Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69478 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #135 Gepost op: 15 January 2009, 11:57:01 »
Ten eerste hoor ik van iedereen verschillende informatie, het spoorwegmuseum zegt de offerte viel hoger uit, een ander zegt (en daar bedoel ik jou mee) dat is het niet, het rijvaardig houden kost teveel.
Volgens de berichtgeving van het NSM is de offerte die meer in detail de revisie beschreef te duur uitgevallen, en heeft men daarom besloten er maar vanaf te zien. Je praat dan over tonnen, als ik me niet vergis. Daarnaast wordt door een aantal mensen betwijfeld of het NSM voldoende kennis en faciliteiten heeft om de loc daarna aan de praat te kunnen houden (mede door ervaringen uit het verleden, en mede omdat stoom iets heel anders is dan diesel of elektrisch). Maar dat staat er in wezen los van.

Als je werkelijk iets met de 3737 wil dan moet je dat vooral doen, maar reken er maar wel op dat je dan jaren bezig bent voor het NSM met je plannen akkoord gaat (er vanuitgaande dat je het dan op een andere manier doet dan via een regulier revisiebedrijf zoals Meiningen, want dat is dus te duur gebleven). Samenwerking met andere railmusea is al diverse malen geprobeerd (SHM jaren '80, ZLSM jaren '90, VSM rond de eeuwwisseling), telkens heeft dat geen duurzame relatie opgeleverd. Over de redenen daarvoor kun je een boek volschrijven, maar feit blijft dat de belangen anders liggen en dat het daarom moeilijk is om het voor elkaar te krijgen.

En het is heel simpel: je hebt stoom- en technische kennis en faciliteiten nodig om die kar te kunnen reviseren en exploiteren. Het NSM heeft dat maar (zeer) beperkt, Meiningen is te duur, en de loc langdurig in bruikleen geven aan een andere club is niet uitgesloten maar wel ontzettend moeilijk (het NSM wil de loc ook graag in het museum houden, want wat hebben ze er anders aan?).
Dit is in het kort de patstelling waarin de 3737 verkeert. Als je daar uit wil komen wens ik je uiteraard veel succes, maar het zal ontzettend moeilijk zijn en erg veel tijd en energie kosten. En of je dat als beren op de weg wil zien of als reeël, dat laat ik aan jou over, maar ik zie zelf in elk geval niet direct een oplossing.

Groet, Tim

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 15 January 2009, 12:18:13 »
 Goedemiddag,
 Als het NSM de 3737 wil laten zien, op de dagen dat hij/zij niet rijdt, wat vanzelfsprekend is, het is immers hun lok, dan zou er eigenlijk een klein stoomlok depot moeten zijn , met de faciliteiten die de stoomkenners hier wel weten. Dan zal er ook een werkplaats(je ) bij horen voor kleine reparaties.
 Op die manier kan er makkelijk over de lok beschikt worden.
 Maar ik zie hier wel problemen om op het terrein van de NSM zoiets in te richten, de Nimby's in de buurt  staan al in de startblokken, want niet iedereen is stoomenthousiasteling.
 Of zou het wel kunnen, zie ik de bekende beren op de weg?
Groeten,Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #137 Gepost op: 15 January 2009, 12:45:58 »
Ja!!
Met goed overleg zal het wel mee vallen.
Buitendat hebben ze standaard 1x per jaar een feest voor de buurt n.l: Passar perron?!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 15 January 2009, 19:27:11 »
Heren,

Thom, Timrein, Peter, jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk. Het spijt mij dan ook dat ik me zo liet meeslepen. Ben gisteren de hele dag bezig geweest met uitzoeken, financiën, het NSM (wat ook zeer moeilijk was om de heer Hupkes aan de lijn te krijgen door een stroomstoring), de Rabobank etc. etc. Het was een lange dag en dan zeker na zoveel inspanning om iets te realiseren, wordt je gewoon wel eens even moedeloos.

