Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69402 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #105 Gepost op: 24 December 2008, 19:47:36 »
Dank Bert, voor je bijdrage. Als niet-betrokkene bij welk van de museumorganisaties dan ook weet ik niets van het dagelijkse reilen en zeilen. Zo te lezen hebben enkele deskundige mensen van het NSM zonder goed geoutilleerde werkplaats toch een hoop aan onderhoud kunnen doen. Daar zijn we blij mee, maar de onduidelijkheid over hoe het allemaal zo heeft kunnen gaan zorgt voor onbegrip en speculaties op basis van horen zeggen. Negeer dat maar, dat is onuitroeibaar en zeer menselijk.
De 3737 kan alleen maar weer rijden als er voldoende organisatie (éérste vereiste) en geld voor is. Als dat beide niet lukt is dat jammer, vooral bij de direct betrokkenen; de deskundigen die weten wat nodig is. Aan de andere kant; een loc op de rails houden die voor veel geld gereviseerd is, maar waarvan de toekomst onzeker is (hoeveelheid te verwachten kilometers en idem geld voor onderhoud) is een onzeker avontuur. Dan maar liever conserveren.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 24 December 2008, 20:47:33 »
De uitleg van Bert verklaart het eigenlijk helemaal. Jammer dat de organisatie er niet is om de 3737 te kunnen laten rijden.

Leen.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #107 Gepost op: 24 December 2008, 21:52:48 »
Aandeelhouders investeren in een bedrijf. Dan is het niet meer dan logisch dat zij meedelen in de winst. Op de één of andere manier (die ik niet helemaal snap) heeft dat een vrij negatieve bijsmaak gekregen. Ook het management krijgt een bonus als het bedrijf goed draait. Daar is in mijn ogen niks mis mee. Als het spel volgens de regels gespeeld wordt, krijgen ze immers niks als het bedrijf waar ze werken verlies lijdt.

off-topic mode aan: amateur econoom
Winst is niks mis mee, alleen de laatste jaren ging het veel aandeelhouders, met de Hedge-funds voorop, al lang niet meer om de winst van een bedrijf. Maar om de koersstijging van de aandelen, dus per saldo de beurswaarde van een bedrijf. Daar werd alles aan gedaan, ook de meeste bonussen hingen daar meer van af dan van de winst. Daarom had het zin financiele luchtbellen te creëren. Goedkoop aandelen kopen, opkloppen/splitsen dat bedrijf, en aandelen tegen hogere prijs verkopen.
off-topic mode uit
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 24 December 2008, 22:33:46 »
De uitleg van Bert verklaart het eigenlijk helemaal. Jammer dat de organisatie er niet is om de 3737 te kunnen laten rijden.

Leen.
Hoho...! Zoals gezegd zit er nu wel een andere oranisatie dan toen...

Je kunt iets nog zo graag willen, maar je moet wel het realistisch blijven of iets wel of niet kan nauturlijk
Vooralsnog kan het dus met de 3737 dus helaas niet, maar zondermeer vertel ik je dat het NSM dat ook graag anders gezien had...

Zowieso was men er al tijden mee bezig en zijn er zowel vanuit de vrijwilligers als vanuit het NSM een hoop uren in gestoken, het is niet even een kwestie van een telefoontje plegen ofzo....
Als men het niet gewild had, hadden ze dat ook niet gedaan...

Gr,
Thom
Huidig vrijwilliger NSM

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #109 Gepost op: 24 December 2008, 23:31:18 »
Jammer, maar helaas. Dan nu maar hopen dat er tussen nu en de honderste verjaardag van de 3737 een rijdend model van de Staatsspoor Jumbo's komt  :D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 06 January 2009, 01:32:19 »
Dat heb je me ook al per pb gemaild, dus het ontgaat me waarom dat dan ook nog een keer via het topic moet...

Eelco

Eelco, huilie doen kan bij deze Alexander, succes    ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #111 Gepost op: 06 January 2009, 08:22:17 »
De grap is dat er twee Alexanders op dit forum rondhangen en dat mijn pb's aan jou allemaal bij hem terecht komen.

Eelco

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2009, 10:26:58 »
Ik volg dit topic al even en ik zie de voors en tegens. Ik snap ook dat een museum andere prioriteiten heeft dan het rijden met eigen spullen. Maar kijk even naar alle museumstichtingen en stoomtreinmaatschappijen. Wat ze allemaal willen is hun materieel in rijvaardige staat brengen. Kijk bijvoorbeeld naar de MBS of de SGB. Zo'n lok is niet alleen mooi om naar te kijken, maar als hij zo nu en dan rijdend getoond kan worden, dan is dat toch het mooiste wat er is?

Daarom zit ik er sterk aan te denken om een onafhankelijke stichting op te richten die per project aan de slag gaat. Het eerste doel zou dan zijn om de stoomlok 3737 weer helemaal tiptop in orde te krijgen. Daarna zou er door de donateurs een nieuw project kunnen worden gekozen, bijvoorbeeld het motorrijtuig van de TEE of het rijvaardig maken van de 1000 of, of, of...

Ik heb eens even zitten rekenen. Voor het rijvaardig maken van de lok 3737 is het noodzakelijk dat er ongeveer 2000 donateurs komen die per maand ongeveer € 10,- doneren en dat maar 1 jaar lang. Dat betekend dat je in 1 jaar tijd ruimschoots voldoende bij elkaar hebt om die lok in goede staat te herstellen. wat ook weer betekend dat je 1 keer in de maand minder naar de snackbar gaat. € 10,- lijkt me dan toch geen absurd hoog bedrag? En met 16 miljoen inwoners lijkt me dat toch ook geen hele grote opgave? Ik zie hier en daar al mensen die geinteresseerd zijn op dit forum en indien dat werkelijk zo is, wil ik er echt eens serieus over gaan nadenken. Zou iemand hier eens op willen reageren?

Ik zeg altijd maar zo; it ain't over 'till the fat lady sings  ;D

Tom.
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #113 Gepost op: 14 January 2009, 10:49:24 »
Zou iemand hier eens op willen reageren?

Graag.

Als je energie in een dergelijk stichting wil steken, richt je dan op de stukken die daadwerkelijk actief in gebruik genomen gaan worden bij een museumlijn. De 3737 zal enkel voor speciale ritten op de baan komen en dan is het zonde van je geld. Waarom zou je immers tonnen aan euros in een loc steken die je daarna nauwelijks ziet rijden? Dan is het TEE-stel of de historische sneltrein van de SGB (inclusief replica 6000) een veel voor de hand liggender streven. Waarbij de sneltrein van de SGB mijn groooote voorkeur heeft. Maar dat terzijde.

En voor de volledigheid: als je er inderdaad in zou slagen een goed opgezette stichting te formeren met een duidelijk omlijnd doel en met een duidelijk eerste project, dan mag je mij als eerste donateur à 10 euro per maand noteren.

Eelco

PS, ik zie trouwens dat we in elk geval ons bouwjaar gemeenschappelijk hebben...  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 January 2009, 10:52:06 door NS8714 »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 14 January 2009, 11:06:25 »

Citaat
dan mag je mij als eerste donateur à 10 euro per maand noteren.

En mij als tweede.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 14 January 2009, 11:20:16 »
Dag Eelco,

Nou fantastisch! De eerste donateur is binnen. Ik snap je argument. Ik wil echter meteen een tegenargument doen. De 3737 is een monument. Zo'n beetje iedere spoorse ziel ken deze lok. Daarnaast is dit financieel op relatief korte termijn te realiseren mits het aantal donateurs behaald wordt. Daar heb ik zo mijn eigen ideeen over om dat te realiseren. Doordat het te realiseren is kan er straks ook gebruik van gemaakt worden. Volgend jaar lok 100 jaar, over een paar jaar 175 jaar spoorwegen en ja het klopt, ze zal niet elke week van stal gehaald worden, maar er mag toch wel minstens 1 historische stoomlok daadwerkelijk onder stoom staan. Bij 150 jaar spoorwegen was ze het paradepaardje van de NS.

Wat dat andere betreft, ben ik roerend met je eens. Daarom zou ik dat ook graag bij het volgende project aan de donateurs overlaten. Die kunnen dan zelf bepalen (d.m.v. een verplichte poll op internet, kost 2 minuten en er is meteen een hoop duidelijkheid) wat er nu voor nieuw project ondersteund gaat worden.

Het doel van deze stichting wordt het ondersteunen. Stichting TEE bestaat al, maar is voor een beperkte doelgroep. Graag zou ik zien dat de nieuwe stichting slagkrachtiger is, omdat zij breed geörienteerd is en per project aan de slag gaat. Voor nu lijkt het me dan ook mooi om het eerste wapenfeit hiermee te beginnen, omdat het realistisch, maar vooral ook haalbaar is. Een nieuw motorrijtuig voor de TEE is dat ook, maar dat is in beginsel een zaak van veel langere adem. En wat is er nu mooier om te beginnen met het herstellen van een lok die ontzettend veel mensen kennen, die ontzettend veel mensen graag hersteld zien en wat ook nog eens in een relatief overzienbare tijd te realiseren is met een redelijk aantal donateurs?

Als de stichting dan daadwerkelijk iets voor elkaar gemaakt heeft is het makkelijker om een groter project te beginnen, omdat er dan aangetoond is dat de nieuwe stichting daadwerkelijk (financiele) daadkracht heeft.

Goed lang verhaal, dat is zo mijn (beperkte) visie. Ik denk gewoon dat het beter is de krachten te bundelen dan overal een aparte financiele stichting voor te hebben. en reken maar dat de mensen die de 3737 rijdend willen hebben, straks toch ook eens gaan kijken als de TEE ergens rondrijd. Ook al is dat misschien niet hun eerste voorkeur (of andersom), de meeste zijn treinenliefhebbers met een voorkeur, maar vooral treinenliefhebbers.

Eelco, je staat op de lijst als nummer 1  ;)
Leen, je bent de beste hahaha!
Spoor 0 adept

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 14 January 2009, 11:27:16 »
 Hallo,
 Stel dat je de 240.000 Euri bij elkaar krijgen kan, dat de lok helemaal goed wordt gereviseerd.  :D
 Hoeveel keer per jaar moet er dan mee gereden worden , om hem in conditie te houden?
 Een keer per maand? Geen idee. Maar ik ben bang, dat er niet genoeg reizigers zullen zijn om een aantal malen per jaar door Ned. te gaan rijden. Ook dat kost geld , ook wanneer je donateur bent.
 Ik vrees, dat de aardigheid voor een groot aantal mensen om er mee te rijden , er na een jaartje wel afgaat.Zo groot is Nederland ook niet en niet overal zal je mogen rijden. Meestal in het Oosten  en de klanten zitten in 't Westen. Dan sta je weer met je mooie lok aan de kant.
 Ik zou eerst maar eens inforeren bij museumorganisaties zoals SSN , VSM en ZLSM wat het allemaal kost om ook op de lange duur te kunnen blijven rijden, als je dat al niet hebt gedaan.
 Sukses,
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #117 Gepost op: 14 January 2009, 11:36:34 »
peter,
ze hebben bij het spoorwegmuseum een heimwee express. als je de 3737 nu eens in de maand de trein laat trekken is dat tog goed?

henk

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 14 January 2009, 11:40:59 »
Zelf aan mij zou je een donateur hebben en ik heb weinig met stoomlocs. Maar het is zoals je zegt, de 3737 is misschien wel het belangrijkste monument van het museum, samen met de diesel 3 (het oerstroomlijnstel) wat mij betreft.

Dat TEE stel is een exoot die zelfs veel tijdgenoten nimmer hebben aanschouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 14 January 2009, 11:43:11 »
Dag Peter,

Nu ik toch bezig ben  ;D

Kijk eens naar het aantal stichtingen en verenigingen waar ze bezig zijn met het opknappen en restaureren van (meestal buitenlandse) stoomloks. Ik denk eerlijk gezegd dat er wel animo voor is. Daarnaast lijken mij er ook genoeg mogelijkheden te bestaan waar de 3737 aan kan deelnemen, zoals de vele stoomfestivals. Maar ik denk ook verder, regelmatig zijn er stoomfestivals in het buitenland, waarom zou de 3737 hier niet eens een aantal keren aan meedoen.

En ja het rijvaardig maken kost geld en het rijden en onderhouden ook. Maar a: bij goed onderhoud bespaar je dure reparaties en b: bij goed management zit er wel degelijk kans in om de stoomlok met enige regelmaat te laten rijden. Vrijwiligers kunnen veel, onderschat hen niet. Daarnaast zou daar een soort nevenvereniging van het spoorwegmuseum voor in het leven geroepen kunnen worden die ervoor zorgt dat dit plan een kans van slagen heeft en houd. Maar goed, dat is een neventraject dat zeker besproken zal worden, maar niet het doel zal zijn van deze stichting. Begrijp me goed, als je zo'n hoop geld gaat weggeven als stichting zijnde, mag je toch wel bepaalde verwachtingen hebben t.o.v. de andere partij. Daarom zal daar zeker aandacht aan gegeven worden.

Maar goed, misschien denk ik nu te ver. En ja, het is waar, ze zal niet in de reguliere dienstregeling worden opgenomen. En soms zal ze misschien wat intensiever gebruikt worden dan de andere keren, maar dat is een organisatorische kwestie en daar zijn altijd oplossingen voor.
Spoor 0 adept