digitaal
  • 5x Roco NS materieel, volgens mij niet digitaal voorberied (1100 (koffiemolens), hippel, 1600, 2200 etc): volgens mij nul digitaal
  • 1x oco 1142: volgens mij digitaal voorbereid volgens NEM652 (8 polige stekker?)
  • 1x Roco NS 2433: ook digitaal voorbereid (maar hoe?)
  • 2x Piko NS 1111 (Railhobby) en NS1152: Digitaal voorbereid met plux 22 stekker

Dus 12 locs totaal, die ik dus van DCC decoders moeten gaan voorzien om de digitale overstap mee gaan maken. (Het echt oude spul (FLM) wil ik niet digitaliseren).
Ik weet van diverse namen van decoder leveranciers (bv Roco en Piko, Zimo en Esu) maar daar houdt het voor mij op. Ik hoop dat het forum mij kan helpen aan algemene kennis over deze leveranciers. Bijvoorbeeld bij Roco werkt dit handig, of dat juist niet. Of bij leverancier X kan je alles vinden. Of kan ik alles door elkaar gebruiken? Qua sound (moch ik dat willen), zit ik dan vast aan de originele producent? Naar dit soort informatie ben ik op zoek.

Ik hoop dat jullie mij hiervan kunnen voorzien, zodat ik een beter zicht krijg op wat ik moet gaan kiezen. Ik hoop niet dat het een draadje wordt van persoonlijke meningen (ik vind Y rot), tenzij het onderbouwd is (Y s lastig programmeren). Ik ben benieuwd, alle hulp is welkom  (y)

Groeten,
Rogier



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2024, 11:44:37 »
Bij zelf ombouw vind ik het wel prettig om voornamelijk bij een en hetzelfde merk te blijven.

Reden is dat ik het wel prettig vind om een decoder naar mijn voorkeuren te programmeren, en een lokprogrammer helpt daarbij (hoeft niet hoor, je kunt ook CV's programmeren via de centrale).

Deze lokprogrammers kosten wel wat en daarom heb ik voorkeur voor 1 merk, dan heb je ook maar 1 merk lokprogrammer nodig.

Toch mijn eigen mening  ;) maar hopelijk heb je er wat aan.

Je andere topic ga ik even melden, denk dat je computer even hing en je per ongeluk 2 keer hebt gepost.  :D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2024, 11:52:09 »
Geen antwoord, maar wel een opmerking.

Je wil wel je Hamo loc's digitaliseren maar niet je oude Fleischmann locomotieven ?
Beide merken hebben waarschijnlijk oude, hoge flenzen, dus hou daar rekening mee bij de keuze van soort rails.
En dan zou ik nog eerder oude Flm. loc's digitaliseren dan de stroom vretende Hamo's. Oude Flm. kan er ook wat van, maar Hamo spant de kroon.  Waar tegenwoordig 200 - 400 mA normaal is, kwamen bij mij langer geleden de digitale Hamo's makkelijk aan de 600 - 800 mA onder last.  Bovendien een zeer trage start bij een hoog voltage.

Maar misschien is dit allemaal achterhaald, is al van langer geleden.  Maar jouw Hamo's zijn waarschijnlijk ook al erg oud.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2024, 12:01:02 »
Qua decoders heb je een ruime keuze. Je noemde al Piko, Zimo en Usu, maar daarnaast is er nog Uhlenbrock, Lenz, Zen (DCC-Concept), Lais (Chinees), en dan ben ik er waarschijnlijk nog een aantal vergeten. In principe zijn die allemaal door elkaar te gebruiken.
Om die allemaal goed in te stellen kan je gaan werken met een CV per CV programmering via een centrale (die dat mogelijk moet maken) of je gaat werken met een programmeertool. Zoals Jelmer al aangaf zijn de meeste merk gebonden, maar er is er één die dat niet is, namelijk JRMI.
Daarnaast moet je ook je treinen gaan 'aansturen' en daar is de keuze nog ingewikkelder om het zo te stellen. Hier komt namelijk om het hoekje kijken hoever jij dat 'aansturen' in de hand wil houden of net uit handen geven.
Wil je geen toeters en bellen en alleen tegen je verschillende locomotieven kunnen zeggen hoe snel ze moeten rijden en welke functie er moet werken of wil je netje achterover leunen en op de hele baan treinen hun rondjes zien draaien. Het verschil tussen 'aansturen' en 'automatisch bedrijf' met al zijn varianten daartussen.
De keuze van centrale en wat en hoe je alles gaat 'aansturen' wordt hierbij belangrijk en is ook niet meer zo éénduidig aan te dragen.

Ik zou voorstellen om eens langs een modelspoorclub langs te lopen en de heren en dames daar op de rooster te leggen, kijken wat en hoe zij het doen, gewoon eerst proeven van wat er allemaal kan en vooral voor jezelf uitmaken wat jij wil.

De meeste centrales zijn voorzien om later uit te breiden naar een meer 'geautomatiseerd' geheel, maar het vraagt wel veel denkwerk vooraf.

Succes met je eerste stappen in de digitale modelspoorwereld.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2024, 12:09:12 »
Dank voor de antwoorden en reacties!

@ Jelmer: dat is een nuttige tip. Gevoelsmatig lijkt 1 merk mij ook handiger, we hebben 2 auto's en bij switchen zit ik ook altijd te zoeken waar welk knopje nu weer zit  ;D. Ik vermoed dan alleen dat de mogelijkheden van sound beperkter zijn? Zoals bv bij de Piko 1100en?

@Martin: Goed punt. Ik rij (nog) FLM profi, maar heb nog geen vaste baan (tapijtrijder ;D). Daarvoor werkt de profi prima, maar ik denk dat ik tzt voor Roco line oid wil gaan. Dan zijn de flenzen zeker een probleem bij de Hamo 1100en. Ik heb 2x de 1139, in de jaren 90 al 2e hands. Die zullen mijn leeftijd (ik ben uit '82) wel benaderen  ;D. De andere is moderner (NS1117, nieuw gekocht in de jaren 90 maar qua techniek oud). Ik zit er aan te denken 2 van de 3 te verkopen en dan bv Piko terug te kopen. Alleen..... de 3e kan ik denk ik niet weg doen uit sentimentele redenen.  ;D. Bij de Roco 1100en een beetje hetzelfde, 1 kan makkelijk weg, de andere wil ik wel graag houden. En het zou toch leuk zijn om er af en toe mee te kunnen rijden (en dan de Hamo ook aan te passen naar 2,1mm profiel).

@Frank: Dank voor de tips, misschien goed om iets meer uitleg te geven, ik heb (nog) geen baan, maar wil dat in de toekomst wel (oudste zoon staat op punt om uit huis te gaan, dus dat zou ruimte moeten opleveren). Een erg grote baan zal het niet worden, waardoor ik met de Roco z21 start jaren vooruit kan. Ik schat pas over 5 a 10 jaar echt ruimte te krijgen. de Z21 is dan misschien handiger maar dan zijn we ook weer 5 a 10 jaar qua ontwikkeling verder. Vandaar mij forse interesse in de z21 start. Gewoon nu lekker beginnen met digitaal en daarmee kan ik nog jaren vooruit. In het begin zal het handmatig zijn, later misschien beperkt via de computer. Ik heb bv ook aan Dinamo gedacht, maar vind het handmatige voorlopig nog te leuk en dat kan daarbij weer lastiger.

Groeten,
Rogier

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2024, 16:22:21 »
De roco z21 start is een prima centrale en hang je daar een 50va trafo aan dan heb je dik 3,5A ter beschikking waar je nog jaren mee vooruit kunt.

Voor de Piko 1100en zijn er uitstekende P22 decoders met 1100 geluid van Piko zelf beschikbaar: de xps 5.1
Roco heeft voor de NS 2433 ook een hele goede P22 ( zimo ) dekoder met 2400 geluid.
De Roco 1142 is inderdaad digitaal voorbereid en daar kan een 8-polige decoder makkelijk in maar met 1100 geluid wordt het lastig.....

Bij de overige lokmodellen zul je je eerst moeten afvragen of je technisch in staat bent om daar zelf een decoder in te bouwen en vervolgens
is het de vraag of de conditie van die lokomotieven nog voldoende is om daar extra geld en tijd aan te besteden.......

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2024, 17:01:33 »
En als je een PC aan de centrale hangt, met JMRI Decoder Pro op de PC, dan is programmeren ineens best eenvoudig. In het geval van een z21 start moet die wel voorzien zijn van een unlock code.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2024, 00:07:49 »
Hoi,

De Roco NS 2433 heeft voor zover ik weet een 8-polige NEM 652 interface, geen PluX22. De 2433 is nog de "oude" versie. Maar wil je daar geluid in hebben dan zijn er ook mogelijkheden :angel: . Zie het topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103348.0

Verder doet het er niet zoveel toe welk merk je kiest, persoonlijke voorkeur en zo. Een BMW rijder zal niet snel een Mercedes of Audi aanraden, ook al komen deze standaard met richtingaanwijzers ;D .

Alles is DCC compatible en programmeerbaar met DCC centrales. Lokprogrammers maken het allemaal wel makkelijker. De meesten kunnen hun geld maar 1 keer uitgeven en kopen daarom maar 1 lokprogrammer van 1 merk en blijven dan bij dit merk. JRMI kan ook voor de gewone instellingen en functiemappen, maar kan geen geluiden laden mocht je dit zou willen.

Mvg,

Robert

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2024, 00:53:17 »
Hoi,

Een z21start is een prima instap centrale voor beginners. Zelf ook zo begonnen. Je zou kunnen overwegen om een Roco startset te kopen dan ben je met 1 lok startklaar. De multimaus heeft de startset lok dan al in zijn geheugen staan. Je kunt dan in principe gewoon rondjes rijden als was het de vertrouwde analoge transformator.

Vermoedelijk wil je dan al gauw meer en koop je decoders voor je digitaal voorbereide locs en zo heb je opeens een digitale vloot van locomotieven.

Als je geen vaste baan hebt dan heb je helemaal nog geen bezetmelders of ander poespas nodig er vanuitgaande dat je een baantje uitlegt en handmatig rondjes rijd. Je hoeft je ook niet druk te maken over geisoleerde secties zoals in je analoge tijdperk de locs gaan pas rijden of stoppen nadat ze een signaal van de controller (multimaus) hebben ontvangen. Ik heb een vrij grote vaste baan en rij enkel rondjes met 2 controllers (multimaus) en dat gaat in principe prima.

De keus voor decoders: Ieder heeft zo zijn voorkeuren denk ik maar ik vind ESU decoders het meest "beginners vriendelijke" hoewel in Piko locs meest een Piko decoder heb zitten. Maar ESU wil ook wel. Overal ook wel makkelijk verkrijgbaar. Wat ook wel een plus is van een ESU decoder is dat het ding ingesealed zit en dus niet zoheel erg gevoelig is voor kortsluiting door onbedoeld contact met stroomvoerde lokframes en dergelijke.

Het ombouwen van oude Roco is als je het trukje kent vrij eenvouding als je een beetje kunt / durft te solderen. Soms moetje wat printbanen door krassen of een draadje maken voor een lampje. Kijk ook eventjes hier https://hanulveen.nl/ombouwen/1601-digitaliseren/1601-digitaliseren.html voor het idee. Lampjes hoef je niet direct te vervangen door ledjes als je wilt. maar je kunt ook plug en play lampjes kopen, gloei lampje er uit ledje er in (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Accessories/Lamps/Sch%C3%B6nwitz%2D50093/gb/modell_269864.html)

 In een ESU handleiding staat percies welke draad waarvoor is. Een Roco hippel digitaliseren kan wel maar moet je even goed kijken wat je moet dat kun je ook op bovenstaande website vinden.

Als je zelf wilt digitaliseren / ombouwen begin dan niet meteen met je favoriete lok maar met een minder courant model van Roco, een 2200 is een goede start denk ik.

Als je ervaring met het zelf digitaliseren hebt van je Roco's begin je vast nog weleens aan je Fleischmann locomotieven. Het "probleem" zit daar in de ongeisoleerde motorschildjes daar zijn allerlei DIY oplossingen voor maar je kunt ook vervangende geisoleerde schildjes kopen, hoewel die best aan de prijs zijn.

In mijn begintijd had ik ook nog dit topic met vragen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99842.msg3222253335#msg3222253335

Succes

Arjan











Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2024, 09:12:39 »
Bij een keuze voor een decoder is het belangrijk om (ook) goed te letten op de maximale motorstroom en de maximale totaalstroom. Oudere locs lusten meestal wel een slokje.

Een merk dat hier nog niet genoemd is, is Tams. Een overzichtelijk assortiment en ik heb er goede ervaringen mee.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2024, 11:05:57 »
Ik begrijp niet goed dat er gezegd wordt dat de keuze van decoders niet veel uitmaakt. Voor mij is het reuze belangrijk. Als je zelf de decoders comfortabel wil kunnen programmeren is het heeeeeel handig om een goeie programmer te hebben die je het intoetsen van allerlei lastige CV combinaties en volgordes uit handen. Dat kan met verschillende merken, Zimo, Esu zijn denk ik de meest in het oog springende. Dan zijn er ook software programma’s die je (een deel van) dat werk uit handen nemen. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik me beperken tot 1 merk, en liefst een merk met kwaliteitsdecoders. Ervaringen op dat vlak zijn persoonlijk, en willen door de jaren nog wel eens langzaam veranderen. In het (grijze) verleden waren Lenz en Uhlenbrock dcc decoders erg goed, en had ESU nog wel eens wat gedoe, dat is vwb Uhlenbrock en ESU nu echt andersom. Ik ben het eens met Arjan vwb de keuze voor ESU, ze zijn goed verkrijgbaar en hebben bovendien een super klantenservice, waarbij als er eens iets verkeerd is gegaan je vrijwel altijd een nieuwe decoder krijgt zonder vragen.

Vwb het ombouwen van je Hamo loks, ik zou de motor aanpassen met een Märklin ombouw kit naar een 5polig exemplaar, dan daalt ook het stroomverbruik enorm.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2024, 11:39:33 »
Laten we Train-O-Matic niet vergeten. Voordelige, maar volwaardige kwaliteitsdecoders.

