Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Tillig rails  (gelezen 2679 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Tillig rails
« Reactie #15 Gepost op: 02 March 2024, 17:18:02 »
Zelf niet maar heb ze gezien als demo opstelling bij Tillig in Dortmund. Werkt mooi.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Tillig rails
« Reactie #16 Gepost op: 02 March 2024, 17:18:42 »
Die heb ik ook gehad maar vond ze vreselijk lawaaierig, daarom heb er Tortoisewisselmotoren onder zitten

Cor

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Tillig rails
« Reactie #17 Gepost op: 02 March 2024, 17:25:50 »
Ja, daar heb ik ervaring mee.
Op de eerste plaats:  ze werken op wisselstroom.  Dus als je met decoders werkt die gelijkstroom afgeven:  vergeet het. Of je moet de diodes er uit slopen, maar wat daar de gevolgen van zijn kan ik niet overzien.

Op de tweede plaats: het afstellen van de slag is een priegelwerk.  Beter kun je een wat langere steldraad gebruiken, zodat de veerkracht de mogelijk te grote slag opvangt.  Maar de veerkracht moet wel groot genoeg zijn om de wisselstand vast te houden.  Of je maakt een steldraad met een lus of omega vorm erin, voor monteren aan de zijkant.

Met het schakelcontact kun je polariseren, dat is (altijd) aan te raden.

Het mooiste van deze wisselmotoren vind ik, dat je ze kunt doorschakelen naar een volgend wissel, zodat je rijwegen kunt maken.  Bijvoorbeeld:  van een binnenkomend spoor vertakkingen naar 5 sporen betekent 5 knoppen.  En de wissels worden dan NA ELKAAR omgezet.   Idem wanneer je de sporen weer samen laat komen.  Met terugmeld mogelijkheid van de stand van de wissels dmv ledjes, dus ook van de ingestelde rijweg. 

En als laatste:  op de juiste manier gemonteerd heb ik ze altijd uiterst betrouwbaar gevonden.  Ook in mijn nieuwe baan ga ik ze weer gebruiken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tillig rails
« Reactie #18 Gepost op: 02 March 2024, 19:01:34 »
Dank, Ben. Dankzij jou ontdekt. Wist het niet.  (y) Heb jij er ervaring mee? Of iemand anders? Let me know.

Die bruine dingen? Slecht... de contactlipjes binnenin verlopen met de tijd. Dramadingen, en ik gebruikte ze onder een tentoonstellingsbaan waar ik feitelijk maar enkele dagen per jaar mee reed. Niks mis met de Tillig rails, gewoon betere aandrijvingen gebruiken zoals bv de MTB MP'tjes: https://www.mtb-model.com/pages/mp1.php?lang=en

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Tillig rails
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2024, 19:54:06 »
Kijk, een ervaringsdeskundige.  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tillig rails
« Reactie #20 Gepost op: 02 March 2024, 20:50:17 »
Helaas wel  ;)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Tillig rails
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2024, 09:51:29 »
Die bruine dingen? Slecht... de contactlipjes binnenin verlopen met de tijd. Dramadingen,
Blijkbaar een volkomen tegengestelde ervaring.  Ben ik het, gezien mijn eerdere weergave van mijn ervaringen, geheel niet mee eens.
Hebben bij mij gedurende mijn ervaringsperiode, zo'n 15 à 20 jaar, feilloos gewerkt.  En zijn naar mijn idee ook behoorlijk intensief gebruikt.  En van verlopen van de lipjes nog nooit iets gemerkt.  Misschien toch iets niet goed gegaan bij het instellen, waarvan ik al aangegeven heb, dat dat wel een lastig karweitje is ?  Bevestigingsschroef voor de steldraad te los aangedraaid ? Of de kleine kunststof ringetjes verloren bij het (de)monteren ? Vervuiling/verstoffing door opslag ?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Tillig rails
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2024, 10:49:20 »
Twee ervaringsdeskundigen dan.  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tillig rails
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2024, 10:49:53 »
@ Martin: het zal :) Ik wil ze niet meer hebben vanwege de voornoemde punten. I stick to Tortoise en tegenwoordig MTB ;)

@ Ben:  (y)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Tillig rails
« Reactie #24 Gepost op: 03 March 2024, 10:58:55 »
Ja, daar heb ik ervaring mee.
Op de eerste plaats:  ze werken op wisselstroom.  Dus als je met decoders werkt die gelijkstroom afgeven:  vergeet het. Of je moet de diodes er uit slopen, maar wat daar de gevolgen van zijn kan ik niet overzien.

Vreemd verhaal. Heb zo'n motor in mijn Marklin/Fleischman draaischijf (past vrijwel 1 op 1) en die draait twee kanten op, hoe dan ?

grtz rob

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Tillig rails
« Reactie #25 Gepost op: 03 March 2024, 11:00:35 »
Lees dan even de handleiding Rob, daar staat het allemaal in.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tillig rails
« Reactie #26 Gepost op: 03 March 2024, 11:03:01 »
Het mooiste van deze wisselmotoren vind ik, dat je ze kunt doorschakelen naar een volgend wissel, zodat je rijwegen kunt maken. 

Kun je met elke aandrijving die een paar extra schakelcontacten over heeft. Deed het met de Tortoises ook dus dat is niet echt een unieke feature van de Tillig's  ;)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Tillig rails
« Reactie #27 Gepost op: 03 March 2024, 11:30:50 »
Lees dan even de handleiding Rob, daar staat het allemaal in.

Hele aansturing had ik niet nodig, blijft over een gelijkstroommotor, weet ik eindelijk waarom er zo veel draden aan dat ding zaten  ;D

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig rails
« Reactie #28 Gepost op: 03 March 2024, 21:37:54 »
Hier dus ook een notoir Tillig Elite gebruiker, zowel op het eigen baantje als op de clubbaan.

In de club wat moeite gehad om de code 100 fanaten te overtuigen, maar dat ging vlug van zodra ze de sporen en wissels zelf gezien hadden.
De rails zijn een plezier om te leggen, vloeiende bochten en rechtdoor (tegen een lat).
Wissels zijn verkrijgbaar als afgebouwd exemplaar of als compleet zefbouwpakket, in een vaste vorm of in een flexibele vorm. Een grote vrijheid in je baanplan.
Wel de nodige aandacht geven aan de plaatsing. Hoe beter je de sporen en wissels legt, hoe beter je resultaat.
Zowel op de clubbaan als de thuisbaan werd de wissels zelfs aangepast om parallelsporen dichter bij elkaar te krijgen of om wisselstraten korter te maken. Gaat met een beetje aandacht zeer vlot.

Wissels op Vaerwegh Dok (clubbaan) werden eerst aangedreven door de Tillig motor zelf. Deze zijn later systematisch vervangen door Hoffmann motoren (de originele van de Conrad kloon). Reden daartoe was inderdaad het verlopen van de contacten en de fijnafregeling. Misschien perfect voor een stationaire thuisbaan, maar een hel voor een modulaire tentoonstellingsbaan.

Op het thuisbaantje (Den Overslag) is gelijk overgestapt naar Cobalt Digital IP motoren. Directe aansluiting en sturing vanuit het DCC-signaal en bovendien nog een extra vrij contact.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025