Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Kent iemand een geschikte striptang door serie1200
Vandaag om 17:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Ronald Halma
Vandaag om 17:11:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:07:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
  

Auteur Topic: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024  (gelezen 17733 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Gepost op: 04 January 2024, 13:58:49 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24


001  De waterweg in 1874 bij Hoek van Holland

Intro.
De lijn Rotterdam - Hoek van Holland, ook wel Hoekselijn genoemd, moest uiterlijk in 2017 omgevormd zijn naar een metrolijn. De Stadsregio Rijnmond wilde het liefst de lijn al in 2016 aansluiten op het bestaande Rotterdamse metro netwerk, maar zoals wij nu weten heeft het iets langer geduurd dan in de planning lag!! De voorgenomen ombouw was voor mij een  reden om opnieuw aandacht aan deze lijn te besteden. Na het plaatsen van de gehele gerenoveerde serie zal de vorig versie verwijderd worden.

De aanleiding
De voordelta van de Rijn was zo vertakt dat het voor de moderne grotere schepen van die tijd steeds moeilijker werd om de haven van Rotterdam te bereiken. Grotere schepen met meer dan 5 meter diepgang moesten omvaren via Dordrecht en dat koste veel tijd en geld. Om die redenen is tussen 1827 en 1829 het Voorns-kanaal gegraven. Al snel bleek dat ook het Kanaal door Voorne niet voldoende was. Vergroten en uitdiepen van het kanaal was niet echt mogelijk. Er moest snel iets anders komen om Rotterdam bereikbaar te houden voor de internationale scheepvaart. In 1857 werd door de toenmalige regering een Raad voor de Waterstaat ingesteld met als taak plannen voor de verbetering van de vaarweg naar Rotterdam te onderzoeken. Ing. Pieter Calland, die de secretaris van deze club was, stelde voor om een doorsteek te maken zoals al eerder in 1731 voorgesteld was door Nicolaus Cruquius. Het plan uit 1731 kon geen doorgang vinden daar dit de verzanding van de doorgraving niet kon tegen gaan. Pieter Calland dacht daar anders over, hij kwam met een nieuw plan! Er moesten twee havenhoofden (Pieren) in zee komen die zo de havenmond zouden vormen. Verder moest er vanaf Krimpen aan de Lek tot en met het Scheur bij Hoek van Holland, er een riviernormalisatie komen, er een afdamming van het Scheur aan de westkant en een afdamming van de Oude Maas aan de oostkant van het eiland Rozenburg gerealiseerd werd. Dit alles met het doel om het Maaswater door de nieuwe mond te stuwen zodat de stroomsnelheid in de mond voldoende zou zijn om deze open te houden. De breedte van de rivier bij Krimpen zou 225 m moeten worden, en geleidelijk toenemen tot 450 m bij Vlaardingen om uiteindelijk bij Hoek van Holland 900 m breed te worden. Verwacht werd dat hiermee een diepte van 7 m onder Hoog Water bereikt kon worden. De wet van 24 januari 1863 maakte het mogelijk "in het belang van handel en scheepvaart (...) den waterweg van Rotterdam naar zee te verbeteren". Deze verbetering was volgens de Kamerleden" een goed uitvoerbaar, en een niet te kostbaar werk". De uitvoering van de werken begonnen op 23 januari 1864 met het aanleggen van de pieren op het strand en in de zee. Met de doorgraving aan de landzijde kon vanwege de nodige onteigeningen van de boerengronden pas in 1865 worden begonnen. In eerste instantie wilde de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, Mr Heemskerk, de Hoekschelijn slechts aanleggen tot Maassluis. De Tweede Kamer bereikte door een amendement in te dienen dat de lijn werd doorgetrokken naar Hoek van Holland. Ter bescherming van de Nieuwe Waterweg werd tussen 1881 en 1889 het “Fort aan den Hoek van Holland gebouwd”. Dit fort maakte deel uit van de kustverdediging tijdens de Eerste Wereldoorlog maar werd tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers ontmanteld.
De Hoekschelijn is aangelegd door de Staat der Nederlanden en in exploitatie gegeven aan de HYSM de “Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij”. De Hoekschelijn was in principe gedacht als een aftakking van de bestaande lijn Rotterdam--Den Haag. Het eerst gedeelte van (Rotterdam DP)station Schiedam--Vlaardingen--Maassluis werd geopend op 17 augustus 1891. Vanaf de vertakking in Schiedam werd de lijn voor een groot deel aangelegd op een eigen spoordijk. Deze spoordijk diende tevens als primaire waterkering van de rivier de Nieuwe Maas en verder en mocht nergens onderbroken of ondergraven worden !. Het tweede deel, dat van Maassluis naar Hoek van Holland volgde op 1 juni 1893. Hoek van Holland kreeg, net als Vlaardingen, twee stations op zijn grondgebied; Hoek van Holland en Hoek van Holland-Eindpunt. De “Hoek” kreeg ook een bescheiden loc depot met loods en draaischijf.


002 Maasmond met de eerste aanleg van de doorgraving


003 De diverse vaarrichtingen welke in de loop der tijd gebruikt werden, of konden worden gebruikt, om Rotterdam vanuit zee te bereiken


004. Kaartje van het Scheur tot de doorgraving bij Hoek van Holland


005 Start aanleg Nieuwe Waterweg in 1866


006 Weghalen van gronden uit den Nieuwen Maasmond door den Excavateur in 1878


007 Zicht over de Noorderdam naar zee


008 Zo berichte het Leidsch Dagblad over de heugelijke 10 juli van 1871


009 Fort Maasmond aan den Hoek van Holland.


010 Sporenplan HvH met loods en draaischijf voor 1935.


011 Stoomdepot Hoek van Holland met de locomotieven NS1831 en tenderloc NS6008


012 Harwichsteiger, Fruitloods, Vuurtoren, draaischijf, loc loods en op de rivier een stationsboot van Smit voor anker.

In 1935 werd de Hoekselijn aangewezen als studie project (Pilot zou men nu zeggen) voor het elektrificeren van de middenlijnen. Voor deze studie werd de lijn geheel geëlektrificeerd en werden acht stroomlijntweewagenstellen Eld Mat ’35 in bestelling gegeven.


013 Ingekleurde postkaart van CD 9701 Mat35 op het station van Hoek van Holland

Deze studie hield ook in dat de naam van Hoek van Holland-Eindpunt veranderde in die van Hoek van Holland-Strand.


014 CD 9703 Mat 35 halterend op HvH-Strand

Vanaf 1907 tot 1971 liep er door de duinen bij Hoek van Holland een circa 12 kilometer lange zandwerkspoorlijn. Deze zgn. Strandlijn, ook wel Delflandspoor genoemd liep tot nabij Kijkduin. Deze strandlijn, die eigendom was van het Hoogheemraadschap Delfland, werd gebruikt door het waterschap voor het aanvoeren van materiaal t.b.v. onderhoud en versterking van de zeeweringen. Bij Hoek van Holland kruiste de strandlijn naar het zomereindpunt strand de zijlijn van de voormalige WSM stoomtram. De laatste trein reed hier in 1965.


