Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Efteling spoorweg gaat elektrisch door bask185
Vandaag om 00:37:13
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Rody v. G.
Vandaag om 00:32:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Karst Drenth
Vandaag om 00:18:50
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 00:00:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Treinreizen met m'n vader door Deetrein
22 april 2024, 23:56:03
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
22 april 2024, 20:50:38
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaƫl dB
22 april 2024, 19:20:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 april 2024, 18:53:00
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Een kantoorbaan in schaal N door aad52
22 april 2024, 17:16:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
22 april 2024, 16:11:01

Auteur Topic: Station Baarn HIJSM  (gelezen 5185 keer)

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
Station Baarn HIJSM
« Gepost op: 28 februari 2024, 13:15:58 »
Zo...na eerst een paar dagen geweldige berichten gelezen te hebben ga ik mijn geklungel hier beschrijven.
Gelukkig weten de meeste bouwers dat onderzoek vooraf veel tijd kost. Daar ben ik al maanden mee bezig. Leuk, veel tijd en ook wel eens frustrerend.

De aanleiding
Dit jaar bestaat de Ooster Spoorweg 150 jaar. Een aantal dorpen en steden aan de lijn Amsterdam - Amersfoort gaan dit vieren.
Baarn (mijn woonplaats) doet mee en ik ben min of meer mede organisator. Overigens totaal onbelangrijk voor dit project.
Als geinteresseerde in spoorwegen en modelbouw lijkt het me leuk om te proberen ons station te bouwen in H0.
Bouwtekeningen gezocht en gevonden, maar daar begint de frustratie nr 1.
Ik heb 2 verschillende bronnen en 2 verschillende tekeningen. Nou hoeft het natuurlijk niet op de mm nauwkeurig maar toch.
In de loop van de tijd is er veel verbouwd aan het station, ik begin met het oorspronkelijke gebouw.
Veel foto's (oa details) en computertekeningen later heb ik nu een oppervlakte waar ik van uit ga.
De bakstenen kerf ik in styreen (pizzabodemplaatjes zijn mooi dun en die had ik al eerder bewaard)met een behoorlijke marge. 1 verdieping is 70 bakstenen hoog, bij mij worden dat er ongeveer 60. Scherp mesje gebruiken is hier echt noodzakelijk, voor het perron (ook bakstenen) is een minder scherp mesje prima.
Foto's en vorderingen zullen volgen. (ow ja ehm, ik heb nog 2 maanden voor het bouwen en verven... :-\
Groet M
Proefstukje heeft nu grondverf en 2 lagen verf gekregen, vandaag de derde laag.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
Re: Station Baarn HIJSM
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2024, 14:49:28 »
Hier het proefstukje pizzabodem, van boven naar beneden:
De horizontale sneden om een rand bakstenen te vormen.
Daaronder dwars sneden om de individuele stenen te vormen. Vooral dit vergt concentratie en een scherp mesje.
Grondverf aangebracht en daaronder steeds meer lagen. Het onderste is dus nagenoeg klaar om de voegen in aan te brengen.
Omdat het station veel groter wordt dan dat ik had gedacht (lengte is ongeveer 30 meter dus in H0 is dat meer dan m'n schaal lineaal lang is (meer dan A4 lengte!) heb ik misschien niet eens genoeg PS (polystyreen) aan pizzabodem  ??? En helaas dankzij de terechte milieu eisen is dat nu steeds karton.
Maar gisteren bij de bakker 2 oude reklame borden van PS gescoord. Wel behoorlijk beschadigd door het gebruik van een soort D. tape maar zoooo groot (A0), dat ik heel Baarn kan bouwen.
Dus misschien moet ik het nog een keer daarop proberen. De pizzabodem is een grover foam en makkelijker te snijden denk ik.
Ook nog een proef raam van dun karton, 2 laagjes op elkaar geplakt, in de grondverf. Dit werkt wel makkelijker, maar misschien toch maar van P styreen.
Foto volgt straks.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2024, 20:40:38 »

De onderste is het stuk PS "reklamebord", dit is wel superstrak. Het verschil in dikte van de stenen ga ik proberen te voorkomen natuurlijk in de echte wand.
De bovenste vorm is goed genoeg voor de perronsteentjes.

Morgen verder.
Station Baarn HIJSM

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2024, 21:15:17 »
Lijkt mij wel een monnikenwerk... :o
Jouw proefstukje lijkt een mix tussen kruis- en staandverband metselwerk. Ik zou hier een keuze in maken.

Het resultaat ziet er verder goed uit. (y)

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2024, 21:25:45 »
Hallo

Ik heb geen idee welk gebouw je na gaat bouwen van station Baarn.  Als het de Generaal betreft  zou je die ook in spoor nul kunnen bouwen 1/45

Dan raad ik je aan om contact op te nemen met Huib Maaskant hij heeft namelijk de Generaal  in spoor nul laten laseren en op zijn 1/45 spoor nul baan staan

tot zo ver mijn reactie op jou draadje wat betreft station baarn.  Nog een vraag is daar ook plan om iets van stoomtrein of oud NS materieel te laten pendelen tussen Hilversum en  Baarn

Met vriendelijke groeten.

Bernhard

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2024, 00:38:07 »
@ Bernard, Titel is Baarn HIJSM, het station dat door NS wordt bediend dus.
De Generaal (NCS station) is volgens mij (ook) door iemand in Soest nagebouwd, heel fraai.
Helaas ben ik geen metselaar, dan zou ik 1 ha grond kopen en het nabouwen daar. Grapje maar zoiets doen ze in de USA!
Die plaatjes zijn duidelijk, morgen eens kijken op de foto's. Bedankt gdh! Dan kan ik er rekening mee houden, door DAT in elk geval niet fout te doen.
Bedankt voor het commentaar, heb ik wat aan.

Wat betreft het programma voor zaterdag 8 juni, helaas nog geen uitsluitsel te geven. We zijn er mee bezig.
Als er iets definitief te melden is zal ik dat doen.
Groet en tot snel
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2024, 00:40:49 door MaraNCS »
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2024, 12:50:08 »
Nog maar eens goed op oude foto's gekeken (dat kun je niet genoeg doen).
Aan de straatzijde waren (afgezien van het koninklijke deel) 5 DUBBELE deuren. Nu zijn dat 1 raam, de 2 huidige (afschuwelijke) toegangsdeuren, en weer 2 ramen van 1,65 meter breed.
Dat wordt nog een gepriegel dus.
Vandaag de bodemplaat snijden zodat de omtrek zichtbaar wordt.
60 jaar geleden had ik een marklin startset en een GROOT station. Die baan was H0 en ik denk nu het station meer schaal N of S.
Totale lengte van het station is volgens tekening meer dan 30 meter! dus in schaal 35 cm!!! Das veel, heel veel!
Aan de slag ermee.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2024, 17:37:44 »
Hoi mannen (ik ga er vanuit dat ik in de minderheid ben),
Net m'n proefstukje gevoegd met A-merk voegmiddel, en daarna afgenomen met een vochtig papier en doekje.

2 lessen geleerd:
Wel voegen maar proberen de stenen "schoon te houden/maken". Dus best wel snel schoonmaken waarschijnlijk.
En de voegen zijn me te wit, dus meng de smurrie met een druppeltje zwart. Ik vrees dat iedereen dat allang weet, maar van fouten leer je het meest.
Wordt binnenkort vervolgd.
Groet en knutselse iedereen.
Station Baarn HIJSM

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2024, 18:13:13 »
Leuk! Hier nog een Baarnaar. Ik ga dit draadje volgen.

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2024, 12:12:47 »
@Sven. Leuk een plaatsgenoot. Maar dat betekent dat ik extra energie moet stoppen om het iets te laten lijken. JIJ kunt het immers makkelijk nameten.

En daar gaan we al met de compromissen. Toen vuurwerk nog veel en legaal afgeschoten mocht worden heb ik de eerste week van het jaar veel hout verzameld.
Dat komt altijd van pas! Jullie willen hier niet thuis kijken...wat een zooi. Maar het heeft ook z'n voordelen.

De creme-gele "staanders" zijn in het echt ongeveer 50 cm (nagemeten tussen de 49 en 53 cm). Op schaal zou dat 0.575 cm of 5.8 mm zijn.
Die vuurpijlen zijn niet gelijk (maar bij het station zit dus ook verschil) en ongeveer 6 mm. Met 2 lagen grond- en 3 lagen kleurverf is dat dus eigenlijk te dik.
Weet je wat jullie mogen ze allemaal nameten en het beter doen  :D. Dit gaat het worden.
Ondertussen bij het afvalhout, platen multiplex gevonden die misschien als bodem gaan dienen. Het meten en tekenen op de PS plaat leverde iets goeds op: het past niet.
De bakker heeft ze met grof geweld van de muur getrokken, dat tape moet verboden worden. Dus het bestaat uit stukken en scheuren. Het is ff passen.
Het station kan er net op maar dan moet de trap (Amersfoort-kant en de luifel aan de Hilversum-kant er nog bij). Waar nu de P&R is was vroeger het goederenemplacement.
Met 3 of 4 sporen.  Voor nu geen optie om dat te bouwen, maar in de toekomst??? Dus daar moet ik al wel rekening mee houden.
Dus ik moet iets groters hebben. Als het past maak ik aan de binnenkant steunlatjes, zodat het station daar "overheen" past en blijft staan.
Kieren tussen gebouw en plaat vind ik niks, dus dat wordt een uitdaging, maar dat is voor later.
Nu weer lekker bezig. Zie jullie
Groet Mara
Station Baarn HIJSM

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2024, 17:27:54 »
@Sven. Leuk een plaatsgenoot. Maar dat betekent dat ik extra energie moet stoppen om het iets te laten lijken. JIJ kunt het immers makkelijk nameten.

Dat komt altijd van pas! Jullie willen hier niet thuis kijken...wat een zooi. Maar het heeft ook z'n voordelen.

Ik ga direct op pad met mijn schuifmaat en geodriehoek!

Alleen andermans spullen zijn zooi, je eigen zooi is altijd spullen.

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2024, 18:41:52 »
@Sven: Veel plezier met meten, grote kans dat je me daar ook ziet met duimstok!
Vanavond de versiering op de kopse kant van de perronoverkapping bij spoor 1 "tekenen".
Dwz ik ga een poging doen in FreeCad. Een kennis heeft een lasercutter, ik niet.
De kap zelf wordt zelfbouw van hout of styreenprofiel.
Ik wil zo min mogelijk gebruik maken van printers en snijapparaten, maar de ornamenten zijn echt niet te doen.
In het uiterste geval ga ik een fotoprint van de rand gebruiken, niet mooi maar dat moet maar.
Tot snel.
Mara
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2024, 18:43:39 door MaraNCS »
Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2024, 18:46:40 »
Je gaat goed! Mooi om je bezig te zien hier  (y)

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2024, 12:03:48 »
Gisteren de steunpalen voor de perronoverkapping nagemeten.
Ik zag al eerder ergens een oproep om die dingen te maken/verkopen.
Priegel dingen zijn het, 15 cm doorsnede, achtkantig in schaal h0 dus ongeveer 1,8mm, met een (te) ruime marge dus 2 mm.
Kijken of ik daar iets mee kan in FreeCat. Anders moet ik in hout iets maken, dat gaat natuurlijk niet netjes lukken zonder digitaal, electrisch aangedreven hulpmiddelen.
We gaan bezig...hoewel vanmiddag voetbal :)
Doei, bouwse iedereen.
Mara
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2024, 12:08:01 »
Ow ja @ Geert. De wereld ziet er na jouw opmerking over het metselwerk nooit meer hetzelfde uit!
Ik kijk nu behalve naar waar ik loop vooral naar gevels en bakstenen. Enne bedankt!
Gisteren toen ik de palen aan het opmeten was nog goed gekeken: kruisverband dus!
Station Baarn HIJSM