De wil is er en wat Marty zegt klopt helemaal. Ik ben geen insider en daarom zal ik ook niet alles goed zien of weten. Ik probeer er wel achter te komen, maar het stadium is momenteel nog te vroeg dat ik van alles kennis heb genomen.

Ik beloof jullie dit, ik zit er achteraan en ik zou graag meer willen weten. Kritiek heb ik ook echt graag, er is een bekend management gezegde: als ze continu tegen je zijn, moet je ze juist aannemen, daar kan je wat van leren (vrij geformuleerd). Maar ik zou dan wel wat willen vragen. Dit is een serieus plan en ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen. In plaats van dan te zeggen dat een groep vrijwilligers alles al gedaan heeft zou ik willen vragen om het anders te brengen. Een groep vrijwilligers heeft al een boel gedaan, ik ken daar toevallig iemand van, misschien is het handig om eens met die en die contact op te nemen, wellicht wordt je daar wijzer van.

Dit was even een voorbeeld, maar wel iets waar ik wat aan heb. Nogmaals, ik heb graag feedback, ik ben er serieus mee bezig en ja, er zullen vast nog wel leeuwen en beren op de weg zitten, maar ik heb een .50  ;D

Dit gaat goedkomen! Carpe Diem!
Spoor 0 adept

Thom

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 15 January 2009, 21:29:55 »
Ja!!
Met goed overleg zal het wel mee vallen.
Buitendat hebben ze standaard 1x per jaar een feest voor de buurt n.l: Passar perron?!
Dat feest is voor de bezoekers van het NSM, ik zou niet weten waarom dat voor "de buurt" is... ?

Die "de buurt" is over het algemeen namelijk niet zo blij met het NSM...  :(

henk

• Online Online
« Reactie #140 Gepost op: 15 January 2009, 21:53:25 »
Dat valt tegenwoordig wel mee, alleen de parkeeroverlast is geen lolletje.
Nieuwe plannen zullen echter met grote argwaan worden bekeken. Met de overval van 6 jaar geleden heeft het NSM ook ruimschoots aanleiding gegeven voor grote terughoudendheid in de buurt en wijde omgeving.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 15 January 2009, 22:24:01 »
Waar baseer jij op dat het wel meevalt met het klagen van de buren?

@ Tomasso,
ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord van Mnr hupkes...  :)

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #142 Gepost op: 16 January 2009, 12:55:29 »
Ken Utrecht niet geheel uit mijn hoofd maar lag de Indische buurt er niet naast?!Verder ben ik erg benieuwd of het plan voor rijdvaardigheid zal slagen.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 16 January 2009, 13:18:23 »
Sorry, even een beetje OFF-topicje,

Tomasso, als je het lukt met de 3737, ga je dan ook de TEE-club, de HIJSM, de 766-club en niet te vergeten de 419-club bijstaan, want dan ben je een wondermens.........

veel succes in ieder geval !   Pewiam.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 17 January 2009, 00:35:46 »
Heren,

Ja er blijft animo voor deze stichting. Ik ben er nog steeds mee bezig. Weet nu wat meer en vooral inhoudelijk, wat zeer goed is om rekening mee te houden en het verhaal ligt toch nog even anders dan dat er hier op de fora verteld wordt. Het plan heeft kans van slagen en ik wil me daarvoor blijven inzetten met behulp van anderen.

Enne Pewiam, ik ben geen wondermens hoor. En het mooiste is, dit is het eerste project, je moet tenslotte ergens beginnen. Maar daarna bepaal ik niet, dat kunnen de donateurs zelf doen. Dus wordt het TEE, of HIJSM, of 766 of wat dan ook? Ik weet het niet, maar feit blijft wel, als dit kans van slagen heeft en het wordt een goede solide club, waarom dan niet?

Feit is en blijft, als je de koppen bij elkaar steekt en de handen uit de mouwen steekt kan je een hoop bereiken. Dus, who knows  ???

