Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
  

Auteur Topic: 3737 gaat niet meer rijden  (gelezen 69562 keer)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #255 Gepost op: 23 February 2009, 15:39:33 »
Je Engels is een stuk beter als je Duits....... ;D ;D ;) Maar je hebt helemaal gelijk; een ieder mag reageren, maar het hoeft niet...... ;)

Het is: "Je Engels is een stuk beter dan je Duits."
Anders klinkt het zo Duits!
Groet,
Jeroen
Treinen moeten rijden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #256 Gepost op: 23 February 2009, 16:13:56 »
Alle mogelijke meningen zijn al te berde gebracht en de afgelopen twee pagina's is er inhoudelijk niks nieuws toegvoegd. Het heeft niks met 'de mond snoeren' te maken om er dan een dikke streep onder te zetten.

Ik postte op de vorige pagina een observatie met een daaraan gekoppelde vraag, een die ik nog niet eerder in dit draadje had gezien. Fijn dat dat ook als "er niet toe doende" wordt geclassificeerd... fijn te weten dat inbreng in deze gewaardeerd word... NOT :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #257 Gepost op: 23 February 2009, 16:23:48 »
Jos dat is niet helemaal juist. Juist door het in bedrijfhouden van in dit geval stoomloc 3737 is juist beter, dan statisch te houden. Door de dan constant onderhoud is de conditie over het algemeen in een betere conditie dan een die stil staat en af en toe naar wordt omgekeken. Het in bedrijfhouden van de 3737 was dit keer ook beter geweest. In iedergeval had zij niet rijklaar hoeven te worden gebracht. Door de constante aandacht komen gebreken sneller naar voren waardoor reperaties sneller kunnen worden uitgevoerd. Nu is het maar afwachten welke gebreken er naar boven komen. Het is dan eigenlijk ook een schande dat de 3737 nooit in bedrijf is gehouden al was het dan maar voor korte ritten.

Groetjes Ben.


Bij diesel en electroloc's kun je jou verhaal goed plaatsen.

Voor stoomloc's is dat net effe anders.
Wat denk je hoe het staal gaad lijden als je dat ding eens af en toe aanmaakt om eens er mee te gaan rijden.
Voor het chassis en de lagers is het inderdaad beter om er effe mee te rijden.
Maar Bij een stoomloc komt er ook water en waterdamp tussen verschillende onderdelen.

En je zegt het zelf, als de loc continu in bedrijf is dan maakt het niet uit.
maar om een keer of 6 - 7 per jaar mee te rijden, nee dat is beslist niet goed.

En voor korte ritten al helemaal niet.
Dun kun je waarschijnlijk elke 3 jaar de ketel helemaal binnenste buiten keren om hem helemaal te ontdoen van corosie.
Dat gaat je juist klauwen vol geld kosten.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17884
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #258 Gepost op: 23 February 2009, 17:29:07 »
Citaat
Het is: "Je Engels is een stuk beter dan je Duits."
Anders klinkt het zo Duits!

Helemaal gelijk Jeroen ;D ;)

Je zegt zelf:

Waarmee je m.i. suggereert dat de loc gesloopt gaat worden of op een andere wijze gaat verdwijnen.

Eelco

PS: Maar ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat wat er ook gebeurt, de NS 3737 niet zal verdwijnen.

Eelco, het blijft een kwestie van lezen. De suggestie komt helemaal van jouw zijde.... ;)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #259 Gepost op: 23 February 2009, 18:12:26 »
Voor stoomloc's is dat net effe anders.
Wat denk je hoe het staal gaad lijden als je dat ding eens af en toe aanmaakt om eens er mee te gaan rijden.
Voor het chassis en de lagers is het inderdaad beter om er effe mee te rijden.
Maar Bij een stoomloc komt er ook water en waterdamp tussen verschillende onderdelen.

En je zegt het zelf, als de loc continu in bedrijf is dan maakt het niet uit.
maar om een keer of 6 - 7 per jaar mee te rijden, nee dat is beslist niet goed.

En voor korte ritten al helemaal niet.
Dun kun je waarschijnlijk elke 3 jaar de ketel helemaal binnenste buiten keren om hem helemaal te ontdoen van corosie.
Dat gaat je juist klauwen vol geld kosten.
Uhm. Je verhaal is maar voor een zeer beperkt deel waar. 6-7 keer per jaar met een stoomloc rijden is geen enkel probleem, ik zou niet weten waarom. Corrosie in je ketel krijg je alleen als je verkeerd voedingswater gebruikt. 't Is natuurlijk wel zaak om goed met de loc om te gaan, dus de loc goed weg te zetten. En van water en waterdamp heb je niet specifiek extra last als je de loc gewoon droog binnen zet. Maar alles staat of valt met goede zorg...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #260 Gepost op: 23 February 2009, 18:17:08 »
Dus met andere woorden:
Je gooit dus de hele ketel vol met Demi-water.

Want leidingwater bevat altijd mineralen.
Ook zacht water bevat een beperkte hoeveelheid mineralen. (hoewel dit wel ontkalkt is)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2009, 18:21:39 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #261 Gepost op: 23 February 2009, 18:35:59 »
Ik snap wel waarom er zo gejankt moet worden. Alles wat ze daar aan de Maliebaan doen is fout, verkeerd, stom enz. enz. Zoals alle musea op spoorweggebied moet ook het NSM het hebben van de dagjesmensen en de familie's. Het NSM is een mooi museum geworden waar IK trots op kan zijn.

Wat betreft de 3737. Zolang er geen exploitatieplan is, staat ie mij er best. Zie wat dat betreft mijn vorige posting, ca. 5 pagina's terug. Begrijp me niet verkeerd, de 3737 op de baan lijkt me een erg mooi gezicht! Maar dan wel op een verantwoorde manier. En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM. Wees blij met wat je hebt en koester dat meer in plaats van dat eeuwige azijngezeik.




André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #262 Gepost op: 23 February 2009, 19:01:15 »
En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM. Wees blij met wat je hebt en koester dat meer in plaats van dat eeuwige azijngezeik.
Nou,gnoeg Nederlands stoom???? Ja,van dat kleine spul wat met een vrachtauto verplaatst moet worden. Beetje jammer,had best leuk geweest eindelijk weer eens een echte grote NL stoomloc op de hoofdbaan. Maarja,wie gaat dat betalen!!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #263 Gepost op: 23 February 2009, 19:02:44 »
Ik snap wel waarom er zo gejankt moet worden. Alles wat ze daar aan de Maliebaan doen is fout, verkeerd, stom enz. enz. Zoals alle musea op spoorweggebied moet ook het NSM het hebben van de dagjesmensen en de familie's. Het NSM is een mooi museum geworden waar IK trots op kan zijn.

Wat betreft de 3737. Zolang er geen exploitatieplan is, staat ie mij er best. Zie wat dat betreft mijn vorige posting, ca. 5 pagina's terug. Begrijp me niet verkeerd, de 3737 op de baan lijkt me een erg mooi gezicht! Maar dan wel op een verantwoorde manier. En er is genoeg Nederlands stoom op de baan te zien. Kijk maar bij de MBS, SHM, SGB of RTM. Wees blij met wat je hebt en koester dat meer in plaats van dat eeuwige azijngezeik.


Helemaal mee eens.

Maar probeer dat de echte stoomfanaten maar eens aan het verstand te brengen.
Mij staat ie helemaal goed in het museum.
Gewoon lekker laten staan en fatsoenlijk onderhouden.

(Blijft er ook wat geld over voor andere belangrijke dingen te bewaren)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2009, 19:05:05 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #264 Gepost op: 23 February 2009, 19:14:39 »
Eelco, het blijft een kwestie van lezen. De suggestie komt helemaal van jouw zijde.... ;)

Met alle respect, maar Menno zegt letterlijk "dit stukje oud hollands goed mag niet verdwijnen". Het enige wat er gebeurt is dat de 3737 niet onder stoom komt, die machine blijft verder gewoon rustig in het Spoorwegmuseum staan. Van verdwijnen, op welke manier dan ook (slopen is een hele effectieve manier  ;D), is geen enkele sprake.

Eelco

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #265 Gepost op: 23 February 2009, 19:38:48 »
Nou,gnoeg Nederlands stoom???? Ja,van dat kleine spul wat met een vrachtauto verplaatst moet worden. Beetje jammer,had best leuk geweest eindelijk weer eens een echte grote NL stoomloc op de hoofdbaan. Maarja,wie gaat dat betalen!!
Jij niet blijkbaar.....

Lekker denigrerend trouwens...... goed bezig man!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #266 Gepost op: 23 February 2009, 20:21:56 »
Het is dan eigenlijk ook een schande dat de 3737 nooit in bedrijf is gehouden al was het dan maar voor korte ritten.

Groetjes Ben.
Weleens gehoort van het spreekwoord
"De beste stuurlui staan aan wal?"

Je maakt er hier een leuk verhaal van, maar jouw eigen uitspraak geeft al aan dat je eigenlijk helemaal niks weet van eht verhaal achter de 3737...
 
Want leg jij even uit hoe jij een lok op de baan wilt houden met een defect aslager waardoor koppel stangen de wielen raken...

Verder sluit ik me bij Paul aan, ik ben normaal echt tegen slotjes, maar ik word hier gewoon een beetje ziek van iedereen die mening heeft zonder ook ooit maar eens met een steeksleutel naar museummaterieel gewezen te hebben, laat staan eraan gewerkt te hebben...

En nogmaals, je bent welkom als vrijwilliger !

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #267 Gepost op: 23 February 2009, 20:50:08 »
Thom, je hebt groot gelijk! Veel stuurlui die aan wal staan enz. hier. Een slotje is wel het meest gepast.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #268 Gepost op: 23 February 2009, 22:39:41 »
Het probleem is gewoon dat al die grote Nederlandse stoomlocs allemaal eenlingen zijn: het zijn de enige exemplaren uit hun serie die bewaard zijn gebleven, inclusief de 3737. Het is de vraag of  je het nog moet willen dat die op de baan verschijnen:  Het geeft extra slijtage die ertoe leiden dat originele onderdelen vervangen worden door nieuwe, niet originele
Enfin: de RTM is goed bezig!

Niet ten nadele van het spoorwegmuseum bedoeld overigens (meer als stille hint richting critici)!

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 23 February 2009, 23:31:45 door MR. Reden: argumentatie veranderd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:3737 gaat niet meer rijden
« Reactie #269 Gepost op: 23 February 2009, 22:43:55 »
voor de mensen die het herhaling ven zetten vinden, zet er voor jezelf een denkbeeldige streep onder en laat de andere , die zichzelf willen herhalen hun gang gaan, ieder zijn meug.
Om slotjes vragen doe je alleen met sporten, namelijk vragen aan de scheidsrechter of hij een gele kaart aan zijn tegenstander wil geven.......
doont wurry, teek it eesy en releks, then het touwtje wont breek  :)

Sterke opmerking van Marty.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.