Dat De Lijn bussen aankoopt in China heeft de doodsteek gegeven, iets goedkopere bussen aankopen, en nu verliezen de Belgische mensen hun job.Ik snap niet dat de regering dit goedgekeurd heeft, ze geven voor alles en nog wat subsidies, maar een firma die bussen bouwt en voor werkgelegenheid zorgt, die zou toch voorrang moeten krijgen op Chinese firma's. Hoeveel gaat het de regering nu weer kosten om deze firma en werknemers te helpen ?Hier nog een artikel van begin dit jaar.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/05/vakbond-na-bestelling-de-lijn-chinese-bussen/
Mjaaaa. En door mismanagement vooral in het verleden door familievetes in het familiebedrijf.
Is openbare aanbesteding geweest. Regering heeft niks goed te keuren.Overigens worden de bussen wel in Hongarije geproduceerd.
De lijn is wel een overheidsbedrijf hé, en de eigen markt beschermen zodat de mensen hun job niet verliezen had ook gekund.En nu worden er nog altijd touringcars gebouwd in Koningshooikt, door het mislopen van het contract bij De Lijn valt de productie van de stadsbussen in Noord-Macedonië stil en verhuist de productie van touringcars naar daar, dus de mensen verliezen hier hun job.Als die stadsbussen door Van Hool gebouwd konden worden zou de productie hier blijven.Het geld dat ze uitgespaard hebben met hun bussen in China te bestellen, dat kunnen ze nu gebruiken om van Hool te redden en hun werknemers te helpen met hun ontslagvergoedingen en werkloosheidsuitkeringen.Lees hier verder.https://www.standaard.be/cnt/dmf20240308_93354369
Juist overheidsbedrijven zijn verplicht aan te besteden om te voorkomen dat de eigen industrie wordt voorgetrokken. Op zich niet vreemd en in de regel hebben kleinere landen daar vooral voordeel van. Van Hool verkoopt ook graag buiten de grenzen. Het wordt lastig als er moet worden geconcurreerd met bedrijven buiten de EU die wel allerlei overheidssteun krijgen. Nu las ik in het artikel over Vlaamse garanties en zo, dus het is ook een beetje de pot verwijt de ketel.
Het is opvallend hoe 'de media' de voorbije dagen telkens de link proberen te leggen met dat ene order van De Lijn. Het zal wel niet geholpen hebben, maar het is wel héél kort door de bocht te stellen dat De Lijn DE oorzaak is van de malaise bij Van Hool. Als een groot bedrijf als Van Hool omvalt door het missen van dat ene order, zegt dat meer over het instituut Van Hool zelf.Bovendien hééft De Lijn nog steeds raamcontracten met Van Hool, VDL en sinds januari dus ook met BYD. Echter, levering van de eerste bestelling uit dat raamcontract met Van Hool heeft aanzienlijk vertraging opgelopen en is nog niet eens volledig uitgeleverd, wat mogelijk een deel van het échte probleem illustreert. En tenslotte, als De Lijn het order had gegund 20% duurder dan het laagste bod dan hadden de powers that be en de media ook dààr weer van kunnen smullen (genre: 'smossen' met belastinggeld).In de wat grondiger niet-mainstream-media is al langer dan vandaag genoeg en genuanceerde informatie te vinden over clans en vetes binnen de familie Van Hool, relatief traag reageren en vernieuwen (voor de kenners: hoe lang is het NewA600/NewA300-design meegegaan?), impact van covid op aanvoerlijnen van onderdelen, strategische keuzes, etc. Laat ons in deze al moeilijke discussies, niet in het minst voor het betrokken personeel, niet te snel trappen in al te eenvoudige één-tweetjes in de populaire media. Zo simpel is het allicht jammer genoeg niet...Dat gezegd zijnde: naast tram- ook enigszins busliefhebber zijnde, zou ik het bijzonder erg vinden als het Van Hool-lijnbussenverhaal zou ophouden. Niet alleen waren en zijn hun bussen in het ov medebeeldbepalend in de Lage Landen; enkele kranten plakten er het etiket op van 'Belgisch industrieel kroonjuweel' en dat is meen ik niet eens overdreven.GrtJoury