Met een zwarte Z21 kun je middels Decoder Pro alle merken decoders makkelijk programmeren. Volgens mij kan dat niet met de Start. Ik programmeer meestal met de Z21 app of de Multimaus, want bij niet-geluidsdecoders stel ik eigenlijk alleen maar het loc adres en de start- en stopsnelheid in.

Wat ik bij Roco zo goed vindt is dat ze de apparaten maar heel zelden vervangen, omdat nieuwe features allemaal met de firmware geïmplementeerd kunnen worden (of in de app). Mijn Multimaus is van het allereerste begin (20 Jaar?) en die is nog steeds up to date. En ik heb niet het idee dat ik iets mis, wat anderen wel hebben. Een LCD scherm met plaatjes op mijn Multimaus is niet nodig, daar kun je ook de app op de telefoon voor gebruiken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2024, 11:57:14 »
Om dan toch ook nog maar een duit in het zakje te doen:
ik gebruik uitsluitend Lenz decoders (tenzij in locs ingebouwde geluidsdecoders van Esu of Zimo).
Ik "programmeer" via mijn Lenz centrale LZV200 (die is inclusief programmer) en software, of via mijn handregelaar LH100.
Die LH100 vind ik wat makkelijker in het programmeren dan de nieuwere LH101, maar de LH101 (draaiknop) is weer veel makkelijker voor het rijden.

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2024, 12:28:56 »
Met een zwarte Z21 kun je middels Decoder Pro alle merken decoders makkelijk programmeren. Volgens mij kan dat niet met de Start. Ik programmeer meestal met de Z21 app of de Multimaus, want bij niet-geluidsdecoders stel ik eigenlijk alleen maar het loc adres en de start- en stopsnelheid in.

met de z21 Start kan je ook programmeren, mits deze unlocked is;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Verschil leveranciers DCC decoders?
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2024, 11:53:47 »
Beste allemaal,

Dank voor de meedenkende reactie. Fijn dat dit forum er is, want door de vele decoders was het digitale bos voor mij niet meer te vinden ;D. Langzaam begin ik hopelijk het licht te zien  ;D.

Om even op diverse opmerkingen terug te komen:

De z21 start lijkt mij werkelijk een goede start. Volgens mij zijn er nu (als NL rijder) weinig interessante starsets maar ik blijf rondkijken. Volgens mij zijn er 2 grote nadelen tov de zwarte Z21:
1. De zwarte Z21 biedt veel meer mogelijkheden om op termijn randappatuur (zoals bezetmelders etc) aan te sluiten. Bij de z21 is de keuze beperkt (en dus wat duurder). Maar dat maakt het niet (voorlopig) waard.
2. De Z21 is draadloos, de z21start niet. Dit is ook te verhelpen door op termijn het wifi pakket met unlock aan te schaffen. Ja, dat kost geld maar is alsnog goedkoper dan direct voor de zwarte Z21 te gaan.
Al met al lijken mij dat geen showstoppers.

Ik zie in meerdere reacties de term programmers voorbij komen. Even als leek de vraag, daarmee kan je dus relatief simpel de CV's instellen? Die je anders via de multimaus moet instellen? Is dat een must of pas hogere decoderkunde wat op termijn prettig is om te hebben bij meerdere locs?

Ook lees ik dat stroomverbruik een topic is. Ik vermoed omdat elke centale een max. vermogen heeft? Met de z21start kan je (dacht ik) 4 treinen tegelijk laten rijden, maar bij bv de oude Hamo locs dus minder?

Het is sowieso even goed om (rationeel) na te denken over het oude spul. Ik heb wat Roco 1100'en (dat is eigenlijk mijn favo loc, vandaar dat ik veel 1100'en heb  ;D) die ik misschien beter in kan ruilen voor een (nieuwe(re) Piko, ivm gemak van digitalisering, rijeigenschappen etc. Dat geldt ook enkele Hamo's. Maar goed, er zit wat (voor mij) nostalgie tussen. ;D. De tip om met de Piko's te beginnen sprak mij wel aan, dat leek mij het handigste. Wat draadjes solderen kan ik wel, maar het is toch even een stap....

Tot slot nog 2 vragen:
1. Is naar jullie idee Sound echt een toevoeging? Mijn roco 1100 koffiemolens zullen er niet veel aan hebben, die maken van zichzelf al takke veel herrie  ;). Het lijkt mij wel gaaf, of wordt je er horendool van als er 3 locs rond karren?
2. ESU wordt veel genoemd en zal (verwacht ik) ook een iets duurder merk zijn. Waar moet ik (grofweg) aan denken als prijs voor een (sound)decoder?

Nogmaals dank voor het meedenken en de links!  (y)

Groeten,
Rogier