Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland  (gelezen 1980 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Gepost op: 19 January 2024, 13:18:07 »
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10681928,10681928#msg-10681928

bekijk de 5e foto en je ziet NS dubbeldeksrijtuigen tussen 2 DB elok's baureihe 120 .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4792
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2024, 13:39:34 »
Zet even het jaartal in onderwerp draadje,  ik dacht dat het nu zou zijn  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
  • Southern....de oude dan
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2024, 15:44:24 »
Erg leuk om nog ff verder naar beneden te scrollen trouwens! Thx for sharing!

Grtz Gerard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8623
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2024, 19:49:32 »
Aan die link heeft Ronald Halma ook wel wat (railbussen).
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2024, 23:57:33 »
Ter info: Er zijn in 1989 een aantal DDM 1 rijtuigen een aantal maanden op proef geweest voor S-bahn verkeer. De reden daartoe was het voornemen voor de aanschaf van een serie DD rijtuigen voor de S-Bahn.

Grt. Freek

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4792
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2024, 09:16:08 »
En dat het geen succes was. De rijtuigen hadden voldoende capaciteit om personen te herbergen, een snelle haltering was door de 2 deuren per rijtuig niet mogelijk, er was te veel tijd nodig voor uit- en instappen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2024, 09:40:35 »
Het principe was wel degelijk succesvol, vandaar dat DB en later DB-AG massaal dubbeldekkers heeft laten bouwen.

Voor zover ik weet was het probleem bij de inzet van NS-rijtuigen in München het feit, dat er in München aparte in- en uitstapperrons zijn aan weerszijden van de trein.
De deuren moeten hiervoor onafhankelijk geopend en gesloten kunnen worden, een mogelijkheid die de NS-rijtuigen naar mijn weten niet hadden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4792
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2024, 09:47:29 »
OK, als het klopt wat je aangeeft is het raar dat ze er daar pas achter kwamen.

Ik moet ergens een item hebben waarin men het over de deuren had, en dat voor sommige trajecten is gekozen voor enkeldeks materieel, met extra deuren. Weet alleen niet meer of het in een boek stond of op dvd  :-\
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2024, 09:55:21 »
Uit de periode dat ik per trein forenste reed tussen Barendrecht en Rotterdam zowel plan V als DDAR. Instappen van de hele meute op het perron in een dubbeldeksstam duurde altijd veel langer dan bij een setje mat ‘64. De deuren zijn beter verdeeld en je komt niet gelijk bij trappen uit bij het enkeldeksspul.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4792
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989!
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2024, 09:55:42 »
Google kan ook helpen, zoiets zou ik moeten hebben voor mijn boeken/dvd's  ;D

Im Frühjahr 1989 erprobte die Deutsche Bundesbahn im Bereich der S-Bahn den Einsatz von Doppelstockwagen, da schon vor 32 Jahren hier ein Kapazitätsproblem bestand. Dazu wurden von den Niederländischen Staatsbahnen 4 Dostos angemietet und ein Zug mit 2 Lok der damals neuen Baureihe 120 gebildet. Auf der östlichen Seite war es die 120 151, auf der westlichen die 120 153. Damit wurde auf der S4 zwischen Geltendorf und Ebersberg gependelt. Ein solcher Zug kommt hier gerade aus dem Stammstreckentunnel.
Diese Konfiguration konnte sich allerdings nicht durchsetzen. Der Fahrgastwechsel durch die insgesamt nur 8 Türen dauerte zu lange. Es blieb beim Versuch im Bereich der Stammstrecke. Erst ab 1993 und der deutschen Wiedervereinigung trat der Doppelstockeinzelwagen seinen Siegeszug im Regionalverkehr auch im Westen an. Und Bayern war dabei sogar Vorreiter. Aber nie wieder im Bereich der S-Bahn...

Filmpje met foute muziek, wel leuke beelden: https://www.youtube.com/watch?v=d6ABKTM8ruM
In de commentaren daaronder mensen aan het woord die de ritten hebben meegemaakt en de deurproblematiek bespreken. Mooi ook om te lezen dat de inzet van deze rijtuigen voor veel mensen sensationeel was!

En een hele draad op het DSO-forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4319173url

Dat de DB daarna de wereld aan dubbeldeksrijtuigen heeft laten bouwen voor RE-verkehr is me bekend.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2024, 10:05:40 door Arjan6511. Reden: aanvulling »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT