Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 14:51:09
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
3D firmware installeren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: 3D firmware installeren (gelezen 2162 keer)
jerrytrein
Re: 3D firmware installeren
«
Reactie #15 Gepost op:
09 March 2024, 17:42:38 »
Er is een boothloader besteld
Wachten met verder proberen
Menno
«
Reactie #16 Gepost op:
09 March 2024, 19:53:52 »
Uh, een bootloader is een stukje software, geen hardware. Een bootloader is een soort opstart-software in een bestaand stuk hardware, bedoeld om als het ware de hoofdfuncties van het apparaat te laden en vervolgens verdere communicatie mogelijk te maken op daarvoor geschikte aansluitingen, waar firmware de basisfunctionaliteit van een apparaat mogelijk maakt, waarna andere software (programma's/executables) de functionaliteit flink uitbreidt. Daaronder kan dan weer een bootloader vallen.
Ik denk dat als je dit niet begrijpt, het ook niet raar is dat het je niet lukt, waarbij ik ook niet automatisch wil zeggen dat het makkelijk is. Soms wordt de uitleg van handelingen echt geschreven door iemand die dat al zo vaak gedaan heeft dat hele kleine maar cruciale details vergeten worden en het daardoor ook voor mij niet te volgen is.
Op de pagina waar erikkral naar linkt zie ik een prima uitleg staan, dus ik snap niet helemaal waar het bij jou misgaat: je hebt de 2 bestanden waar ze het op die pagina over hebben, daarna gaat er bij jou iets mis, maar wat precies?
jerrytrein
«
Reactie #17 Gepost op:
09 March 2024, 20:02:21 »
???Termen en benaming Dat is hocus nog wat
maar dit ding is dus ondrweg
https://nl.aliexpress.com/item/1005006407712525.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.9.d7fd79d2qfknod&gatewayAdapt=glo2nld
De leverancier van het board geeft aan dat het programeren aals een arduino
1. TOEPASSELIJK MODEL: Dit moederbord is geschikt voor Anet A8 PLUS 3D-printers en kan rechtstreeks worden aangesloten op Ramps1.4, 2004LCD en 12864LCD besturingskaarten (zonder L-vormige adapterkaart, geïntegreerd).
2. BELANGRIJKSTE FUNCTIE: Het sterk geïntegreerde moederbord lost het probleem op van omvangrijk en gevoelig voor fouten in de combinatie-interface van Ramps 1.4 en kan direct worden vervangen voor hellingen 1.4.
3. GOEDE WARMTE DISSIPATIE: Ondersteunt 12-24V stroominput, maakt gebruik van hoge prestaties lage geleidingsweerstand MOS transistor als de driver, en heeft een goede warmteafvoer, waardoor het warmtedissipatieprobleem effectief wordt opgelost.
4. DRIVER BOARD: Het moederbord wordt aangedreven door een 4 circuit A4988 16 onderverdeelde stepper driver board motor aan boord, met een USB-interface, zorgen voor een gemakkelijke verbinding, en stabiele werking.
5. GEMAKKELIJK TE INSTALLEREN: Vakmanschap en standaardgrootte maken het moederbord gemakkelijk te installeren en gemakkelijk te gebruiken.
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 20:19:15 door jerrytrein
»
erikkral
«
Reactie #18 Gepost op:
09 March 2024, 20:38:05 »
Hi Jerry,
Ik zie dat je er niet uitkomt. Dat is niet erg. Met mijn computerervaring moet ik af en toe ook nog dingen uitpluizen en proberen.
Je hebt nu een programmer gekocht om een bootloader erin te flashen. Die zal je nodig hebben als blijkt dat die er niet in zit, maar daar waren we niet vanuit gegaan, toch?
Voorstel is dat je het gewoon probeert zonder, als je hem niet nodig hebt *** je dat ding in de kast, komt ooit wel van pas.
Eerst maar eens proberen zonder die programmer, zou ik dus denken.
De gedachte achter het stappenschema is de volgende de: je maakt gebruik van Marlin firmware om je printer te kunnen te gebruiken. Maar er zijn 1000 en 1 printers op de wereld. Je moet dus een configuratie inladen voor jouw anet A8. Dat doe je met die twee bestandjes.
Het stappenschema probeert duidelijk te maken dat je eerst Marlin moet downloaden. Dat is een zip. Zip uitpakken naar een map. Vervolgens de twee bestanden die al gedownload had in datzelfde mapje gooien. Je overschrijft hiermee 2 bestanden die er al staan maar dat maakt niets uit, kan je gewoon doen.
JE GAAT DUS NIET TWEE BESTANDJES OP DE PRINTER ZETTEN, JE ZET ER WEL 100 OP, VERTAALD NAAR NULLEN EN ENEN.
De volgende stap is de handel inderdaad op printer krijgen. Je moet hiervoor compileren en uploaden. Compileren klinkt heel spannend maar dat is tekst omzetten in nullen en enen die door computers en printers begrepen worden.
Wat je hiervoor moet doen, ervanuitgaande dat arduino IDE nog niet aan staat, dat je met de muis naar het mapje gaat met al die Marlin bestanden. daarin open je een willekeurig INO bestand, maakt niet uit welke. Arduino IDE opent dan dat bestand maar meteen ook 100 andere bestanden die horen bij Marlin. Je hebt nu in feite alles geladen om er nullen en enen van te maken en daarna op de printer te zetten.