Maarre, wondermens? Nee hoor. Just plain ordinary  ;D

Misschien is het wel handig om de visie die ik heb eens duidelijk te omschrijven. Ik weet het, er zijn veel stichtingen, de 1 voor dit en de ander voor dat. Ik probeer dan een sterkte-zwakte analyse te maken. Wat is het nadeel van al deze stichtingen? Ze zijn te specifiek. Er is een beperkte club bezig met de TEE, terwijl een andere club zich daar niet mee bezig houd en alleen bezig is met de 419. Wat zijn de sterke punten? Het zijn allemaal zeer gemotiveerde mensen die graag zo'n project willen realiseren. Het lijkt me dat dat anders of beter kan. Wat ik graag zou zien is het volgende.

Ik zou graag een stichting beginnen die opgericht wordt voor en door treinenliefhebbers. Ondanks dat sommigen hun TEE heel mooi vinden, of de 1607 graag in een museum willen zien, vinden ze het ook mooi om eens bij elkaar te kijken. Ik hou van stoom, maar reken maar dat als de TEE weer zou kunnen rijden, of Stichting Klok zou alles weer rijvaardig hebben, ik dat dan ook leuk zou vinden om te zien rijden. Zeg nou zelf, wat is er bijzonder aan als er alleen maar 3737's zouden rijden. Juist al die verschillende mooie treinen maken het interessant. Mijn doel is dit:

- Een stichting die niet door donateurs wordt onderhouden maar door projectpartners. Stichting nieuwe stijl noem ik het. Waarom projectpartners? Er zijn genoeg stichtingen in Nederland waar je geld naar verdwijnt of waar je wat kan schenken, zonder dat je ooit het resultaat ziet. Vaak mis ik betrokkenheid en zeker bij stichtingen waar het om financiën draait (let wel, er zijn ook genoeg stichtingen waar men flink de handen uit de mouwen steekt, maar ik heb het over stichtingen in het algemeen. Een voorbeeld, bij ons was laatst een collectant, ik weet niet eens meer waarvoor. Ik heb wat geld gegeven en toen was het alweer klaar. Ik weet niet eens meer waarvoor, hoe betrokken kan je zijn). Daarom projectpartners, ik zou graag een pro aktieve houding zien van de mensen die partner worden. En daarom zou ik iedereen willen oproepen als ze zich aansluiten minimaal 2 mensen te werven. A houd je dat aktief en B ben je meer betrokken dan dat je alleen wat geld schenkt. Je moet namelijk dit project "verkopen" waardoor je automatisch meer betrokken raakt. Nou weet ik dat niet iedereen dit even leuk vind, maar daar heb ik zo mijn ideeen over om dat toch wat makkelijker te maken. Ik wil het overigens niemand verplichten, maar het is noodzakelijk voor de groei van de stichting.

- De stichting is voor treinenliefhebbers in het algemeen. Het eerste project waarvoor we ons gaan inzetten is de NS 3737. Dit is vooraf bepaald. Maar, dit is ook het enige wat vooraf bepaald wordt. De rest bepalen de projectpartners zelf. Elke keer als een project afronding nadert is er de mogelijkheid om via polls te vertellen welk project er nu aangenomen gaat worden. dit kan je heel eenvoudig stroomlijnen door eerst de basis te kiezen, bijvoorbeeld, stoom, diesel of elektrisch en als er dan gekozen is, dit nader uit te splitsen in een volgende poll. Bijvoorbeeld elektrisch: de 1000, kost zoveel euro, verwachte tijd met zoveel leden is zo en zo lang, de 1100 of de 1200 etc. etc. Zo kan er gericht gekozen worden en wordt er niets meer door het bestuur bepaald, maar door de projectpartners zelf, vandaar dus ook projectpartners. Dit vergroot weer de betrokkenheid en zo wordt er op de meest eerlijke manier gekozen.

- Het volgende; het zou heel mooi zijn als iemand die nu al lid was van een stichting dit er naast deed. Waarom? Dit is heel algemeen. Het kost in euro's heel weinig per maand, maar door samen deze lasten te dragen kunnen projecten sneller aangepakt worden. Dit is misschien teveel gevraagd, dat zou kunnen, maar het is allicht de moeite waard. Met een grote groep bereik je sneller iets dan met een kleinere club. En, als je dan de maandlasten toch zo laag mogelijk houd, dan is het financieel geen al te grote aanslag, terwijl met genoeg leden de resultaten juist wel heel groot kunnen zijn. Enig nadeel hierin is, ik heb geen idee hoeveel enthousiastelingen er zijn binnen (model)sporend nederland. Zijn het er alles bij elkaar 4.000, of misschien wel 10.000 of zijn het er maar 2.000? En als je dat dan weet, welk percentage kan je daarvan aanspreken? Dat is de grote vraag natuurlijk. Maar, weer niet iets onoverkomelijks, alleen het zou mooi zijn als dat eens in kaart gebracht kon worden (zoveel modelspoorclubs, zoveel leden, zoveel museumstichtingen, zoveel leden, dan nog mensen die bijvoorbeeld wel de railhobby of railmagazine of wat dan ook lezen, maar die nergens aan verbonden zijn. Zoiets. als je dat redelijk in kaart kan brengen weet je ook hoe en wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, daar zijn rekenmodellen voor). Maar goed, het doel van de stichting is om niet alleen maar er te zijn voor de 3737. Nee, per project wordt door de projectpartners gekozen en het is voor iedereen die van treinen houd, of het nu stoom, diesel of elektrisch is. Dat maakt het juist ook zo mooi, de breedheid en juist niet dat specifieke.

- Wat ik ook zat te denken, maar ik weet niet hoe dat ontvangen wordt, het lijkt me mooi om in ieder geval de projecten te steunen waar er maar 1 van is. Niet dat we ons eerst richten op de projecten waar er al meer van zijn. Dat kan ook, maar dan bijvoorbeeld in een later stadium. Waarom? Juist om wat diversiteit weer op het spoor te brengen. Maar goed, eigenlijk wil ik dit niet bepalen, maar is dat misschien meer iets voor de projectpartners of het bestuur of wat dan ook.

Waar ontkom je niet aan? Een paar dingen. Het is en blijft een stichting. Een stichting heeft een bestuur die uit meerdere personen bestaat. Die zullen ook beslissingen moeten nemen. Het is nog nooit mogelijk geweest het iedereen naar de zin te maken. Stel nu dat de grootste groep er straks voor kiest om de TEE te helpen bij de bouw van hun nieuwe motorrijtuig, ja dan kan het zijn dat er mensen zijn die liever wat anders gezien hadden. Misschien ik ook wel. Zo is het nu eenmaal en zo gaat het bij elke vereniging of stichting (speel zelf in een band en speel ook wel eens wat muziek die ik wat minder vind. Dat is nu eenmaal de keuze van de dirigent en de muziekcomissie en daar leg ik me bij neer. Het volgende muziekstuk kan juist weer wel heel leuk zijn).

Goed, een lang verhaal en ik zal vast dingen vergeten zijn of misschien ben ik te idealistisch of zie ik het echt helemaal verkeerd. Daarom ga je ook samenwerken en is dat zelfs verplicht in een stichting, er moet een bestuur komen. Ik probeer zoveel mogelijk dingen te bekijken en inlichtingen in te winnen, zodat er beslagen ten ijs gekomen kan worden.

Dat is zo mijn zienswijze, zijn we er? Nee, nog niet. Is het begin er? Ja, in beginsel wel aanwezig, nu is het een kwestie van polsen, rekenen, informeren, plannen, maar bovenal, doorzetten. Ik sta open voor feedback en als je vast wil mee brainstormen pm me dan en zeker als je wil aanmelden of wat organisatorisch zou willen of kunnen betekenen, alle hulp is welkom, want ik kan het niet alleen.

