Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 20:13:33
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Time-of-flight module door spock
Vandaag om 18:52:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30

Auteur Topic: NS/32  (gelezen 11858 keer)

Olaf

• Offline Offline
Re: NS/32
« Reactie #15 Gepost op: 13 January 2024, 14:59:00 »
Iedereen nieuwe popcorn? Dan kunnen we verder.

Op het dak zit een aantal luchthappers die de Bcm niet heeft, dus die vijlen/schuren we eraf. Verder heeft de Bcm aan één uiteinde, maar aan beide zijkanten, een rooster in het dak (ik vermoed voor een Klima anlage o.i.d.). Rechthoekige openingen in het dak maken en het rooster is gemaakt van een restantje van een Roco 1600 met een dun strippie styreen er omheen. Resultaat is te zien boven in beeld op de vijfde foto van mijn eerste bouwbericht ;)

Op een paar rijtuigen na waren de Couchette's Bcm geschikt voor 160km/h en voorzien van schijfremmen en dus niet van blokkenremmen. Die sloop je dus van het draaistel af, evenals de grote lompe asgenerator. Deze wordt later vervangen door een kleiner en moderner type.

Het onderstel van het rijtuig is wat meer werk, omdat er een extra aantal apparatenkastjes aangebracht moet worden. Deze heb ik van styreen gemaakt aan de hand van foto's. Eén is gekopieerd van een bestaande kast. Vanwege de gewijzigde positie van de ramen heb ik de grote 3-delige kast iets opgeschoven om beter uit te lijnen met de ramen, alhoewel ik niet weet of dat überhaupt wel klopte gezien de te kleine lengte van het rijtuig.

Op bovenstaande foto is te zien dat het draaistel inmiddels is ontdaan van de remblokken.
Tot zover, volgende keer verder met het interieur. Maar blijft u gerust nog even zitten!
Meer NS in spoor 1!

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #16 Gepost op: 13 January 2024, 18:25:38 »
Hoewel ik je draadje met aandacht en bewondering volg kan ik er weinig anders over zeggen dat ik het knap en indrukwekkend vind. Ga lekker door met dit draadje, het is fijn leesvoer met verhelderende plaatjes (y)

Vincent NCO

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2024, 08:07:55 »
Heel erg mooi. Ik ben 1:32 bouwer van Nederlands materieel, en heb een NS 1200 en NS 500 gebouwd. Momenteel werk ik aan een setje 2400'en. De loc's zijn radio bediend en er wordt regelmatig mee gereden. Mooi idee om duitse wagens om te bouwen naar Nederlands, ik zou graag nog eens een stam plan 'D's achter m'n 1200 hebben maar dat zelf bouwen zie ik erg tegenop.
Er is in 1:32 niet enorm veel keuze helaas.
Bouwer van Nederlandse modellen op spoor 1

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2024, 10:14:59 »
@Vincent NCO

Misschien kan je de lopende van de Plan D 3D printen en de rest van kunststof plaat maken?

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2024, 09:30:16 »
Und jetzt das Innenleben!
Het interieur van het rijtuig bestaat uit twee gelijke delen van 6 zes coupés. Van de 12 coupés is er in de Bcm één de ruimte voor de treinbegeleider geworden en is de 11e verdeeld over de 10 coupés, die dus langer zijn dan in een gewoon zitrijtuig. Of de coupés inderdaad langer zijn, of dat de ruimte tussen de coupés groter is weet ik niet, maar ik heb het opgelost door de coupés door te zagen en te verlengen met een strip styreen. Andere manier is er ook niet, want de rug-aan-rug banken doormidden snijden is niet te doen.

Ook meteen extra uitsparingen gemaakt in de zijkant, anders passen de interieurdelen niet meer in de bodem van het rijtuig.

De kleur van het interieur was dus een beetje een gok. Zekerheidjes waren blauw voor het meubilair en donkergrijs voor de vloer.   

Ondertussen ook de opschriften uitgezocht en laten drukken. Na het aanbrengen uiteraard een laagje blanke lak erover en dat kan ook gewoon ondersteboven.

Dan alleen nog de raampjes er in, ding in elkaar zetten, het dak erop en dan is het rijtuig klaar.

Te zien zijn het nieuwe rooster in het dak en de draaistellen zonder remblokken en met een modernere asgenerator. De schuiframen in de deuren heb ik vervangen door kunststof van een CD-doosje. Rubbers zijn nagebootst door de zijkanten met een watervaste stift zwart te maken.
Op de hoeken van de bak hangt nu een hoogspanningskabel. Ondanks dat het oorspronkelijke zitrijtuig deze kabels natuurlijk ook zou moeten hebben, heeft Märklin deze niet gemaakt.

Al met al een leuke klus om op basis van iets buitenlands toch een correct NS-model in 1:32 te verkrijgen. Tip voor degene die ook een Bcm willen bouwen; neem als basis een blauw/beige rijtuig en niet een groene of blauwe, want dan hoef je niets aan de kleur van de raamlijsten te doen ;)

Aan alle bezoekers die nog in de zaal zitten, al dan niet vooraan; deze voorstelling is afgelopen, maar er gaan er nog meer volgen.
Komt u gerust nog eens terug!

Meer NS in spoor 1!

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2024, 10:22:56 »
Heel mooi  (y)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 January 2024, 22:10:47 »
Dank je wel!
Meer NS in spoor 1!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #22 Gepost op: 26 January 2024, 06:24:21 »
Heel fraai geworden, Olaf! Dat zal prachtig staan achter een gerenoveerde 1300  (y) (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 26 January 2024, 09:04:55 »
Prachtig geworden!

De coupes bij de 11-ramer zijn precies zoals je zelf had bedacht, dus alle 11 coupes zijn iets langer dan bij de 12-ramer

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 26 January 2024, 10:24:10 »
Heel fraai geworden, Olaf! Dat zal prachtig staan achter een gerenoveerde 1300  (y) (y)

Dank je Jeroen!

Citaat
De coupes bij de 11-ramer zijn precies zoals je zelf had bedacht, dus alle 11 coupes zijn iets langer dan bij de 12-ramer

Gelukkig, dan heb ik goed gegokt (y)
Meer NS in spoor 1!

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #25 Gepost op: 26 January 2024, 15:19:38 »
In 0 heb ik zo eens een stammetje ICK gebouwd uit Rivarossi wagens. Schuifdeuren en afwijkende ramen uit styreen laten snijden.
Helaas is de 2e klas een 12-ramer (1 te weinig) dus een copie van jouw wagen in 0 wordt veel werk.

Ik zit weer klaar op de 1e rij en wacht tot het doek voor de volgende voorstelling open gaat.

« Laatst bewerkt op: 26 January 2024, 15:21:13 door FritsT »

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 26 January 2024, 20:55:52 »
Ziet er geinig uit in 0!
ICK kan in spoor 1 natuurlijk ook heel goed op basis van de Duitse bakken van Märklin. Minder gedoe met zijwanden verbouwen zoals bij de Couchette, want al correct met 12 ramen, maar andere instaptreden onder deuren zijn wel een must en hier en daar wat andere apparatuur onder de bak ook. Ga ik niet aan beginnen, heb nog zat andere plannen ;)
Meer NS in spoor 1!

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 26 January 2024, 21:01:40 »
Nou dat was erg interessant wat je deed tot nu toe Olaf, dus graag je volgende plannen ook hier laten zien.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

becasse

• Offline Offline
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2024, 09:15:59 »
Ha Olaf,

Zeer vermakelijk en een uitstekend en strak resultaat. Mijn complimenten!

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Olaf

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 14 March 2024, 21:37:22 »
Containerwagen type Sgns

Tijd voor een volgend project, de zaal is weer geopend!
Al enkele tientallen jaren is de vierassige Sgns een vaste kracht in het containervervoer en vele honderden exemplaren rijden er rond in Europa. Toen de NS nog aan goederenvervoer deed verschenen de wagens ook in Nederland. Vanaf 1993 werden er in totaal, ik dacht, 400 geleased van AAE.

Een gloednieuwe NS Sgns op emplacement Rotterdam Feijenoord, foto Jamie Diks.

De Sgns wordt in 1:32 door een aantal leveranciers aangeboden. Zo heeft Demko Modellbahn de wagen in het assortiment en heeft Kiss Modellbahnen Schweiz de wagen een aantal jaren geleden aangekondigd en onlangs uitgeleverd. Maar natuurlijk niet in de NS-uitvoering en om nou een wagen van pakweg €800 meteen te verbouwen... Omdat de Sgns al zolang meegaat zijn er op detail best wat verschillen, bijvoorbeeld wel of geen trapje aan de zijkant en verschillende soorten rangeertreden en -grepen. Verbouwen is dus ook echt verbouwen en niet alleen 'ff overspuiten".

Het Spaanse Unotren levert de wagen ook. Niet compleet gebouwd in messing zoals bij de andere fabrikanten, maar een bouwpakket met 3D-geprinte onderdelen.

Het frame bestaat uit twee grote geprinte delen, die d.m.v. twee metalen strips tot een geheel samengevoegd moeten worden. Verder zitten in de set diverse onderdelen van het remwerk, messing voor de luchtleidingen, buffers, containerstoelen, draaistellen, wielstellen, lagers, luchtslangen, enz. Alles om een complete wagen te bouwen en dat voor een fractie van de prijs van de andere leveranciers. Dat maakt het een stuk makkelijker om de wagen naar eigen wens te detailleren en bovendien is een wagen zelf bouwen ook gewoon een stuk leuker!

De meegeleverde handleiding is duidelijk en wat gereedschap betreft is niet veel meer nodig dan een scherp mesje en een setje kleine boortjes om diverse gaatjes even op te boren.
De onderdelen zijn mooi scherp gedetailleerd en passen goed in elkaar. Vooraf dienen sommige onderdelen nog gereinigd te worden omdat in kleine hoeken en gaatjes nog wit stof aanwezig kan zijn van het printen.
Maar als dat is gedaan is het bouwen van de wagen een fluitje van een cent en zit het frame zo in elkaar.

De naad tussen de twee delen dien je dicht te plamuren. Een stukje links naast het trapje zat een soort kastje aan de zijkant van het frame. Dat had de NS-versie niet en heb ik dus weg gesneden (en de littekens geplamuurd). Met 60cm lengte is het al meteen een imposant ding!

Volgende keer verder met de detaillering.   
Meer NS in spoor 1!