Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44

Auteur Topic: Twee Faller boogbruggen opknappen.  (gelezen 5302 keer)

ruudns

• Offline Offline
Twee Faller boogbruggen opknappen.
« Gepost op: 14 January 2024, 18:00:55 »
Op mijn nieuwe baan heb ik twee gelijke boogbruggen nodig. Ik dacht dat ik die op de vliering nog in een doos had zitten. Een jaar of 30 geleden in gepakt. Nu bleken het een Faller en een Pola brug te zijn :-\. Dus ff gezocht op MP.....en ja hoor, vlak bij in Kerkrade verkocht iemand enkele huisjes en twee bruggen. Dus deze voor €15,00 opgehaald.En wat denk je, een Faller en een Pola  ;D.
Nu vind ik zelf de Pola meer body hebben dan de Faller, helaas moet ik toch voor de faller kiezen omdat die ca 4 cm langer zijn en ik die meer lengte echt nodig heb.
Eerst mijn eigen brug dus maar eens opknappen. Die had de tijd van verhuizingen en verplaatsen van de betreffende doos niet geheel goed door staan, maar was wel nog compleet.

Voor de nieuwe brug met de hekken er nog op, achter mijn eigen gehavend exemplaar.

Wat styreen H-balken en T-profielen besteld en na 2 dagen kon ik aan de gang. Eerst wat zware H-balken onder beide bruggen gelijmd om het geheel wat meer body te geven (die zaten ook niet onder de Pola bruggen overigens).

Een nachtje drogen en verder maar weer.

Wat een verschil (y).

De Pola bruggen hebben T-profielen van schuin boven naar beneden en dat geeft zo'n brug een veel beter uitzicht dan de bejaarde Faller brug.

De Faller brug heeft echter een even aantal staanders tov het oneven aantal bij de Pola brug. Dat komt slecht uit :-\.

Dan maar een kruis erin, is het ook stevig en opgelost ;D

Nu vind ik zelf die hekken op het op MP aangeschaft exemplaar niet meer van deze tijd en bij mij lagen e er ook al af.

Dus de hekken versneden mbv de Chopper en ze in het voor gevormde u-gootje gelijmd ipv tegen de zijkant van de brug. Netjes van staander tot staander.

Zie het verschil......

Wordt vervolgd ;)

« Laatst bewerkt op: 14 January 2024, 18:03:17 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

• Offline Offline
Re: Twee Faller boogbruggen opknappen.
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2024, 19:02:55 »
Ben ondertussen lekker verder gegaan met de bruggen.
Ook bij de tweede brug, die erg slordig in elkaar gezet is met veel lijm, zitten de eerste T-profielen er al weer in.

En na een avondje prutsen, zijn ook de oude hekken pas gemaakt en tussen de staanders gelijmd. Het vordert lekker.

Toch een heel ander gezicht zo niet waar? ;D

Vanmiddag nog ff tijd gehad om er spuitbus over te halen zodat het groen straks beter dekt op de witte profielen.

Het staat nu lekker te drogen. Kijken of er deze week nog tijd is om hem groen te spuiten met de airbrusch, dan de houten balken van de voetpaden nog op kleur brengen en de brughoofden nog bouwen zodat het geheel op de baan ingebouwd kan worden.
Wordt vervolgd ;)
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2024, 21:58:35 »
Toch nog ff de werkplaats in gedoken, ik kon het niet weerstaan.......
Eén is nu groen. Dat wil zeggen, de eerste laag zit erop.

Nu lekker goed uitdampen en drogen. Het begint weer een beetje op een Nederlandse brug te lijken ;).

De tweede brug moet nog, even als de tweede laag. Het spuiten van al die profielen valt niet mee, de verf slaat terug met al die hoeken en er gaat best wat langs in het niets ::).
Wordt vervolgd.  ;)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2024, 16:52:13 »
Gaan we verder,
Over het groen heb ik een met een grof penseel een groene wash gedaan. Zie het verschil.
Links met en rechts nog zonder wash.

Na het spuiten zijn de voetpaden aan de beurt. Met diverse bruin tinten en een zwart washje ziet het dan zo uit.

Wordt vervolgd. ;)

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2024, 22:39:26 »
Dat worden hele nette bruggen! (y) leuk zulke oude in een nieuw jasje, je herkent ze nu al niet meer!

Mvg Koen

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2024, 06:44:28 »
Die bruggen knappen zeker een heel eind op.  (y) (y)

Ik zou alleen de dwarsliggers bovenin die de beide zijkanten met elkaar verbinden, met twee extra balken uitbreiden (tussen de huidige drie) en ook daartussen kruisverbanden (schoren) aanbrengen. Dat geeft de brug veel meer stijfheid dan nu het geval is. Het allermooist zou zijn als die dwarsbalken op dezelfde plek zouden zitten als waar de staanders zitten, maar dat geeft misschien een raar beeld met die klinknagelplaten op de bogen van je bruggen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2024, 08:49:56 »
 (y) dank voor de complimenten.
Origineel hebben die bruggen drie dwarsbalken die vlak bij elkaar zitten. Ik heb ze er uit gebroken en verder uit elkaar gezet. Het zag er niet uit. Helaas heb ik het zelfde profiel niet.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2024, 17:19:29 »
Zondag, de sneeuw verdwijnt en de wind is guur, dus knutseldag (y).
Vanmorgen eerst wat plaatjes 12mm multiplex gezaagd en er vier van op elkaar gelijmd tot een solide blok. Effe drogen en bij mijn pa op bezoek voor de koffie. De plaatjes mee genomen en effe op de zaagtafel gelegd.
Dan heb je het begin van een brughoofd.

Effe proef passen voor we verder gaan....

Dan bekleden met Slaters baksteen plaat.

En weer laten drogen ::).

Nog een keertje proef passen, gewoon omdat het nu ergens op begint te lijken.

Voor degene die zich afvraagt waarom er een doorgang in de pijler zit ??? Dat is voor het optisch bedrog in de baan en komt vanzelf nog aan bod als het geheel geplaatst gaat worden.
Nog lang niet klaar hoor.......

Wordt vervolgd ;)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2024, 23:06:10 »
Ook vanavond weer lekker aan het bouwen.
Gaan we verder met de brughoofden. Van Slaterplaat smalle strippen gesneden en erop gelijmd.

Ook de rollen voor de oplegging erop gezet.

Op het andere brughoofd de vaste oplegging.

En natuurlijk moet mijn schoonzoon de boel kunnen verven, dus voor het onderhoud een werkplateau gemaakt. De bodem moet er nog in.

Effe proefpassen.

De verf voor de baksteenplaten is besteld en zal morgen binnen komen.
Wordt vervolgd ;)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2024, 21:52:38 »
Na nog twee avonden flink door prutsen.........
Eerst de airbrush met Red brick gevuld en de brughoofden rood gespoten..........wat een kleur :o.

....en dry bruchen met rood, oranje, leerbruin, zwart, zwart-grijs en zwart-groen. Dan begint er al wat leven in te komen.

Dan voegen met de zilverpoets methode. Eerst een klein stukje en dan laten drogen...

Het drogen gaat best rap....

Dan wrijven met een stuk schuim en een staaf bruine gum. En met een scherpe haak zilverpoets uit de randjes krabben waar je het nu net niet wilt hebben.

De brug opleggers verven......

En wat klimop er tegen lijmen met wat houtlijm. Bladeren van Heki, wat uit elkaar trekken en er tegen lijmen. Hier en daar wat bruinig strooisel er tussen (y).

Een oude Philips reclame, oud Hollands trots.

En nog een totaal plaatje, gewoon omdat het kan  ;).

Blijft over, de bodem van het onderhoud steiger, de schilders en het plaatsen.
Met veel plezier en voldoening deze twee oude bruggen een nieuw leven gegeven (y).
Plaatje na de plaatsing zal nog volgen.
Wordt vervolgd ;)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 January 2024, 21:23:48 »
De onderhoudbrug moest nog een bodemplaat hebben. Mijn vrouw had nog een lege pillenstrip voor mij bewaard (y).
Dus aan het werk, eerst strips gesneden, aluminiumkant boven. Er met een paar drupjes lijm in geplakt en alu kleurtje erop.

Dan nog twee schilders gemaakt van twee Roco poppetjes, jaren 70 denk ik. Denk niet dat ze nog gemaakt worden. Witte broek, jasje en pet, en wat verfbussen en klaar is kees.

Wordt vervolgd ;).

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #11 Gepost op: 29 January 2024, 21:46:58 »
Is die onderhoudsbrug niet te groot uitgevoerd?

Die linker schilder staat al met zijn arm omhoog, maar kan zo nog niet bij de onderzijde van de brug.

Als ik de onderhoudsbrug zo onder de eigenlijke brug zie hangen, oogt het alsof die onderhoudsbrug de eigenlijke brug enorm verkleind. Dat is zonde. Ik zou hem weglaten.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 January 2024, 23:45:26 »
Ja, idd wat groot uitgevallen ;D. Maar is een eerbetoon aan de opa van mijn schoonzoon.....

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2024, 13:52:28 »
Leuk thema zo.
En je kans om de brug deels afgeverlfd en deel roestig dan wel oude kleur verf te geven.
ben benieuwd hoe het er aan het aind auit gaat zien. ;D

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2024, 22:06:27 »
Ik heb niet stil gezeten, behalve het leggen van rails over de bruggen en een wat soldeerwerk van rails naar de ringleiding, moest ook een vervallen op een rommelmarkt gekochte arcade muur nog opgeknapt worden.
Een overzicht van de bruggen op de rijtafel. Het links in de hoek gepropt station staat daar natuurlijk tijdelijk, ik moest het ff kwijt ;D.

De rails en beide bruggen zoals het komt te liggen.

Naast de bestaande winkeltjes en de opslagplaats, werden twee blinde muren aangepakt. Bij de ene werden uit de rommeldoos, een raam en deur en bij de andere een deur en garagepoort toegevoegd. Verder werd ook hier de plastic standaard kleur aangepast en gedrybrushed en de ruimtes voorzien van ledlicht verdeeld over twee groepen, met dit resultaat. Helaas geen foto gemaakt van de aankoop toestand. Als je het zag wist je ook waarom het slechts €3,00 koste ::).

Hier duidelijk het spoor uit het gat in de pijler te zien, dat wordt straks nog wat aan het zicht onttrokken ;).

Even een 9V powerpack erop voor de verlichting.

De aankleding zal nog volgen na het verder bedraden en ballasten van deze sporen.
Wordt vervolgd  ;)