Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Hans1963
Vandaag om 21:10:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
  

Auteur Topic: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland  (gelezen 2019 keer)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2011
NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Gepost op: 19 January 2024, 13:18:07 »
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10681928,10681928#msg-10681928

bekijk de 5e foto en je ziet NS dubbeldeksrijtuigen tussen 2 DB elok's baureihe 120 .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4864
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2024, 13:39:34 »
Zet even het jaartal in onderwerp draadje,  ik dacht dat het nu zou zijn  ;D
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
  • Southern....de oude dan
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2024, 15:44:24 »
Erg leuk om nog ff verder naar beneden te scrollen trouwens! Thx for sharing!

Grtz Gerard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2024, 19:49:32 »
Aan die link heeft Ronald Halma ook wel wat (railbussen).
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2024, 23:57:33 »
Ter info: Er zijn in 1989 een aantal DDM 1 rijtuigen een aantal maanden op proef geweest voor S-bahn verkeer. De reden daartoe was het voornemen voor de aanschaf van een serie DD rijtuigen voor de S-Bahn.

Grt. Freek

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4864
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2024, 09:16:08 »
En dat het geen succes was. De rijtuigen hadden voldoende capaciteit om personen te herbergen, een snelle haltering was door de 2 deuren per rijtuig niet mogelijk, er was te veel tijd nodig voor uit- en instappen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2024, 09:40:35 »
Het principe was wel degelijk succesvol, vandaar dat DB en later DB-AG massaal dubbeldekkers heeft laten bouwen.

Voor zover ik weet was het probleem bij de inzet van NS-rijtuigen in München het feit, dat er in München aparte in- en uitstapperrons zijn aan weerszijden van de trein.
De deuren moeten hiervoor onafhankelijk geopend en gesloten kunnen worden, een mogelijkheid die de NS-rijtuigen naar mijn weten niet hadden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4864
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2024, 09:47:29 »
OK, als het klopt wat je aangeeft is het raar dat ze er daar pas achter kwamen.

Ik moet ergens een item hebben waarin men het over de deuren had, en dat voor sommige trajecten is gekozen voor enkeldeks materieel, met extra deuren. Weet alleen niet meer of het in een boek stond of op dvd  :-\
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2024, 09:55:21 »
Uit de periode dat ik per trein forenste reed tussen Barendrecht en Rotterdam zowel plan V als DDAR. Instappen van de hele meute op het perron in een dubbeldeksstam duurde altijd veel langer dan bij een setje mat ‘64. De deuren zijn beter verdeeld en je komt niet gelijk bij trappen uit bij het enkeldeksspul.
No dress rehearsel, this is our life.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4864
    • Filmpjes op YouTube
Re: NS dubbeldeksrijtuigen in Duitsland in 1989!
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2024, 09:55:42 »
Google kan ook helpen, zoiets zou ik moeten hebben voor mijn boeken/dvd's  ;D

Im Frühjahr 1989 erprobte die Deutsche Bundesbahn im Bereich der S-Bahn den Einsatz von Doppelstockwagen, da schon vor 32 Jahren hier ein Kapazitätsproblem bestand. Dazu wurden von den Niederländischen Staatsbahnen 4 Dostos angemietet und ein Zug mit 2 Lok der damals neuen Baureihe 120 gebildet. Auf der östlichen Seite war es die 120 151, auf der westlichen die 120 153. Damit wurde auf der S4 zwischen Geltendorf und Ebersberg gependelt. Ein solcher Zug kommt hier gerade aus dem Stammstreckentunnel.
Diese Konfiguration konnte sich allerdings nicht durchsetzen. Der Fahrgastwechsel durch die insgesamt nur 8 Türen dauerte zu lange. Es blieb beim Versuch im Bereich der Stammstrecke. Erst ab 1993 und der deutschen Wiedervereinigung trat der Doppelstockeinzelwagen seinen Siegeszug im Regionalverkehr auch im Westen an. Und Bayern war dabei sogar Vorreiter. Aber nie wieder im Bereich der S-Bahn...

Filmpje met foute muziek, wel leuke beelden: https://www.youtube.com/watch?v=d6ABKTM8ruM
In de commentaren daaronder mensen aan het woord die de ritten hebben meegemaakt en de deurproblematiek bespreken. Mooi ook om te lezen dat de inzet van deze rijtuigen voor veel mensen sensationeel was!

En een hele draad op het DSO-forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4319173url

Dat de DB daarna de wereld aan dubbeldeksrijtuigen heeft laten bouwen voor RE-verkehr is me bekend.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2024, 10:05:40 door Arjan6511. Reden: aanvulling »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT