Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn minitrix 2051 hobbelt door Machinist Johan
Vandaag om 16:32:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:27:10
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 16:17:48
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:00:43
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:58:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:32:30
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:28:02
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 15:19:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:18:59
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 15:05:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Sikko
Vandaag om 14:55:30
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 14:38:50
Lenz Standard+ V2 doet gek door maartenvdb
Vandaag om 14:09:16
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 14:04:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
  

Auteur Topic: Locomotiefloods(?) Terneuzen  (gelezen 3373 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Gepost op: 22 February 2024, 19:19:46 »
Voor een mogelijk toekomstig plan... Wie heeft er informatie over de locomotiefloods in Terneuzen rond '80?

- Ik meen mij te herinneren ooit een foto gezien te hebben van het interieur en dat de loods toen een bovenloopkraan(tje) had..?
- Had de loods inspectieputten? Vast gereedschap? Uberhaupt ruimte om iets anders te doen dan 'eenvoudig' onderhoud?
- Was er nog kantoor- of magazijnruimte? Of gebeurde dat in het bijgebouw en/of de latere romney loods?
- het is vanaf foto's lastig te zeggen, maar passen er twee 2200's achter elkaar in de loods?   
- Bedienvoorschrift '68 Terneuzen vermeld alleen werkplaats; hoe heette die loods anno '80? locomotiefwerkplaats, tractiedepot..?
- Al het overige wat ik vergeet te vragen... etcetera

Wat ik wel weet: de enkele deur is pas van na de verbouwing voor de RN204's. De loods is ergens na WO2 verbouwd, maar dat is ruim voor '80? Het Utrechts Archief heeft een mooie prent van het interieur, maar die is wel heel vroeg..
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/9c93619c-16c1-2327-e053-4701000a9b44/media/06d327fe-96d0-363e-ead1-e5748a2fe3ad?mode=detail&view=horizontal&q=terneuzen&rows=1&page=3
Op stationsweb heeft 'tie in zomer '74 ook nog klapdeuren.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #1 Gepost op: 23 February 2024, 11:55:44 »
Was mij eerder ook al op foto's opgevallen; de raampjes aan het verre einde van de loods zijn kleiner/lager. Toen ik de loods aan het eind van dit filmpje zag realiseerde ik mij dat het spoor anno '80 wellicht niet is doorgetrokken over de volle lengte van de loods..?
https://www.youtube.com/watch?v=jzx6B5o2QK0

In onderstaand, wellicht bekende filmpje van 2200's in Zeeuw-Vlaanderen valt ook op dat de lok relatief dicht richting de deur staat (rond 10:05) en er achter de lok een deur zichtbaar is, die dichter bij lijkt dan de volle lengte van de loods: https://www.youtube.com/watch?v=uI4bqBRfqIo

PS kwam net wel een leuke foto tegen van de loods voor verbouwing: http://www.spoorverledendrachten.nl/levensloop.htm
« Laatst bewerkt op: 23 February 2024, 12:04:05 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

niels1093

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2024, 13:48:52 »
Op de site van Victor Lansink staat nog een goede foto van de loods:

http://www.railtrash.net/images/Terneuzen-Zelzate/slides/05DSC_0241.html

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2024, 14:09:13 »
Foto's van de buitenzijde zijn er genoeg te vinden... :angel: gaat mij om de binnenzijde.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jewannes

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2024, 21:14:21 »
Kan ik je misschien helpen met wat (wazige) plaatjes uit 1983?







Met groet,
Jewannes.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2024, 23:04:34 »
Leuk, dank!

Loods had blijkbaar in '83 nog oude deuren, maar interieur aan de voorste zijde zal denk ik hetzelfde zijn als later in '80: blijkbaar een enkele inspectieput en volgens mij inderdaad een kraanbaan! Hier kan ik wat mee (y) nu nog het andere eind; spoor liep dus iig door tot 5e set grote ramen, dan vermoed ik toch dat er thv de kleine ramen een andere ruimte is geweest? Verder lijkt het erop dat er perslucht was.
 
Ook leuk detail: die Franse cokes wagons links op de eerste foto :)

PS gezien de grote schoorsteen aan de zijkant van het dak, had de loods ook rookafvoerkanalen; aangezien daar op meer recente foto's een ventilatorkap(?) op is gezet, later dus mechanische afzuiging?
« Laatst bewerkt op: 24 February 2024, 14:35:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2024, 10:30:19 »
Toch nog een aanvullende vraag...  :)

Was de spoorlijn in Zeeuws-Vlaanderen voorzien van seinen? Of reed alles op zicht, als rangeerbedrijf? En dan dus ook max 60 km/uur..?
Lijkt mij onhandig met een lange cokestrein, maar kan nergens seinen ontdekken. Afgezien van vaste stop- en fluitborden.

Al was het baanvak sind midden '70 wel automatisch beveiligd mbt overwegen, als ik het goed heb...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4774
    • Filmpjes op YouTube
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #7 Gepost op: 04 November 2024, 11:03:42 »
Hoe kom je aan die 60?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #8 Gepost op: 04 November 2024, 11:04:48 »
Iets wat mijn duim heet...  :angel: vermoedelijk 40 dan? Maar dat lijkt mij zo traaaaaaag...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2024, 11:06:43 »
Ik kan morgen middag wel wat foto's maken van de lokloods in Terneuzen. Dat stond al op mijn todo lijstje en het is voor mij maar 15 minuten rijden.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2024, 11:13:08 »
Dank voor het aanbod, maar foto's van de huidige loods zijn niet nodig; genoeg op internet.

Vraag ging nu over de beveiliging/seinen van het NS deel Zeeuws-Vlaanderen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2024, 11:24:13 »
Toch nog een aanvullende vraag...  :)

Was de spoorlijn in Zeeuws-Vlaanderen voorzien van seinen? Of reed alles op zicht, als rangeerbedrijf? En dan dus ook max 60 km/uur..?
Lijkt mij onhandig met een lange cokestrein, maar kan nergens seinen ontdekken. Afgezien van vaste stop- en fluitborden.

Al was het baanvak sind midden '70 wel automatisch beveiligd mbt overwegen, als ik het goed heb...?

Er mag niet harder gereden worden dan 30 km/uur in Zeeuws Vlaanderen en het enige sein dat ik weet te staan is het uitrij sein op de Grens met België (Sas van Gent). Bij elke overweg die beveiligd is staat aan de 2 zijden van de overweg een sein om aan te geven of de slagbomen dicht zijn (is een gewoon wit licht). Soms reageert het wat traag en dan zie je de trein even stoppen voor het sein en wachten tot de bomen gesloten zijn. Tussen Hoek en de sluizen op de Hoekseweg wordt regelmatig in de kasten hiervan geprutst dus denk zo maar dat het wat storing gevoelig is.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2024, 12:01:14 »
Er staan wel seinen, maar volgens mij alleen bij de gevaarpunten. Zoals hier bij de splitsing tussen Sluiskil en Terneuzen.
Foto is van 2015.
Linkertak gaat richting Dow, rechtertak gaat over de Sluiskilbrug.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5085
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #13 Gepost op: 04 November 2024, 12:08:20 »
Er mag niet harder gereden worden dan 30 km/uur in Zeeuws Vlaanderen ...

Da's niet hard... Ook thv de seinen die Klaas laat zien? Kan mij overigens goed voorstellen dat die er niet staan omdat je daar harder mag, maar omdat je dan niet hoeft te stoppen ook al rijd je 'maar' 30. Sas van Gent heeft volgens mij ook geen seinen?

PS aan Belgische zijde, uitrijzijde uit Zelzate richting Terneuzen, zie ik trouwens wel een groepuitrijsein en voor ieder spoor een dwergsein?
PS alle bewegingen in ZV zijn dus rangeerbewegingen? Dus ook geen vertreksein, alleen via bevestiging via radio? Weet niet helemaal hoe dat in NL werkt.. :angel:
« Laatst bewerkt op: 04 November 2024, 12:12:40 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26890
    • Pagina van klaas
Re: Locomotiefloods(?) Terneuzen
« Reactie #14 Gepost op: 04 November 2024, 12:42:05 »
ik denk dat Sas van Gent op zijn minst inrijseinen heeft. Maar daar heb ik geen foto's van en in streetview kan ik ze ook niet vinden.
Wel een streetviewplaatje bij het inrijden vanuit België waar je kunt zien dat er een maximumsnelheid van 30 km/h geldt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.