Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 22:44:42
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
Vandaag om 22:37:32
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Piko A gleis wissels  (gelezen 2674 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Piko A gleis wissels
« Gepost op: 27 August 2006, 16:16:02 »
Hallo allemaal
Zoals de titel van dit draadje al aangeeft heb ik een vraagje over de wissels van Piko
Zijn deze wel te polariseren. Volgens de bijgeleverde documentatie  hoeft het niet, maar ik doe het voor de zekerheid liever wel.Alleen weet ik niet of het wel kan.
In een vorig draadje heb ik al eens de vraag gesteld over de kleuren die je daarvoor moet gebruiken, dus dat is wel duidelijk, maar of je een Piko A gleis wissel wel kan polariseren dus nog niet. Als aandrijving gebruik ik de motortjes van Conrad met een ompoling ingebouwd.
vriendelijke groet
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2006, 17:45:04 »
Harm,

polariseren heeft bij deze wissels volgens mij weinig zin.
De wisseltongen zijn dmv draadbruggen electrisch met de doorlopende spoorstaven verbonden. Daar blijft dus wel spanning op staan.
Polarisatie van het puntstuk zou wel nuttig zijn, maar dat is van kunststof dus dat lukt niet.


Groet, Wim

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2006, 17:51:32 »
Voor de duidelijkheid van mijn vraag, de wisseltongen lopen niet door tot aan het puntstuk. Het puntstuk zelf is van plastic. (Logisch) Tussen de wisseltongen en het puntstuk lopen nog twee stukjes rail (weet niet hoe die heten)  dan een geisoleerd stukje van 2 mm en vervolgens twee kleine stukjes rail aan weerszijde van het puntstuk.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2006, 17:53:06 »
Hoi Wim
Onze berichten hebben elkaar net gekruist.
Volgens de beschrijving die bij de wissels zit, kan zelfs een kleine loc over de wissels rijden zonder stil te vallen. Maar hoe zit het dan met een Sik. Die neemt toch geen stroom af op beide assen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
De motortjes van Conrad kan ik toch gewoon laten zitten?
Harm
« Laatst bewerkt op: 27 August 2006, 18:00:19 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2006, 18:01:15 »
Het puntstuk zelf is van plastic. (Logisch)

Harm,

zo logisch is dat niet want bij Peco electrofrogs is dat puntstuk van metaal.
Daar is polarisatie dus een voorwaarde anders veroorzaak je kortsluiting.

De stukjes geleiderail aan weeszijden van het puntstuk van de Piko is geisoleerd van de rest. Al met al krijgt een wiel zo gedurende een paar centimeter geen spanning.


Wim

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2006, 18:07:43 »
Hoi,

Mijn kof3 (kleine duitse rangeerloc, 2 assig) rijdt zonder problemen langzaam over de Piko A-Gleiss wissels.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Dennis84

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2006, 18:12:33 »
ik heb zefl en Piko A gleis en een sik, maar het heeft geen problemen opgeleverd.

Dennis

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Piko A gleis wissels
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2006, 18:39:00 »
Ok bedankt.
De wissels kunnen niet gepolariseerd worden maar dat hoeft dus ook niet. Een kleine lok zoals een sik kan er gewoon overheen rijden.
De motortjes die ik gebruik als wisselaandrijving kunnen gewoon blijven zitten.
ik ga weer verder met bouwen van het project Opsolder.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !