Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EifelBurgenBahn
door
Overet
Vandaag
om 19:19:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:56
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
hmmglaser
Vandaag
om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo
door
Sylvester
Vandaag
om 18:24:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:32:11
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
Vandaag
om 15:07:51
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Prutsert
Vandaag
om 14:34:22
Het Boemeltje
door
Sikko
Vandaag
om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
Reeks77
Vandaag
om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeroen95
Vandaag
om 11:48:48
19 Toen
door
R1954
Vandaag
om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22
door
bellejt
Vandaag
om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400
door
hmmglaser
Vandaag
om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
René 4312
Vandaag
om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
741230
Vandaag
om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
door
Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 (gelezen 17719 keer)
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1010
De 162: Terug van weggeweest!
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #15 Gepost op:
08 January 2024, 11:57:33 »
Foto 148:
De mat'54 die hier getoond wordt is 'gewoon' de museale 766, gefotografeerd tijdens de afscheidsdag van de spoorlijn naar Hoek van Holland op 26 maart 2017. Voor een berichtgeving toen en vanwege het afscheid, mijn foto omgezet in zwart/wit. Bijgevoegd de kleurenversie:
Er is dus niets bijzonders aan de balgen tussen de bakken, anders dan dat het altijd zo was sinds de 766 bewaard is gebleven. Dat het de indruk zo wekt, met dat zwart/wit kan ik wel begrijpen.
Blijft het feit dat je uitgebreid en met vele interessante foto's, de geschiedenis goed weergeeft. Dank. Van dit gerecht van het buffet wordt met volle teugen genoten!
Groet, Raymond van den HoveN
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
spoorzeven
Offline
Berichten: 5543
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #16 Gepost op:
08 January 2024, 15:35:55 »
Dit was ooit een erg interessante lijn, met veel afwisseling: goederentreinen, treinstellen, getrokken internationale treinen en soms een extra stoomtrein. Nu een goede metroverbinding die onder meer een prima verbinding met het Erasmus MC biedt.
Wel even twee kanttekeningen: foto 030 is van Den Haag SS tijdens de ombouw naar CS en foto 108 is gemaakt door Albert Sas (zijn fotonummer is 1013003).
Gelogd
Groet, Frank
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
5-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 De brug deel 1 het ongeval
«
Reactie #17 Gepost op:
08 January 2024, 15:39:09 »
De Hoekse Lijn revisie 2023/24
Op 15 september 1980 gebeurde er op het spoor in Vlaardingen een bijzondere ramp. Sprinter 2049 raakte op de brug over de Vlaardingse haven het spoor even bijster en stortte van de brug net niet de haven in. Er zijn wat theorieën over het hoe en waarom maar gaan wij ons daar niet mee bezig houden. Feit is wel dat tijdens de passage van de 2049 de brug nog niet geheel gesloten was. Het afsluitsein op de brug toonde nog steeds zijn rode balk ten teken dat de brug niet geheel gesloten en ook niet vergrendeld was.
161 De draaibrug onder winterse omstandig heden. Ik moet toegeven dat het afsluitsein moeilijk te zien is maar daarentegen wordt de brug aan beide zijde gedekt door enkele hoofdseinen ruim voor de brug.
Rob Kramer
162 De brug hier wat onder zomerse omstandigheden Situatie ruim voor het ongeluk met de 2049
foto Deetrein
163 Een goederentrein met op kop de NS 2245 passeert de draaibrug onderweg naar de stamlijn of Rtd-Fo?.
164 Hier zien we de rangerende NS 2405 (een pit) de brug passeren op weg naar het emplacement van Vld-c.
rob Kramer
165 Het Mat54 stel Eld4-772 gaat hier probleem en stroomloos over de brug.
166 De brug in ruste
167 Of de 2049 het rode sein, wat de overloper en brug dekt, genegeerd heeft is mij niet duidelijk. Als de brug dit sein getoond had, dan was Sprinter 2049 het spoor op de brug niet bijster geworden en was gewoon doorgereden. Het was de directie van de Nederlandse Spoorwegen vooralsnog een raadsel hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, omdat het baanvak beveiligd is met het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB. Vastgesteld was dat het ongeluk gebeurde vlak na dat een zandhaas de brug gepasseerd was.) De twee Turkse brugwachters waren bezig de brug dicht te draaien, toen Sprinter 2049 op het gapende bruggat afreed. Onderzocht wordt of hier sprake is van een ingrijpende seinstoring. In deze richting wijst het blijven openstaan van de overwegbomen in zowel de Ooster als de Westerkade overweg.
168 Toevallig had de beroepsbrandweerploeg in het op de hoek van de Westhavenkade/Parallelweg gelegen Belastinggebouw een oefening en waren ooggetuigen van het hele ongeval. Binnen enkele seconden waren zij dan ook ter plaatse en konden direct met het reddingswerk aanvangen. Net voor de overweg is de Materiaalwagen 772 te zien.
Roel Dijkstra
169 De naar schatting 32 passagiers konden zonder veel moeite door de hulpverleners, uit de „hangende trein” geholpen worden. De machinist liep bij het ongeluk een shock op. De 2049 gebruikt het bovenleidingeindportaal als ruggesteuntje om niet verder door te rollen. Ondertussen waren Reddingswerkers via de Oosthavenkade druk bezig om gewonden en gekwetsten via een van de cabines uit de trein te halen Het was voor de hulpverleners erg moeilijker om bij en in het treinstel te komen vanwege de grote hoogte tussen cabine en begane grond (water) Tijdens de vallen en kantelen van de Sprinter zijn de twee middelste draaistellen van onder de trein in de water gevallen en rusten nu op de bodem van de haven. Zij konden in hun val passagiers, die door de geopende deuren van de balkons in het water gevallen waren, mee naar de diepte genomen te hebben. Daar zij mogelijk bekneld konden onder de draaistellen konden zitten, gingen enkele Brandweerduikers te water om naar deze passagiers te zoeken. Naar later bleek waren er geen passagiers te water geraakt.
Roel Dijkstra
170, Dit is de enige kant waar reddingshandelingen mogelijk waren.
Rob Kramer
171 De foto(s) van vlak na de val van de 2049 zijn genomen zijn door Rob Kramer Ik zelf lag toen als brandweerduiker onder de trein in het water van de haven om e.v.t. slachtoffers te zoeken die mogelijk door de open deuren van de balkons in het water waren gevallen en mogelijk bekneld konden zitten onder de draaistellen die op/in de bodem van de haven lagen. Tot in de middaguren hebben reddingsploegen de bodem van de haven onder het ongeval afgezocht zonder resultaat
172 De twee bakken van de 2049 lagen als een soort brug over de haven
Rob Kramer
173 De draaistellen waren gewoon onder de bak weggevallen.
Rob Kramer
174 Zo’n val heeft nog al wat nevenschade. De stalen portaalmasten knikten en braken af als luciferhoutjes.
Rob Kramer
175 Er was aan publiek geen gebrek. Volgens de kranten en omroep Vlaardingen was de halve stad uitgelopen om getuigen te zijn van het ongeval af.