Tom.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2009, 00:40:01 door Tomasso. Reden: Taalfouten zoveel mogelijk verwijderd. »
Spoor 0 adept

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 17 January 2009, 19:03:20 »
Op zich vind ik het een aardige gedachtengang, welke Tomasso hier voorsteld. Een Stichting (weer één erbij....) welke telkens een materieeltype uitkiest en dat gaat opknappen. ECHTER waarom zijn er zoveel clubs / Stichtingen / verenigingen ??  Omdat eenieder bij zo'n club nu eenmaal een binding heeft met het materieel bij zo'n club. De ene vind een stoomlok leuk, een ander de TEE of ex NS 419 (om maar wat te noemen).

Kan mij wat moeilijk voorstellen dat veel mensen "tegen hun gevoel in / tegen hun zin in" aan bv de TEE gaan beginnen, dat is toch een wat ander project, dan even een muziekstukje opvoeren terwijl je de muziek niet zo leuk vind, zoals Tomasso steld.

Daarom lopen sommige clubs ook beter dan andere, immers vaak worden zulke clubs geleid door slechts enkele personen welke er geheel voor gaan, maar ook veel hebben met hun "eigen" museumstuk.

Een overkoepelende stichting welke zoveel wil, lijkt dan gauw op een bedrijf, en daar draait alles om heel veel geld..... 
Om over de doorlooptijd nog maar te zwijgen, na de 3737 de TEE doen, en je bent zo 10 / 15 jaar verder. Hoe moet het dan met al dat andere materieel ???

Natuurlijk kan je de 3737 als projekt oppakken, maar ook niet meer, juist en dan heb je een nieuwe Stichting 3737..............

Heel veel suc6,  Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 17 January 2009, 20:46:41 »
Ik vind het wel opvallend, enerzijds heb je het over samenwerken...

Maar ik kom in het verhaal over de 3737 nergens een opmerking tegen over de bestaande club vrijwilligers daarvan....  ???

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 17 January 2009, 23:02:21 »
@pewian

Hey Pewian  ;D

Is al uitgezocht, is een rekenmodel voor, is op relatief korte termijn haalbare kaart met een te overzien aantal donateurs, waardoor er relatief snel aan een ander project kan worden begonnen. Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee waar je die 10/15 jaar vandaan haalt  :P Wat ik wel begrijp is dat je denkt, weer een stichting. Lees dan mijn verhaal nog eens een keer goed door. Als doel is er al helemaal geen "bedrijf" voor ogen, maar het gaat hier om de wet van de grote getallen. Als je je allemaal aansluit als treinenliefhebber, dan met een (realtief) klein (gemotiveerd) clubje (met te weinig financiele middelen) je eigen project alleen maar te ondersteunen, dan is zo'n project VEEL sneller te realiseren dan wanneer je het alleen met je eigen club moet doen. Daarom stelde ik dit ook voor, voor ernaast. Naast je eigen club die je steunt, doneer je ook nog eens 2 patat met, 2 frikandellen speciaal en een kroket aan een andere stichting (want zoveel is het, € 10,- per maand per man. Niet echt een bedrag om over naar huis te schrijven, maar met zijn allen juist financieel daadkrachtig en slagvaardig).

Goed, nogmaals, het is nog maar een idee hoor en het heeft zeker nadere uitwerking nodig. Ach, om kort te gaan, het lijkt me gewoon leuk om die 3737, die TEE, die NS 419 en ga zo maar door op de baan te krijgen. En ik onderzoek gewoon of daar nog mogelijkheden toe zijn. Maar als ze er zijn laat ik ze zeker niet links liggen  8)
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 12:43:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #148 Gepost op: 18 January 2009, 10:24:14 »
Suc6 er mee!!
Mijn lof en zegen heb je!!

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #149 Gepost op: 18 January 2009, 17:27:25 »
Oorspronkelijk bericht verwijderd, zie komend bericht van Paul Bender.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2009, 13:06:53 door Tomasso »
Spoor 0 adept