015 De strandlijn nog net te zien in het zand van ‘s-Gravenzande.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:29:16 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
1-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Rotterdam DP
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2024, 14:09:19 »
De Hoekse Lijn 1-1 Rtd-DP                                                       revisie 2023/24

Het begin

1-1 Rtd-DP
Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende spoorwegmaatschappijen, de SS en HYSM. Rotterdam DP was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland. Het station werd uitgevoerd als kopstation met langssporen, wat ook een primeur voor Nederland was. Door deze spooropstelling heeft het stationsgebouw een bijzondere vorm gekregen, namelijk de vorm van een haak. Het hoofdgebouw bestaat uit een trapeziumvormig middendeel met aan weerszijden vleugels. In de vleugel die op de kopsporen uitkwam was de HIJSM gehuisvest terwijl Staatsspoor in de tegenoverliggende vleugel zat. Hoewel dit station wel degelijk een Centraal Station was bleef het de naam Delftsche Poort houden. Meestal werd de naam afgekort tot Rotterdam D.P. Het stationsgebouw werd in 1934 grondig verbouwd door architect Van Ravesteyn. Bij deze verbouwing werd de gevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij en er werd een nieuwe achtertoegang toegevoegd. Bij het bombardement op 14 mei 1940 werd de binnenstad van Rotterdam verwoest waarbij ook het station en de omgeving werden weggevaagd. Tijdens de oorlog werd het station Delftsche Poort provisorisch opgelapt. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak tussen Nieuwerkerk en Rotterdam werd station DP., in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stations postkantoor. De sporen langs perron twee en drie waren gereserveerd en waren het begin van de Hoekselijn. Waarvan akte!!


016-Blaauwhoedenveem verraste in 1913 de grote concurrent Vriesseveem met de bouw van het enorme graansilocomplex en pakhuis St. Job in Rotterdam. Collectie Koninklijke Vopak..jpg


017 Alles op zijn tijd!. De stoomtram naar Overschie! Hier was nog geen sprake van een 24 uurs economie. Men had nog de tijd om op het gemakje voor het lokale vervoersmiddel te poseren


018 Rotterdam Delftsche Poort was het eerste gezamenlijke station van twee concurrerende maatschappijen, de SS en HYSM, en was daarmee het allereerste Centraal Station van Nederland 1924. De in hun oude livrei gestoken Emr 16 en 21 van de RET draaien hun rondjes voor het oude Station DP


019 Drukte op het voorplein van het in 1934 door architect Van Ravesteyn grondig verbouwd station Bij deze verbouwing werd een deel van de voorgevel van het middendeel vervangen door een nieuwe glazen ingangspartij. Aan de achterzijde werd een nieuwe toegang toegevoegd.


020 Bij het bombardement van 14 mei 1940,, werd de binnenstad van Rotterdam voor een groot deel verwoest. Hierbij werd ook het station DP en station Hofplein niet gespaard. Restaurant LOOS en de rechts staande Delftsche poort werden grondig verwoest. Toch zag men in de bezettingsjaren nog kans om het station Delftsche Poort provisorisch op te knappen


021 In 1935 deed, als proef, het Mat’35 zijn intrede op Rotterdam DP. Het Mat ’35 was alleen bestemd om dienst te doen op de Hoekselijn.  Het bleek al heel snel een succes te zijn. CD 9701 aan het perron in HvH


022 De komst van het Mat’35 hielt niet in dat andere tractie vormen van DP geweerd zouden worden. Mat’24, de z.g.n. Blokkendoos, en de stoomlocomotieven van o.a. de serie 3900 waren hier nog regelmatig te zien.


023. Bij de ingebruikname van het nieuwe baanvak Nieuwerkerk - Rotterdam werd station DP, in afwachting van de bouw van het nieuwe Centraal Station, alvast omgedoopt tot Rotterdam Centraal Station. Het nieuwe Centraal Station werd naast het oude station Delftsche Poort gebouwd en werd op 31 mei 1957 geopend. Vrijwel meteen daarna werd het restant van het oude station gesloopt om plaats te maken voor het nieuwe stations postkantoor. Rtd 1953


024. Het nu alweer vervangen “oude”Rotterdam-CS. Dit was de vervanger van het oude DP


025 Alleen de Internationale treinen die over het luchtspoor CS binnen komen, zoals deze Rheingold Express met NS 1136 op kop, konden via de sporen 1 en 2 naar de Hoekselijn doorgeleid worden. Treinen vanuit het oosten (Utrecht) en westen (Den Haag) gingen via de verbindingsboog bij Blijdorp naar Hoek van Holland. Zij kwamen dus niet op CS ( dit heeft te maken met het kop maken)


026 De Tee Rheingold was een vaste gast op Hoek van Holland. In Rotterdam werd het Haagse deel aan het Hoekse deel met uitzichtwagen gekoppeld De Rheingold met blauwe 1153 in Rotterdam Centraal.(foto Harrie Hoekstra †)


027 Ingang van het nieuwe Centraal station waar de mogelijkheden om met de trein naar Hoek van Holland te gaan drastisch zijn afgekapt!


028 De huidige sporen en perrons waar nu geen plaats meer is voor de treinen van en naar Hoek van Holland


029 Nu prijkt er dit logo boven de sporen!! Trein is tram geworden.


030 Wij nemen nog wel de trein naar de Hoek


031 Seinbrug t.h.v. 'halte Beukelsdijk. Kijken in de richting van Schiedam. Links op de achtergrond de inmiddels gesloopte panden van de Spangensekade. Het spoor rechts is de aansluiting van de verbindingsboog richting de Ceintuurbaan, het meest westelijke deel van de spoordriehoek tussen de Schie en station DP. De aantekeningen op de foto zijn gebruikt om te kijken wat er zichtbaar is voor de Machinist/wagenvoerder als er veranderingen in of aan het spoor worden aangebracht.


032 En wij laten weten dat we eraan komen!
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:29:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
1-2 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Ramp bij De Schiebruggen
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2024, 14:16:32 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24
1-2 Ongeval Schiebrug
Ook de Hoekse lijn bleef niet gespaard voor zware ongevallen. Op 27 december 1982 botsten twee passagierstreinen ter hoogte van de brug over de Delfshavense Schie in Rotterdam op elkaar en zijn er drie doden en zeker twintig gewonden te betreuren. De botsing gebeurde ’s morgens rond half elf. De Nord-West Expres, van de Deense hoofdstad Kopenhagen op weg naar Hoek van Holland, botste vrijwel frontaal op de stoptrein Den Haag-Rotterdam. De internationale trein had om 10.40 uur in Hoek van Holland moeten aankomen, de stoptrein (die met zon tachtig kilometer per uur reed) moest volgens de dienstregeling om 10.21 uur in Rotterdam CS zijn. De Nord-West Expres was iets achter op het schema. Op het moment van de botsing had de Nord-West Expres een snelheid van naar schatting veertig kilometer per uur. Ook hier kwam de internationale trein uit de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp en was dus niet op Rotterdam C geweest. De brandweer is nog lang bezig geweest met het bevrijden van bekneld geraakte passagiers. Een probleem daarbij was dat een aantal wagons bijna rechtovereind stonden. De locomotief van de Nord- West Expres kwam gedeeltelijk onder de stoptrein terecht. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen gebeurde het ongeluk op het ter plaatse viersporige baanvak bij een wissel. Beide treinen reden elkaar tegemoet op verschillende sporen, maar bij de wissel ging het fout. Hoe dat kon, moet nog worden uitgezocht. Vermoed wordt dat een van de machinisten een rood sein heeft genegeerd. In één van de wagons van de trein zat een Russische delegatie die op weg. was naar Engeland. De Russen, die voor zover bekend niet gewond raakten, konden hun wagon wel verlaten, maar mochten dat „om veiligheidsredenen” niet van functionarissen van de BVD, de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Volgens de Rotterdamse politie bleven de Russen eerst echter op eigen verzoek in de trein. Later werden zij per auto naar de Russische ambassade in Den Haag gebracht. Het baanvak Schiedam-Rotterdam werd door het ongeluk geheel versperd.
 Ik heb aan de foto’s weinig toe te voegen.

033—036










037 Dit is weer een ander verhaal!
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:30:14 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
2-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Schiedam
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2024, 14:28:25 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24

Schiedam Sdm
Op 3 juni 1847 werd het breedspoortraject Den Haag-Delft-Rotterdam-DP geopend. Het houten Station Schiedam was het voor laatste station voor het eindpunt DP en is het enige station dat Schiedam rijk was.
 In 1889 werd het oorspronkelijke houten gebouw vervangen door een uit baksteen opgetrokken permanent gebouw. Bezien we het traject vanuit Rotterdam DP dan gaan er vier doorgaande sporen richting Schiedam. De twee linker sporen vormen “de Hoekselijn”, de twee andere doorgaande sporen slaan na station Schiedam rechts af en gaan verder als de “Oude Lijn” richting Delft/Den Haag. Schiedam is zoals velen denken dus niet het eerste station aan de Hoekse Lijn, dat is toch echt Rotterdam DP!. In 1963 werd aan de sinds 1959 hooggelegen spoorbaan een nieuw station gebouwd met een opvallende geconstrueerde stationshal en aan het lager gelegen stationsplein een bijzonder vijfhoekig luifel. Vanaf 25 mei 1967 kreeg Schiedam de nieuwe stationsnaam “Schiedam-Rotterdam West”. Deze naamsverandering lag gelegen in het feit dat de internationale sneltreinen van en naar Hoek van Holland nu via de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp liepen en deze treinen niet meer in Rotterdam-C stopten. Na het opheffen van de internationale treinen op Hoek van Holland werd per 24 mei 1998 de stationsnaam wederom gewijzigd in Schiedam Centrum. Hier mee was er weer een era op het spoor afgesloten.


038 Het eerste houten station van Schiedam is het tweede station aan de Hoekse Lijn. Vanaf hier splitste de sporen zich in twee richtingen, Twee sporen gingen naar het Noord-Westen (Den Haag) en twee sporen gingen naar het Westen ( Vlaardingen/Maassluis). (His. Ver. Schiedam)


039 In 1889 werd het oorspronkelijke houten gebouw vervangen door een uit baksteen opgetrokken permanent gebouw. Hier met de paardentram naar het Broersveld/Koemarkt. (His. Ver. Schiedam)


040 De Paardentram  naar het Broersveld staat gereed op het stationsplein. (His. Ver. Schiedam)


041 Schiedam heeft altijd al de uitstraling van een grote stads station gehad. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de overstap mogelijkheden die dit station te bieden had. (His. Ver. Schiedam)


042 Op de overweg staande kijken we in de richting van Rotterdam DP/CS. De sporen rechts zijn die van de Hoekselijn en gaan door naar het eind/begin station van de Hoekse lijn. De linker sporen zijn die van de “Oude Lijn” en vinden ook hun eind/beginpunt onder het zelfde dak als die van de Hoekselijn. We kijken hier naar het naderende einde van het oude station Schiedam. Links zijn de werkzaamheden voor het nieuwe station al in volle gang. Schiedam is niet zoals velen denken het eerste station aan de Hoekse Lijn, dat is toch echt Rotterdam DP! (His. Ver. Schiedam).


043 Links van het Mat54 zijn de vernieuwingen en ombouw goed te zien. Foto internet


044 Het nieuwe station staat duidelijk hoger als het oude!. Door deze verhoging kon de overweg vervangen worden door een onderdoorgang voor zo wel het weg als het scheepvaartverkeer. Foto internet


045 Net als het station zal ook de overweg en de tijdelijke wachtkamer verdwijnen. Dit alles behoord nu tot de verleden tijd. Foto NS


046 In 1963 werd aan de sinds 1959 hooggelegen spoorbaan een nieuw station gebouwd met een opvallende geconstrueerde stationshal en aan het lager gelegen stationsplein een bijzonder vijfhoekig luifel.


047 Vanaf 25 mei 1967 kreeg Schiedam de nieuwe stationsnaam “Schiedam-Rotterdam West”. Deze naamsverandering lag gelegen in het feit dat de internationale sneltreinen van en naar Hoek van Holland nu via de verbindingsboog bij Diergaarde Blijdorp liepen en deze treinen niet meer in Rotterdam-C stopten. Na het opheffen van de internationale treinen op Hoek van Holland werd per 24 mei 1998 de stationsnaam wederom gewijzigd in Schiedam Centrum. Hier mee was er weer een era op het spoor afgesloten..


048 Direct achter het station, tussen station en autosnelweg lag het VAM overslag. Dit is ook al weer jaren geleden gesloten.


049 Aan de Hoekselijn zelf lag een onderstation met een eigen spoor voor de/een gelijkrichterwagen. Ook dit spoor is met de ombouw verdwenen. Foto Martijn Haman



2-2 De Hoekse Lijn    4 mei 1976                                                                         revisie 2023/24

In de 125 jaar van haar bestaan is ook de Hoekselijn niet ontkomen aan enkele ongelukken en rampen. De Hoekselijn had op 10 augustus 1856 de eer om betrokken te zijn bij het eerste grotere spoorwegongeval in Nederland. In Schiedam botste de laatste trein van die dag op de voorlaatste trein. Dit kon gebeuren omdat er toen nog geen blokbeveiliging was. Resultaat; 3 doden en 5 gewonden.
Een van de grootste spoorwegrampen was die van 4 mei 1976 , ook bekent als de zgn. vergeten ramp, toen twee treinen frontaal tegen elkaar botsten. Er vallen 24 doden en tientallen mensen raakten gewond. Volgens een later onderzoek had een van de machinisten een rood sein over het hoofd gezien. In de jaren ’70 rijdt er elke ochtend één internationale trein van Hoek van Holland naar München. De zogeheten Rheingold sluit aan op de veerboot uit Harwich. De rest van de treinen op de Hoekse Lijn zijn stoptreinen. Om te voorkomen dat de lange-afstandstrein lang achter een sprinter blijft hangen, is tussen Vlaardingen en Schiedam een inhaalmogelijkheid gemaakt. Op dat inhaalspoor gaat het op 4 mei 1976 helemaal mis. Rond 07.00 uur stappen in Hoek van Holland passagiers van de veerboot op de D-trein, de rechtstreekse trein naar Duitsland. De trein vertrekt enkele minuten later dan de bedoeling is. Dat heeft consequenties voor de stoptrein van Rotterdam naar Hoek van Holland. Deze stoptrein rijdt bij Schiedam over het stuk spoor dat de internationale trein gebruikt om de stoptrein naar Rotterdam in te halen. De sprinter richting Hoek van Holland staat op station Schiedam/Rotterdam-West. De conducteur is druk met een passagier die twijfelt of hij wel of niet meewil. Als het tijd is om te vertrekken, sluit hij snel de deuren. Maar hij vergeet om te letten op de witte lamp die op het perron staat. Deze witte lamp is een vertreksein voor de conducteur. Pas als dat sein brandt, mogen de deuren dicht. Maar het spoor is nog bezet door de tegemoetkomende internationale trein. Het witte sein brandt dus niet. De machinist ziet op zij controlebord dat de deuren dicht gaan. Hij vertrouwt erop dat de conducteur goed heeft opgelet en ziet zelf mogelijk daarom het rode sein over het hoofd. De door rood rijdende sprinter trekt snel op en heeft gelijk een grote snelheid. De internationale trein haalt op dat moment de stoptrein naar Rotterdam in en rijdt 40 kilometer per uur. Om 07.54 uur botst de D-trein frontaal op de sprinter. Dat gebeurt ter hoogte van de Henri Polakstraat in Schiedam. De stilstaande stoptrein wordt zijdelings geraakt.  Bij de ramp waren drie treinen betrokken:  Stoptrein 4116, onderweg van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland. Deze bestaat uit twee treinstellen van het type SGM .Totaal 2 x 2 =vier rijtuigen  D-trein 215, onderweg van Hoek van Holland naar München. Deze bestaat uit een locomotief uit de 1300 serie met een aantal rijtuigen. Stoptrein 4125, onderweg van Hoek van Holland naar Rotterdam. Deze trein bestaat uit twee treinstellen van het type plan V . Totaal 2 x 2 = vier rijtuigen.

Na de ramp werd direct besloten om de D-treinen niet meer te laten inhalen over het linkerspoor. De D-treinen zouden voortaan achter de stoptrein blijven rijden en hierdoor later aankomen in Rotterdam. Daarnaast werd het ATB systeem versneld aangelegd op trajecten waar dit nog niet aanwezig was, om een dergelijke ramp te voorkomen .Het treinstel 2008 van het type Sprinter (SGM) was kort tevoren nieuw in dienst gesteld. Later bouwde de Waggonfabrik Talbot een nieuwe rijtuigbak ter vervanging van de verwoeste bak. De locomotief van de D-trein, de NS 1311, kwam ondanks de zware schade een jaar later weer in dienst nadat deze hersteld was. http://anderetijden.nl/aflevering/36/De-vergeten-treinramp-bij-Schiedam


050 Overzicht van het rampterrein


051 Situatie schets hoe het een en ander kon gebeuren


052 Henri Polakstraat in Schiedam


053 Opruimen met behulp van de oude spoorwegongevallenkraan uit Utrecht
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 22:22:38 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25775
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2024, 14:29:39 »
Bedankt Hans. Vooral voor de oude foto's  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
2-3 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Schiedam Nieuwland
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2024, 14:39:29 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24

Schiedam-Nieuwland Nwl
Het “station” is geopend op 1 juni 1975 als voorstad halte aan de Hoekse Lijn. Het station is vernoemd naar de gelijknamige Schiedamse wijk “Nieuwland”. Door het ondergrondse metrostation Parkweg is deze wijk is verbonden met het Rotterdamse metro en tramnet van de RET. Voorheen bestond de mogelijkheid om direct vanuit de trein onder het station over te stappen op de RET tramlijnen 21, 24 en buslijn 51 (niet 's avonds en niet op zon- en feestdagen). Door de komst van de Citades-trams moesten de tramrails naar het noorden worden verlegd. Daarmee liggen deze gecombineerde bus- en tramhaltes nu recht tegenover het Vlietland Ziekenhuis. Dit ziekenhuis is een samenvoeging van de Schiedamse ziekenhuizen met het Vlaardingse Holy-Ziekenhuis.(Gesloopt is nu een woonwijk) Station Schiedam Nieuwland ligt op loopafstand van dit ziekenhuis en het Politiebureau.


054 Het eerste station, ondanks dat het een halteplaats is (geen wissels of overloop mogelijkheid) blijft men het halsstarrig station noemen. Hier nog met het lage haltegebouw.


055 Voor de verdieping en aanpassing van de Damlaan lag Station Nieuwland aan de Vlaardingse-zijde van de overweg . Aan deze zijde stond het houten tijdelijke stationsgebouw op gesteld.


056 Het nieuwe Station Nieuwland met de onderdoorgang Damlaan. Rechts de tram en busbaan.


057 Het geheel vernieuwde station Nieuwland met rechts de onderdoorgang voor tram en bus.


058 In 2014 is het station Schiedam Nieuwland uitgerust met poortjes en heeft veel van zijn charme verloren.


059 Tijdens de opening van het nieuwe Station Nieuwland waren er enkele festiviteiten georganiseerd zoals de doop en naamgeving van de NS1614. De genodigden voor deze festiviteiten werden aan en afgevoerd met enkele historische RET trams


060 De vierasser Emr 303 met Allan aanhanger  Ahr 1001


061 De uit Engeland terug gehaalde Allan Emr123 met Ahr 10..


062 Op 1 april 2017 is de Hoekse Lijn overgenomen door Randstadrail en is alle treinverkeer gestaakt. Op termijn zullen de metrolijnen A en B op station Schiedam Nieuwland gaan stoppen. Het station zal tussen april en september 2017 worden omgebouwd naar een metrostation. Het nieuwe station kan in die vijf maanden echter niet voltooid worden. Daarom zal er in 2017 eerst sprake zijn van een tijdelijk station bij aanvang van de metrodienst op de Hoekse Lijn, waarna het definitieve station gebouwd zal worden. Dit zal begin 2018 af zijn.


« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:32:44 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
3-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Vijfsluizen-Poldervaart
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2024, 14:44:54 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24


063 Mat 35 t.h.v. de poldervaartbrug onderweg naar zijn volgende stop Schiedamscheweg/ Vlaardingen Oost


064 Hier passeert een onbekende Mat 46 de vaste stalen brug over de Poldervaart bij de Vijfsluizen.


065 Teun van der Zee legde op 19 april 2017 die zelfde Poldervaartbrug op de gevoelige plaat vast. De stalen brug heeft plaats moeten maken voor een nieuwe betonnen exemplaar


066 Het fietspad gaat hier onder het spoor door en zal aan de andere kant van de spoorbrug de Poldervaart kruisen.


067 Iets verderop, richting Vlaardingen, komen we voor het Metro tijdperk deze in het struweel verborgen ex-dienstwoning tegen.


068 net zoals deze goed gecamoufleerde duiker. Alles nog uit het beging van de aanleg van de spoorlijn.


069 Vlak voor Vlaardingen was deze dienstwoning te vinden
foto Pwy


070 Zo zag de water doorlaat er bij het sportpark de Vijfsluizen er voor de ombouw uit


071 En zo in de jaren 70 van de vorige eeuw.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:33:09 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
4-1 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Halte Schiedamschedijk Vlaardingen
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2024, 15:04:38 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24

Schiedamschedijk Sd
Na het verlaten van Station Schiedam gaat het bij de “Vijfsluizen” over de Poldervaartbrug naar het op 17 augustus 1891 in het buitengebied van Vlaardingen-Ambacht gebouwde halte “Schiedamschedijk”. In de begintijd van het spoor was de Schiedamschedijk de primaire noordelijke zeewering en doorgaande hoofdweg tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Deze zeedijk mocht onder geen enkele voorwaarde onderbroken of ondergraven worden. Dit betekende dat er ongelijkvloerse kruisingen tussen spoor en weg aangelegd moesten worden. Deze zeewering zal voordat de trein in Hoek van Holland arriveert, nog een maal in Vlaardingen en later in Maassluis gekruist worden.


072Halte Schiedamschedijk in 1907. De treinkaartjes konden in het nabijgelegen café worden aangekocht.


073 Dit is het Het stations-koffiehuis waar de hr. De Vette tot 1917 de treinkaartjes verkocht


074 Met wat kleine veranderingen is het nu Café Schiedamschedijk


075 Halte Schiedamschedijk in 1905met de geopende “Booms”


076 Halteplaats Schiedamschedijk was gebouwd als halteplaats met eilandperron. Hier met een halterende lokaaltje getrokken door een HSM 701-755


077. Na 1917 veranderde de naam van station Schiedamschedijk in Vlaardingen Oost (Vdo) en kreeg een eigen stationsgebouw met kaartverkoop. Door het toegenomen wegverkeer was de overweg met het station een sta-in-de-weg geworden


078 Vanaf het stationsgebouw(tje) en/of het perron had men goed uitzicht op de ondergelopen polder die niet zoveel later omgetoverd zal worden in de Koningin Wilhelminahaven.


079 De Schiedamschedijk gaat hier over in de Maassluissedijk
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:33:46 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
4-2 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Station Vlaardingen Oost
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2024, 19:28:43 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24


Schiedamschedijk Sd/Vdo
Na 1917 veranderde de naam van station Schiedamschedijk in die van Vlaardingen-Oost. Door het toegenomen wegverkeer was de overweg met het station een sta in de weg geworden. De (politieke)roep om verbetering van de situatie werd steeds luider gehoord. In 1954 werd een begin gemaakt met de sloop en vervanging van het oude station  en de overweg. Wim Pronk en de uitbater van Café Vlaardingen-Oost waren daar natuurlijk niet zo blij mee! Het huidige station Vlaardingen-Oost (Vdo) werd in 1956 geopend gelijk met het er naast gelegen viaduct en het Shell Sportpark “de Vijfsluizen”.


080-Het voormalige koffiehuis is nu een volwaardig café geworden


081 Lange rijen met wachtende auto’s voor de gesloten overweg in de veel besproken overweg “ Schiedamsedijk” Daar dit de enige passage was in de doorgaande route naar het westen moesten ook de lijnbussen van de RET hiervan gebruik maken


082 Als het op een Zomers zondag goed weer was, en het regende niet, dan stonden hier s’morgens vroeg, als de booms gesloten waren, honderden fietsers uit Schiedam en Rotterdam, te wachten voor de gesloten spoorbomen De overwegend in een wit overhemd gestoken heren met hun dames in een fleurig japonnetje werden dan meewarig aangekeken door de strandgangers in de passerende trein.


083 Doordeweeks waren het overwegend arbeiders die van de overweg gebruik maakten.


084 Als het de tijd was Wim Pronk, die aan de Parkweg woonde, hier goede zaken. We zijn in Vlaardingen he! 25 cent voor een schoongemaakte haring of vijf voor een gulden.


085 Daar de situatie met en bij de overweg onhoudbaar begon te worden is besloten om het oude overweg te vervangen en er een nieuwe onderdoorgang met station moest komen  Tekening H.F. Enter


086 Als er dan toch verbouwd gaat worden doe dan maar gelijk een stationsgebouw!  Uit het boekje Exploitatie van de Modelbaan


087 De bouw van het viaduct bij Vlaardingen Oost in volle gang. De doorgraving voor het viaduct lag net achter de waterkering van de zeedijk en vormde geen gevaar voor de veiligheid


088 Station en Viaduct in de afbouwfase. Op de achtergrond het op een eiland perron gelegen nieuwe stationsgebouw van Vlaardingen Oost Tijdens de bouw moesten in en uitstappende passagiers gebruik maken van de aan de buitenkant van het spoor gelegen noodperrons.


089 “Het Vrije Volk” bestede er ook de nodige aandacht aan..


090 Het hoofdgebouw van Station Vlaardingen in zijn volle glorie


091 Het interieur van Vlaardingen Oost in zijn gloriedagen, opgeruimd, schoon, kaartjesverkoop, bagagebalie met een van Berkel weegschaal en dit alles met de persoonlijke aandacht van het uitermate vriendelijke personeel.


092 Het nog net niet vrijgegeven gebruik van de onderdoorgang.


093 Dat witte huis rechtsboven is Café Vlaardingen Oost. De oude doorgaande weg en de overweg zijn al gedeeltelijk weggehaald. De Cincenatie zoals de Vlaardingers zeggen, moest nog gebouwd worden. Op de achtergrond de Vulcaanhaven Aan deze (toen)grootste gegraven particuliere Rijn en Zeehaven van de wereld staan op de achtergrond de eerste brugkranen van Europa. Minister Ronald Plasterk heeft deze brugkranen aangewezen als beschermd monument van de Wederopbouw. De haven is voor de oorlog gegraven door voorheen de Steenkolen Handels Maatschappij en Thyssen-Krupp. Later is het bedrijf opgegaan in het overslagbedrijf “Frans Swarttouw”. De haven is nu uitvalsbasis voor diverse veerdiensten op Engeland


094 Een Mat40 halteert voor het stationsgebouw Vlaardingen-Oost. Rechts van het stationsgebouw was de voormalige halte “Schiedanschedijk” geprojecteerd. Rechtsboven het midden van de prentbriefkaart vinden we de Amerikaans-Canadese fabriek van fijne gereedschappen. De hele horizon word in beslag genomen door de fabrieken en werkplaatsen van de voormalige scheepswerf Wilton Feyenoord. Van de nu zo bekende Beneluxtunnel en de A4 is nog niets te zien. Vrz. PWy


095 De Meester Kesperweg gezien in de richting van Vlaardingen Centrum. (achter de flat heb ik 20 jaar gewoond!) Helemaal links boven maakt de weg een bocht naar rechts en sluit daar weer aan op de oude doorgaande route richting het westen. De oude doorgaande weg is na de ingebruikname van de onderdoorgang voor al het doorgaande verkeer afgesloten. Leuk detail is de Shell benzinepomp met garage dat toen nog mocht. Van de A20 had men toen nog nooit gehoord. Plaatje is gemaakt van af het eilandperron.