Teun vd Zee
176 Tja wat moet je daar nu mee?
Teun vd Zee
178 Direct na het bekent worden van het ongeval werd de spoorwegongevallenkraan 1503-1 uit Utrecht (zonder meester Peter) gereed gemaakt en naar de plaats van het ongeval gedirigeerd.
(Foto Rob Kramer)
(zie ook-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108403.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108403.msg3222416516#msg3222416516
en
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108403.msg3222416782#msg3222416782
(met dank aan Sjaak Ossebaar)
179 Direct na aankomst op de plaats delict gaan de verantwoordelijke op eerste verkenning.
(Foto Rob Kramer)
180 Na de eerste verkenning word de ongevallentrein over het afgaande spoor voorzichtig naar het ongeval op de brug gestuurd. Piloot staat voorop de ondersteuningswagen om de Mch van de 2414, de duwende loc, aanwijzingen te geven.
(Foto Rob Kramer)
181 Het bord maximaal 100 km/u gaat voor de kraan niet op.
(Foto Rob Kramer)
182 Door de ongelukkige gekozen plaats van vallen kon ongevallenkraan 3084974 1 503-1 niet verantwoord worden ingezet voor het bergen van de 2049. Vanwege de drassige en waterige ondergrond kon er geen geschikte plaats gevonden worden om de ongevallenkraan degelijk af te stempelen. Zoals het er nu uit ziet begint zich een redelijk groot probleem voor te doen! Om de twee bakken vanaf het water te kunnen tillen was een bok met een groot vermogen en een grote sprei nodig. Al deze bokken zijn te breed voor de sluiskolk en kunnen dus niet bij het te hijsen object te komen. Aan de binnenzijde had men die ruimte wel, alleen waren daar geen bokken aanwezig! Door de zachte ondergrond rond de kolk konden ook geen zware mobilekranen ingezet worden. (aftestempelen). Ondanks dat de ongevallenkraan niet ingezet kon worden voor het bergingswerk, was er voor het personeel van de ongevallentrein nog voldoende werk voorhanden. Personeel en materieel van en uit de ongevallenwagens werden dan ook ingezet op de rampplaats.
183 De ongevallenkraan is niet compleet zonder de hulpwagenongevallentrein,de ex mP 9205 als Houtwagen
(Foto Rob Kramer)
184 De ex stalen D als materiaalwagen van de Utrechtse ongevallenkraan.
(Foto Rob Kramer)
185 Het hoofdblok kan dan ook in ruste blijven
(Foto Rob Kramer)
186 Hier moest men toegeven dat de kraan niet gebruikt kan worden en deze weer terug naar Utrecht kan gaan..
(Foto Rob Kramer)
187 En zo kan de 1503-1 weer aftaaien en terug naar Utrecht. Op het opgaande spoor staat nog een 2400 met een rongenwagen klaar voor hand en spandiensten.
(Foto Rob Kramer)
188 Het tweewagenstel lag aan beide zijde van de haven op het talud. De draaistellen waren onder de trein weggevallen en de twee middelste draaistellen rusten op de bodem van de haven. Doordat deze bak met de kop op een dukdalf kwam te rusten schoof zij niet achterover de haven in. De situatie was niet erg stabiel te noemen. Zoals eerder gemeld kon de ongevallenkraan hier geen dienst doen van wege de onstabiele ondergrond. Daarom werd er een beroep gedaan op de toevallige aanwezigheid van twee“ railkranen van de firma “Railbouw Leerdam” die stand-by stonden op het rangeerterrein bij de verhoogde koplading. Hier worden de Railbouw kranen 930 0 100-4 en 930 0 101-2 worden op het opgaande spoor klaargemaakt voor hun inzet.
(Foto Rob Kramer)
189 Railbouwkraan 930 0 100-4
190 Railbouwkraan 930 0 101-2 kreeg assistentie van de ongevallenploeg uit Rotterdam en Utrecht.
(Foto Rob Kramer)
191 Het VW busje van Railbouw Leerdam met ondersteunende manschappen en materialen staat hier stand-by op de Oosthavenkade. Ja dat hadden deze mannen ook niet vaak meegemaakt
(Foto Rob Kramer)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108411.0
192 Om goed bij het werk te kunnen komen moesten de Railbouwkranen eerst de sporen vrij maken van obstakels. De 2400, met de rongenwagen van de ongevallenkraan, bood de nodige assistentie
(foto PWy)
193 Hierna moest er nog het nodige rangeerwerk gedaan worden om de twee Railbouwkranen in een goede positie te krijgen.
(Foto Rob Kramer)
194 Er waren wat zorgen of dat de Railbouwkranen het werk wel aan konden, dat het niet te zwaar voor hun was?
(Foto Rob Kramer)
195 Ondertussen waren de mannen van de bovenleidingongevallenploeg druk bezig om alle draden die gevaar konden opleveren weg te halen. Gelijktijdig werden er ook al enige herstel werkzaamheden verricht.
(Foto Rob Kramer)
196 De Railbouwkranen konden nu gaan werken op het zelfde spoor als dat waar de sprinter het spoor bijster was geworden.).Ik weet nog wel dat bij het tillen van de Sprinterbak de achterste draaistellen van de Railbouwkranen vrij van de rails kwamen en in de lucht hingen. Het ging maar net maar eigenlijk ook net niet!.
(Foto Peter Wijshake)
197 Na het tillen werden de bakken tussen de kranen in op de brug gelegd. Hier pakten de kranen de last over en brachten zij hun lading, die op zijn zijkant net boven de spoorstaven lag, naar de voorlopig parkeerplaats bij de kop- en zijlading recht tegenover het station van Vlaardingen-Centrum
Op naar het derde deel!
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2024, 11:29:22 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
5-1-3 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 De Brug Het Herstel
«
Reactie #18 Gepost op:
10 January 2024, 17:53:38 »
197 Na het uit de diepte optillen werden de bakken tussen de twee Railbouwkranen ingenomen en op de brugrails liggende klaargemaakt voor verder transport naar hun tijdelijke opvang.
198 Tot nader order werden, liggen op hun zij, de twee bakken voorlopig geparkeerd op de voormalige losplaats. Vanaf het perron richting Vlaardingen Oost had men een perfect zicht op de slachtoffers
199 Als nieuwsgierige toeschouwer had je weinig kans om dichtbij de ongelukkige 2049 te komen
200 Al hoe wel sommige dat toch lukte en zij zo een mooie studie van de onderzijde van een sprinter konden maken.
201 Vanaf de Deltadijk gezien!
202 Na verloop van tijd zijn de bakken rechtop gezet en op hulpdraaistellen naar de werkplaats afgevoerd.
203 De val van de 2049 had niet zoveel schade aan de brug teweeg gebracht. Het viel door de band genomen nog al mee
204 Na het weghalen van de gekantelde bakken was dit de zichtbare schade aan de brug.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108403.msg3222417984#msg3222417984
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108403.msg3222418163#msg3222418163
via Sjaak Ossebaar.
205 Daarentegen had de 2049 heel veel nevenschade aan de bovenleiding veroorzaakt. De storingsploegen waren dan ook groot uitgerukt.
206
207
208
209
210
211
212 Tot aan de meest westelijke zijde van het emplacement, hier de overweg Beethovensingel, had men last van het brug ongeval
213 Na verloop van tijd kon dit sein weer getoond worden
214 en konden de treinen, vermits men goed oplette!, weer gebruik maken van de brug
215 Met verhogen van de Deltadijk is ook de oude draaibrug vervangen door een moderne ophaalbrug
216 Zo kunnen/konden er ook weer speciale ritten gehouden worden
217 Dit hebben de mannen wel verdiend, dacht ik zo. Schoot-an bij de Beting!!!!!!
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2024, 11:30:39 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
6-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Emplacement Vlaardingen
«
Reactie #19 Gepost op:
12 January 2024, 16:11:11 »
De Hoekse Lijn Emplacement Vlaardingen revisie 2023/24
Vlaardingen
Na de demping van de Spoorhaven kreeg Vlaardingen een achtsporig emplacement waarvan twee sporen aan een losplaats en twee aan een verhoogde loswal. Vanaf het emplacement loopt een stamlijn westwaarts de Delflandsedijk over naar Hydro Agri, Tessenderloo en de Leverzeepfabrieken. . Het klinkt ons nu vreemd in de oren maar in 1966 was Nederland nog een olieproducerend land, in Schoonebeek en minder bekend in Den Haag Loolaan werd door de N.A.M. olie gewonnen. Deze ruwe olie (Crud) werd in spoorketelwagens naar het Shell/N.A.M. terrein in Vlaardingen vervoerd om daar opgeslagen te worden. Helaas was het in 1988 ook al weer gedaan met dit vervoer. De losplaats is de laatste decennia zelden gebruikt, maar is niet dood!. In de jaren ’80 wordt er hout uit Roemenië aangevoerd, in 1995 verschijnen er regelmatig ACTS-containers met gevuld met vervuilde grond uit Luxemburg, in 2004 gaat er eenmalig een grote lading compost op de trein, kleine partijen in schuifwandwagens blijven onregelmatig komen. Er verschijnen ook wat ketelwagens voor vervoer van vetten naar Denemarken. In 2006 worden nog steeds enkele wagens compost per jaar beladen. Dit incidentele vervoer blijft ook in 2007 gehandhaafd. Op gezette tijden komt er ook een vracht spoorstaven die tijdelijk op de losplaats worden opgeslagen. Dan is er ook nog tussen Vlaardingen Centraal en Vlaardingen Oost een aftakking, die eveneens de Delflandsedijk oversteekt, naar de Vulcaanhaven en de Vopak. Ooit had Vlaardingen een eigen rangeerploeg, maar aan het eind van de jaren ’80 komt ook in het goederenaanbod de klad. Er blijft nog wel een dagelijkse aanvoertrein rijden, maar de afkomst en samenstelling varieert door de jaren nog al; 1994 Rotterdam Noord Goederen, 1996 Kijfhoek, 1998 IJsselmonde, 2000 Rotterdam Noord, 2001 Kijfhoek. bron Railgoed.nl
218 Sporenplan Vlaardingen Goederen
219 Vlaardingen in 1933. Onderaan de Koningin Wilhelminahaven die nog een open verbinding had naar de Buitenhaven. Tegenwoordig staat hier het Visserijmonument voor hen die omgekomen zijn tijdens het uitoefenen van hun beroep op zee. Het station is links gelegen en heeft zijn hoge middenbouw al verloren. Links onder is de Spoorweghaven te zien met twee zwembaden, mannen en vrouwen zwommen uiteraard gescheiden, nog volop in gebruik. In die tijd kon je nog gewoon zwemmen in het water van de Maas zonder bang te zijn direct opgelost te worden.! Op de brug een lokaaltrein met waarschijnlijk een 5500 voor de trein.
220 Een voor mij curieus plaatje vanwege het vertakkingssein voor de overloop naar het emplacement
221 Bij de opening op 17 augustus 1891 beschikte Vlaardingen nog niet over een groot rangeerterrein met sporen naar de Noord en zuidzijde. Deze sporen zijn later aangebracht. De sporen aan de noordzijde liepen langs van Gent&Loos door tot voor het stationsgebouw. De ruimte waar vroeger de rails lagen, wordt tegenwoordig ingenomen door het blik van de klanten van supermarkt “Hoogvliet” Deze supermarkt is gevestigd in de voormalige oliegoedfabriek van Van Toor.
222 Voorzijde van van Gent&Loos. Daar waar tot eind jaren 60 de paarden stallen waren, staan nu de bestelwagens hun lading, die met het spoor is aangevoerd, in te nemen .
223 Zicht op vG&L aan de spoorzijde met enkele ketelwagens.
224 Het rijtje Pieter Bon ketelwagens dat bij vG&L voor de deur staat.
225 Het emplacement gezien van West naar Oost. De weegbrug is hier nog in goede conditie. De uiteindelijk gedempte spoorweghaven, met rechts de goederenloods van van Gent&Loos en links de voormalige Ambachtsschool aan de galgkade.
226 Hier is het verval van het goederenvervoer al aardig zichtbaar. Heel weinig goederenwagens en een weegbrug in een verre staat van ontbinding! Niet veel later zal het “huisje” door vandalen volledig vernield worden. Hier worden echt geen wagens meer gewogen.
227 Het korte stukje wachtspoor dat gebruikt word om overstaande locomotieven te bergen.
228 Dit is de gedempte voormalige Spoorhaven. Er staan nog redelijk wat goederenwagens op afhandeling te wachten.
229 De sporen waren regelmatig gevuld met rongenwagens die van of naar Key en Kramer gingen/kwamen. Rechts is nog de gekantelde 2049 te zien die hier tijdelijk opslag kreeg.
230 Het water is nooit helemaal weggewest.
231 Het enige materiaal wat op het einde hier nog te vinden was, waren de schaft en werkketen van de NS onderhoudsploegen en de aan hen gereleveerde aannemersbedrijven.
232 De verhoogde kop en zijlading in de nadagen van het goederenvervoer.
233 Einde omloop- en zijladingspoor
234 Tot op het einde waren dit de regelmatige (vaste) gasten aan de losweg.
235 Zo af en toe werd er weleens eentje vergeten!
236 In een nog niet zolang verleden was dit de gewoonste zaak van de wereld Vlaardingen had zijn eigen locomotor en onderhoudsploeg voor de aansluitende baanvakken
237 In de goede oude tijd, toen de LTS aan de Galgkade nog bestond, kon het wel eens erg druk zijn op Vlaardingen.
238 Een rangerende 2492 met ammoniak ketelwagens van de “Super”
239 Hier staat de trein gereed om naar het Oosten af te reizen.
240 ARBO wisselomsteller in de overloop naar de industriesporen aan de oostzijde van het emplacement.
241 En hier het sporenverloop naar de Westelijke industrie. Op de achtergrond het hoge GAK gebouw onderaan de spoordijk.
242 Overzicht gezien in Oostelijke richting
243 De Lmt 243 en 209 in ruste
244 De afbraak en het einde inzicht gebracht
245 Wij nemen na de brug de afslag naar de oostelijke industrie gebieden.
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2024, 15:20:32 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
6-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Industrie oost
«
Reactie #20 Gepost op:
15 January 2024, 09:13:25 »
6-1 De Hoekse Lijn Industrieaansluitingen Oost revisie 2023/24
In het begin van de jaren ’90 verschijnt er in het kader van de Deltawerken van Hoek van Holland tot aan Cappelle a/d IJssel langs de hele rivier de verhoogde Deltadijk. Dit heeft ook zijn inpakt op de treinsporen tussen Vld-Oost en Vld-Centrum. Het dijklichaam word een meter verhoogd en daardoor moeten de rails ook omhoog en daar waar nodig vershift worden. Daar de meeste bedrijfsterreinen buitendijks gelegen zijn, betekent dit dat de sporensituatie gewijzigd moet worden: Om deze bedrijven bereikbaar te houden, moet het goederenspoor de dijk over. Ergens tussen de stations Vld-O en Vld-C komt een nieuwe aansluiting naar de bedrijven aan de Vulcaanhaven en de Nieuwe Matex. De oude spoorkruising die leidde naar het raccordementen van Frans Swarttouw en dat van de Nieuwe Matex/Vopak wordt vervangen door een Engels wissel. Direct na het passeren van de brug over de sluiskolk van de oude haven, komt de aftakking naar rechts die overgaat in de oude stamlijn Oost . De Haringsporen hebben ondertussen plaats gemaakt voor de aanleg van de ontsluitings/rondweg die een snelle doorstroming van het blik moet garanderen!. In de oude situatie kreeg men via een Engelsman toegang tot de twee haringsporen die aan de achterkant van de haring en zoutpakhuizen aan de KW-haven liepen. Het eerste deel van het spoor dat langs de laadplatforms met de hoge deuren liep, werd bij de rederij/haring/zout pakhuizen gebruikt als laadspoor voor het beladen van de gesloten wagens met de traditionele kantjes (tonnen) voor export naar alle landen die per trein bereikbaar waren. Het tweede deel, na de Binnensingel overweg, werd gebruikt door o.a. de ROMI en de Magnesiet. Het andere spoor diende als omloopspoor om diverse wagens bij en/of uit te halen. Het spoor dat direct naast de hoofdlijn liep was de stamlijn naar de Nieuwe Matex, Matex is een afkorting voor Maatschappij tot Exploitatie van Terreinen, en naar de bedrijven rond de Vulcaanhaven. Wagens bestemd voor de Nieuwe Matex werden door de locomotief getrokken tot over het kruis, na het omzetten van het wissel werden de wagens dan opgeduwd tot op het terrein van de Nieuwe Matex. Wagens bestemd voor de Vulcaanhaven werden vanaf Vlaardingen Centrum opgeduwd en over het kruis door geduwd naar hun bestemming aan de haven. Simpelweg omdat er aan de Vulcaanhaven geen mogelijkheid tot omlopen bestond!
246 Sporenplan Vlaardingen oost. Let even op de overloop mogelijkheden die de “haringsporen” wel bieden maar die geheel ontbreken bij de sporen rond de Vulcaanhaven!
www.sporenplan.nl
247-Voordat er überhaupt met de aanleg van industrie in “Oost” begonnen kon worden moest er nog heel wat werk verzet worden. Hier zijn landmeters bezig om het nieuwe goederen tracé wat langs de toekomstige Koningin Wilhelminahaven moet komen te lopen uit te zetten
248 Nog geen spoor van enig industriële activiteiten te vinden, maar het water is er al! Nu nog de haven…
249 Het Havengebied na de aanleg van de KW- en Vulcaanhaven. De spoorlijn loopt hier van rechts uit de midden naar de bovenrand van de foto. Van enige activiteiten ten behoeve van olieopslag bij de toekomstige Matex is nog niets te zien. Links is nog net een zeesleper van Zurmuller te zien die Vlaardingen als thuishaven had.
250 In de jaren die volgden is er in rap tempo een en ander veranderd. Rechts loopt de spoorlijn met in het midden het Binnensingelviaduct. Het terrein rechtsonder, rondom de VMV, dat staat voor Vissersch Maatschappij Vlaardingen, staat al vol met de opslagtanks van de ex-Blaauwhoedenveem, ex-Pakhuismeesteren van de Thee, ex-Van Ommeren en ex-Pakhoed kortweg de Nieuwe Matex genoemd. Ook de vishal heeft gestalte gekregen.
251 De Matex heeft zich definitief gevestigd in Vlaardingen. In de kop van de haven, recht tegenover het pakhuis van de VMV liggen de zeeslepers van Zurmuller, later de Internationale en nog later L.Smit&Co Internationalesleepdienst.
252 Tot ruim in de jaren 50 van de vorige eeuw had Vlaardingen de grootste drijfnet vissersvloot (Stoomfietsen, Drifters en Trawlers) van Nederland. En dat is aan het aantal rangeer en opstelsporen bij het hoofdstation duidelijk te zien. Op vlaggetjesdag, dat is de dag voor dat de vloot naar de gronden ging, waren de schepen feestelijk gepavoiseerd en was er veel te doen aan de Koningin Wilhelmina en Oude Haven. Aan de KW-Haven stonden de meeste haring en zoutpakhuizen van de grote rederijkantoren. Veel reders hadden hier ook hun kantoorgebouwen staan. Vlaggetjesdag trok altijd veel belangstellende ook van ver buiten Vlaardingen. Deze bezoekers kwamen voor een groot deel met de trein naar Vlaardingen.
253 De goeie ouwe tijd. Hier hadden we nog echte Hollandsche Nieuwe en Groene haring. Het leeuwendeel van deze op de kade van de KW-haven staande kantjes is bestemd voor de exporp en zal dan ook per spoor worden afgevoerd.
254 Dit komt nooit meer terug.
255 Goederentreinen komende uit de richting Rotterdam werden voor de brug over de oude haven naar verkeerd spoor geleid. Op het emplacement van Vlaardingen Centraal werden de wagens voor de Matex, de Magnesiet, Frans Swartouw en de Haringhandel aan de KW-Haven uit gesorteerd. Hierna werden deze over de brug terug geduwd en zochten via de Engelsman hun weg naar hun respectievelijke bestemmingen
Rob Kramer
256 De bedoelde engelsman. Recht vooruit liepen de sporen dood tegen het blok. Ik kan mij niet anders herinneren dat aan het eind van de rails, en hier nog net te zien, een gigantische hoeveelheid dwarshouten opgestapeld lag.
257 Zo lagen tot aan de komst van de rondweg, de sporen erbij achter de gebouwen van de voormalige glasfabriek.. Let even op het bordesvertakkingssein rechts op de foto.
258 De voormalige glasfabriek. Verkoop en vertrek naar Schiedam, zijn de gebouwen overgegaan naar suikerfabriek van de Hollandia. Gezien het aantal wachtende rongenwagens was er een redelijk vervoersaanbod.
BNLS
259 Koningin Wilhelminahaven met de gebouwen van de Romi, ROMI staat voor Rotterdamse Margarine Industrie. Deze fabriek heeft zich sinds 1936 gevestigd in de voormalige suikerfabriek van de Hollandia. Het voormalige Hoofdkantoor van deze onderneming staat nog steeds, maar wel in een andere functie, aan de Oosthavenkade in Vlaardingen.
260 De gebouwen van de Romi toen het Binnensingelviaduct nog funtioneel was.
hjr
261 Zo zag het er uit voordat de Hoekselijn een Metrolijn werd.
[hjr
262 De voorbereidingen voor de Deltadijk zijn al begonnen. Mat 24 nog eenmaal onder de oude portalen
[PWy
263 Over dit wissel werden in een ver verleden de Bollewagens naar de Magnesiet gestuurd.
264 Dit is het bedoelde kruis naar rechtdoor de Vulcaanhaven en naar rechts de toegang tot de Nieuwe matex
265 Zoals eerder gezegd is er met de ophoging van het spoor i.v.m. de komst van de Deltadijk nog al wat veranderd. De engelsman die aan het begin van de stamlijn lag is weggesaneerd en herplaats voor het hek van de Vulcaanhaven.. De stamlijn gaat nu doorlopen tot aan de
266 De haringsporen ondergingen ook dit lot en moesten wijken voor het snelle blik. Een laatste blik op de oude driepuntsscharnierportalen die het zicht hier jarenlang gedomineerd hebben.
267 Na het opbreken van de oude sporen is dit de het nieuwe spoor naar de engelsman die toegang geeft tot de Vulcaanhaven en de Nieuwe Matex
268 Het spoor is er al, nu nog de wagens.
Simon St.
269
270 Een van de laatste keren dat een NS 6400 de sporen naar de Valcaanhaven bereden heeft. Hierna ging het hekdicht en werden de straatsporen bezet door allerhande opleggers van en naar Engeland
271
272Overloop en splitsing zijn hier verdwenen, de rondweg heeft de plaats van de haringsporen ingenomen.
273 Het is meerder malen fout gegaan aan de KW haven. Hier rijd de brandweer over de voormalige sporen naar een grote brand bij de Romi.
Brw.Vld
274 Waarom zou je treinverkeer stilleggen?
Brw.Vld.
275 Overzichtje van de spoorligging. De stamlijn takt net buiten de foto van de hoofdlijn af. De brandweer heeft alle ruimte om te blussen. Brw.Vld
«
Laatst bewerkt op: 15 January 2024, 11:31:37 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
marjal
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #21 Gepost op:
16 January 2024, 16:16:38 »
2245 (163) is op 29 maart 1980 door mij genomen
grt
Albert Sas
«
Laatst bewerkt op: 16 January 2024, 16:23:19 door marjal
»
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
6-1-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Vulcaanhaven Vlaardingen Oost
«
Reactie #22 Gepost op:
16 January 2024, 18:59:29 »
De Hoekse Lijn revisie 2023/24
Goederentreinen die uit de richting Schiedam kwamen werden net voor de brug over de oude haven naar verkeerd spoor geleid en kwamen zo aan de zuidzijde van Vlaardingen binnen. Rangeerdelen welke bestemd waren voor de Vulcaanhaven werden vanaf het rangeerterrein de brug overgeduwd tot aan de plaats van bestemming. Opduwen moest wel daar er aan de Vulkaanhaven geen enkele mogelijkheid was tot omlopen van de tractie. Wagens die als bestemming Matex hadden, voluit geschreven “Maatschappij tot Exploitatie van Terreinen,. werden uitgehaald tot voor station Vlaardingen Oost en dan via het kruis aan de Vulcaanweg opgeduwd naar de sporen van de Matex cq Vopak. Wagens bestemd voor het westelijk industrie terrein, zoals de ENCK, NAM, Kolen en de Leverzeep, komen later aan bod.
De particuliere Vulcaanhaven werd in 1911 door de Steenkolen Handels Maatschappij van Fentier van Vlissingen, de firma Thyssen-Krupp en de scheepswerf Vulcaan uit Stettin gegraven. De haven, die bij de start het haventje van Prins heten, was erg klein. Er konden maar net zeeschepen van drieduizend ton behandeld worden. Het havenbedrijf werkte met drijvende kranen en een aantal loopbruggen. Tijdens de bouw kreeg de haven al snel de naam Oostfront omdat er veel ongevallen gebeurden waarbij arbeiders om het leven kwamen of zwaargewond raakten. Na voltooiing stond de Vulcaanhaven bekent als de grootste gegraven Rijn en Zeehaven van de wereld. Na het interbellum is het bedrijf opgegaan in het overslagbedrijf “Frans Swarttouw” Op de kade staan als industrieel monument de toen grootste brugkranen van Europa opgesteld. Sinds kort zijn deze brugkranen aangewezen als beschermd monument van de Wederopbouw. Helaas is dat bewaren ook een utopie gebleken want dit belangrijk historisch industrieel erfgoed is in de vaart der volkeren ten ondergegaan . Vlaardingen zal het al zonder moeten doen. Veel bulkgoed overslag is er nu niet meer sinds de haven is overgenomen door enkele veerboot rederijen met afvaarten op Groot Brittannië Het kan verkeren!!.
Frans Swarttouw vervoerde in 1997 nog ketelwagens met poedervormige kaolien voor Euroclay. In 2000 loopt het contract met Euroclay ten einde en Euroclay gaat over naar Imerys. Deze zet het vervoer, nu met witte geknikte ketelwagens, van kaoline-slurry naar Duitsland door. In 2006 zijn dit nog maar enkele wagens per dag. Imerys maakt gebruik van twee sporen: een opstelspoor aan de kade (voorheen Frans Swarttouw) en een laadspoor.
. div bronnen van het internet
276 Aan de Oostelijke zijde van Vlaardingen werd door de families Thyssen en Fentier van Vlissingen de Vulcaanhaven aangelegd,. De Vulcaanhaven werd gebruikt voor overslag van kolen uit zeeschepen naar binnenlichters. Op de boeien enkele schepen van de Halcyonline. Het spoorkruis in de Vulcaanweg is in het kader duidelijk te zien Bovenin de Koningin Wilhelminahaven met Havenbedrijf Vlaardingen Oost en de opslagtanks van de “Matex”.
277 Hier is de ontwikkeling van de terreinen nog in volle gang. Vande eerder genoemde brugkranen is nog niet veel te zien.
278 Hier zijn de kranen in vol bedrijf. De rails van de goederensporen zijn redelijk goed te volgen. De oorspronkelijke ertskranen zijn in de Tweede Wereldoorlog verloren gegaan. Na de Tweede Wereldoorlog zijn er nieuwe kranen gebouwd, die tot op heden nog steeds bestaan. De minister van cultuur heeft de ertskranen benoemd als monument van de wederopbouw en behoren tot het beschermd erfgoed
279 Een van de vaste gasten in de Vulcaanhaven, de “Stad Vlaardingen” van de Halcyon Line
280 Er kwamen ook wel eens, zoals hier in 1934, wat vreemde vogels in de haven om te bunkeren. IJsbreker “Krasin” heeft waarschijnlijk bij de SHV een lading verse kolen gehaald
281 Vanaf de kort zijde zien de (naoorlogse) brugkranen er imposant uit.
282 Later werden er v.w.g. milieu eisen silo’s over de bunkers gebouwd om stofvorming tegen te gaan. De bulkcarrier is van Thyssen en de overslag is nu van het Havenbedrijf Vlaardingen
283 Overzicht van de overslagterreinen van Havenbedrijf Vlaardingen. De doorgaande spoorlijn is onderaan de foto net niet te zien, maar links bovenaan is het ventilatiegebouw van de Benelux tunnel goed te onderscheiden.
284 De laatste NS 6400 voor de port van het Havenbedrijf Vlaardingen. Onderaan is nog net een dok van HVO te zien. HVO is degene die zijn terreinen aan de DFDS heeft verkocht.
285 Aan het eind van 2001 verrijst er op het haventerrein een nieuwe terminal van Norfolk. Om bij de haven en de laadsporen van Imerys te komen moet de trein dwars over het dan Norfolk-terrein wat de nodige irritaties oproept (opleggers en trailers dwars over het aanvoerspoor geparkeerd, chauffeurs spoorloos!)
286 De “Corona Seaway”is een van de Ferrys van DFDS (DFDS staat voor Det Forenede Dampskibs-Selska letterlijk vertaald 'De Verenigde Stoomvaart Maatschappij').die de Vulcaanhaven als uitvalsbasis op het Verenigd Koninkrijk hebben.
287 Eens hebben hier de drijvende dokken van HVO gelegen. Op de voorgrond is het straatspoor naar de Imerys nog waar te nemen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
6-1-2 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 De (Nieuwe)Matex
«
Reactie #23 Gepost op:
17 January 2024, 14:56:24 »
De Hoekse Lijn revisie 2023/24
Goederentreinen uit de richting Schiedam werden net voor de brug over de oude haven naar verkeerd spoor geleid en kwamen zo de zuidzijde van Vlaardingen binnen. Rangeerdelen bestemd voor de Matex, werden uitgehaald tot voor station Vlaardingen Oost en dan via het kruis in de Vulcaanweg opgeduwd naar de sporen van de Matex.
Reder Philippus van Ommeren jrzn. richtte in 1910 een tankopslagbedrijf op en gaf het de naam Matex (Maatschappij tot Exploitatie Handelsterreinen Vlaardingen). In 1929 verkocht Philippus jrzn. de Matex aan de Bataafse Petroleum Maatschappij (BPM).en startte, direct na de verkoop van de Matex aan de BPM. de Nieuwe Matex op. De Nieuwe Matex sloeg vanaf de start tot 1957 alleen maar plantaardige en dierlijke oliën en vetten op daar het bedrijf van de BPM geen aardolie of afgeleide producten mocht opslaan.
In 1942 werden de privéondernemingen van Philippus van Ommeren (waaronder de Nieuwe Matex) overgedaan aan Van Ommeren NV. Van Ommeren NV bestond toen uit een rederij en het tankopslagbedrijf Nieuwe Matex. Na de Tweede Wereldoorlog werd de rederij steeds minder belangrijk en groeide de tankopslag. In 1999 fuseerde Van Ommeren met de concurrent Paktank tot Vopak. De Nieuwe Matex in Vlaardingen werd Vopak Terminal Vlaardingen. De Nieuwe Matex/Vopak Terminal Vlaardingen had vanaf 1956 drie verschillende Orenstein & Koppels locomotieven (telkens één tegelijk) in dienst. Bron;
www.industriespoor.nl
en
http://www.industriespoor.nl/VopakVlaardingen.htm
287 Op 14 februari 1930 is dit het overzicht van het werkterrein. De bouw van de kademuren voor de Matex, later Blaauwhoedenveem, Pakhuismeesteren van de Thee, Van Ommeren en Pakhoed is in volle gang Nog even en dan kunnen de tankers van “Van Ommeren” de walvistraan, die zij bij het fabrieksschip “Willem Barentsz” in de Zuidpool op waren wezen halen overpompen in de opslagtanks. Toen der tijd deed men over deze walvischjacht nog niet zo moeilijk. Dit alles is nu historie
288 Nogmaals een luchtfoto van het haven complex. Links boven zijn de opslagtanks van de Matex te zien. De rederijgebouwen van de VMV (rood wit Rood in de schoorsteen) zijn knapjes ingebouwd!
289 Opslagtanks van de Matex in vogelvlucht. Er waren nog geen stijgers in rivier gebouwd en onderaan is nog een scheepswerf te zien die niet veel later zal verhuizen om plaats te maken voor nog meer opslagtanks.
290 Niet lang na de oplevering kwam in 1930 het walvismoederfabrieksschip Kosmos 22.000 ton traan afleveren.
291 Het waren niet alleen tankers uit de zuid die hier hun traan kwamen lossen, ook de fabrieksschepen uit de Noord, zoals in 1931 de Noor Sir James Clark Ross, losten hier hun kostbare lading
292 In maart 1933 was “Blikken Tinus”, NS 2112, de eerste NS loc die van de nieuwe spooraansluiting gebruik maakte. Geheel onopgemerkt is dat niet gegaan gezien de gleufhoeden bij de loc..
293 Links staat het pakhuis/kantoor van de VMV. Rechts achter de tank 63 zien we de loodsen van Havenbedrijf Vlaardingen-Oost. Ook hier is weer, net als overal in die tijd, overmatige belangstelling voor die man met het vogeltje en de zwarte doek rond zijn hoofd
294 Nieuw Matex ketelwagen word bij Serveimage beladen met een of ander chemisch goedje . De Nieuwe Matex beschikte over een vloot van tweeassige ketelwagens, onder andere geschikt voor het vervoer van benzine, spiritus, alcohol, petroleum, minerale oliën, melasse en chemische producten
295 Een aan de Shell verhuurde ketelwagen voor het vervoer van Benzol. De ketelwagen heeft als Depot Rotterdam Zuid en is gerestaureerd door de SGB in Goes..
296 De Matex (van Ommeren,Vopak) beladen in 1997 bijna dagelijks 15 ketelwagens met vloeibare oliën en vetten. In 2004 is vooral bestemming Zuid-Frankrijk populair. Begin 2006 wordt melding gemaakt van het transport van plantaardige oliën en vetten naar een Unilever-vestiging in Hongarije. Een maand later start ACTS een wekelijks vervoer van raapolie/koolzaadolie naar Oostenrijk. Eind 2006 wordt gerapporteerd dat Vopak tussen de 5 en 35 wagens per maand afvoert; het vervoer naar Hongarije is dan alweer passé. Vopak heeft twee laadsporen en twee opstelsporen.
297 NS2247 haalt enkele ketelwagen uit bij de Matex
298 Oude situatie van de sporen aan de Vulcaanweg. De bomen moesten helaas plaats maken voor het heilige blik. Onder de bomen kon je mooie plaatjes schieten.
299 Sik 209 (later terug te vinden in Roosendaal)was aan de Vulcaanweg even het spoor bijster. Kleine schade aan de rechter treeplank was hiervan het gevolg.
300 Ook dit was regelmatig te zien aan de Vulcaanweg oude stijl. Opleggers van het Vlaardingse transportbedrijf Lensveld beladen met zware afgekeurde trossen in de jaren 50 van de vorige eeuw
301 Door gewijzigde inzichten ging er veel veranderen. Het spoorvervoer was over zijn hoogtepunt heen en moest plaats gaan maken voor ander blik op wielen.
PS, Ik bezit nog genoeg materiaal om ook de KW-haven te behandelen maar daar komt weinig “trein” aan te pas. Laat het mij maar via een PB weten.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
7-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 De Sunlight Unilever
«
Reactie #24 Gepost op:
20 January 2024, 14:20:20 »
Stamlijn West
In de jaren ’60 had Vlaardingen nog acht bedrijfsaansluitingen en drie losplaatsen. Bij het station waren dat de losplaatsen aan de voor- en achterzijde. Aan de westkant van het emplacement vinden we de Sunlight zeepfabriek, bouwbedrijf van Neerbos, een kolenboer, de Shell en de Windmill.(voor Vlaardingers nog steeds de Super!!). Aan de westzijde, en langs de Deltaweg, liep naar het westen de stamlijn naar de bedrijven met een spooraansluiting, uitgezonderd de Sunlicht, die had een aparte aansluiting direct vanaf het emplacement. Na het gereedkomen van de Deltadijk liep de stamlijn vanaf het emplacement westwaarts de Delflandsedijk over naar Hydro Agri/Tessenderlo (beide bedrijven kwamen voort uit de Windmill) en terug stekend naar de Unilever. De nieuwe stamlijn bediende alleen nog maar die bedrijven met actief railvervoer.
.
Unilever Sunlight/Lever Fabergé
In 1907 opende de Engelse firma “Lever Brothers” in Schiedam een verkoopkantoor om hun tot dan enige product “Sunlightzeep” op de Nederlandse markt te kunnen brengen. In 1909 kocht “Lever Brothers” in Vlaardingen een stukje grond om daar hun Nederlandse fabriek op te vestigen. Door allerlei omstandigheden werd de eerste fabriekpaal pas in 1913 geslagen. 1917 vond de productie van hun enige product, het stukje Sunlightzeep, in Vlaardingen plaats. In 1921 bracht “Lever Brothers” (LZM) het schuurpoeder VIM op de markt gevolgd door het toiletzeepmerk “Lux”. In 1930 ging “Lever Brothers” een fusie aan met de “Margarine Unie” en vormde zo samen “de Unilever”. Op 14 februari 1945 werd het fabrieksterrein door de Duitse bezetter gevorderd. De Nazi’s hadden het plan opgevat om het fabrieksterrein te gaan gebruiken als lanceerbasis voor hun V1 Raketten op het VK. Deze ontwikkeling vielen bij de geallieerde niet in goede aarde en zij besloten dan ook om de boel plat tegooien, wat dus ook op 23 maart 1945gebeurde. Direct na de oorlog vond de wederopbouw plaats. Pal naast de productielocatie verrees het laboratorium van Unilever Research. In al die jaren veranderden de LeversZeepmaatschappij enkele malen van naam. In 1976 werd dat Lever Sunlight, in 1986 Lever B.V en in 1998 Lever Fabergé Sourcing Unit Vlaardingen. Het bedrijf ging zich specialiseren in vloeibare huishoudelijke reinigingsmiddelen. De productie nam toe tot 150 miljoen flacons per jaar!. Niettemin werd de fabriek, samen met twee andere Unilever-fabrieken, in 2008 gesloten. Nu is de boel gesloopt en staan en nieuwe gestapelde containerhuizen!
302 In het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw, begint de Deltadijk vorm te krijgen. Deze zeedijk loopt aan de zijde van de Nieuwe Waterweg om het spoor en het emplacement heen. De sporen tussen Oost en Centrum worden met een meter verhoogd en op Deltahoogte gebracht. Daar alle te bedienen bedrijfsterreinen buitendijks gelegen zijn moet ook de Westelijke stamlijn over de dijk heen getild worden. Unilever en de Leverzeepfabrieken hebben tot 1989 hun spooraansluitingen nog daadwerkelijk gebruikt. Beide bedrijven hebben de nieuwe aansluiting over de Deltadijk nog net meegemaakt maar als zodanig nooit gebruikt. Op deze Emplacement tekening van Vlaardingen is bij de pijl rechts zichtbaar, de aansluiting naar de Sunlight al niet meer in getekend. Het spoor stopt abrupt
http://www.industriespoor.nl/Sunlight.htm
303 Op
www.sporenplan.nl
zijn rechts alle sporen naar de industrie ingetekend, inclusief het smalspoor op het “Super” terrein.
www.sporenplan.nl
304 Rechts is in de oude situatie de dan nog in gebruik zijnde aansluiting te zien. Deze aansluiting ligt in de overweg Beethovensingel/Deltaweg en buiten de bewaakte overweg! Vanaf het emplacement konden de wagens zo het Sunlight terrein opgeduwd worden.
Rob Kramer
305 Het ingang- en portiers gebouw van de Sunlight. Alles ademt nog de sfeer van uit de jaren 30 van de vorige eeuw.
306 De Sunlight had aan de Nieuw Maas een eigen steiger voor zee en binnenvaart. Op het houten steiger liep een elektrische kraan en er lagen rails t.b.v. het interne smalspoor vervoer . Achter het smalspoortreintje zijn de kolenhopen te zien van de voor mij (nog) onbekende kolenboer.
307 Lever zeep maakte dankbaar gebruik van de hem ten dienste staande moderne middelen, zoals deze “moderne” promotiebus , om voor het waspoeder Radion reclame te maken. Let even op de kentekenplaat met de H van Zuid Holland!
308 Radion was nog al populair in die tijd.
309 Gratis wasknijpers bij uw stukje Sunlight zeep! Je zal er maar om verlegen zitten!
310 Een demonstratie wagen voor Radion.
311 Na het gereedkomen van de Deltazeedijk moesten de locomotieven een flinke klim maken. Het hoge gebouw (links) maakt deel uit van het Unilever Research Laboratorium.
312 De nieuwe stamlijn, hier nog met een stopontsporingsblok, naar de Unilever. Het spoor heeft nooit dienst gedaan waarvoor het aangelegd is.
313 Hier steekt het “Unilever” spoor de Deltaweg over. Het spoor heeft duidelijke tekens van verwaarlozing te zien
314 Het hek wat voor spoorwagens altijd gesloten zal blijven
315 Hier stuur je geen wagens meer over!. Op de achtergrond de verhoogde schoorsteen van Shell Pernis Raffinaderijen.
316. Stil en vergangen leven!
De tot nu toe gebruikte informatie bronnen en foto’s:
Kon.Vopak, Harrie Hoekstra †, His.Ver. Schiedam, His.Ver. Vlaardingen, Marin Haman, Internet, Hans Reints, Rijnmond, PWy, T v/d Zee, Coll. De Vette, Het Vrije Volk, H.F.Enter, Rob Kramer, Albert Sas, VDG, Raymond v/d Hove, Roel Dijkstra, KLM, BNLS, nhr, Port of Rotterdam, Dhr. Rover, HVO, Sporenplan.nl, industriespoor.nl, Ed Verbaanschot, HUA, Hist.Ver.Maassluis, , Daniel Vervoort, Wilmar den Ouden,Ronnie Venhorst,
«
Laatst bewerkt op: 22 January 2024, 12:05:25 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Dash 8
The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
Offline
Berichten: 154
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #25 Gepost op:
20 January 2024, 15:40:29 »
Heel interessant, bedankt!
Gelogd
NS2408
Offline
Berichten: 89
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #26 Gepost op:
21 January 2024, 12:12:05 »
Prime verhaal, leuk om te volgen en de ontwikkeling van toen naar ongeveer nu te zien. Ook moi om de verschillende automerken van die tijd weer voorbij te zien komen. Met name de karakeristieke vormen zijn er g leuk, groeten ns2408
Gelogd
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3197
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #27 Gepost op:
21 January 2024, 12:25:28 »
Ik hoop dat er nog foto's opduiken van de spooraansluiting van Hydro Agri. Heb daar een deel van mijn brandwachtcursussen gedaan en daardoor gezien dat er op het terrein in 1996 nog een vulinstallatie voor ketelwagens was met een aantal toen ongebruikte sporen.
«
Laatst bewerkt op: 21 January 2024, 12:27:28 door Modellbahnwagen
»
Gelogd
Groeten,
Richard
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
7-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Kolenspoor West
«
Reactie #28 Gepost op:
23 January 2024, 10:54:30 »
De Hoekse Lijn revisie 2023/24
Van Neerbosbouwstoffen en een kolenhandelaar(en)
Over van Neerbos en de kolenhandelaar (misschien waren dat wel de zelfde?) is eigenlijk niets terug te vinden. Op een havenkaart van het GHR kom ik de naam Mosterd tegen die hiervoor in de KW-haven te vinden was. Waarschijnlijk heeft hij ook gebruik gemaakt van dit spoor. Tot 1989 was hier nog enig vervoer te bespeuren, daarna is het spoor opgebroken.
317 Dit is de enige foto die ik van de vermeende bouwstoffen en brandstoffen handel tevoorschijn heb kunnen toveren. De industrie aan de westelijke kant, die toen nog helemaal in de weilanden lag, kon de interesse van de fotograven niet boeien.
318 Regelmatig stonden er wel stalen kolenbakkies (E-tjes) op het emplacement, maar of dat deze ook voor kolen bestemd waren?
Rob Kramer
319 Stalen E-tjes voor de olieboot uit de Loolaan.
Rob Kramer
320 Op deze havenkaart komen we de naam “Mostert Absorbens” tegen. Ik weet dat Mosterd in de jaren wel eens wagens met kattengrit uit Italië ontving. Het bedoelde spoor is tussen 1972 en 1974 opgebroken
321 De naam Mosterd op de kaart verklaar waarschijnlijk de aanwezigheid van deze FS Ghmms op station Vlaardingen.
Rob Kramer
Hier staat de
21 RIV
83 FS
162 7 986-6
te luchten voor de volgende inzet.
Rob Kramer
«
Laatst bewerkt op: 23 January 2024, 12:35:32 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5543
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
«
Reactie #29 Gepost op:
23 January 2024, 12:28:51 »
Mostert (met een t overigens) Absorbents heet tegenwoordig Tolsa Nederland B.V. Onveranderd is dat ze alles alleen nog maar over de weg doen, zo te zien met uitzondering van (een deel van) de aanvoer van kleikorrels. Daar is nog een steiger voor te zien op het satellietbeeld.
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024