Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 13:01:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:58:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:40:26
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 12:08:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28

Auteur Topic: Fleischmann 4095 motor doet het niet meer  (gelezen 4693 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
Re: Fleischmann 4095 motor doet het niet meer
« Reactie #45 Gepost op: 28 January 2024, 20:41:39 »
Kan ik een tandwieltje los draaien om te kijken of het motortje dan draait? Is dat een slim idee?

Ja, dat is een slim idee. Dan weet je in ieder geval zeker dat de motor het doet. Zoals Floris aangeeft: als je van rijrichting verandert, zou de loc / zouden de wielen in ieder geval een klein stukje moeten draaien. Als dat het geval is, ligt het aan de stand van de wielen ten opzichte van elkaar.

Voor de duidelijkheid: de vijf wielen links moeten een kwartslag voor- of achterlopen op de vijf wielen rechts.

Waar het volgens mij misgaat is dat de vijf wielen aan de rechterkant niet allemaal in dezelfde stand staan, ten opzichte van hetzelfde wiel aan de andere kant. In de foto heeft het achterste wiel rechts, zo te zien, een iets andere stand ten opzicht van achterste wiel links. Oftewel: die twee wielen op dezelfde as zijn ten opzichte van elkaar gedraaid, vergeleken met de stand van het linker- en rechterwiel op elke andere as.

Het is lastig uit te leggen in woorden, maar ik hoop dat het iets duidelijker is. Zoals grossraumwagen zegt, is het goed eerst duidelijk te hebben dat het hieraan ligt, voordat je aan de stand van de wielen gaat sleutelen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #46 Gepost op: 28 January 2024, 20:56:50 »
Tandwiel loshalen is een goed idee ja, maar tis een beetje gepulk. Ze zitten opgesloten met een knijpringetje en als je daar niet veel ervaring mee hebt zit je wellicht even te harken voor je t eraf hebt. Oh en t kreng gaat geheid proberen weg te springen. Heb je er een tandwiel tussenuit dan kun je niet alleen de motor testen, ook zouden de wielen vrij moeten kunnen draaien (en je kunt dus ook makkelijker op zoek naar waar t probleem zit als ze dat niet doen)

algemeen advies bij storingszoeken aan een locomotiefdrijfwerk: draai de wielen tot het drijfwerk vast slaat en wiebel dan met een pincet of tangetje aan alle stangen. Overal zit wat speling op en die voel je dan wel, maar de stang waar t probleem zit zal onder spanning staan en kun je dus niet bewegen.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 28 January 2024, 21:02:51 »
Zoals ik eerder schreef
Alleen de achterste as is door de motor aangedreven
Alle andere wielen worden door de koppelstangen aangedreven
Als de wielen niet van de as los geweest zijn ,dan zit het niet in de kwartring
Haal de tape los en zet de stangen goed in destoom kasten
let opdat de stang van de 2e as die schuin omhoog naar de stoomkasten gaat niet een halve slag gedraaid zit op de as

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #48 Gepost op: 28 January 2024, 21:13:12 »
Jerry, ik denk dat je je vergist. Als je naar de onderdelenlijst van deze loc kijkt, zie je op de tweede bladzijde een schematische voorstelling van de tandwielen. Als ik het zo inschat, is de achterste as de enige die niet rechtstreeks met tandwielen wordt aangedreven. (In die afbeelding is de linkerkant de voorkant van de locomotief. Rechts zie je het tandwiel op de motoras.)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #49 Gepost op: 28 January 2024, 21:19:24 »
de via tandwielen aangedreven assen zijn (van voor naar achter) nummer 2 en 3. Het schemaatje van de tandwielkast in de onderdelenlijst staat andersom ten opzichte van de foto van t frame daar onder.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 28 January 2024, 21:28:54 »
verkeerd type loc
idd 2 achterste assen aangedreven
Maar de rest wat ik schreef blijft gelijk

Vrijdagmorgen

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 29 January 2024, 09:05:27 »
Ik ben weer een stukje wijzer. Dank voor het meedenken.

Zoals Floris schreef: als ik de rijrichting verander op de trafo, dan draaien de tandwieltjes inderdaad een heel klein beetje alvorens ze weer vastlopen. Dus dat bevestigt het vermoeden dat er iets mis is met de drijfstangen.

Goed om te weten is dat de loc 30 jaar geleden van tafel is gevallen en de drijfstangen toen beschadigd zijn. Die beschadigde stangen heb ik met een tangetje weg geknipt. Ik geloof dat hij daarna ook in de doos is verdwenen. Dus het aandrijfmechaniek is sowieso niet meer compleet c.q. origineel.

Daarbij komt dus dat de stangen los zijn geschoten toen ik vorige week aan het knutselen was.

Ik zie helaas echt niet hoe ik een tandwiel uit de aandrijflijn los krijg en ik ben bang iet kapot te maken.

Als ik met een pincet ga wiebelen zie ik ook dat de achterste twee wielen een beetje mee bewegen. Maar de voorste drie wielen zitten aan beide zijden muurvast.

Is er iemand die op basis van onderstaande foto's kan zien welke stang mogelijk verkeerd staat? En als het een oplossing is: ik ben zelfs bereid de stangen die de blokkering zouden kunnen veroorzaken weg te knippen. Ik kan me namelijk voorstellen dat de stang die de vijf wielen met elkaar verbindt echt nodig is om soepel te rijden, maar dat een deel van de stangen puur esthetiek is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #52 Gepost op: 29 January 2024, 09:25:05 »
Pfoe. K zie dr zo op t eerste gezicht niets mis mee, maar als er op 1 as de wielen wat verdraaid zijn ten opzichte van elkaar hoeft t maar zo weinig te zijn dat t niet opvalt op een foto om de boel vast te laten lopen. Ik lees nog niet echt expliciet wat de resultaten waren van t met een pincet de stangen wiebelen? en kun je alle assen een beetje van links naar rechts schuiven in t frame? Een loc die 30 jaar aan de kant gelegen heeft kan ook gewoon bedorven vet aan de assen hebben waardoor ze verbazingwekkend vast in t frame kunnen zitten. Druppie wasbenzine of wd40 wil dan weleens helpen om de ouwe prut een beetje op te lossen. Daarna beetje verse olie erop en gaan.

Wil dr trouwens gerust ff zelf naar kijken hoor, als t haalbaar is om met de loc naar utrecht te komen, heb vandaag tijd zat. Stuur me in dat geval maar ff een priveberichtje hoe en wat.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 29 January 2024, 09:53:31 »
Wanneer ik de foto's vergroot zie ik veel
vetresten, gewoon het ding uit elkaar
halen en alles reinigen. Daarna met wat
nieuw vet (zuinig zijn) en de lagers een
drup olie snort je lok weer zijn rondjes.

Op YouTube kun je bij Dan's modelrail
zien hoe je het moet doen. Ook erg
rustgevende video's  :)
Mvh Steef

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #54 Gepost op: 29 January 2024, 10:05:50 »
Dat zou ik dus pas als aller-aller-allerlaatste optie doen, want bij die oude fleischmanns moeten dan de wielen van de assen en moetbje dus alles opnieuw kwarteren en dat zie ik zo niet goedkomen als dit allemaal al spannend is.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 29 January 2024, 10:31:53 »
Een tandwiel er tussenuit halen is niet zo gek ingewikkeld hoor. Ik zie naast het rondsel van de motor twee tandwielen die vastzitten met een zg. e-clip:

Zet een hele kleine schroevendraaier op een van de twee kleine ruimtes aan de bovenkant van de clip en draai de schroevendraaier voorzichtig een stukje zodat de clip vanaf de opening loskomt over de as. Daarna kan je het tandwiel er vanzelf afschuiven.

Oh ja: de clip springt waarschijnlijk weg en is daarna onvindbaar en terugzetten is ook een leuk klusje, maar loshalen lukt wel degelijk!  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #56 Gepost op: 29 January 2024, 11:10:46 »
@vrijdagmorgen
Als het lukt kan je hetzelf doen.

Zoals al eerder aangegeven ik wil hem wel voor je nakijken.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #57 Gepost op: 29 January 2024, 11:57:56 »
Oh ja: de clip springt waarschijnlijk weg en is daarna onvindbaar en terugzetten is ook een leuk klusje, maar loshalen lukt wel degelijk!  ;)
Gewoon een vinger paraat houden op het clipje, dan springt 'ie niet weg. Ik moet die dingen regelmatig loshalen op m'n werk en het is me nog maar 1 keer gebeurd dat 'ie wegsprong.

@ Vrijdagmorgen: ik zet m'n geld op deze twee wielen, maar ik kan uit de foto niet opmaken of van de wielen met pijl het linker of rechterwiel het probleem is. Ik kan uit de foto gewoon niet goed genoeg opmaken of het rechterwiel afwijkt ten opzichte van de rest, of het linkerwiel afwijkt ten opzichte van de rest.

Ik ken deze lok niet, maar hoe zitten die stangen vast? Bij een Piko lokje wat ik heb kun je de bouten van de drijfstangen losdraaien: áls er een probleem met de kwartering is, kun je dat op die manier gemakkelijk opsporen, want als het model zonder drijfstangen prima loopt, maar mét niet of sterk bokt, dan weet je dat je het in de kwartering moet zoeken.

Wegknippen zou zonde zijn!
« Laatst bewerkt op: 29 January 2024, 11:59:50 door Menno »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 29 January 2024, 12:03:51 »
Ik zet het klipje er met de hand op en druk hem later midden op aan met een schroevendraaier. Dan klikt ie erop zo op. (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 29 January 2024, 12:38:36 »
De R kant zal het niet zijn,daar isalles weg op de koppelstangen na
De L kant lijkt ook goed
Maar hij melde dat de loc is gevallen
Kan het zijn dat het frame zelf krom is ,en dus de koppel stangen soms tekort en een halve slag verder te lang zijn
Alle koppel stangen loshalen i.p.v de tand wielen