Nu de kabel aansluiten tussen pc en printer en printer aanzetten. Kijk ik apparaatbeheer of CH340 ertussen staat. Zo nee, dan is er geen communicatie met de printer, zo ja, dan kan je door.
Alleen als je al het voorgaande gedaan hebt, MAAR ALLEEN DAN!
Dan pak je het stappenplan op vanaf stap 4 en ga je door naar 5 en 6. Je pc gaat lopen stampen en rekenen en zet daarna alle code over naar je Anet.
Je zal balkjes zien lopen tot 100% compleet. Dan weet ik nu ook niet wat er daarna precies gaat gebeuren. Je printer komt automatisch tot leven of misschien ook niet. Kan het niet inschatten. Kijk op het display van je printer wat er gebeurd.
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2024, 21:05:59 door erikkral
»
jerrytrein
«
Reactie #19 Gepost op:
09 March 2024, 22:41:26 »
Ga zo slapen
morgen weer vroeg op 5 uur kleinzoon naar schiphol
En ik ben al 6 dagen om 3.15 op
:DMaar een goed doel
Andere pc is traag, maar staat te compileren
jerrytrein
«
Reactie #20 Gepost op:
10 March 2024, 19:16:22 »
Met compileren geeft het programma aan dat er soms tekens missen
Na in/aanvullen gaat het dan weer verder
afwachten maar
erikkral
«
Reactie #21 Gepost op:
11 March 2024, 12:25:42 »
Hi Jerry,
Het compileren is iets wat maar een paar minuten zal duren, op een beetje een moderne PC.
Met een kleine 10 minuten zou het gecompileerd en geïnstalleerd moeten zijn op je 3D-printer.
Je reactie (afwachten maar...) kan ik dus niet helemaal plaatsen.
Wat gebeurt er nou en is het intussen gelukt?
jerrytrein
«
Reactie #22 Gepost op:
11 March 2024, 12:47:36 »
Nee
Het gaat niet
Met compileren geeft bijna elke regel een fout aan als / token missing /
Dan zie je wat er mist,verbeter ik dat
opnieuw compileren en dan even verder weer het zelfde
Ook zie ik nergens in keuze van boards de juiste board /Anet A8 W1.0 / staan
De leverancier doet niks met de vraag of zij de juiste firmware hebben
Ben nu bezig om te zien of degene hier eerder aangegeven wel met firm ware is
Maar vreemd dat ik die melding steeds weer terug krijg
als ik een nano of ander board doe om een servo te bedienen is het idd met een klik al klaar voor ik de knop compileren aanklik
erikkral
«
Reactie #23 Gepost op:
11 March 2024, 13:13:42 »
Dat is balen.
Het zou niet nodig moeten zijn om elke regel te corrigeren. Eigenlijk moet het gewoon gaan lopen nadat je alle bestanden in Arduino IDE hebt geladen en je dan op upload gedrukt hebt.
En wat nou als je de twee config bestanden van de Marlin-website haalt? Misschien heb ik je per ongeluk oude bestanden gegeven.
gebruik deze twee eens:
https://raw.githubusercontent.com/MarlinFirmware/Configurations/release-2.1.2.2/config/examples/Anet/A8/Configuration.h
https://github.com/MarlinFirmware/Configurations/blob/release-2.1.2.2/config/examples/Anet/A8/Configuration_adv.h
Downloaden rechtsboven aan met de drie puntjes:
Dus graag even opnieuw beginnen. Marlin wat je gedownload had verwijderen en even opnieuw downloaden en dan deze twee bestanden in datzelfde mapje zetten.
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 13:22:56 door erikkral
»
jerrytrein
«
Reactie #24 Gepost op:
11 March 2024, 14:06:32 »
De 1e link is een RAW file
erikkral
«
Reactie #25 Gepost op:
11 March 2024, 14:27:15 »
Dat kan zijn Jerry, maar ook die had je gewoon kunnen downloaden en op je computer kunnen zetten.
In ieder geval heb ik zelf ook geprobeerd Marlin te compileren op mijn eigen computer. Met Arduino IDE krijg ik allemaal foutmeldingen ook al heb ik het goed gedownload en de config bestanden goed geplaatst. Daar zijn wel meer verhalen van op internet, dat ligt niet per se aan jou of aan mij.
Marlin adviseert ook om met VSCode de firmware te bouwen in plaats van met Arduino IDE.
VSCode en wat VSCode plugins dus.
Dan zou
dit
filmpje van pas komen
Maar dit is dus de rabbit hole van 3D-printers. Je moet aardig weg zijn met programmeren en configureren voordat je het aan de praat hebt en het blijft soms een heilloze weg.
Ik zou je misschien een Prusa-printer of een Bambu lab printer adviseren. Stekker erin en gaan. Degelijke dingen met een hotline naar de fabrikant, dan helpen ze je met al je vragen. Het lijkt je iets boven de pet te gaan....
«
Laatst bewerkt op: 11 March 2024, 14:42:09 door erikkral
»
jerrytrein
«
Reactie #26 Gepost op:
11 March 2024, 14:42:50 »
Ik bestel wel een board met firmware erop
Ik heb nog een crealty printer
met auto bed leveling
mooi ding en voor mij voldoet deze