Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 19:40:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 19:26:26
Gezocht decals wit op transparant door prutser
Vandaag om 19:14:33
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
  

Auteur Topic: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940  (gelezen 3337 keer)

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Gepost op: 08 January 2024, 14:29:08 »
Van de auteur Willy Pattyn van de CIWL-artikelen in het Belgische modespoorblad:


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2024, 15:22:24 »
Nuttig!

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2024, 21:35:08 »
Mooi document. Ik zal het eerst maar eens eventjes opslaan en printen ;). Otto, bedankt! Ik vroeg me alleen dit af: de aanhef van deze draad is ‘Samenstelling van de EdN en de Edelweiss voor 1940’. De lijst gaat over de samenstellingen van de Etoile du Nord. Is er ook een lijst van ‘Edelweiss’ samenstellingen voor 1940 of loop ik nu op zaken vooruit?

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 21:42:44 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2002
    • Mijn website
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2024, 21:44:49 »
...
« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 17:04:29 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2024, 10:31:42 »
En die van de Edelweiss:



MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3912
    • MCKmodelbouw
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2024, 11:09:33 »
In welke uitgaves van het tijdschrift staan deze tabellen?
Ze zijn heel informatief! Dank voor het delen  (y)

Ik vraag mij nu nog af of er bij het artikel ook een overzicht is van de treinsamenstellingen in de diverse dienstperiodes. Denk dan aan het aantal rijtuigen van welk type in een treinstam. Gezien de tabellen zal dat ook nog wel wat gevarieerd hebben.

Is er bij de tabel over de Edelweiss helemaal geen kolom met bagagerijtuigen?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2024, 11:17:55 »
Ik vermoed dat dat komt, omdat de bagagerijtuigen niet door de CIWL werden gesteld maar door de NS en de Alsace Lorraine. Maar correct me if I'm wrong...

Rob
Tbinnebarretije…

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2024, 12:24:29 »
Artikelen die de geschiedenis van de Benelux CIWL-treinen bespraken, stonden in het Spoorwegjournaal: https://www.modelspoormagazine.be/ en waren van de hand van de CIWL-kenners Willy Pattyn en Jos Geilen (de projectleider van het volledige herstel van de EdN 4129 van de ZLSM.

Citaat uit het Spoorwegjournaal
DE BAGAGEWAGENS VAN DE ‘EDELWEISS’: NIET VAN DE CIWL?...

In de spoorwegliteratuur worden bagagewagens, of ‘pakwagens’ in NMBS-jargon, meestal stiefmoederlijk behandeld of zelfs compleet genegeerd, ook al waren dergelijke rijtuigen 150 jaar lang een vast bestanddeel van vrijwel iedere trein. Ook in de ‘Edelweiss’ was een pakwagen voorzien op het volledige traject tussen Amsterdam en Bazel. Uit onderzoek is – tot onze grote verbazing en in tegenstelling tot wat meerdere ‘betrouwbare’ bronnen beweren – gebleken dat nooit bagagewagens van de CIWL ingezet werden in deze trein. In de ‘Répartitions du Matériel’ van de CIWL werden van 1928 tot en met 1939 geen enkele keer eigen bagagewagens voor de  ‘Edelweiss’ opgenomen en ook op identificeerbare afbeeldingen van de ‘Edelweiss’ is nooit een CIWL-bagagewagen te zien. Volgens de VPM’s van de NS zou een vierassige pakwagen van de AL (‘Administration des chemins de fer d’Alsace et de Lorraine’, SNCF vanaf 1938) steeds deze opdracht vervullen. Volgens diezelfde documenten reed deze pakwagen tussen Amsterdam CS (en dus Antwerpen-Centraal of Den Haag HSM tijdens de eerste winterperiodes) en Brussel-Noord achteraan. Bovendien mocht in die tijd om veiligheidsredenen geen rijtuig met passagiers onmiddellijk achter de locomotief worden gekoppeld. Toen reden nog veel houten rijtuigen en bij een botsing werd het eerste rijtuig vaak verpulverd tussen de locomotief en de rest van de trein. Daarom werd aanvankelijk – in de beide rijrichtingen – een tweede pakwagen als ‘schokwagen’ achter de locomotief gekoppeld op de baanvakken Amsterdam CS – Brussel-Noord (van NS wanneer de trein vanuit Nederland vertrok) en Luxemburg – Bazel (een tweede pakwagen van de AL). Tussen Brussel-Noord en Luxemburg (en omgekeerd) reed de normaal voorziene pakwagen aan kop en was op dit baanvak geen bijkomende ‘schokwagen’ nodig. De pakwagens van de AL (SNCF vanaf 1938) behoorden tot de reeksen 25001-25008 (een schuifdeur per zijwand) en 25009-25087 (twee schuifdeuren per zijwand), respectievelijk gebouwd door ‘De Dietrich’ in 1902-03, en door ‘De Dietrich’ en Gastell in 1904-07, toen het net van Elzas-Lotharingen nog in Duitse handen was en geëxploiteerd werd door de ‘Reichseisenbahnen Elsaß-Lothringen’ (EL).  Regelmatig reden ook AL-pakwagens van de reeks 25100 in de ‘Edelweiss’. Deze waren van Pruisische oorsprong en vielen op door hun ‘uitkijk’ in het midden van het dak en de naar boven gebogen dakranden ter hoogte van de eindbalkons. De AL had 21 dergelijke pakwagens in haar bezit, waarvan er 12 tijdens de Eerste Wereldoorlog door de ‘Preußische Staatseisenbahnen’ moesten worden afgestaan aan de EL. Drie andere behoorden tot de Franse oorlogsbuit en de overige werden door Duitsland aan Frankrijk afgestaan na de wapenstilstand. Deze ‘Pruisische’ pakwagens waren vrijwel identiek aan de bagagewagens DIV 7551 tot 7573 van de NS die door NS in de ‘Edelweiss’ werden ingezet. Deze laatste behoorden tot de deelreeksen 7551-7565 (met gasverlichting) en 7566-7573 (met elektrische verlichting). Zowel de bagagewagens van NS als die van de AL waren groen geschilderd.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2024, 12:47:00 door odaoda »

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2024, 12:50:09 »
Daarom is de Edelweiss-set van Märklin/Trix niet werkelijkheidsgetrouw met de twee CIWL-fourgons. Terwijl een Pruisisch model van de wel gestelde bagagewagens in beider programma's voorkomt.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2024, 15:23:12 »
Zo te zien is men bij Märklin dan volledig afgegaan op (niet correcte) informatie die door de huidige rechthebbenden van de CIWL aan hen is verstrekt, zonder te fact-checken bij de deskundigen.

Rob
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2024, 20:34:15 »
Het blijft op de een of andere manier toch wel intrigeren dit alles. Gelukkig behoort Google al wat langer tot mijn kennissenkring en met wat zoekwerk ben ik vandaag op het volgende gestuit: https://trainalsace.fr/ van de Franse modelbouwer Jean Buchmann. Een hele uitgebreide site waar menig modelbouwer aan z'n trekken zal komen. Fraaie modelbouw en een hele mooie modelbaan, gestueerd in Elzas Lotharingen in het midden van de jaren dertig van de vorige eeuw.

Wie wat verder door de site heel scrollt zal ook zien dat Buchmann zijn inspanningen ook bereikbaar maakt voor medehobyisten. Zo heeft hij zelf transfers ontwikkeld om bestaande modellen een AL uitvoering te geven.

Heel fraai is deze video:https://www.youtube.com/watch?v=U49InIgbjRM&feature=youtu.be, waarin de Edelweiss, getrokken door de AL S16 1401 met bagagerijtuigen van de AL vóór en achter. In de video is ook te zien dat de loc voor een belangrijk deel door zelfbouw tot stand is gekomen.
In deze video: https://www.youtube.com/watch?v=HCpyh5uEZHk laat Buchmann u kennis maken met z'n modelbaan en het rollend materieel. Op 18:50 is de Edelweiss ook te zien. ENJOY!!!

Rob



Tbinnebarretije…

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3912
    • MCKmodelbouw
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2024, 16:42:16 »
Heel erg interessant! Een ombouw naar een wagen van de AL is niet eens zo lastig. Leuk om te doen om de Edelweiss compleet te maken. De lichtgroene kleur is ook een mooie verschijning.  Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of hij bereid is om een A4 vol met nummers van de vierassers te maken. Mocht het lukken dan laat ik het weten en kunnen geïnteresseerden meeprofiteren. 

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2002
    • Mijn website
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2024, 21:59:58 »
Liliput heeft deze AL bagage wagen al gemaakt, catalogus nummer 29440:



Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2024, 22:14:53 »
De NS wagen D7571 was er ook, catalogusnummer 294.45.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Samenstelling Etoile du Nord en Edelweiss voor 1940
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2024, 22:31:20 »
Die NS bagagewagen heb ik ook maar dat is naar de huidige maatstaven zo’n enorm grofstoffelijk ding, dat kun je met goed fatsoen niet in die trein met CIWL rijtuigen plaatsen. Hetzelfde geldt ook voor het AL model van Liliput op de foto van Fred hierboven.

Heel erg interessant! Een ombouw naar een wagen van de AL is niet eens zo lastig. Leuk om te doen om de Edelweiss compleet te maken. De lichtgroene kleur is ook een mooie verschijning.  Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of hij bereid is om een A4 vol met nummers van de vierassers te maken. Mocht het lukken dan laat ik het weten en kunnen geïnteresseerden meeprofiteren. 

Groet, Mathyn

Ik ben zeker geïnteresseerd als Buchmann daartoe bereid is. Als je op z’n site een beetje scrollt kom je ook op pagina’s met voorbeelden van z’n transfers. Daarnaast, ook leuk :D, heeft Maikel Kastelijn een tijdje geleden in zijn nieuwsbrief gemeld dat er transfers in ontwikkeling zijn (of mogelijk heeft ie ze al) voor een NS DIV in Pruisische snit.

Rob
« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 04:30:22 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…