Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 19:19:07
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 19:03:57
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 68964 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #300 Gepost op: 22 March 2009, 23:28:53 »
De loc heeft al een paar keer onder stoom gestaan voor excursieritten of voor NS Chartertrains.

Nu is mijn vraag?
Hoe lang werd er over gedaan worden om de ketel op te stoken?
En hoe lang werd er over gedaan over het laten afkoelen van de ketel?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #301 Gepost op: 23 March 2009, 00:00:47 »
Waarom heb ik nu alleen met je vraagstelling al het idee dat je weer wat af wilt schieten of iets weer beter weet ?
Alsof jij weet hoe een stoommachine werkt...  ::)

Zowieso hier trouwens, met alle reacties die ik hier lees van alle stuurlui krijg ik het idee dat de keus van het NSM toch echt de enige goeie is...
 
Al is het alleen maar omdat ze het nooit goed gedaan zouden hebben in de ogen van de mensen die hier op de kade de wijsheid al jááren in pacht hebben....  :-[


marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #302 Gepost op: 23 March 2009, 00:32:16 »
Nee, Jos wil gewoon gezellig gaan bbq'en  :P
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #303 Gepost op: 23 March 2009, 10:54:51 »
Het is een discussie zonder kans op een uitkomst.
Net een godsdiensttwist. Mijn god bestaat en de jouwe is vals.

Einde

WillemNS

  • Gast
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #304 Gepost op: 23 March 2009, 15:09:50 »
Over de revisie van de 3737 in 1996 staan 3 stukjes in Railhobby 96/5-6

Gr, Willem

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #305 Gepost op: 23 March 2009, 16:38:12 »
Even een tijdje niet meer gevolgd.
Wat is de stand intussen??
Reeds vorderingen gemaakt??
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #306 Gepost op: 23 March 2009, 16:41:46 »
Vordering is dat er besloten is om hem niet rijvaardig te maken.

MVG Fridzie

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #307 Gepost op: 23 March 2009, 16:43:32 »
Het is een discussie zonder kans op een uitkomst.
Net een godsdiensttwist. Mijn god bestaat en de jouwe is vals.

Einde

Kijk maar uit straks heb je de trein-taliban's achter je aan en krijg je een fatwah over je uit gesproken  ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #308 Gepost op: 23 March 2009, 18:33:09 »
@ Marco, daar is het nu geen weer voor.

Maar het is gewoon een doodnormale serieuze vraag.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #309 Gepost op: 23 March 2009, 18:35:24 »
Even een update, heb van de week een gesprek met de bank gehad waar mij weer een hoop duidelijk is geworden. Heb inmiddels ook een notaris gesproken en mij verdiept in statuten. Best een taaie kwestie, maar er is weer wat meer mist opgetrokken. Volgende week een gesprek met Paul Bender om e.e.a. wat meer vorm te geven, wat dingen met elkaar te bespreken en te kijken naar de te plannen denktank vergadering.

Meld u allen aan bij Paul Bender!  ;D

M.v.g.

Tom.

Tomasso, hoe is de stand van zaken?

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #310 Gepost op: 23 March 2009, 20:27:55 »
De loc heeft al een paar keer onder stoom gestaan voor excursieritten of voor NS Chartertrains.

Nu is mijn vraag?
Hoe lang werd er over gedaan worden om de ketel op te stoken?
En hoe lang werd er over gedaan over het laten afkoelen van de ketel?


Jos.

Dit soort vragen moet je niet op een forum als dit stellen (met alle respect). Volgens mij is er (bijna) niemand op dit forum die als machinist of stoker heeft gereden op de 3737 en juist de mensen die dat wel hebben gedaan zijn degenen die op de vraag antwoord kunnen geven.
Eventuele antwoorden die hier op het forum gespuid zouden worden zijn in mijn ogen niet zoveel waard. In dit topic wordt naar mijn idee al vaak genoeg geroepen om maar wat te roepen.

Feit is, welke eisen het spoorwegmuseum ook stelt/stelde aan het opstoken en afkoelen van de 3737, het is altijd nog de machinist die tijdens zijn dienst het laatste woord heeft. je kan niet verwachten van de dagelijkse leiding van het NSM dat ze elke keer tijdens het opstoken en afkoelen met de stopwatch erbij gaan staan.

Even een praktijkvoorbeeld:

Als ik om 06:00 een stoomloc bij de SGB naar buiten sleur om deze op te stoken zal ik echt nog niemand van het bestuur tegen het lijf lopen die mij komt vertellen hoe ik mijn loc moet opstoken. Als ik dus zin heb om mijn machine in een uurtje warm te maken dan kan ik dat gerust doen en het verleden toont aan dat het ook nog lukt ook. Goed is het niet want je moet ongeveer aanhouden dat je een uur per meter ketellengte moet rekenen voor het opstoken.

Ik weet dat er verhalen zijn over het veel te snel opstoken en afkoelen (overigens is dit laatste het slechtste van beide gevallen) van de 3737 maar om dit ook maar weer te gaan gebruiken om het NSM af te blaffen (ben namelijk een beetje bang dat dat gaat gebeuren) vind ik niet netjes. Het locpersoneel is tijdens hun dienst verantwoordelijk voor de machine, en bij die dienst hoort ook het opstoken en ook het afkoelen.

Groeten,

Martin

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #311 Gepost op: 26 March 2009, 18:34:03 »
 Zonder meer zijn er velen op dit forum ( en elders) mensen die veeeel meer " verstand" hebben van de technische details van het 3737-verhaal, ik  voel me alleen maar erg betrokken, sorry, heren Techneuten! Maar voor mij is een rijdende 3737 net zoiets als de Nachtwacht in het Rijksmuseum! Het zal best wel zijn dat het voor de bestwil van de Nachtwacht het beste is als men hem ergens in een klimaat-gecontroleerde kamer ( en vooral in het donker) hangt hij de komende paar honderd jaar nog meegaat, maar in het " Rijks" beseft men, dat dat niet publiekelijk te verkopen valt.
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!
Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.
Ambtenaren, sorry, gezien mijn eigen kom-af, kunnen, durven, mogen, enz.enz dit niet!!  Stel je voor: ik run een kinderboerderij, het hele dorp houdt een colecte voor de aanschaf van een kameel, het geld is bijna binnen, maar" het bestuur" besluit toch maar tien geiten te kopen, omdat die niet van die rare bulten hebben...Werkelijk: zo'n bestuur wordt met pek en veren het dorp uitgedragen, ook in 2009....

Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #312 Gepost op: 26 March 2009, 20:35:47 »
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.

Weer een van de beter stuurlui.
Dat is het zelfde als het Rijks voorstellen de Nachtwacht in bruikleen te geven aan het Jopie Huisman museum. Denk je nou werkelijk dat het spoorwegmuseum het topstuk uit de collectie zomaar even weggeeft?

Eelco

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #313 Gepost op: 26 March 2009, 22:08:56 »
Zo kan het toch niet waar zijn, dat het NSM fondsen werft tbv de renovatie van de 3737, en daar vervolgens iets anders mee gaat doen!!

Zal ook wel niet zo zijn.


Als het NSM zelf niet in staat is, de 3737 rijvaardig te houden heb ik een tip:
Geef hem in bruikleen aan een van de particuliere organisaties, zoals de VSM, de ZLSM,de SHM....oftewel bij clubs die de afgelopen jaren bewezen hebben hun eigen " eigendom" met veel liefde, kennis, inzet, geld en weet ik niet wat iets schitterends op te bouwen.

Dus dan gaan zij die kapotte loc repareren "om niet"? Dacht het niet.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #314 Gepost op: 26 March 2009, 22:15:04 »
Ik heb er niet zoveel verstand van hoor!

Maar na het vragen van offerte in York door het Spoorwegmuseum onderzoekt York de mogelijkheden.
York komt met een offerte maar geeft aan niet in te kunnen staan voor de conditie op langere termijn
Het Spoorwegmuseum vraagt offerte aan meiningen.
Meiningen onderzoekt en geeft eveneens aan niet in te kunnen staan voor de conditie van de loc op langere termijn.

een loc als de 3737 is niet geschikt om af en toe eens te rijden
Stilstand is achteruitgang, de loc zou elke twee weken minstens moeten rijden anders onherroepelijk achteruitgang.
Wat gaat dat kosten?
Is Chartertrains in staat om elke twee weken een rit voor de 3737 te organiseren?
En vergelijk nu de 3737 niet met de duitse machines met buitenliggende cilinders.
De 3737 is en blijft een buitenbeentje.
Het Spoorwegmuseum heeft volgens mij gelijk dat ze, mede gezien door de hoeveelheid stoom bij andere bedrijven, de 3737 voorlopig niet hersteld.
Nergens, maar dan ook nergens, lees ik dat het definitief over en uit is voor de 3737, alleen nu niet.
Ze hebben in mijn optiek het juiste besluit genomen.
Wat zijn de alternatieven?
3737 koste wat kost rijdbaar en dienstvaardig maken en blokkendoos en Mat'46 als statisch object stilzetten?
Wedden dat er weer een storm losbarst hier?

3737 is niet afgeschreven, is alleen even niet dienstvaardig.
Maar zou wel leuk zijn, ben ik met jullie eens, de 3737 met dienstvaardige ATB, een unicum.
Maar het geld kan beter aan de andere unieke objecten van het spoorwegmuseum besteed worden.

En mensen, NSM is verleden tijd, het is tegenwoordig gewoon "het Spoorwegmuseum"

Groet

Henk Boshuyzen