096 De sprinter 2 en 3-en hebben jarenlang de stoptreindienst gedomineerd


097 Internationale treinen stopten hier niet, maar zij moesten wel met lage snelheid passeren van wegen de kort op elkaar volgende seinen, overwegen, overloop en de draaibrug over de Oude Haven. De Nord West Expres onderweg naar Hoek van Holland. De trein is bespannen met de NS Loc 1221


098 De zelfde NW-Express maar nu met de NS 1601


099 Deze dus!
« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 20:34:16 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
4-3 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024 Vlaardingen Binnensingel
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2024, 13:26:22 »
De Hoekse Lijn                                                                             revisie 2023/24

Binnensingel

Na Station Vlaardingen Oost (Vdo) gaat het spoor in een ruime boog naar rechts achter de aan de KW-haven staande haringpakhuizen langs. Halverwege, tussen Vlaardingen Oost en Vlaardingen Centrum, word het Binnensingelviaduct met bijbehorende overweg gepasseerd. Dit viaduct met overweg geef vanuit de stad toegang tot de Koningin Wilhelminahaven-midden. Hier zijn de panden van de haring rederijen, de glasfabriek en de Rotterdansche Margarine Fabriek, de ROMI te vinden.

Na het passeren van de overweg komt de overloop naar de rangeersporen in Vld-C inzicht. Deze overloop en de daarachter liggende stalen draaibrug over de Oude Haven worden gedekt door de links en rechts van het spoor staande hoofdseinpalen. Treinen bestemd voor het industriegebied van Vlaardingen Oost worden via de overloop naar verkeerd spoor geleid om zo op Vlaardingen Centrum te worden binnen genomen. OP de rangeersporen van Vld-c worden zij uitgesorteerd en dan over de brug terug geduwd naar de goederenstamlijn die parallel aan het hoofdspoor richting Oost loopt.


100-Luchtfoto van de Koningin Wilhelminahaven met rechts de spoorlijn tussen station Vlaardingen Centrum en Vlaardingen Oost. Rechts daarvan is nog een stukje bebouwing van de Oostwijk te zien. In het midden herkennen we het Binnensingelviaduct. Links zien we de pas gegraven KW-haven met de opslagtanks voor eetbare oliën van de Nieuwe Matex, ex Pakhuismeesteren. Aan de bovenrand van de foto herkennen we de Oude en spoorweghaven en rechts daarvan is nog een stukje van het station Vlaardingen Centrum te zien.


101 Hier kijken we vanaf de overweg de binnensingel op. Links en recht herkennen we de Spoorsingels en de Maasboschstraten.


102 Het Binnensingelviaduct. Duidelijk zijn de “Haring”sporen ( Stamlijn)aan de onderzijde van de foto te zien.


103 Alles wat we hier zien is van voor 1935 en allang verdwenen. Het viaduct is niet meer, de overweg is verdwenen evenals de Glasfabriek en de Margarinefabriek ROMI


104 Toen de “Booms” nog traliewerk hadden. Dit zijn de laatste dagen voor de overwegwachter, de AKI staan al klaar om het van hem over te nemen.


105 De Tunnel met op de achtergrond de ROMI fabrieken aan de KW Haven. Helemaal links staan de silo’s van de Magnesiet fabriek.


106 Viaduct  met tunnel gezien vanaf straatniveau.


107 Nu in kleur, alles verleden tijd. Vlaardingen is Vlaardingen niet meer!


108 De uit Amsterdam komende boottrein passeert hier de overweg met de inwerking zijnde AKI. De overwegwachter, die nu niet meer nodig was, mocht nog wel , tot nader order, in de dienstwoning blijven wonen Deze woning stond aan de stadszijde van de overweg. Allemaal verleden tijd! Foto Albert Sas


109 Zo moest de toenmalige bewoners van de dienstwoning aan het binnensingelviaduct de bootrein uit Amsterdam hebben zien aankomen. Voor de verandering zien we hier een groene Plan V als boottrein dienst doen.


110 De NS1610 met twee versterkingsrijtuigen onder de oude driepuntsscharnierportalen bij het spoorsingelviaduct. De werkzaamheden voor de Deltadijk zijn al in volle gang.


111 loc NS1601 passeert de overweg Binnensingel op zijn weg van Bad Bentheim naar Hoek van Holland. Aan de hoop zand is te zien dat er hard gewerkt word aan de verbreding van de Deltadijk


112 Het viaduct moest in de jaren 80 wijken voor de aanleg en verbreding van de Deltadijk. Het spoor werd toen richting stad vershift. Sprinter 3 onderweg van Vld-o naar Vld-c. Het opgenomen spoor leidde naar de Magnesiet. Hier waren regelmatig bollenwagens te gast.


113 Een Sprinter 2 en 3 rijdend langs de “nieuwe” Spoorsingel met op de achtergrond de gebouwen van de Unilever en Leverzeep.


114 En hier doet een Koploper dienst als een van de laatste boottreinen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 15:40:49 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2024, 21:30:22 »
Hans bedankt voor je foto's en verhalen.

Hoe vaak heb ik op de Binnensingel, als jongetje, bij de overweg staan wachten om daarna naar de KW haven te lopen. Station Vlaardingen Oost, vaak gebruik van gemaakt, de Kesperweg flats, waar mijn ouders 40jr hebben gewoond, de dijk.

Groet Meino

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Hoekselijn 1864--2017 Vlaardingen Centrum deel 1 rev.2024
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2024, 14:39:14 »
Vlaardingen
In de 18e eeuw wordt de haringvisserij steeds belangrijker voor Vlaardingen. Concurrentsteden Schiedam en Rotterdam gaan zich meer richten op de jeneverproductie en de handel. Vlaardingen groeit enorm door de zeevisserij, maar Vlaardingen wordt wel financieel afhankelijk van de visserij. In goede tijden was dit geen probleem, maar in oorlogstijd kon de vloot niet naar zee en waren er geen inkomsten. In 1813 werd Nederland een soeverein vorstendom en de goede tijden voor Vlaardingen braken aan. Vlaardingen werd zelfs de belangrijkste Nederlandse haven voor de haringvisserij. Helaas bleef de Maasmond dichtslibben en dat gaf voor de scheepvaart veel problemen. De aanleg van de Nieuwe Waterweg was ook voor de visserij een uitkomst. Hierbij kwam in 1881 ook nog eens de spoorverbinding met de rest van het land en ver daar buiten tot stand. Hierdoor ontstond de mogelijkheid om haringexport naar Duitsland te laten toenemen.

Vlaardingen-Centrum.Vd-c
Station Vlaardingen-Centrum (Vd-c) werd geopend op 17 augustus 1891. Het stationsgebouw bestond uit een verhoogd middendeel met links en rechts lage vleugels. Op de begane grond waren de wachtkamers en dienstruimten. Op de boven verdieping waren woonvertrekken voor het Stations personeel. Al enkele jaren na de opening moest het hoge middendeel vanwege instortingsgevaar worden afgebroken. Het is nooit meer opgebouwd. Direct vanaf de opening beschikte Vlaardingen C over een groot rangeerterrein met spoorweghaven. De opstel en rangeersporen aan de noordzijde van de hoofdlijn bediende in westelijke richting de goederenloods van Gend&Loos en de plaatselijke kolenboeren. Deze opstel en rangersporen liepen door tot aan de voorzijde van het station. Hier stonden voornamelijk de gesloten wagens voor het haring en zout transport afgesteld. De vG&L goederenloods aan de Parallelweg stond in de hoogtijdagen van Vlaardingen Haringstad stampvol met vaatjes haring, variërend van een 1/16 de tot aan een volkantje. Aan de zuidzijde bij de spoorhaven lagen de lange rangeer en opstelsporen. In een latere datum was een van de sporen voorzien van een vaste weegbrug met ladingmal. Op deze sporen werden de kolen en magnesietwagens die van de Vulcaanhaven, de olie treinen voor de MATEX, de benzinetreinen van de NAM en BPM, de kunstmest en stikstofwagens van de Super en toen zij er nog waren, de geslotenwagens geladen met zout en Haring. De gesloten wagen van de zeepfabriek “SunLight” vonden hier ook een plaatsje. In die hoogtijdagen van de haring beschikte Vlaardingen Centrum over een eigen vaste rangeermachine, eerst stoom later een bakkie uit de 500 serie. In 1955 is de spoorweghaven v.w.g. verval en vervuiling gedempt. Op de nu vrijgekomen plaats kwamen lange opstelsporen met een verhoogde kop- en zijlading. De goederentreinen die uit de richting Rotterdam (Feyenoord) kwamen werden net voor de brug over verkeerdspoor naar het aan de  zuidzijde van Vlaardingen C gelegen emplacement geleid. De binnen genomen treinen werden hier verder uitgesorteerd. Vanuit Vld-c gezien lag net achter de draaibrug over de Buitenhaven de aftakking, naar rechts, deze aftakking leidde naar de onderlangs gelegen stamlijn en de Haringsporen 1 en 2. Spoor 3, wat het dichts tegen de achterzijde van de pakhuizen lag, gaf toegang tot de laadplatforms met de hoge deuren. Vanaf deze platforms werden de traditionele kantjes (tonnen) haring in de gesloten wagens geladen en klaar gezet voor transport naar heel Europa. Het ernaast gelegen spoor 2 leidde naar de andere locaties en diende tevens als omloopspoor voor de haringsporen. Deze haringsporen waren via een in de stamlijn gelen engelsman te bereiken. Rangeerdelen en losse wagens die bestemd waren voor de Vulcaanhaven werden vanaf Vld-c opgeduwd over de stamlijn tot aan hun bestemming. Dat opduwen moest wel daar er aan de Vulkaanhaven geen mogelijkheid tot omlopen bestond. De ketelwagens die als bestemming Nieuwe Matex, = “De Maatschappij tot Exploitatie van Terreinen”, hadden werden in getrokken konvooi tot aan het recht tegenover station Vlaardingen Oost gelegen einde van de stamlijn gereden. Vanaf hier werd het konvooi opgeduwd naar de sporen van de Matex.


115 De Oude haven in de hoogtij dagen van de haringhandel. Er meerden zelfs grote zeeschepen af zoals de tweemastschoener “De Vrede”.


116 De oude haven lag van voor tot achter de spoorbrug “stampes” vol met vissersvaartuigen en Koopvaardijers. We kijken hier naar binnen en zien hoofdzakelijk zeildrifters en loggers op hun traditionele manier (kopvoor) afgemeerd liggen.


117 Op 17 september 1891 starten in Vlaardingen officieel het eerste personenvervoer per trein. Om de ingebruikname van de spoorwegverbinding Schiedam naar Vlaardingen en Maassluis een feestelijk tintje te geven werden grote hoeveelheden notabelen uitgenodigd om dit heugelijke feit mee te maken. Veel van de genodigde woonde en leefde in de buurt van Den Haag. Zij werden uitgenodigd om deze dag te starten vanaf station DelftSchiedam Vlaardingen-Maassluis. De genodigde op het station van Delft klaar voor de openingsrit naar Vlaardingen. In 1893 breidde men de lijn uit en kon je zelfs met de stoomtrein naar Hoek van Holland.


118 Erg druk was het in de eerste jaren van de spoorwegen op Vlaardingen niet. Het goederenvervoer stelde toen nog niet veel voor! En enkele wagen was blijkbaar voldoende


119 Vlaardingen in 1907. Er is wat meer volk op de been. De seinen zijn van type HYSM


120 Ook in Vlaardingen ging het zeil plaats maken voor stoom. Sleepboot Bagatel met een voor mij onbekende op stoom gedreven zoutboot.


121 De bekende stalendraaibrug over de Buitenhaven. Jaren later zou deze brug nog eens voor wereldnieuws zorgen, maar dat later.


122  Vanaf 1935 werd de spoorlijn Rotterdam-Hoek van Holland geëlektrificeerd. In 1958 verdween de stoomlocomotief definitief uit beeld en waren deze beelden echt verleden tijd. Het huidige station dateert uit 1912 en is een ontwerp van Ir.C. Douma. Hij verving het stationsgebouw uit 1891, dat na voltooiing van het nieuwe station werd afgebroken. Het station heeft een eilandperron met een overpad over het noordelijke spoor.


123 Op deze foto is alles nog aanwezig, Brug met doorsteek van de KW haven naar de Buitenhaven, brug en doorsteek naar de Spoorhaven Hier ligt de KW haven nog vol met vissermannen en heeft de Spoorhaven nog zijn twee zwembaden (een voor mannen en een voor vrouwen)


124 De Spoorhavenbrug in 1919. Op de achtergrond de in 1925 verdwenen Snuif of Pelmolen de Vrijheid. Deze stond aan de Galgkade/Buitenhaven. De spoorhaven heeft hier aan de stationszijde nog kades en/of loswallen. In de midden is het zwembad tezien!


125. De Spoorhaven was een getijdehaven en onderhevig aan eb en vloed. De loswal is verdwenen en het verval gaat toeslaan. Let eens op de grote hoeveelheid fietsen die “tijdelijk” op het perron geparkeerd werden. Op de achtergrond het Handelsgebouw en de zeevisvaartschool.


126 De Spoorhaven in een verre staat van verval. De eerste “SHELL” flatgebouwen staan al aan de Paralleleweg. Helemaal links zien we het seinhuis nog staan.


127. Nee hier is geen brand of bombardement geweest maar we kijken naar de verbouwing van 1912

128 Het nieuwe Station Vlaardingen-Centrum na de verbouwing in 1912

129 Zoals het toen normaal was had ieder zich zelf respecterend station een wacht annex koffiekamer met bijbehorende faciliteiten. De nieuwe gelagzaal op het eilandperron


130 Uiteraard maakte iedere uitbater reclame voor zijn eigen zaak. Suikerzakje van uitbater J J van Nieuwenhuysen


131 Wie kent ze niet, de Wereldberoemde Vlaardingsche IJzerkoekjes! Dit is nog een relikwie overgebleven uit de tijd van de roemruchte zeevisscherij. Het ijzerkoekje.


132 De bekende Wilhelminalantaarn uit 1915 op het toen nog autovrije stationsplein.


133 Gezien vanuit het eerder genoemde Handelsgebouw aan de Parallelweg. Waarschijnlijk is de teelt in volle gang daar er maar weinig vissermannen in de Buitenhaven liggen. Ik weet helaas de datum niet wanneer de beweegbare brug tussen de beide havens verdwenen is. Maar dit is nog een plaatje van voor de oorlog toen “Dovekant “ dat is de anderekant van de Nieuwe Maas, alleen nog maar uit weilanden en Grienden bestond  De gebroeders Dusseldorp zijn al neergestreken! (1872)


134 Wat een verschil met jaren later. Zo te zien heeft de “Oranjeplaat” , in charter van de Spido, zijn lading gelost aan het Shell ponton voor het platje. Dit is de tijd dat de toen nog arbeiders genoemde werknemers van de BPM en Shell Pernis massaal op de fiets naar en van hun werk kwamen.  Na de opening van de Beneluxtunnel was dit allemaal verleden tijd. Gezien de file zijn de Booms net Oop gegaan!


De hierboven vermelde Oranjeplaat van de Spido met achter zich de "Prinsesseplaat, ook van de Spido


135 Op bovenstaande foto zagen we hem al staan De Pelmolen van de Gebr. Dusseldorp aan de mond van de Buitenhaven. Helaas heeft deze peulvruchtenpellerij nooit een spooraansluiting gekend.


136 Het station beschikt over een rangeerterrein waar regelmatig goederentreinen van en naar de Vlaardingse industrie gerangeerd worden. Om dit alles in goede banen te leiden beschikte Vlaardingen over goed geoutilleerd seinhuizen met bekwame seinhuiswachters.
 

137Waar dit seinhuis gestaan heeft dat kan ik niet achterhalen, het is in iedergeval aan de Hoekselijn in Vlaardingen.

« Laatst bewerkt op: 11 January 2024, 16:53:19 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
5-0-1 Hoekselijn 1864--2017 Vlaardingen-C deel 2 rev.2024
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2024, 11:04:00 »



140 Kijkend in de richting van Vlaardingen Oost. Een Sprinter van de eerste serie nadert de overloop en de aftakking naar de stamlijn. Van een evt. ombouw naar Deltadijk en Metro is nog niets te zien. Foto Rob Kramer


141 Tot aan de ombouw en verhoging van de Deltadijk is het Spoorhuisje aan de Oosthavenkade blijven staan. Op de voorgrond is nog net het wissel te zien wat leid naar de Stamlijn Vld-o


142 Eens het domein van de overweg/bruggewachter. Nadat deze niet meer nodig was is het pandje in de verhuur gegaan en later, toen het in de weg stond, afgebroken. Hier woonden Hermien van Leeuwen- Heusinkveld. dhr van Leeuwen was tot zijn pensioen brugwachter van de Delfshavensche Schiebruggen. Het Gebouwtje bevatte twee woningen, een ervan gebruikte deze brugwachter als fietsenopslag begreep ik. Aanvulling hrp


143  Plan V als stopper komende uit de richting Schiedam. foto Rob Kramer


144  En hier dezelfde stopper komende vanuit Maassluis. De Ketelwagentrein van/naar de Matex staat al klaar voor verdere afhandeling. Foto Rob Kramer


145 In de jaren 70 liep het aantal treinstellen mat 35 en 46 hart terug. Om de lacune die zou ontstaan door het materieel tekort op te vullen werd het Plan V, tot aan de komst van de Sprinter, regelmatig in de stoptreindienst ingezet. Foto Rob Kramer


146 De uit Maassluis afkomstige stoptrein halteert hier voor het station. Achter het dwergsein ligt de toegang naar het grote rangeerterrein.


147 Na de plan V kwamen de Sprinters, eerst als tweetje zonder doorloop mogelijkheden en later gevolg door exemplaren met wel een WC aan boord en de verlengde Sprinter 3tjes


148 Een Mat 54 met balgen tussen de rijtuigovergangen is als Boottrein ingezet tussen Hoek van Holland-Amsterdam gefotografeerd door Raymond vd Hove voor de Shell woningen aan de Parallelweg.


149 vG&L in de nadagen van haar Vlaardings bestaan. Daar waar vroeger de opstelsporen lagen staat nu het blik geparkeerd. Aan deze zijde van de Parallelweg stonden langgeleden de werkpaarden van Gent&Loos in hun stallen uit te rusten. Op de achtergrond het onderzoek gebouw met Rattenfarm van de Unilever. Foto Rob Kramer


150 De NS1153 met de internationale Nord-West Express aan de haak, dendert hier, uiteraard zonder te stoppen, door station Vlaardingen Centrum om op tijd bij de veerboot in de Hoek te zijn. Foto Rob Kramer


151  NS1159 onderweg naar Hoek van Holland. Rob Kramer fotografeerde haar voor de lege laadperron van  van Gent&Loos

Vlaardingen heeft in al die jaren een scala aan bijzondere treinen en locomotieven aan zich voor bij zien trekken.


152 NS1503 met een onbekende NS1500 in opzending, passeert hier het brug en overwegwachtershuisje aan de Oosthavenkade. Foto Rob Kramer


153 1503 met extra versterkingsrijtuig onderweg naar Hoek van Holland. Foto Rob Kramer


154  met een speciale Engelse liefhebberstrein onderweg naar de Hoek. Dit is de laatste Warzawa-Hoek Express die voor de gelegenheid getrokken werd door een (toen nog) DR 232,Ludmila 234 440-6. onder de grote koplamp zit een rouwkrans. Tijdens het overstaan van de loc in Hoek van Holland, werd de loc gebruikt voor een NVBS rondrit door Nederland met ICR rijtuigen. S' avonds reed de Hoek-Warzawa weer terug richting Polen en de loc tot Bad Bentheim. Aangepast door Modellbahnwagen


155 Stoomtreinen van de VSM en SSN waren op de Hoekselijn regelmatig terug kerende verschijningen.


156 De Rheingold Express met diesel tractie was een van de laatste internationalen treinen. Voor deze gelegenheid was een Nederlandse diesel uit de 2200 serie gesteld. Dit zal helaas nooit meer terug komen!!



156+ Elko je hebt gelijk, het is de 2225 die voor de trein staat. Brug over de Boonervliet in Maassluis


157 Vlaardingen Centrum in de nadagen van het treinverkeer.


158 De Delflandbrug die in een vorig leven een speciale rol speelde.


159


160  Foto Rob Kramer

Najaar 2000 sloop oude fietsenstalling en op zelfde plek overkapte nieuwe met klemmen en kluizen en gereed vroege voorjaar 2001.Treintaxi stopt ermee per 1 Januari 2002.In 2003 bouwt men in het oude gedeelte een chemische WC in. Sluiting NS loket per 1 April 2004.Najaar start bouw van OV poorten-de Hoekse lijn is de eerste...en gaat April 2005 in werking. In voormalig NS loket gaat in 2006 een kiosk draaien













« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 12:28:51 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2024, 11:13:39 »
Erg mooi dit! Het is lijn met een heel bijzondere geschiedenis.
En wat een interessante plaatjes.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25775
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: 0-0 Hoekselijn 1864--2017 rev.2024
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2024, 11:19:33 »
Geweldige foto's  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim